Ruokaremontti: Lisää kasviksia ja hedelmiä!

Sitä toitotetaan joka tuutista – syökää enemmän kasviksia! Kyllähän te tiiätte – paljon vitamiinea ja hivenaineita. Puoli kiloa päivässähän on se suositus, mutta yllättävän harva silti muistaa syödä kasviksia tarpeeksi. Keventäjillehän kasvikset on hyvää ravintoa, sillä terveellisyyden lisäksi ne on kevyt vaihtoehto joten niitä saa syödä runsaasti. En itsekkään ennen syönyt kovinkaan paljoa kasviksia, mutta päätin korjata asian. Kummasti niitä kasviksia tulee syötyä, kun jääkapista ei melkein muuta löydykkään ;D

Lautasmallin mukaan aterialla puolet lautasesta olisi hyvä olla kasviksia. Itsellä varmasti on usein enemmänkin, sillä korvaan usein muut lisukkeet (riisi/pasta) kasviksilla. Muutamia omia suosikkeja on haudutetut parsa- & kukkakaalit, uunijuurekset ja erilaiset kasvismuusit (erityisesti bataatti ja kukkakaali). Siihen kylkeen vielä vähän salaattia niin avot – aterian kasvissaldo on täynnä! Ruokaisa salaatti on myös loistava vaihtoehto.

Ohuita pakasteparsoja, parsakaalta, paprikaa, punasipulia ja soijasuikaleita 🙂
 
Tonnikalasalaatti pinaatin, punasipulin, tomaatin, kurkun, avokadon sekä oliivien kera<
 
Pinaatti-tomaatti-sipulimunakas kurkun ja porkkanaraasteen kera
Täytettyjä paprikoita sekä parsakaalia ja herkkusieniä + raejuustoa

Jos kokkailee vaikka keittoa tai jotain laatikkoa tai pataruokaa, on niihin superhelppo lisätä kasviksia. Kokeilkaapa makaroonilaatikkoa pinaatin ja paprikan kera, namsss! Oon harrastanut jo pitkään kasvisten ”piilottamista” ruokaan, sillä mun pikkuveli on tosi huono syömään niitä itsessään ja piilottelu on kyllä toiminut, eikä ole edes tullut valituksia ;D

Yks juttu mitä kans harrastan on tomaatin, kurkun ja paprikan pilkkominen kaappiin pieniin rasioihin. Jos tulee yllärinälkä ja tekee mieli leipää niin onpahan ainakin helppo napata terveellisiä päällysiä leivälle.

Marjoja on helppo syödä päivässä paljonkin. Mä ainakin olen ihan marjahullu ja pakaste onkin täynä kesällä poimittuja herkkuja. Marjoja syön esimerkiksi aamupuuron kanssa, maitorahkan seurana välipalalla, smoothieissa ja iltapalalla. Marjoista on tullu mun suurta herkkua ja ne korvaa karkinsyönnin tarvetta 🙂

Aamupuuro hillojen, seesaminsiementen ja raejuuston kera 😛
Huomaatteko – luonnon oma lääkekaappi 🙂
Ei turhaan puhuta, että kasvikset on terveellisiä!

Entäs hedelmät sitten?! Banaani on mun lemppari ja siitä pitää varmaan tehdä ihan oma postaus 😀, mutta kaupasta tulee kannettua kotiin aina myös omenoita ja appelsiineja tai mandariineja. Ne on ne mun päivän perushedelmät joita syön. Joka kauppareissulla ostan aina jotain ekstraa joilla saan vähän vaihtelua mun hedelmäsalaatteihin sekä smoothieihin joilla herkuttelen melkein joka päivä 🙂

Kiiviä, banaania ja omenaa 🙂 + pellavansiemenrouhetta ja luonnonjugua
Mansikoita, päärynöitä, pellavansiemenrouhetta, pähkinöitä ja luonnonjugua 🙂 NAM!

Hedelmiä kannattaa kantaa laukussa mukana missä ikinä meneekin. Ne on ihan loistavia välipaloja ja niistä saa sopivasti energiaa vaikka kotimatkaa tai kauppareissua varten, jotta ei herkkuhimot pääse yllättämään.

Kantakaa niitä kasviksia ja hedelmiä kaupasta kotiin! Herkkuhimon iskiessä syö omena tai mikä parempaa – paloittele se banaanin kanssa kulhoon ja kaada jugurttia päälle. Sen pilkkomisen aikana oot jo kerenny unohtaa karkkihimon. Ainakin useimmiten.

Herkkuja 🙂

Ja jos tuntuu, että kasvisten syöminen ois tylsää niin pysähtykääpä huviksenne ens kerralla kaupassa HeVi-osastolla ja katsokaa ympärille, kuinka laaja valikoima sieltä löytyy! Mäkin teen vielä siellä aina sillointällöin uusia löytöjä, vaikka kärryni pääasiassa siellä aina täytänkin.

Ja ne pakasteversiot on muuten kans aivan käyttökelpoista tavaraa, useimmiten ajaa ihan saman asian kuin tuoreet 🙂 Itsekin käytän niitä ja ne onkin mulle laiskan kiireisen päivän pelastus, kun ei millään riitä voimat aika pilkkomiseen – mielummin sitten käytän niitä entä jätän kasvikset kokonaan poies!

 
Jos et millään keksi mitä kasviksia kaupasta kotiin kantaisit, valkkaa vaikka noista muutama 🙂

Buustaa aineenvaihduntaa! Ruokavaliohan on rasvanpoltossa hurjan tärkeetä, ellette tienny 😉 hehheh..

 
Kuvituksena joitain omia ruoka-annoksia kuluneelta parilta viikolta – toivottavasti saatte niitä inspiraatiota omiin kokkailuihin:) Ja nuo annokset on vielä ”laiskan kokin” -annoksia eli niiden tekeminen on suhteellisen kivutonta. Näyttikö joku annos tylsältä?

Eikai nää syömisjututkaan oo muuta kuin sitä että uskaltaa kokeilla ja poistua siltä omalta mukavuusalueelta 🙂 Vanukkaat roskiin ja tilalle jugurttia sekä marjoja! Toimii.

Aino

2 vastausta artikkeliin “Ruokaremontti: Lisää kasviksia ja hedelmiä!”

  1. Hei ihanan näkösiä ruokia! Mitä sulla on noitten paprikoitten täytteenä? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta