Treenin jälkeen: proteiini

Aamutreenit on mulle edelleen se paras treeni, jolloin kaikki menee lähes poikkeuksetta putkeen. Salilla on hiljaista ja ainoat häiriötekijät löytyy omasta pääkopasta, joka sekin onneksi on vielä puoliksi unessa 😀 Valmiiksi kirjattua treeniä on helppo lähteä noudattamaan, tehdä sarja sarjan perään nostaen painoja ja tiivistäen tahtia – yleensä jopa vielä ylisuorittaen, nostaen painoja kahta kovemmin!

Aamutreenin flow on aina loistava ja sen jälkeen päivä jatkuu yleensä loistavasti – lähes aina suoraan valmiiseen aamupalapöytään. Paitsi viikonloppuisin. OLYMPUS DIGITAL CAMERATreenin jälkeen kroppa huutaa ruokaa ja mieluiten itse suosinkin ihan oikeaa ravintoa palautusjuomien sijaan. Todellisuudessa lähes jokaisen treenin päätteeksi kuitenkin nautin palkkarin sillä harvoin tilanne on oikeasti niin onnekas, että pääsisin tarpeeksi nopeasti ruokapöydän ääreen. Tämä ”tarpeeksi nopeasti” on siis puolen tunnin sisään treenistä eli käytännössä ruoan pitäisi olla jo kotona valmiina odottamassa nälkäistä treenaajaa – kaipaisko joku kokki kesäduunia? 😉 OLYMPUS DIGITAL CAMERAPalkkari kulkeekin aina salille mukana sheikkerissä, josta se on helppo juoda heti treenin jälkeen. Oon aika ihastunut mun uuteen BlenderBottle:en, joka ei sisällä haitallista BPA-muovia eikä sen korkki valskaa jauhoja pitkin treenikassia 😀 Teidän onneksi niitä saakin tilattua edullisesti Terveyskimpan kautta ens torstaihin asti! Tosi hifistelijöille löytyy myös ProStak -malleja, joissa on myös pillereille sekä jauheille omat purkit pullon pohjassa, hihhih.

Palautusjuomanahan tutkitusti parasta on heraproteiini, jos siis ajatellaan proteiinikoostumukseltaan sekä palautumisen ja lihaskasvun kannalta 😉 Myös useat maidotonta ruokavaliota noudattavat käyttää heraproteiinia palautusjuomana eli jos ei laktoosi-intoleranssista kärsi, niin heraa pystyy yleensä käyttämään ilman oireita. Mä itse pystyn käyttämään heraa oireettomasti puolena annoksena jolloin oon yhdistänyt heraproteiinia riisiproteiiniin, mutta en mitä tahansa heraa vaan iHerbistä tilaamaani Natural Whey Factors:iä. Sitä käytänkin vaan spesiaalitilanteissa, hahhah 😀OLYMPUS DIGITAL CAMERANormaalisti mun palkkari siis koostuu riisiproteiinista, joko suklaanmakuisesta tai maustamattomasta. Se sisältää n. 70% proteiinia ja sen lisäksi myös paljon vitamiineja sekä mineraaleja sekä maullisestikkin huomattavimpana riisin kuitua. Se riisin kuitu on ehkä sellainen tekijä, joka varmasti alkuun tuntuu useiden makuun vieraalta mutta siihen kyllä tottuu 😀 Ja itseasiassa tänään testaamani suklaanmakuinen Plant Force oli jo hyvin ”heramainen” koostumukseltaan – tai sitten mun makuaisti on vaan jo todella, todella turtunut? 😉

Vaikka hullulta kuulostaakin, niin viimeaikoina oon suosinut enemmän jopa maustamatonta versiota suklaanmakuisen sijaan! Puhdistamon maustamattomassa riisiprotskussa on proteiinin lisäksi myös MCT-öljyjä, jotka auttaa elimistöä palautumaan treenistä. Maustamattomassa on lisäksi se hyvä puoli, että siitä voi itse tuunata omaan makuunsa sopivan 😉 Suklaanmakuisen palkkarin sekaan laitan yleensä macajauhetta, mutta maustamattomaan pääsee lisäksi myös marjajauheita! OLYMPUS DIGITAL CAMERAOon saanut Biokia:lta lisäaineettomia marjajauheita käyttöön ja oonkin saanut lisättyä omaa marjojen kulutusta niiden myötä! Mun on nimittäin ihan pakko myöntää, että vaikka pakkasesta löytyykin marjoja omasta takaa niin mulla tulee syötyä niitä ihan hävettävän vähän.. oon niin harvoin kotona, että aina ei vaan voi muistaa. Yks ruokalusikallinen marjajauhetta vastaakin desiä marjoja ja maustaa palkkarin luonnollisesti herkulliseksi! Nam! 

Onko kukaan muu kokeillut? 😉

Riisiproteiinin proteiinikoostumushan parantuisi jos sen kanssa käyttäisi yhdessä herneproteiinia, mutta mä oon päässyt vasta ajatuksen asteelle sen kokeilun suhteen 😀 Hera-riisiproteiini ja riisiproteiini marjajauhein maustettuna on ainakin mun palautumiseeni hyvin ajaneet asiansa, hihhih.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAPalkkareista huolimatta ei kuitenkaan unohdeta sen oikean ruoan tärkeyttä 😉 Mistään palautusjuomasta ei oo nimittäin mitään iloa, jos perusruokavalio ei oo kunnossa. Treenin jälkeen tykkäänkin tehdä vihersmoothien, johon lisään spirulinaa – se on nimittäin yksi proteiinirikkaimmista ravinteista! Sen lisäksi sillä on myös kuonaa poistavia vaikutuksia, joten se edistää palautumista ja ehkäisee lihaskivuilta. Kuulostaa vähän liiankin hyvältä, eiks vaan? 😉 Hahhah, sen maku onkin sitten se huonoin puoli joten siksi piilotankin sen usein smoothien joukkoon – joskus kiireessä kyllä nakkaan sen palkkarin sekaan, mutta silloin mä ravitsenkin mun kehoa enkä nauti herkkuateriaa.. asennekysymyksiä!

Mitä palkkareita te käytätte? Heraa, riisiproteiinia vai jotain muuta? Onko teillä jotain omia miksauksia, jotka ootte todennu hyväksi? 😉 Ainiin – palkkarin lisäksi syön yleensä aina treenin jälkeen myös omenan. Se on se päivän herkkuhetki! 

<3 Aino

 

Aino

12 vastausta artikkeliin “Treenin jälkeen: proteiini”

  1. Saako kysyä, että mitä syöt ennen treeniä ja treenin jälkeen? Entä huomioitko tulevan aamun treenin jo jotenkin edellisen illan ruuassa? Minäkin treenaan aina aamuisin ennen töihin menoa ja monesti mietin, että ”ravitsenko” itseäni oikealla tavalla ennen ja jälkeen treenin. Minulla on ollut tapana ennen treeniä syödä yksi banaani ja juoda heraproteiinijuoma. Sitten heti treenin jälkeen syön aamiaisen. Minulla on aamiainen salilla mukana, joten palkkaria en treenin jälkeen ota. Aamiaiseksi syön yleensä aina tuorepuuroa rasvattomaan maitoon tehtynä sekä raejuustoa ja kaksi näkkileipää levitteellä, juustolla ja kurkkuviipaileilla. Loppuun vielä yksi omena.

    • Tottakai saa kysyä 🙂 Tärkeämpää treenin kannalta on se, mitä on syönyt edellisenä päivänä entä mitä syö juuri ennen treeniä.. Eli mulla on pääpaino kyllä yleensä sillä edellisen päivän (ja erityisesti illan) syömisillä. Ennen treeniä juon aina ravinteikkaan aamudrinksun joka sisältää myös proteiineja sekä otan BCAA-kapselit ja treenin jälkeen tosiaan yleensä astelen suoraan valmiiseen aamupalapöytään. Tietty sitten jos treenaan päivällä/iltapäivällä/illalla niin ruokarytmitys treenin ympärillä on erilainen. Sun aamupala sekä koko ”aamurutiini” kyllä kuulostaa tosi hyvältä ja jos siis toi sun tapa on tuntunut sulle itselle toimivalta ja hyvältä, niin turha sitä on lähtä mihinkään muuttamaan! 🙂

  2. Moikka Aino!

    Oon pitkään miettinyt, että pitäisikö aloittaa käyttämään jotain palautusjuomaa, sillä salikäymiseni ovat nousseet puolen vuoden aikana jo todella hyviin lukemiin. Tähän mennessä olen pyrkinyt mahdollisemman puhtaaseen ruokavalioon, sekä opiskelijabudejttiin mahtuviin raaka-aineisiin. Niinpä saleilun jälkeen olen pyrkinyt vain syömään mahdollisemman pian kotona.

    Lähiaikoina olen kuitenkin lukenut suuren määrän infoa erilaisista proteiineista ja tässä linkki yhteen todella mielenkiintoiseen tekstiin: http://blogit.mtv.fi/kevyestitestattu/2013/06/28/mystisen-proteiinin-arvoitus/ .
    Tekstissä otetaan kantaa myös riisiproteiinin eettisyyteen ja ympäristöystävällisyyteen, jotka ovat tärkeää huomioida. En kuitenkaan usko, että proteiinilähteissä on vain yhtä oikeaa ja hyvää. Itse taidan kuitenkin jatkaa raejuusto-kananmuna-akselilla, sillä ne jos mitkä ovat puhtaita ja pitkän historian kautta turvallisiksi ja tehokkaiksi todettuja. Kiitti muuten tsemppaavasta ja inspiroivasta blogista! 🙂

    Terkuin,
    Meesma

    • Moikka!

      Joo ei sitä tarvi käyttää, jos vaan ravintoa muuten saa nopeasti ja perus ruokavalio on kunnossa 🙂 Kaikkea voi lähtä toki tarkastelemaan useammalla eri kannalta ja niin on hyvä tehdäkkin – kiitos siis linkistä. Oon ihan samaa mieltä sun kanssa, että ei oo yhtä ja ainutta oikeaa proteiinin lähdettä kun ei ole yhtä ja oikeaa tapaa syödäkkään, hihhih. Raejuuston ja kananmunankin puhtaudesta voi olla monta mieltä!

      Kiva että viihdyt mun blogissa ja kiitos kommentista! 🙂

  3. Heralla mennään ja sen Halmetojan luennon jälkeen myö spirulina on ollut vakiona palkkarissa! Etenkin vaniljanmakuisen heran kanssa niin nannaa etten ois ehkä itekään uskonut! 🙂

    • Hahhaha hyvä! 😀 Vaniljanmakuisen jauheen kanssa en oo sitä ees testannukkaan, jotenkin heti tuli sellanen fiilis kyllä että se vois toimiakkin tosi hyvin. Kiitti vinkistä!

  4. Mun suu on varmaan tuohesta kun spirulina on mun mielestä ihan ok makuista?! 😀 Sekoitan sen kiireessä yleensä vaan veteen tai joskus nappaan vaan lusikalla suuhun ja vedet päälle.. Parhaimmillaan se tietty on smoothiessa, mutta en perusta monesta smoothiesta per päivä joten nautin sen mieluiten tolleen.. Paljaana. Ja on muuten melkonen aine, must say 😉 Hintansa väärti!

    • Joo mäkin oon vetänyt spirulinaa siis ihan veden ja kreatiinin kanssa pelkästään, namnam 😀 Ei se munkaan mielestä nyt mitenkään erikoisen pahaa ole, mutta paremmalta maistuu smoothien seassa – hahha! Siinä on kyllä tosiaan aine, joka oikeasti toimii – todellakin hintansa väärti!

  5. Mulla oli talvella käytössä hamppuproteiini, josta tein palautusjuoman. En muista enää tarkkaan hamppuproteiinin ominaisuuksista, muuta kuin että proteiini on hitaasti imeytyvää. Ainakin omien tuntemuksien perusteella se ajoi asiansa, sillä treenin jälkeen jaksoin hyvin ilman sudennälkää siihen että sai laitettua kunnon aterian. 🙂

    • Joo hamppuproteiinia oon itsekkin käyttänyt! Tosin en palkkarina vaan ihan perus proteiinilisänä esimerkiksi puuroissa ja smoothieissa:)

  6. Täällä hamppuproteiini kovassa käytössä. Kaapissa myös herneproteiinia jota lisäillään leipomuksiin, koska se maku! Täytyy peittää jollain.

    • Hahhaa ai se ei oo siis kovin herkkua? ;D Pitääkin päästä itsekin kokeilemaan sitä, ihan mielenkiinnosta! Ja ihan riisiproteiinin lisänäkin se ois oikeesti ihan hyvä olla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta