The Morning After

Kesä on monille juhlan aikaa ja täytyy myöntää, että myös mulla alkoholinkulutus on kesäisin normaalia runsaampaa. Omalta osaltaan se on kesästä nauttimista ja tottakai sitä voi harrastaa ilmankin, mutta mun mielestä parissa lasillisessa silloin tällöin ei kyllä oo mitään tuomittavaa. Myös juomattomuus on OK ja oonkin monesti ulkona myös ihan alkoholittomallakin linjalla, aina vähän fiiliksestä riippuen – en oo mikään tiukkapipo, mutta aina ei vaan yksinkertaisesti huvita juoda.

Ainakin mulla oma suhtautuminen alkoholiin sekä sen kulutukseen on muuttunut sen myötä, kun oon aikuistunut – nykyään kun se pysyy aisoissa voin rehellisesti sanoa viihtyväni pienestä hiprakasta, vaikka osaan kyllä pitää hauskaa ihan ilman alkoholiakin. Kropalle sillä ei loppupeleissä oo väliä juoko vain pari vai useamman sillä ihan yhtälailla se on myrkkyä määrästä riippumatta. Tosin tottakai isomman myrkkymäärän poistaminen on paljon tuskaisempaa ja työläämpää 😉

Kenellekkään en tietenkään alkoholin juomista voi suositella, mutta halusin silti jakaa teille parhaat vinkit siihen miten krapulasta selviää ja kuinka tehdä siitä hieman siedettävämpi kokemus, jos on sattunut vähän hassusti:
OLYMPUS DIGITAL CAMERAKrapulaa vastaan taistelun voi aloittaa jo edellisenä iltana nauttimalla vähän chlorellaa ennen juomisen aloittamista! Mulla oli tablettipussukka mukana Juhannuksena ja pidinkin huolta, että jokainen nappasi sopivan annoksen päivää kohden – eikä muuten kenelläkään ollut kumpanakaan aamuna monsteridarraa vaan oltiin heti aamusta kaikki tosi skarppeja ja virkeitä. Voi johtua tietty ihan chlorellasta tai sitten siitä, että me osattiin juoda fiksusti 😀

Vaikka pahaa oloa ei ollutkaan ei se silti tarkoita sitä, että kroppa olisi ihan täysin kunnossa sillä alkoholi on kuitenkin myrkkyä, joka ei elimistöön kuulu. Siksi mulla onkin aina ”dagen efterinä” tietyt rutiinit, joita noudatan olosta riippumatta:
OLYMPUS DIGITAL CAMERANesteytys. ”Miten voi olla jano, jos on juonut koko yön?”

Helposti, sillä alkoholi kuivattaa elimistöä! Veden juominen onkin siksi tärkeää, mutta vielä parempi on jos on kookosvettä saatavilla. Kookosvedessä on paljon mineraaleja sekä suoloja, jotka palauttaa kehon nestetasapainoa. Vaikka se sopiikin loistavasti urheilujuomaksi on se myös krapulapäivän drinkkinä aivan täydellinen! Erityisesti mökille kookosvesijauhe on kätevä sillä silloin sitä ei tarvi raahata mukana useaa pullollista vaan yhdestä jauhepurkista riittää pidemmänkin ajan tarpeisiin.

Oma tän kesän suosikki: ruokalusikallinen ananas-kookosvesijauhetta ja pari sitruunaviipaletta kylmän veden seassa, mmm!OLYMPUS DIGITAL CAMERARuoka

Sillä mitä krapulassa syö on yllättävän paljon vaikutusta siihen miten siitä toipuu. Alkoholi on kuitenkin myrkkyä ja krapula on kropalle raskas projekti – etenkin maksalle. Siksi ei ookkaan mikään paras idea syödä älyttömän raskasta ja rasvasta ateriaa krapulahimotuksissaan 😉 Paljon fiksumpaa toipumisen kannalta onkin syödä paljon kevyttä ravinteikasta ruokaa, joka on helppoa maksalle ja samalla hoitaa kroppaa!

Vihreät asiat on kaikista parhaita sillä niissä on paljon elimistöä puhdistavia vaikutuksia. Oma krapula-aamun aamupala onkin yleensä vihersmoothie sillä se saa nopeasti kuonat liikkeelle – jaoinkin jo wapun aikaan ohjeen mun detox-smoothieen, mutta jos ei jaksa nähdä niin paljon vaivaa niin nykyään on vieläkin helpompi keino: Puhdistamon vihersmoothiejauhe! Mökillä sekoitettiin sitä vedessä riisiproteiinin kera ja kyllä toimi. Tuo mun versio on tosi raikkaan makuista, mutta Puhdistamon versio on paljon helpommin juotavaa ja sai kavereiltakin kiitosta ”helposta maustaan”.

Yleensä vihersmoothiesta tulee hetkeksi aivan kauhea olo myrkkyjen lähtiessä liikkeelle, mutta jo puolen tunnin päästä olo helpottaa – mä lupaan!

PSSST! Vielä on muuten aikaa osallistua Puhdistamon smoothiekilpailuun.OLYMPUS DIGITAL CAMERASen rasvaisen noutoruoan sijasta kannattaa suosia ravinteikkaita vaihtoehtoja: salaattia, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Vitamiinit on tärkeitä, kun kroppa yrittää palautua myrkytystilasta! Mulla ei itsellä edes yleensä tee krapulassa mieli mitään rasvaista vaan nimenomaan kaikkea hyvinkin raikasta ja tuoretta: luontaiset himot yleensä kertoo niistä asioista, joita kroppa oikeasti kaipaakin ja siksi niitä on hyvä kuunnella.

Ylipäätään syöminen on tärkeää – itsensä nälässä pitäminen nimittäin vaan pahentaa tilannetta. Jos syöminen tuntuu vaikealta niin juurikin smoothiet on helppoja sillä kaikista tärkeintä on saada sekä nestettä, vitamiineja että niitä suoloja! Ja niitä omia himotuksia kannattaa kuunnella eikä suolakurkkujen syöminen krapulassa oo yhtään huono idea – päinvastoin 😉OLYMPUS DIGITAL CAMERAJa jos herkkuja haluaa niin silloin mä suosittelen raakasuklaata sillä kiitos sen sisältämien välittäjäaineiden sen syömisestä tulee oikeasti hyvä mieli! Monet on varmaan nimittäin huomannu, että joskus krapulassa itku on herkässä? Se johtuu ihan siitä, että alkoholi kuluttaa aivoista niitä aineita jotka tekee meille hyvän mielen – joita puolestaan raakasuklaa taas sisältää! Hahhahhaa ja taas mä löysin raakasuklaasta ratkaisun ongelmaan 😉 Mulla ainakin omalla kohdalla usein ainut krapulan oire on juurikin se paha mieli.

Lepoa ei myöskään saa unohtaa! Jos edellisenä iltana on tullut nautittua muutama liikaa niin treenit kannattaa unohtaa, jos yhtään itsestään välittää. Mun oma suositus onkin tehdä paljon hyvää ruokaa sekä käpertyä sohvalle viltin mutkaan katsomaan jotain loistavaa sarjaa ja antaa kropan levätä ja palautua kaikessa rauhassa tai vaikkapa nauttia superherkullinen brunssi ystävien kesken.

Onko teillä jotain omia kikkoja krapulan selätykseen? Kaikki parhaat vinkit otetaan ilolla vastaan!

Ja tokihan voi olla, että osa jutuista toimii siksi että uskon niiden toimivan: siksi mä rohkeasti neuvonkin teitä antamaan mahdollisuuden sellaisille jutuille jotka saattaa tuntua vähän pöljältä! Sillä mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Niinpä! Ei se skeptisyys aina kovin pitkälle lämmitä.

Aurinkoa,
<3 Aino

Aino

4 vastausta artikkeliin “The Morning After”

  1. Juon aina bilettäessä vettä pitkin iltaa varmaan tuplaten siihen nähden mitä alkoholia. Ikinä eläessäni en ole ollut krapulassa! En edes niiden iltojen jälkeen kun olen päätynyt puskiin oksentamaan tai joutunut kavereiden talutettavaksi. 😀

    • Hahhaa toi on muuten kans loistava! Mitenköhän unohdin mainita veden juomisen kokonaan? Omana sääntönä on aina yksi lasi yhtä alkoholiannosta kohden – toimii! 😀 Myös just tommosina vähän, noooh, onnettomimpina iltoina myös 😉 Hah!

  2. Hih, kumma kun tämän kirjoituksen jälkeen kävin ostamassa chlorellaa ja kookosvettä, vaikka aikomuksena ei ole hankkia krapulaa ;D Mutta hyvä varautua, on kuitenkin loma! Itselläkin alkon käyttö on vähentynyt roimasti nuoruusvuosien (ja vähän aikuiskin) rilluttelusta ensin harvoihin baarikertoihin ja lasilliseen viiniä viikonloppuisin ja siitä nykyhetkeen, jolloin otan ehkä muutaman kerran vuodessa. Olin juuri puoli vuotta tipattomalla ja lopetin sen juhannuksena peräti kahteen pieneen luomusiideriin 😀 Ajatuksena on, että otan silloin jos mieli tekee ja jos ei niin en ota. Mutta en halua nipottaa, tai tehdä juomisesta/juomattomuudesta mitään ongelmaa, vaan mennä fiiliksen mukaan. Ja jos illanistujaisissa ei tee alkoa mieli, niin Kombucha on aivan loistava vaihtoehto! Itse ihastuin seljankukka-vadelma makuun <3

    Tuota chlorellaa muuten ostin oikeasti sen sisältämän jodin vuoksi (käytän jodioimatonta suolaa), aiemmin minulla on ollut käytössä spirulina. Puristeita en sattunut löytämään, joten tyydyin karseanmakuiseen jauheeseen (niinkuin jois akvaariovettä!). Yleensä käytän superfoodeista jne, vain niitä, mistä olen huomannut jotain hyötyä olevan (enkä montaa päällekkäin) mutta viherjauheita niin kovasti hehkutetaan, että menkööt nyt tämä 🙂

    • Hahha ihan loistavaa! 😀

      Ja hei meidän ajatusmaailmat on kyllä ihan samalla levelillä 🙂 Nimenomaan tuo, että otan jos tekee mieli ja jos ei niin sitten ei – fiiliksen mukaan nimenomaan! Ja Kombucha! Se on kyllä ihana. Itse vietin wappuni sen voimin, hihhi 😀

      Viherjauheet on kyllä sellaisia joiden puoleen liputan täysin, joten en usko että oli sullekkaan turha hankinta:) Päinvastoin! Itse käytän molempia – sekä chlorellaa että spirulinaa – päivittäin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta