Ruokapäiväkirja – "hyvää ravintoa luustolle"

Kiitos blogini, pääsin mukaan terveysaiheiseen kampanjaan ennaltaehkäisemään suurta, erityisesti naisia koskettavaa terveysriskiä, nimittäin luuston haurastumista. Luuston haurastuminen ja osteoporoosi kauhistuttaa mua itseäni suuresti ja pyrinkin ennaltaehkäisemään sitä omalta osaltani niin hyvin kuin mahdollista – toivottavasti tämä postaus inspiroi teitä samaan!

Ravitsemusasiantuntija analysoi mun ruokapäiväkirjaa ja tässä teille nyt sitä vähän avattuna 🙂 

Aamupala klo 8
– 2 kananmunaa, 4 leikkelettä
– kaurapuuroa + maustamatonta jugurttia, auringonkukansiemeniä & pellavansiemeniä, marjajauhetta
– 4 vesimeloniviipaletta

Aamupalaan mulla kuuluu aina siemeniä, liuotettuja sellaisia, luonnonjogurtin seassa. Omaan sekoitukseeni kuuluu auringonkukan-, pellavan- ja seesaminsiemeniä, joista erityisesti seesaminsiemenissä on paljon luustolle tärkeää kalsiumia – kuten myös jogurtissa 🙂Lounas klo 11:30
– chili con carnea, kana-riisisalaattia & porkkanaraastetta
Välipala 13:30
– 1dl pähkinöitä

Ateriarytmistä sain kiitosta – tasaisesti 3-4tunnin välein aina jotain, ruokailut ajoitettu aina fiksusti treenien mukaan niin 🙂 Vihanneksista ja kasviksista saan hyviä hiilihydraatteja sekä samalla hyvin vitamiineja ja kivennäisaineita päivän tarpeisiin.

Salaattien lisäksi on hyvä välillä syödä kypsennettyjä kasviksia, jolloin niiden vitamiinit imeytyvät entistä paremmin. Luustolle erityisen tärkeitä on C-, D- ja K-vitamiini.Välipala 15:30
– Riisiproteiinia ja omena

Marjoja, hedelmiä ja kasviksia kannattaa syödä runsaasti päivän mittaan sillä viimeaikaisten tutkimusten mukaan niiden sekä magnesimin riittävällä saannilla on suojaava vaikutus  luustoon 🙂 Marjoilla ja hedelmillä onkin ihana makeuttaa aamupuuro tai välipalarahka, surauttaa lempparismoothien joukkoon tai leipoa piirakka! 
Illallinen 18:00
– paistettua lohta & salaattia

Lohta ei turhaan suositella syömään useampana päivänä viikossa sillä se on ensiluokkainen D-vitamiinin lähde, jonka puutos altistaa luuston heikkenemiselle! Lohen hyvät rasvat on myös tärkeitä, sillä useiden vitamiinien tapaan D-vitamiini on rasvaliukoinen. Onneksi lohi onkin ihan mun lempparia 😉 Mä napsin vielä D-vitamiinilisiä varmistaakseni sen riittävän saannin.Kalan lisäksi myös kananmunat on loistava D-vitamiinin lähde! Yhdestä kananmunasta saa myös samalla päivän kolesteroliannoksen, joten suositus ”muna päivässä” on hyvä pitää mielessä 😉 Mulla on aina jääkaapissa valmiina keitettyjä munia – älyttömän helppo napata laukkuun mukaan välipalaksi kiireen keskellä, hah!Välipala 20:00
– vihreää teetä & itsetehtyä raakasuklaata
Iltapala 22:00
– purkki maitorahkaa, marjajauhetta, hamppuproteiinia, mantelirouhetta & omena

Iltapalana rahka on loistava sillä sen lisäksi että se täyttää hyvin se myös sisältää luustolle tärkeää kalsiumia – se myös sisältää paljon proteiinia, joka edistää kalsiumin erittymistä 🙂 Maitotuotteiden suhteen suositushan on 1 litra maitoa tai 6dl nestemäisiä maitotuotteita + 2-3 juustoviipaletta päivässä.

Pitäkäähän huolta luustostanne! Pienillä teoilla on iso merkitys ja kiinnittämällä huomiota omaan ruokavalioonsa pystyy tekemään ison palveluksen itselleen 🙂 Lisää tietoa löydätte Luustoliiton sivuilta tai Facebookista.

Kivaa alkavaa viikkoa kaikille!

<3 Aino

PSSST! Älkää hämmentykö – kaikki  kuvat ei oo otettu juuri tuona kyseisenä päivänä, joten teksti ja kuvat riitelee ajoittain keskenään 😉 Tshihhih.

Aino

8 vastausta artikkeliin “Ruokapäiväkirja – "hyvää ravintoa luustolle"”

  1. Hyvä sinä ja hyvä luusto! Tiesitkö, että luuston kehittyminen jatkuu 25-vuotiaaksi asti. Toki myös sen jälkeen täytyy pitää kalsiumin saannista huolta. Etenkin naisten!

    Pus päivääsi!

    • Ihana Aura! Ja kiitos tiedosta, mulla on siis vielä pari vuotta aikaa kehittää itselleni superluusto, hahha 😀

      Iloa maanantaihin!<3

    • Niin munki mielestä! Tekisin niitä kyllä enemmänki, jos vaan muistaisin kuvailla enemmän mun syömisiä.. 😀

  2. Haha mä vähän hämäännyin aluks noiden kuvien ja tekstien erosta. Ihmettelin, että näekö mä väärin 😀
    Tää oli kiva postaus! Muistaa taas, että kyllä niillä rahkoilla on tarkoituksensa 😉

  3. Toi video oli ahdistava 🙁 Itsekin oon näitä asioita usein miettinyt, varsinkin nyt kun alkaa tuon luuston kasvattamisen aika olla lopussa. Harmittaa kun joskus teinivuosina lopetin maitotuotteiden käytön kokonaan vähäksi aikaa, olisikohan ollut puoli vuotta. Ihana äiti on ”pakottanut” mut syömään kalsium tabletteja siitä lähtien <3 Toivon tosiaan etten kerinnyt mitään hirveää vahinkoa tekemään.

    • Juu tieto lisää tuskaa, tiiän tunteen :/ Mutta onneksi sulla on fiksu äiti, joka piti susta huolta! Ei kannata turhaan märehtiä juttuja joille ei mitään mahda, vaan keskittyä siihen mihin pystyy vaikuttamaan:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta