Vähähiilihydraattista ja gluteenitonta

Gluteenittomuus on tehnyt mun ruokavaliosta vähähiilihydraattisen, etenkin kun pyrin syömään luontaisesti gluteenittomia tuotteita. Kaurapuuroa syön ainoastaan viikonloppuisin, kun voin olla varma sen gluteenittomuudesta. Pääaterioiltakin on pastat jääneet pois ja tilalle on tulleet perunat tai riisi sekä lisänä runsaasti salaattia ja kasviksia. Siis oikeasti paljon, tosi paljon!OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAJos jättää viljat pois ja siirtyy vähähiilihydraattiseen tai gluteenittomaan ruokavalioon ei kannata   niitä korvata eläinkunnan tuotteilla vaan lisätä juurikin kasvisten ja vihannesten, siementen ja pehmeiden eläinkunnan rasvojen osuutta ruokavalioon. Päivän aikana pitäisi syödä vähintään kuusi kourallista vihanneksia/hedelmiä/marjoja – monta annosta sulla tulee täyteen?

Gluteeniton ruokavalio ei automaattisesti siis tarkoita mitään terveyspirkon superruokavaliota vaan valintoja tehdessään on hyvä olla tarkkana ja muistaa se tärkein eli kokonaisuus! Tiedoksi vaan kaikille teille, jotka koulussa syötte kaiken gluteenittoman leivän eikä meille oikeasti gluteenittomille jää mitään jäljelle…

Loppupeleissä gluteenin poisjättäminen ei vaatinut minulta oikeastaan mitään erityisen suuria ponnisteluja, sillä ruokavalioni oli jo valmiiksi hyvin puhdas. Missään vaiheessa en ole kokenut ruokavalioni mitenkään rajoittuneeksi tai tylsäksi – vai näyttääkö oheiset kuvat teidän mielestä siltä? 😉
OLYMPUS DIGITAL CAMERAYllä on kuva mun eilisestä herkkuaamupalasta, joka koostui banaaniletuista ja herkullisesta mustikka-kastikkeesta.
Rakastan viikonloppuja, kun saan rauhassa laittaa ruokaa ja nauttia siitä jokaisella aistillani. 

Banaaniletut on paistettu kookosöljyssä ja niiden valmistukseen on käytetty yksi muussattu banaani, kaksi kananmunan valkuaista sekä ruokalusikallinen pellavansiemenrouhetta. Paistovaiheessa on hyvä muistaa pitää pannu tarpeeksi miedolla lämmöllä! 

Mustikkakastike taas puolestaan edustaa mun kokeilua palauttaa maitotuotteet takaisin mun ruokavalioon sillä sen mä myönnän, että yhdistelmä gluteeniton ja maidoton, on joskus hieman haastava – etenkin reissussa. Toki kaikesta selviää valmistautumalla hyvin, heh. Blenderissä siis surautin puoli desiä mustikkapiimää ja vaniljaproteiinijauhetta, 100g raejuustoa sekä ruokalusikallisen mustikkajauhetta tasaiseksi kastikkeeksi. Voilá! Hyvin helppoa ja maistuvaa 🙂OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Monet ilmaiseen huolensa mun kuidunsaantiin, koska en syö enää leipää ja kaikille teille tiedoksi – mun ruokavalio sisältää välillä vähän liiankin runsaasti kuituja! 😉 Täysjyväkaura ja -riisi, tattari, kvinoa, linssit ja muut palkokasvit, siemenet, marjat, hedelmät, kasvikset ja aina ajoittain psyllium täyttää loistavasti mun päivittäisen kuiduntarpeen.

Enkä ole edes joutunut luopumaan leivästä, vaan tseasiassa oon löytänyt uusia, vielä parempia, vaihtoehtoja sen tilalle. Tein itse jouluna gluteenitonta leipää ja RAW2U:lta sain viime viikolla kotiin herkuteltavaksi Easy Beanin gluteenittomia näkkileipiä, makuina mungopapu-ruohosipuli ja marokkolainen! Ja näin lihaksia kasvattelevan spottitytön mielestä gluteenittomat leivät on ravintosisällöltään paljon kiehtovampia sisältäen enemmän proteiinia 😉 
OLYMPUS DIGITAL CAMERANämä gluteenittomat herkkunäkkärit on -10% tutustumistarjouksessa, joten nyt jos koskaan kannattaa tutustua jos ette oo sitä vielä tehneet 😀 Ja jos muutenkin gluteeniton, puhdas ja laadukas ruoka innostaa niin kannattaa käydä tykkäämässä RAW2U:n Facebook -sivusta, sillä sinne tulee kaikki uusimmat tarjoukset aina ensimmäisenä! Tänne blogin ”Yhteistyö” -sivulle päivittyy myös aina viikon tarjoukset.Kaipasin myös vähän helpotusta ja piristystä mun välipaloihin, joten tilasin iHerbistä gluteenittomia, jo ehkä tietynlaiseen kulttimaineeseen nousseita, QuestBar -proteiinipatukoita sekä ”chocolate brownie” että ”apple pie” -makuisina. NAM!! Etenkin siis toi omenapiirakka, aivan törkeen hyvää 😀 Patukoiden ravintosisältö on ihanaa luettavaa – proteiinia 20g, ei lisättyä sokeria ja vain laadukkaita raaka-aineita – näitä saa nykyään myös tilattua Fitnesstukustakin 🙂 Seuraavana operaationa mulla itselläni onkin kehitellä jokin vähintään yhtä maistuva ja ravintosisällöltään loistava proteiinipatukka omassa keittiössä… hihhi!

Ravitsemus, ruoka ja reseptit – siinä on kolme ärrää, jotka on mun sydäntä lähellä. Oisko teillä jotain toiveita, että millaisia ravintoon liittyviä postauksia haluaisitte lukea? Kaikki ideat otetaan avosylin vastaan ja lupaan kyllä aina jakaa kaikki hienot oivallukset ja uudet löydöt, joita teen 😀

Kivaa alkavaa viikkoa ja pitäkää itsestänne huolta!

<3 Aino

Aino

12 vastausta artikkeliin “Vähähiilihydraattista ja gluteenitonta”

    • Hihhihi! 🙂 Kiitos <3 Ja isoin kiitos siitä puhuttelusta ja tsempistä, jonka oon sulta saanu!

    • No niinpä! 😀 Ei sitä aina hölmö tajua, ennenkuin rautalangasta väännetään!

  1. Hei Aino,

    Mielenkiintoinen aihe tänään blogissasi. Itse myös gluteenittoman ruokavalion pitäjä ja tekijä. Minä olen jättänyt myös pois pastat, mutta myös perunat ja riisin. Linssejä tulee syötyä sillointällöin.
    Itseä kiinnostaa myös mahdollisimman puhas ravinto, senpä vuoksi olen myös luopunut muoviastioista, koska se on yksi suuuri myrkky. Suosin teräs astioita ja ruuanlaittovälineitä.

    Ruokapostaukset ovat mielenkiintoisia luettavia. Viimeaikoina olen herkku reseptejäsi kokeillut. Itse myös kuulun sokerihiiri kastiin, mutta harvoin nykyään tulee syötyä. Siksi kaipaankin terveellisiä herkku reseptejä. Että niitä vain tänne 🙂

    • Peruna ja riisi kuuluu itelläkin niihin päiviin jolloin liikun paljon ja yksinkertaisesti hiilareiden tarve on isompi Treenin jälkeen kunnolla glykogeenivarastot täyteen, hihhi! Syön tosi kasvispainotteisesti kyllä, ihanasti aidoista mauista saa loistavia aterioita kasaan.

      Herkkujuttuja kyllä tulee ja paljon! Varsinkin nyt kun ystävänpäivä on tulossa niin on jo monenmonta ideaa kehitteillä, hihhi 🙂

  2. Saanko udella, että onko sulla siis todettu keliakia? Mahaongelmat on todella ikäviä, itselläni todettiin haavainen paksusuolentulehdus, mutta siihen ei valitettavasti gluteenin poisjättö auta. 🙁

    • Ei oo todettu.. oon ollu niin pitkään gluteenittomalla, että testeissä on mahdotonta todeta ellen ala taas gluteenia käyttämään – ja siihen en rupea, nimittäin ne oireet mitä siitä saan on ihan tuskaiset :/ Mielummin oon ilman diagnoosia ja voin hyvin, entä kiusaan itseäni.

      Voi vitsit, toi paksusuolentulehdus on tosi tympeä :/ Mutta oon paljon kyllä kuullut, että sekin on ruokavaliolla hyvin hoidettavissa! Varmasti myös gluteenittomuus edesauttaa sen paranemiseen, kuten myös prosessoitujen ruokien poisjättö 🙂 Kannattaa ainakin kokeilla!

  3. Hei! Kiitos mielenkiintoisesta blogista! Käytätkö kuinka makeutusaineita ruokavaliossasi, niistä olisi mukava saada juttu! Myös maapähkinälevitteestä olisi mukava kuulla ”asiaa”, siitä kun nyt paljon hehkutetaan.

    • Moikka!

      Ja kiva että tykkäät:) Kookosnektari on ainut käyttämäni makeutusaine ruokavaliossa, muuten makeus tulee ihan hedelmistä ja marjoista – mitään keinotekoista tai varsinaisia sokereita, enkä edes steviaa, käytä. Maapähkinävoista voisin tehdä kyllä ihan oman postauksen, mulla onkin itseasiassa yks ”projekti” sen tiimoilta menossa joten varmaan tuossa loppukuun puolella sitten saan siitä jotain postattavaakin aikaiseksi.. hihhi!

  4. Moikka ja kiitos ihanasta blogista! reseptit vaikuttaa niin hyviltä, pakkohan on niitä kokeilla!:) mutta asiaan: paljonko tuli tilauksessa tullia/postimaksua kun iHerbistä tilailit? Itse asustelen Ruotsissa, ja haluisin tilata, mutta pelkään korkeita tullimaksuja!

    • Moikka ja kiitos itselles ihanasta kommentista! 🙂 Postikulut on $8.00 ja tullimaksua ei tullu ollenkaan! En just nyt muista et mikä se on raja minkä alle jos tilaa niin säästyy niiltä – muistelisin sen rajan olevan 47dollaria? Ja googlettamalla vielä löytää paljon alekoodeja iHerbiin, niitä kantsii hyödyntää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta