Taukojumppa voi pelastaa päivän, tai koko viikon!

Taukojumppa ei välttämättä näin himotreenaamisen aikakaudella tunnu kovin hyödylliseltä tai mediaseksikkäältä, mutta sitä ei kannattaisi aliarvioida. Pidin tässä kesällä sellaisen viiden viikon mittaisen treenitauon, johon mua inspiroi ajanpuutteen lisäksi myös mun keväällä aloittamani lantionpohjan fysioterapia. Sen ansioista aloin tajuamaan kuinka jumissa mun keho olikaan ja mikä parasta – oon myös oppinut löytämään rentouden ja muistanut pitkästä aikaa, kuinka hyvältä oma keho voikaan tuntua kun ei kokoajan kiristäkkään.Kuten jo kerroin, oon tänä kesänä istunut lähes joka viikonloppu vähintään 1000 km verran autossa ja parhaimmillaan yhtenä päivänä kymmenen tunnin verran. Kaiken sen istumisen jälkeen keho tuntuu poikkeukselta kankealta, raskaalta ja ennenkaikkea kireältä.

Istuminen onkin mulla ehkä se tehokkain tapa saada lonkankoukistajat juntturaan ja siten myös alaselän kipuilemaan. Pelkääjän paikalla istuessa voi onneksi tehdä samalla myös lantionpohjan rentoutusharjoituksia, jotka lievittää tilannetta jo hieman, mutta parasta on taukojumpat jotka saa veren virtaamaan ja pistää kuona-aineet liikkeelle.

Taukojumppa onkin mun mielestä vähintä, mitä jokaisen tulis päivän aikana tehdä! Istuit sitten päivät autossa tai toimistolla. Ja parasta on, että jo muutaman minuutin jälkeen keho kiittää! Sain kehonhuoltoon ohjeita fysioterapeutiltani Annakaisalta ja teen venytykset dynaamisina niin, että käyn läpi lonkankoukistajat, lähentäjät ja pakarat yläkropan kiertoliikkeiden kera kuten kuvistakin näette. Kuitenkin ylivoimaisesti paras liike on ollut joogastakin tuttu ”Happy Baby”,  joka avaa ihanasti lähentäjiä, koko takaketjua ja vapauttaa ihanasti alaselän painetta. Kokeilkaa! Ihastutte varmasti.

Säännöllinen kehonhuolto ja jumppailut, on auttaneet mulla vähentämään istumisen aiheuttamia kireyksiä ja kipuja – ja parantanut mun tuntemusta omasta kehostani. Myös lantionpohjan uusintamittauksissa mulla näkyi selkeästi istumisen aikaansaamat kireydet, mikä motivoi mua entisestään keskittymään rentouteen ja kehon huoltamiseen jatkuvan kehon kuluttamisen sijaan. Oon niin onnellinen, että löysin Annakaisan opastuksella mun lantionpohjan ja sen lihakset sillä ne on opettaneet mulle ihan älyttömän paljon mun kehosta.Sillä mä ainakin tykkään omastani paljon enemmän toimintakykyisenä, rentona, kevyenä ja liikkuvana kuin jumisena ja kireänä <3

Rennoin fiiliksin,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Aino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta