Sokerisirkus

Ah, ihana maanantai! Ehdottomasti viikon paras päivä, jos multa kysytään – ja vaikka maanantai on aina kiva niin tänään nautin siitä vielä entistä enemmän: palasin nimittäin takaisin töihin ja normaalien rutiinieni ääreen enkä voisi olla enää onnellisempi. Niin kivaa!

Loman (ja hieman huono-onnisen kotiinpaluun) jälkeen tuntui hieman vaikealta palata takaisin kirjoittamaan, enkä oikein viikonloppuna saanutkaan inspiraatiosta minkäänlaista otetta vaikka luonnoksissa lymyääkin useampi toivepostaus ja matkakertomus reissulta.. Ne tosin saa odottaa vielä hetken omaa julkaisuhetkeään. Sen sijaan ajattelin aloittaa ”kotiinpaluun” itselleni hyvinkin tutusta kaverista, nimittäin sokerista.

Bounty -raakakakku

Välillä musta tuntuu, että oon paasannut sokerista jo ihan tarpeeksi, mutta uskon ettei tästä asiasta vaan voi puhua tarpeeksi. Oon nimittäin kiinnittänyt paljon huomiota siihen, kuinka ihmiset kokevat syövänsä terveellisesti välttäessään sokeria. Se on hyvä juttu sinänsä ja mielestäni trendi, joka vie meidän ruokailutottumuksia oikeaan suuntaan! Uskon, että tähän on vaikuttanut paljon tutkimukset jotka on osoittaneet sokerin olevan terveydelle oikeasti haitallista. Joskin toteutus tuntuu olevan monella väärä..

Faktahan nimittäin on se, että fiksut markkinamiehet ovat alkaneet tuomaan kauppoihin paljon terveellisinä markkinoituja sokerittomia tuotteita, jotka itseasiassa ovat ihan yhtä pahoja – elleivät jopa pahempia – entä ne sokerilla kyllästetyt kaverinsa. Ja myös ihmiset jotka haluavat pudottaa painoaan mieltävät sokerittomat, keinomakeutetut tuotteet usein paremmaksi vaihtoehdoksi niiden pienemmän kalorimäärän vuoksi.. Mutta mikä on oikeasti totuus? Voisiko sokeri sittenkin olla näistä vaihtoehdoista parempi?

Jos pyritään tasoittamaan verensokeria niin silloin kieltäytyisin täysin oikeastaan kaikesta sokerista, myös (kuivatuista) hedelmistä – mutta puhutaan tästä sitten erikseen mun tulevassa verensokeri -postauksessa!, mutta juurikin nämä luonnon karkit on terveydelle yksi parhaimmista vaihtoehdoista jos jotain makeaa tekee mieli.

Monet ”terveelliset” tuotteet kuten proteiinirahkat ja -vanukkaat sisältää aspartaamia tai asesulfaami K:ta, jotka on vähäkalorisina ja sokerittomina liian hyviä ollakseen totta. Niiden on nimittäin todettu mm. aiheuttavan syöpää, käytöshäiriöitä, vaikuttavan tuhoisasti hermostoon sekä häiritsevän kehon hormonitoimintaa mikä näkyy muun muassa aineenvaihdunnassa ja ihan yleisessä terveydentilassakin.

Fruktoosi puolestaan on siinä mielessä kinkkinen, että luonnollisesti hedelmissä esiintyvänä se on ok, mutta teollisesti valmistettuna ei, ja sama pätee yleisesti käytettyyn glukoosifruktoosisiirappiin. Vaikka kemiallinen koodi on sama, niin vaikutus kehoon on erilainen johtuen mm. annoksesta, joka on keinotekoisena satoja kertoja luonnollista suurempi. Fruktoosi ei vaikuta verensokeria kohottavasti, mutta se ei ole mitenkään hyvä juttu: se nimittäin tarkoittaa sitä ettei fruktoosi välttämättä muutu kehossa lainkaan glukoosiksi (ja siten esimerkiksi lihasten energiaksi) vaan varastoituu rasvana maksaan.

Yksi sokerinkorvikkeiden huonoista puolista, joista ei liiemmin puhuta, on sen vaikutus kylläisyyshormoni leptiiniin. Ne nimittäin huijaavat sen tuotantoa, minkä vuoksi et saa syömisestä normaalia kylläisyyden tunnetta. Tämän vuoksi monesti ruokahalu voi jopa kasvaa ja yltyä hillitsemättömäksi himoksi mikä saa aikaan ylensyömistä.. Ja samalla vereen tulee lisää insuliinia mikä edistää rasvan varastoitumista kehoon. Ja kun lasketaan yhteen yksi plus yksi tämä voi siis saada aikaan epätoivottujen kilojen kertymistä.

Satunnaisesti nautittuna sokeri tuskin onnistuu kenenkään terveyttä pilaamaan, mutta omaa päivittäistä kulutustaan kannattaa todellakin miettiä. Selkeän sokerin lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota myös piilosokerin määrään ja pitää huoli, että päivittäisestä energiansaannista maksimissaan kymmenen prosenttia tulee sokereista, mikä on WHO:n suositus. Muistakseni suomalaisten keskiarvo on tällä hetkellä yli 25%.. Tuohon lukemaan lasketaan mukaan myös piilosokeri, jota löytyy usein jogurteista, mehuista, marinadeista, kastikkeista, mausteseoksista, muroissa, leivissä, salaatinkastikkeissa..

Mä itse oon sokerille tosi herkkä ja sen takia sen haitoista puhunkin, koska oon huomannut sen vaikutukset omaan olooni todella voimakkaasti – ja uskon, että moni ei edes tajua kuinka hyvä olo voikaan olla jos vaan viitsii kokeilla sokeritonta elämää! En kuitenkaan ole mikään sokerinatsi, vaikka vuodessa nautitut sokeriannokset on yleensä yhdellä kädellä laskettavissa. Kuitenkin tilanteen mukaan joustan enkä ota asiasta stressiä, sillä aivan kuten muutenkin niin myös sokerin suhteen kokonaisuus ratkaisee.

Välittöminä oireina kärsin itse lähes poikkeuksetta ”sokerikrapulasta”. Eli jos heikkona hetkenä sorrun johonkin sokeripitoiseen niin seuraavana päivänä on vääjäämättä todella hutera ja kiukkuinen olo, sekä armoton päänsärky – aivan kuten eilen. Toinen lopputulema yleensä on sokerinaama, josta kärsin viikko sitten kun Sri Lankassa palasin seitsämän tunnin vaelluksen jälkeen majapaikkaani jossa perheen äiti oli tehnyt aamupalaksi perinteistä milk&riceä eli valkoista riisiä sokerilla ja maidolla. Ja seuraavana aamuna leukaperiä koristi yhteensä seitsämän keltanokkaista, kosketusarkaa näppylää 😉

Tiedän, että kaikilla ei oo samaa eikä kaikki oo sokerille herkkiä, mutta varmasti moni joka tietoisesti tai tiedostamattaan syö sokeria päivittäin kärsii alhaisista energiatasoista, päänsäryistä ja iho-ongelmista – puhumattakaan pitkäkestoisimmista vaikutuksista, joita sokeri saa aikaan.

Ja vaikka sokerista ei mitään huomattavia oireita tulisikaan niin kukaan ei ole immuuni sen vaikutukselle. Vaikkei omat oireet olisikaa konkreettisesti määriteltävissä tai käsin kosketeltavissa, niin petollisesti sokeri jyllää sisällä tehden omia tuhojaan.. Oonkin kiitollinen, että mun kroppa on herkkä ja kertoo heti kun syön jotain sopimatonta ja saa aikaan hieman epämiellyttäviäkin puhdistusoireita. Mutta vaikkei niitä olisi, niin en siltikään tietoisesti haluaisi heikentää suorituskykyäni, huonontaa yleiskuntoani tai alentaa terveydentilaani syömällä sokeria päivittäin sillä ilmankin pärjää.

Millainen suhde sulla on sokeriin? Ootko päässyt jo kokonaan eroon vai onko vielä opettelemista esimerkiksi piilosokereiden suhteen?

Oman sokerittoman elämäni ohjenuorina pidän seuraavia tekijöitä: syö säännöllisesti oikeaa ruokaa ja vältä herkkuhimot, äläkä kiellä itseltäsi mitään vaan tee parempia valintoja. Jos kaipaatte tarkempia vinkkejä sokerittomaan elämään niin huikatkaa kommenttiboksiin, niin lupaan tehdä aiheesta oman postauksensa!

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

7 vastausta artikkeliin “Sokerisirkus”

  1. En ole noin herkkä sokerille, joten syön sitä kohduutella. Arkisin teen terveellisiä valintoja ja vkl voi sitten halutessaan ostaa pienen pussin karkkia tmv. nautin siitä ja ei tule huono olo. En nauti samalla esim. raakasuklaasta, joten mieluummin jätän sen sitten syömättä. Ja makeutusaineita arkena aika maltilla, esim. äsken puolikas purkki proteiinirahkaa ja puolikas purkki maitorahkaa sekaisin. Enkä aijo yrittää edes irttottautua sokerista, näin on hyvä.

  2. Ennen söin valtavasti sokeria ja sietokykyni oli melko korkea. Kun sitten vierottauduin siitä, niin nykyään en kestä sitä juuri ollenkaan. Joulun alla kaksi mukillista tavallista glögiä teki jo todella huonon olon. Toki sitä pieninä määrinä aina jostain tulee, en esim ravintolassa jaksa tentata onko ruokaan käytetty valkoista sokeria ja välillä käytän ketsuppia. Jos sokeria tai ylipäätään makeaa tulee liikaa, vatsa turpoaa ihan tolkuttomasti ja tulee sellainen ”sokeriraivo”, olen siis todella vihaisella päällä! Huomaa että verensokerit heittää silloin hyvin epäterveellisellä tavalla. Mutta inhottaa se sokerin tunkeminen joka paikkaan, kun sitä ei tarvitse! Kaikki mausteseokset ym mihin sitä ei ole mitenkään perusteltua lisätä. Ja valkoisen sokerin voisi niin helposti korvata terveellisemmillä vaihtoehdoilla. Tekisi kansanterveydelle melkoisen hyvää. Ei siitä ollut helppoa päästä eroon, mutta eipä ole tarvinnut katua!

  3. Heh en tajunnut että meillä on täysin sama nimi, ja näköjään sekoilin mailiosoitteen kanssa kun vaihdoin juuri uuteen mikä on ihan etunimi.sukunimi, mutta Hotmailissa, ja lisäsin perään näköjään silti vanhan gmailin Aloin ihmettelemään ettei mulla pitäisi mitään profiilikuvaa olla – ja enhän siinä ole edes minä! En siis yritä varastaa identiteettiäsi, anteeksi!

  4. Hei,
    muuten tulee syötyä suhteellisen puhtaasti (salaattia, kasviksia, härkistä, kanaa, jauhelihaa, kalaa, riisikakkuja jne) mutta joka ikinen ilta syön myös suklaata. Perussettiä kun lapset on nukkumassa niin herkut esille:(.
    Kerran olin 6vkoa ilman mitään sokeria ja olo oli kevyt. Tosin aloin olla myös aika kuiva/riutunut koska urheilen paljon.
    Olisi kiva saada joku haaste/vinkkejä/ ”sokerista irti suunnitelma” tai vastaava.

  5. Käytän sokeria todella kohtuudella. En ole ONNEKSI herkkä sille ! 😀 Se ei ole kansanterveydellinen ongelma, ennenkuin se muuttuu ylensyönniksi/ylipainoa tulee ja siitä seuraa diabetes tms.. Eli siis käytännössä Suomessa se on ongelma useilla, mutta kaikilla ketkä syö joskus karkkia tms. sokeria ei ole ongelmia 🙂 Syön karkkia silloin tällöin, juhlissa makeita leivonnaisia ja maistuvat todella hyvältä. Samoin maistuu karkki joskus erittäin hyvältä, jos sitä ei syö ähkyyn eikä useasti viikossa/joka päivä.Nyt olen ollut ilman karkkiakin, koska herkkuani ovat salmiakki ja lakritsi ja raskaana ollessa niitä ei saisi syödä. 🙁 Toisaalta pärjään ilmankin. 🙂 Mutta en ole niin ehdoton kuin ennen, jolloin olin myös jollain tapaa onneton (ystävät nautti terveellisellä mielellä herkuista), vaikka yritin uskotella itselleni, että tämä on ok. En voinut edes banaania syödä, kun liikaa hiilihydraatteja=sokeri. Kaikki hiilarihan käy saman prosessin kuin sokeri, joka on myös hiilihydraatti elimistössä. Toki vaikuttaa varmasti terveyteen saako sen esim. ruisleivästä (jossa paljon muutakin kuin hiilareita) vai karkista, jossa ei mitään ravintoaineita. Ja en sano, että sokeria syömättömät olisivat onnettomempia yleisesti! Ei todellakaan! Jollekin se voi olla hyväkin olla kokonaan ilman 🙂

  6. Pakko näin diabeetikkona korjata, että joo, fruktoosi itsessään ei verensokeria nosta, mutta esim. hedelmissäkin sitä on puhtaana vain n. puolet sokerin kokonaismäärästä. Kaikista hedelmistä kun löytyy glukoosia, fruktoosia sekä näiden sekoitusta sakkaroosia. Eli hedelmät kyllä nostavat verensokeria aika nopeastikkin, ja matalan verensokerin yllättäessä tulee hyvin usein syötyä jokin hedelmä. Tutkimusten mukaan silkka fruktoosi ei siis nosta verensokeria, mutta yhdistettynä se pieneenkin määrään glukoosia, imeytyy se jo paljon paremmin 🙂

    • Joo kyllä vaan! Tää fruktoosin vaikutus verensokeriin oli lähinnä viittaus tuohon pelkkään fruktoosiin. Hedelmissä onneksi itsessään on kuitua mikä sitten hidastaa verensokerin nousua, vaikka siellä glukoosia mukana onkin 🙂 Mut siis sen varmasti tiesitkin, mutta tämä siis ihan yleisenä kommenttina jos joku tätä kommenttiboksia tiirailee 😛

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 18
Tykkää jutusta