Syötkö kehotyyppisi mukaan?

Superaamu
Ayurveda on maailman vanhin luonnonlääketiede, joka juontaa juurensa Intiaan ja yli kolmen tuhannen vuoden taakse. Mä itse kiinnostuin tästä ”elämän tiedosta” jo muutama vuosi sitten sen kokonaisvaltaisen terveyskäsityksen vuoksi ja oonkin siitä lähtien aina pikkuhiljaa muuttanut elämääni enemmän ayurvedisempään suuntaan.

Ayurvedan kautta oonki onnistunut pääsemään eroon harmillisista oireiluista jotka ei oo kylläkään olleet mitenkään merkittäviä, mutta silti elämänlaatua jollain tapaa heikentäviä. Nää kaikki ongelmat onkin ratkenneet ruokavaliomuutoksilla, joita oon tehnyt mun omaa kehotyyppiä noudattaen 🙂 Ayurvedan kautta oonkin oppinut vielä selkeämmin sen kuinka yksilöllisiä me ollaan ja miten kaikki terveellinen, tai varsinkaan terveellisenä pidetty, ei kuitenkaan lisää hyvinvointiamme vaan voi tehdä jopa päinvastoin.

Raakakakku, Juhannustaikoja, Foodin Akatemia
Eroavaisuudet kehotyypeissä näkyy monessakin tekijässä ja useat meistä ovat sekoitus eri kehotyyppejä. Itseasiassa meissä kaikissa on jokaisen tyypin piirteitä, mutta jokin on jokaisella aina vahvin ja sen mukaan määräytyykin monet jutut – kuten se, millainen ravinto meille tekee hyvää. Ja siihen keskikytäänkin nyt!

Kehotyyppi onkin se mikä kannattaa heti ensimmäisenä selvittää, jos haluaa alkaa tutustumaan oman kehonsa saloihin ayurvedan kautta! Mä itse olen kehotyypiltäni pitta ja sen huomaa niin mun kehon mallista ja muodosta kuin myös mun luonteestakin.

Pitta-tyypit ovat ruumiinrakenteeltaan keskikokoisia ja sopusuhtaisia. Heidän painonsa pysyy suurinpiirtein samana ilman suuria vaihteluita. Heidän on helppo lihoa tai laihtua muutama kilo, jos he niin haluavat.

Pitta kävelee usein määrätietoisin askelein. Ominaista hänelle on myös intensiivisyys, yritteliäisyys, kunnianhimo, kriittisyys ja haasteista pitäminen.

Pittaihmisen tyypillinen negatiivinen tunne on suuttumus ja stressi tuo sen helposti esiin. Etenkin epätasapainotilassa ollessaan he voivat olla ärtyisiä ja kärsimättömiä, vaativia ja liikaan täydellisyyteen pyrkiviä.

Ominaista pittaa on kehon kuumus. Pitta-dosha hallitsee kaikkien kehotyyppien aineenvaihduntaa. Pitta-ihmisillä ruoansulatuksen tuli on erittäin voimakas, ja se antaa hyvän ruokahalun ja voimakkaan janon. Kaikista tyypeistä Pitta pystyy huonoimmin jättämään aterian väliin tai edes syömään tavallista myöhemmin.  Se tekee heidät kiljuvan nälkäisiksi ja ärtyneiksi.

Tunnistan itseni kaikista edellämainituista ja monista muistakin pitan kuvauksista, joten mun kohdalla kehotyypistä ei ole epäilystäkään. Kaiken tän varmistaa vielä ohjeistus ravinnon suhteen ja oonkin huomannut, että erityisesti pitalle suositeltava kasvisruokavalio onkin sellainen mistä mun keho nauttii. Oonkin huomannut vähentäneeni vaistomaisesti eläinperäisten ruokien vähentämistä ja ikäänkuin ”vahingossa” muokannut ruokavaliotani vuosien varrella yhä vegaanimpaan suuntaan 🙂

Viridian kookosöljy
Myös mun oudot ruokahimotkin selittyy helposti, kun rupeaa miettimään mun kehotyyppiä. Muistan, kuinka talvella olin tyttöjen mielestä tosi outo nauttiessani himoitsemaani kookosöljyä suoraan purkista suuhun. Mmmmmm! Kookos onkin pitalle aikalailla täydellistä ravintoa, kuten eilen hehkuttamani kookosmanna. Myös Viridianin kookosöljy on maultaan niin ihanan mietoa, että sitä voi huoletta nautiskella ilman huolta överiä kookoksen mausta, nam!

Voimakkaan ruoansulatuksen vuoksi mun onkin hyvä suosia erityisesti viileinä nautittuja smoothieita, salaatteja ja palkokasveja. Terveellisiä happamia hedelmiä ja banaaneja, tomaatteja ja koisokasveja sekä kuumuutta lisääviä pähkinöitä (sisältää paljon öljyjä) sekä lihatuotteita välttämällä oonkin huomannut mun kropan pysyvän parhaassa mahdollisessa kunnossa! Ja päässyt eroon ihmeellisestä turvotuksesta, vatsan kenkkuilusta ja kaikista tuskaisimmasta: närästyksestä.

Pittatyypeille on tärkeää pyrkiä kohtuulliseen ja puhtaaseen elämäntapaan. Kehon jokainen solu luottaa Pittadoshaan, kun on kyse ruoan, veden ja ilman nauttimisesta. Kaikenlaiset myrkyt alkavat nopeasti näkyä pitta-epätasapainona. Pittatyypit ovat erityisen herkkiä tällaiselle, ja siksi heille eivät sovi epäpuhdas ruoka, saastunut ilma ja vesi, alkoholi ja savukkeet eivätkä varsinkaan myrkylliset tunteet – vihamielisyys, viha, suvaitsemattomuus ja mustasukkaisuus.

Lainaukset NavadinaNavadinan sivuilta.

Raakakakku, Juhannustaikoja, Foodin Akatemia
Tätä kirjoittaessa mulle tuli tosi hyvä ja rauhallinen, tasapainoinen olo. Jotenkin oman kehotyyppinsä tunteminen tietyllä tapaa opettaa ymmärtämään omaa kehoaan ja sen toimintaa paremmin.. Osaankin tulkita nykyään paljon herkemmin reaktioitani, jos vaikka satunkin syömään huomaamattani pussillisen melkoisesti vatsaani tulistuttavia cashewpähkinöitä.

Pähkinöiden (ja muidenkin öljyisten, kuumentavien ruokien kuten chilin) syöminen onkin ikäänkuin ”bensan nakkaamista liekkeihin”, kun taas mausteinen ruoka sopii kaphalle ja ravitsevat pähkinät tekevät hyvää vatalle. Mielenkiintoisia juttuja, joista riittää vielä paljon opittavaa!

<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Aino

6 vastausta artikkeliin “Syötkö kehotyyppisi mukaan?”

  1. Ihana postaus, Aino! Vähän jo odotinkin tällaista, kun viittasit Pittaan kookosmanna-postauksessa. 🙂
    Mua myös kiehtoo ayurveda, mutta en ole alkanut ayurvedista ruokavaliota varsinaisesti ikinä toteuttamaan. Ehkä sitten, kun oikeasti tuntuu, että joku vaivaa, heh.
    Kävin kevättalvella konsultaatiossa ja sen mukaan mulla olisi ollut pitta aika lailla epätasapainossa. En kuitenkaan missään vaiheessa tehnyt mitään sen tasapainottamiseksi (aika paljon kuluu banaania, marjoja ja pähkinöitä, muutamia mainitakseni…). Nyt pari viikkoa sitten kävin pikakonsultaatiossa ja sen mukaan vata on vähän epätasapainossa, mikä mun mielestä kuulosti aika loogiselta. Mun kehotyyppi on vata, pittaa toiseksi eniten. Tässä asiassa ei ollut eri konsultaatioissa eroa ja enköhän mä ole aika selvä vata 🙂

    • Hahha, hienosti uumoiltu! 😉 Ja kiva että tykkäsit 🙂 Auyrvedassa on just tuo tosi kiehtovaa miten ne tyyppien tasapainotilat vaihtelee.. Ja sen mukaan sit oireillaan tai voidaan hyvin. Mullaki on nyt siis parhaillaan pitta tosi voimakkaana minkä vuoksi mun pitäis sitä just hillitä eli vältellä niitä pähkinöitä ja sitä banaania 😛

  2. Heippa Aino. Ensinnäkin kiitos ihanasta ja inspiroivasta, hyvänmielen blogista! <3 Osaatko suositella jotakin Ayervedaan johdattavaa perusteosta luettavaksi?Olen ollut pitkään kiinnostunut asiasta, mutta en ole saanut aikaiseksi syventyä johonkin yhteen "kattavampaan tietopakettiin", vaan vähän maistellut sieltä täältä informaatiopalasia.

  3. Heippa Aino! Mulla on ollu vuosia vaikka mitä ongelmia mm. vatsan kautta. Oon tutustunut pikkuhiljaa ayurvedan ruokavalioon (ja muuhunkin). Oon selvä pitta ja se myös selkeästi epätasapainossa (vuosien jäätävän korkea stressitaso yms). Liikun paljon ja oon suorittaja tyyppi. Käytän myös superfoodeja (vähän ehkä liikaakin). Osaisitko neuvoa, että mistä saisin helposti tietoa, mitkä superfoodit ei sovi pittan ruokavalioon (mm. maca, mitä käytin ennen maksimi määrät – haahhhhaa!!)? Haluaisin tasapainoon stressiä, onneksi suunta jo selvästi parempi (käytän paljon adaptogeenejä ja mietin, että onko jokin niistä huono valinta ruokavaliossa). Haluan lukea asiasta tietoa, siksi kyselenkin, että olisiko sulla vinkkejä? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta