Takaisin juurille – 100 syytä syödä salaattia

Muistatte varmaan, kun kerroin aiemmin syksyllä aloittavani ravinto- ja fytoterapiaopinnot? Nyt vihdoin mä oon saanut vähän tuntumaa opintoihin ja voin ylpeänä kertoa, että mä oon niin löytäny oman paikkani! Ensimmäisen koulupäivän jälkeen olin niin innoissaan ja inspiroitunut, että kirjoitin teille neljä postausta luonnoksiin odottelemaan ja tämä olkoon niistä sitten se ensimmäinen laatuaan 😉

Varoituksen sana: terveyspainotteiset ”ruoka on lääkkeesi” -tyyppisiä postauksia reseptien saattelemana on siis tiedossa tulevaisuudessakin, hih!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPerusajatuksena ruokavaliostamme puolet pitäisi olla tuoretta raakaruokaa eli vihanneksia, kasviksia, salaatteja, hedelmiä, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä. Näiden lisäksi toisen puolikkaan olisi sitten hyvä olla proteiinin ja tärkkelyksen lähteitä, joita on voitu kuumentaa valmistuksen yhteydessä ennen syöntiä.

Tämänpäiväisessä todellisuudessa, jossa me elämme, kyseiset osuudet on 50/50 sijaan 10-15/25 ja jäljelle jäävän 60% täyttää teollisesti käsitelty ja valmistettu pikaruoka, jonka ravintoarvot lähentelee nollaa.

Kuulostaa aika huolestuttavalta, eikö?

IMG_3317Ollaan myös ajauduttu siihen pisteeseen, että lähes koko väestö kärsii vatsavaivoista ja mikä huolestuttavinta – pitää sitä täysin normaalina asiana! Yleensä vatsavaivat johtuu ongelmista ruoansulatuksessa, joka voi oireilla monilla eri tapaa. Yleensä se on tosin helpoin huomata turvotuksena ja ummetuksena.

Varmasti suurin syy ruoansulatuksen ongelmiin on entsyymien puute sillä ainoat entsyymien lähteet on kasvikunnan tuotteet. Elimistöhän siis tuottaa itse entsyymejä, mutta jos vihanneksia ja hedelmiä ei syödä tarpeeksi voi niiden tuotto heikentyä ja pahimmassa tapauksesa loppua. Silloin myös ruoan sulaminen ja sen kautta ravinnon imeytyminen heikkenee, joten tullaan taas niihin vatsan ongelmiin sekä ravinnon heikon imeytymisen kautta myös muihin terveysongelmiin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASyömällä siis tarpeeksi tuoretta ja käsittelemätöntä ruokaa, kuten kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä ja siemeniä pidätte myös samalla huolta elimistön entsyymitasapainosta ja edesautatte ruoan normaalia sulamista 🙂

Sen lisäksi pupunruoan suosimisella on myös muita hyviä terveyteen liittyviä vaikutuksia kuten riittäävä kuitujen saanti, parempi kylläisyyden tunne, paljon vitamiineja ja hivenaineita sekä antioksidantteja ja fytoravinteita jotka suojaavat elimistöä sekä tulee juuri sellaisessa muodossa, että elimistö osaa käyttää ne juuri oikein hyväkseen. Niin sanotusti täydellisesti pakattuna 😉

IMG_3355Muuttuva ympäristö on siis vieny meidät siihen pisteeseen, että ruoasta on jatkuvasti yhä haastavampaa saada niitä elimistölle kaikista tärkeimpiä ravintoaineita. Surullista myöntää, mutta pelkkä kasvisten ja vihannestenkaan syöminen ei välttämättä tilannetta pysty korjaamaan sillä niidenkin kasvatus ja jalostus on muuttanut niiden alkuperäistä luonnetta.

Mähän onnistuin vuosia sitten sotkemaan mun suoliston tasapainon hetkeksi ja sen tasapainottamiseksi tehdään edelleen töitä eikä keliakia tee asiaa ainakaan yhtään helpommaksi. Pääpaino ruokavaliossa on juurikin 50/50 tuoreessa ja käsittelemättömässä sekä sitten niissä kuumennetuissa proteiinin ja tärkkelyksen lähteissä. Ainakin näin pääpiirteissään 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJa herkutkin syön mielellään raakana, kiitos 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen lisäksi mä myös haluan helpottaa mun kropan työtä ja helpottaa ruoansulatuselimistön kuormaa syömällä ruoansulatusentsyymejä – hyväksi havaitsemillani Enzymedican -entsyymeillä, jotka on 100% kasviperäisiä ja täysin lisä- ja säilöntäaineettomia. ”Vahinkotilanteita” varten mulla kulkee aina laukussa mukana vielä vahvempia entsyymejä gluteenin pilkkomiseen, vaikka se ei tilannetta onnistukaan pelastamaan niin oireilu vähentyy huomattavasti 🙂 On myös tutkittu, että ruoansulatusentsyymien käyttö lisää elimistön ikää juuri tuon elimistön rauhas- ja entsyymikapasiteetin säästön takia!

Vaikka otsikossa lupasinkin 100 hyvää syytä salaattia niin se taisi olla huijaus. Tai itseasiassa ei – nimittäin ne lukemattomat elintärkeät vitamiinit ja ravinteet on mun mielestä aivan tarpeeksi hyvä syy. Vai mitä te sanotte? 😉

<3 Aino

Aino

18 vastausta artikkeliin “Takaisin juurille – 100 syytä syödä salaattia”

  1. mulla menee erilaisia kasviksia ja juureksia helposti kilokin päivässä, perään aamuiset puuromarjat ja siemenet sekä pähkinät 🙂
    mites muuten esimerkiksi pakastekasvikset (esim. höyrytettynä), mitä mieltä oot niistä? tai vaikkapa jostain ruoasta, jossa vihannekset keitetään – esim. hernekeitto, kasvissosekeitto jne, tai kaalilaatikko? miten se tuhoaa ravintoarvoja ? meillä pakastekasvikset hurjassa käytössä edullisuuden takia.
    innolla ootan tulevia tän aihealueen postauksia! 🙂

    • Kuulostaapa hyvältä! Höyrytys on keittämistä paljon lempeämpi valmistustapa ja sitä suosittelen ehdottomasti ellet uunissa halua valmistaa 🙂 Keitettyinä kun niistä sitten yleensä liukenee ravintoaineita puhummattakaan siitä miten kuumennus tuhoaa ravintoaineita.

      Kiva juttu, että aihe innostaa – mä täällä itseasiassa jo kirjoittelen seuraavaa puhtaaksi, hih! 😉

    • Ihana kuulla – niinhän se menee! 🙂 Kaikista parasta (ja lohduttavinta!) on se, että koskaan ei oo liian myöhäistä tehdä muutosta parempaan.

  2. Moi Aino! Mulle iskee aina suru tällaisista postauksista, koska mulla on ongelmavatsa, jota nimenomaan korventaa pahiten tuoreet kasvikset ja vihannekset ja pähkinät/siemenet 🙁 Syön siis hyvin vähän kasviksia (vaikka muuten suht terveellisesti), tuntuu että ne ei just jotenkin pilkkoudu kunnolla. Toi oli mielenkiintonen tieto et ne nimenomaan auttais sitä entsyymien toimintaa ja ruuan pilkkoutumista. Onpa ärsyttävä tilanne! Tosin mulla ne vaivat onkin enemmän ylävatsassa, ja mitä oon lukenu niin on tyypillistä et tuoreet vihannekset/pähkinät ym ärsyttää jos sellasta taipumusta on (mulla siis epäilty refluksitautia). Ehkä sun mainitsemat vatsavaivat olikin enemmän niitä alavatsavaivoja. Sori tää sairauskertomus, tässä vaan toista näkökulmaa siihen et ne kasvikset ei tuoreina sovi vaikka kuinka tykkäisin syödä! Sen sijaan vaikka pasta, kermajäätelö… Ei mitään ongelmaa. Varmaan toisista kuulostaa ihan hullulta 😀

    • No voi vitsit! Tosi kurja tilanne kyllä. Mutta koska kasvikset ja vihannekset on geneettisesti kaikille sopivaa ruokaa niin uskon ettei sun kaltaisia poikkeuksia – että pienesti lisäämällä ruansulatusentyymien avustuksella – varmastikkaan kovin paljoa ole. Tai siis ainakin toivon niin kovasti, että geeniperimä ei oo onnistunu niin paljon evoluution kuluessa muuttumaan. Tää ei siis oo tosiaankaan mitään ”henkilökohtaista” sulle, vaan ihan sellaista pohdintaa.. 😀 Mä ihan mielenkiinnosta kyllä kysäsen vähän fiksuimmilta, että mitä ne tuumaa tästä asiasta! Ja palaan sitten takaisin. Refluksitautikin yleensä kun liittyy elimistön happo-emästasapainoon, joka yleensä korjaantuu lisäämällä just sitä tuoreutta ruokavalioon.. 🙂

      Mutta iso kiitos kommentista! Ja tosiaan – palataan asiaan kunhan saan viisaammilta vähän lisävalotusta asiaan 😉

  3. Kiitos sulle asiallisesta vastauksesta 🙂 Niin ja kyllä mä kasviksia syön esim. kasvissosekeiton muodossa paljonkin, mutta kuten tuolla kommentoit toiselle lukijalle, niin eihän se enää sama asia oo kun kuumennetaan. Ja oon muuten liikunnallinen ja suht hoikka tyttö, en salaa tyytyväisenä puputa jäätelöä sohvan nurkassa kun ”valitettavasti noi kasvikset ei vaan sovi mulle” 😀 (en siis tarkota että olisit niin luullu) Kiva jos selvittelet asiaa, mahtavaa että on ihmisiä jotka oikeesti on noin kiinnostuneita ravinnosta ja sen vaikutuksesta hyvinvointiin! Ja vielä auttamaan vielä muita tiedoillaan.

    • Heh joo, ei tosiaan käynyt sellanen mielessäkään! Tollaset vatsavaivat ja rajoitteisuudet syömisen suhteen on niin hankalia, että mielellään niihin tarjoan apua niin paljon kun vaan pystyn 🙂 Omasta kokemuksesta nimittäin tiedän kuinka paljon sellaiset asiat vaikuttaa elämänlaatuun – niin hyvässä kuin pahassa. Toki niiden kanssa oppii elämää, mutta jos voi valita niin kyllä mä aina mielummin otan kaiken mitä saan.. hih 😀

  4. Minäkin söisin mielelläni enemmänkin kasviksia, mutta vatsa alkaa oireilemaan :/ Olen aina ollut herkkävatsainen, mutta välillä tiettyjä juttuja pystyy syömään huoletta (kuten vaikka raaka porkkana) ja välillä ei juuri ollenkaan. Tällä hetkellä kasviksista pannassa on kaikki kaalit, sipulit, paprikat, avocado, useat juurekset ja kaikki pavut.

    Syön päivittäin marjoja (kohtuudella, niistäkin tulee paljon syötynä oireita), hedelmiä (ainakin banaania joka päivä), vihreää salaattia, kurkkua ja tomaattia. Bataatti sopii myös. Muutama viikko sitten söin vielä päivittäin parsakaalia, kukkakaalia ym. ja aloin miettimään, että olen tainnut lihoa kun on keskivartalossa niin tukeva ja ikävä olo. No, syyllisiä olivat kuitenkin tietyt kasvikset. eikä liika energian saanti. Kaivon Fodmap -listan esille, tein ruokapäiväkirjaa ja jätin pois kaikki minkä ajattelin oireita antavan ja otin ruuansulatuksen tueksi luomu omenasiideriviinietikkaa ja eipä mennyt kuin muutama päivä, niin keskivartalon seutu ”suli” ja olo parani huomattavasti. Huomasin myös olevani aikaisempaa nälkäisempi 😮

    Oireet ei sinällään ole vakavia, harvemmin esim. saan kovia kipuja, mutta kyllä se turvotuskin on inhottava vaiva. Nyt olo tuntuu taas hyvältä ja onneksi kuitenkin on sellaisiakin kasviksia, mitä vatsa sietää. Pähkinöitä ja siemeniä menee myös päivittäin. Niissäkin pitää vaan muistaa kohtuus, nimimerkillä kyllä huomaa, jos maapähkinävoita on lusikoinut vähän liikaa suoraan purkista 😀 (mutta se vaan on niiiiin hyvää <3)

    • Se on hyvä, että oot löytäny jutut jotka sulle tepsii! Turvotus on nimittäin ihan oikeasti tosi tympeää eikä siitä tietenkään mielellään kärsi. Mutta mä uskon, että noihin sun oireisiin on varmasti jokin ”parannettavissa oleva” selitys, jos vaan lähtee vähän penkomaan jostain syvemmältä 🙂 Herkältä sun vatsa kyllä kuulostaa, mutta meidän elimistö (kuten myös suolisto!) on siitä ihana, että se uusiutuu ja korjaa itseään kunhan sitä vain hoitaa oikein, joten en usko että sun peli noiden sun mainitsemien juttujen kohdalla on täysin menetetty!

      PS. maapähkinävoi <3

  5. Hei! Löysin blogisi vasta vähän aikaa sitten. Mielenkiinnolla odotan lisää tällaisia juttuja! Missä opiskelet ja kauanko opinnot kestävät? Oletko muuten katsonut dokumenttia ”Food Matters”?

    • Moi ja tervetuloa mukaan kelkkaan! 🙂 Opinnot kestää laajuudesta (ja omasta suoritustahdista riippuen) kahdesta vuodesta kolmeen ja puoleen – itsellä on tavoitteena toi kolme ja puoli ellei mitään maata mullistavaa tässä välissä tapahdu! Opinnot suoritan Terveysopisto Saluksessa 🙂

      Ja oon joo jotain pätkiä siitä joskus kattonu, mutta mulla on niin onneton keskittymiskyky etten oo onnistunu kattomaan sitä vielä kertaakaan kunnolla alusta loppuun 😀

  6. Hih,

    olen aina välillä lukenut blogiasi ja etenkin raakaherkkujen ohjeita ja katsoinkin viikonlopun aikana että sinussa on jotain tuttua näköä. Olin nimittäin samalla kurssilla 🙂 ja tykkäsin kovasti. Innolla odotan opintojen jatkumista, toivottavasti nähdään Ravinto-oppi 1 kurssilla, tulen moikkaamaan, kun nyt varmistui että olit oikea henkilö 😉

    Terv. Saven syöjä

    • No voi vitsit, vähän kiva! Ja siellä sit taas nähdään – tosin mulla jää lauantai välistä, mut sunnuntaina sitten 😉 Ja arvaa vaan aionko heti huomenna ostaa savea ja kokeilla miten se toimii..hah! 😀

  7. Vatsavaivat tuntuu olevan todella yleisiä Suomessa ja riippuu tosi paljon ihmisestä, tekeekö asialle mitään. En siis tarkoita niitä, joilla on jokin suolistosairaus, vaan esimerkiksi ärtynyt suoli. Itselläni todettiin kyseinen vaiva ja vaikka pitkään sitä epäilinkin, tuli se vähän yllätyksenä. Kun katsoo fodmap-ruokavalio”listaa”, että mitä suositellaan ja mitä ei, niin kyllä se aluksi kovin rajoittavalta tuntuu. Ennen diagnoosin saamista ajattelin kyseisestä ruokavaliosta, että ikinä en ala kokeilemaan. Enkä usko olevani ainut! Noh, pitkään jatkuneet vaivat ovat muuttaneet mielipiteeni 😀
    Itseänikin mietityttää nuo kasvikset, niistä kun uskallan syödä lähinnä tomaattia, kurkkua, rucolaa jne. Paprikat, sipulit, kaalit ja avokado ovat kokonaan pannassa. Sääli sinäänsä, avokadopasta oli yksi lempiruuistani 😀 Marjoja olen lisännyt ruokavaliooni ja ananasta ja banaania syön hedelmistä. Viherjauheita olen myös miettinyt. Pienituloisena kaikki ”salaattiainekset” ja lisäravinteet tuntuvat kasvattavan ruokalaskua kovasti… :/

    • Jep, sehän se on :/ Ihmiset on niin tottuneita siihen (ja vaivahan yleensä alkaa pienestä ja ajan myötä vaan muuttuu isommaksi sekä kiusallisemmaksi eikä sitä välttämättä itse tajua samassa mittakaavassa..) eikä nää oikeestaan mitään syytä tehdä mitään muutosta sillä ne ei välttämättä koe sitä ”tarpeeksi tärkeäksi” – mikä on tietty tosi surullista.

      Tosta rajottavuudesta niin mä ainakin tykkäisin ennemmin ajatella, että mitä kaikkea SAA syödä sen sijaan, että mistä kaikesta joutuu luopumaan 🙂 Mutta mä ihan oikeasti suosittelen kunnollista elimistön ”emäksöimistä” ja entsyymien käyttöön ottoa hetkeksi (niiden määrä onneksi lisääntyy suolistossa itsessään, kunhan niitä sinne ensin saadaan muodostumaan hyvä kanta!) niin mä oikeasti uskon, että pääsisit eroon noista omista rajotuksistas ajan myötä.. Viikossahan suolisto ei korjaannu, vaan se saattaa viedä hetken aikaa, mutta on kyllä sen arvosta 🙂 Tsemppiä!

  8. Kiitos Aino mahtavasta blogista, jonka löysin aika vasta mut heti oon alkanut aktiivisesti sua seuraamaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta