Pari tehokasta treeniä

Oon hetken aikaa jo yrittänyt miettiä, miksi mulla ei oo tullut enää aikoihin kirjoitettua samalla tapaa liikunnasta kuin aiemmin. On ihan selvää, että loukkaantumien vaikutti siihen omalta osin eikä sen jälkeen oikeastaan ”mikään ole ollut ennallaan”. Liikunnasta on tullut mulle niin arkista, tietyllä tapaa itsestään selvää eikä sen suhteen oo tapahtunut oikeastaan mitään erityisen jännää viimeisen vuoden aikana – mitä nyt oon päivittäin entistä kiitollisempi toimivasta kehosta ja mahdollisuudesta liikkua.

Tulevan puolimaratonin myötä liikuntajutut tulee varmasti lisääntymään juoksun saralla, sillä kestävyysharjoittelua ei oo tullut pitkään aikaan harrastettua kovinkaan tavoitteellisesti 🙂 Etenkin syke ja sen vaihtelut on kiinnostanu mua paljon ja siitä on käyty keskustelua myös blogin Facebook -sivulla, jossa lupasin palata asiaan tarkemmin vielä bloginkin puolella paremmalla ajalla.

Omat treenit on kuitenkin koko tän ajan sujunu kivasti ja oon nyt löytänyt Jyväskylästäkin sen oman kotisalin. En mitään ihan niin kotoisaa, minkä Helsinkiin jätin taakseni, mutta tärkeintähän kuitenkin on että treenit sujuu. Eiks vaan? 😉 Lähes kahden viikon kuntosalittomuuden aikana kuitenkin treenailin ahkerasti kotona ja ajattelnkin, että näistä seuraavista tehokkaista kotitreeneistä vois olla teille iloa! Ainakin nää tulee mulle taas ahkeraan käyttöön, kun tuleva kuukausi tulee olemaan aikamoista reissaamista.

Tehokas treeniJokainen treeni toimii parhaiten tabata-tyylisenä, jolloin jokaista liikeparia tehdään neljän minuutin ajan aina vuorotellen 20 sekuntia minkä jälkeen seuraa 10s lepo ja sen jälkeen 20s työaika toista liikettä. Yksinkertaista, eikö? Ja kun työajan tekee täysillä niin voin luvata, että viimeiset toistot ja minuutit on t-o-d-e-l-l-a hapottavia!

Jalkatreeni

  • Kyykkyhyppy + askelkyykky
  • Kyykky + luistelukyykky
  • Lantionnostot vuorojaloin

Vatsatreeni

  • Vatsarutistus + russian twist
  • Lankku + vuorikiipeilijä
  • Kylkinostot vuoropuolin
  • Jalkojen lasku selinmakuulta + sormet varpaisiin (selinmakuulla, jalat suorana kohti kattoa)

Koko kroppa

  • Selinmakuulta ylösnousu (ilman käsiä) + hiihtohypyt
  • Yläkropan voimaliike + lankku
  • Kyykkyhyppy + dippi tuolilta
  • Punnerrus + vuorikiipeilijä

Mä teen itseasiassa tabata-tyylisiä treenejä salillakin joko oman kehon painolla tai esimerkiksi kahvakuulan kera. Jos siis kotoa löytyy jokin ”apuväline” niin lisätkää se ihmeessä treeniin! Esimerkiksi jalkatreeniin voi ottaa vielä lisäpariksi etuheilautuksen ja maastavedon kahvakuulalla halutessaan – se onkin muuten aika tykki liikekombo 😉

Energistä viikkoa,
<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Aino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta