Sokerittoman sudenkuopat

Yhteistyössä: Ravintovalmentaja Leeni Viio 

Syyskuu lähenee kohti loppuaan! Nyt onkin oikeastaan enää viikko syyskuuta – sokeritonta sellaista – jäljellä. Miten teillä on mennyt? Onko ollut helppoa, vai millaisia haasteita ootte kokenut kuluneen kuukauden aikana?

Yksi yö

Mulle tää sokeriton on tehnyt todella hyvää. Oon selkeästi onnistunut siinä mitä oon halunnut: vähentänyt työpaikalla turhaa napostelua ja keskittynyt entisestään kunnon aterioihin, mitkä helposti kiireisessä arjessa unohtuu. Ja niihin aion panostaa jatkossakin! On niin ihanaa, kun on aamusta iltaan tasaisen energinen ja virkeä olo.

Tälläinen ”kokeilu” onkin toimivaa, jos se onnistuu luomaan uusia positiivisia elämäntapoja. Kun taas pelkkä kuukauden itsensä kiusaaminen ja jatkuva negatiivinen ”en saa syödä sokeria” -ajattelu harvoin johtaa positiivisiin lopputuloksiin (oikeastaan vaan jatkuvaan sokerin ajatteluun ja siten jopa ehkä entistä suurempaan makeanhimoon). Sen vuoksi en kannatakkaan varsinaisia lakkoiluja, vaan ennemminkin haluan rohkaista tekemään pieniä muutoksia joiden avulla pystyy rakentamaan parempia elintapoja ja siten terveempää, elinvoimaisempaa tulevaisuutta itselleen.

Agata Bakery

Lakkoiluasenteen lisäksi sokerittomassa on myös muita huolestuttavia puolia. Ensinnäkin sokerin korvaaminen keinotekoisilla makeutusaineilla ei ole terveellinen vaihtoehto – tällä hetkellä muodissa tuntuu olevan etenkin sokerittomat ja proteiinipitoiset tuotteet, joiden ainesosaluetteloista löytyy paljon lisäaineita ja usein mm. aspartaamia ja asesulfaami K:ta. Myös nämä ovat makeita ja ruokkivat makeannälkää sen sijaan, että onnistuisivat kukistamaan sen oikean ongelman.

Olisi tärkeää oppia tutkimaan rehellisesti omaa syömiskäyttäytymistään ja miettimään, mistä oma himo sokerille johtuu. Sen sijaan, että keskittyisi pelkästään sokerin karsimiseen, olisi hyvä oppia korvaamaan se huono tapa uusilla hyvillä tavoilla – sellaisilla, jotka ravitsee sekä kehoa että mieltä.

kroatia-split-1-610x407

Sokerittomalla rupeaa myös herkästi turhan natsiksi. On helppoa ja yleistä alkaa välttelemään kaikkea sokeripitoista hedelmistä lähtien – ja niiden sijaan suosia juurikin edellämainittuja keinomakeutettuja herkkuja. Luonnon antimet ovat aina terveellinen vaihtoehto ja ne sisältävät luonnolista sokeria, sekä niiden lisäksi vielä muita kehollemme tärkeitä ravinteita.

Siinä vaiheessa jos alkaa tuntemaan huonoa omaatuntoa omenan tai banaanin syömisestä pitäisi hälyytyskellojen alkaa soida ja tajuta, että nyt ollaan menty metsään ja pahasti.

Helposti sokerittoman lisäksi muutoksen alle otetaan myös muita ”projekteja” ja sehän tiedetään, että jos yrittää muuttaa kaiken kerralla ei lopputulos ole yleensä kovinkaan onnistunut. Jotkut uudet tavat voivat myös huomaamatta lisätä makeanhimoa, jos vaikka energiantarve kasvaa (ehkä jopa tulee syötyä liian vähän?) tai huomaamatta unen määrä pienenee.

annanjuhlat25-610x407

Elämä ei ole joko tai eikä sitä ole ruokakaan. Ja ennenkaikkea elämän ei tulisi olla ainaista jokaisen suupalan miettimistä ja punnitsemista. On täysin mahdollista elää elämää muutenkin kuin a) täysin ilman sokeria tai b) jatkuvassa sokerikoukussa kituen. Sieltä välimaastosta löytyy kohtuus, terveellinen ja rento asennoituminen, josta jokainen voi oppia nauttimaan oikeanlaisten työkalujen avulla.

Haluaisitko siis päästä makeanhimosta pysyvästi? Samalla elämästä makeasti nauttien? Jos vastasit edes toiseen kysymyksistä mynöntävästi on mulla sulle hyviä uutisia! Nimittäin ihanan, inspiroivan Leenin suosittu ”Taltuta makeanhimo” -verkkokurssi alkaa taas ensi maanantaina 26.9 ja saan tarjota kurssin teille mun lukijoille 49€ hintaan (norm. 59€). Saat aktivoitua tarjoushinnan alekoodilla ”ainomakela” ja se on voimassa sunnuntaihin 25.9 asti!

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta