Ruokaa, ruokaa ja vielä kerran – RUOKAA !

Nyt alkuvuoden aikana useat myös minun lähi- ja tuttavapiirissäni ovat muuttaneet elämäntapojaan terveellisempään suuntaan. Useimmat kommentit joita heiltä on saanut ovat liittyneet syömiseen – yllättävän moni on havaihtunut siihen faktaan, että syö aivan liian vähän! Oikeasti todella monet ihmiset tekevät niin tietämättään/epätarkoituksella – syödään paljon, mutta kevyttä ruokaa. Tai sitten vain muutama erittäin raskas annos, jolloin myös kalorit voivat jäädä alle tarpeen.

Monissa blogeissakin elämäntapamuutoslaiset, esimerkiksi Steffit -blogissa elämäntapamuutoksestaan kirjoitteleva Liina, kertovat että ensimmäisenä täytyi alkaa syömään enemmän. Jutta ja superdieetit -sarjassa ei kukaan ole tainnut valittaa ruokavalion niukkuutta? Mielestäni lähinnä ovat kehuskelleet, kuinka paljon saa syödä. On ihanaa kun tuodaan julki tätä syömisen määrän tärkeyttä 🙂 Koska ruuasta elimistö saa energiaa ja muuttuakseen juuri sitä elimistö tarvitsee!

 
 

Myös minä olen syönyt tietämättäni liian vähän. Mun oma viikottainen kulutus on aika kova ja kova kulutus yhdistettynä liian kevyeen ruokavalioon voi olla kohtalokas. Mun ruokavalio oli kasvispainotteinen – söin kyllä paljon, useasti päivässä ja koin olevani kokoajan kylläinen, mutta ruoka oli liian kevyttä mistä seurasi painon putoaminen. Eikä se paino pelkästään rasvakudoksesta lähtenyt, vaan myös lihaksesta.

Faktahan on se, että elimistö tarvii energiaa. Hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiineja – niitä kemiallisia yhdisteitä, jotka pitää elimistön kemiallisia reaktioita yllä. Jos tätä energiaa ei saada tarpeeksi ravinnosta alkaa elimistö ”syödä itseään”. Myös elintoiminnot heikkenee – energiaa suunnataan tärkeisiin elintoimintoihin (esim sydän, keuhkot) jolloin vähäpätöisemmät kuten hermosto ja aineenvaihdunta jäävät vähemmälle energialle eli niiden toiminta hidastuu.

Eihän kukaan tankkaa autoakaan 200kilometrin matkaa varten 100km bensoilla ja oleta pääsevänsä perille? 😀

Kun elimistössä on tarpeeksi energiaa kehontoiminnot, myös aineenvaihdunta, toimii ideaalilla tavalla – fiilis on energinen ja toimintakyky kohdillaan! Silloin jaksaa töidenkin jälkeen vielä lähteä liikkumaan eikä sohvanpohja houkuta – tilanne on täysin erilainen, jos kroppa vetelee vähillä energioilla. Siitä se saamattomuus yleensä johtuu. Miettikää nyt – kuinka usein toteatte, että ette jaksa tehdä jotakin? Mitä ihminen tarvii jaksaakseen? No energiaa! Ja sitähän saa ruuasta 🙂

Jos siis olet usein kiukkuinen, hermot kiristää, ajatukset harhailee ja tuntuu että mikään ei onnistu voi olla että olet syönyt liian vähän – aivojen viestit kulkee hitaasti joten toimintakyky laskee huomattavasti 🙂 Ja kun aineenvaihdunta ei toimi, ei tervettä painonpudotustakaan tietenkään tapahdu vaan elimistö pitää viimeiseen asti kiinni kaikesta energiasta mikä sillä on ja mitä sille annetaan.

Monesti kaloreiden laskemista pidetään turhana hommana. Minäkään en ole aina idealle lämmennyt, mutta viimeaikoina se on auttanut minua paljon! Kun tajusin energiatasapainoni olevan epäkunnossa, rupesin kirjaamaan taas syömisiäni kiloklubiin. En tajunnut kuinka paljon enemmän ruokaa oikeasti tarvisin päivän aikana lisää. Tunnustan että syksyn jälkeen olen lisännyt päivittäiseen ruokavaliooni yli 1000kcal ja kiloakaan en ole lihonut, päinvastoin.

Muutokset ruokavaliooni oli pieniä, mutta toimivia. Kun tuplasin aamuisen puuroannokseni koon muuttui myös fiilis töissäkin – jaksoin tehdä hommat ihan uudella innolla eikä pikkuasiat ärsyttäneet normaaliin tapaan. ”Mee kotiin, oot ihan liian pirteä” -kommentin sain työkaverilta viime viikolla aamuvuorossa – teki mieli kehoittaa kokeilemaan aamupalan syömistä ennen töitä, voisi työmotivaatio kohota ihan vireystilan myötä 😉

Oman ruokavalioni kulmakivet ovat ateriarytmi, tasapainoisuus, terveellisyys ja ravitsevuus. Näläntunne minua ei vaivaa koskaan ja monesti ”ruoka-aikaan” mietityttää, että taasko sitä syyään?! Ei sillä, syöminen on kivaa – mielummin mä syön enemmän entä vähennän liikunnan määrää 🙂 Kulutuksen ja energiansaannin tulee olla balanssissa.

Tietysti jos painoa haluaa pudottaa, on oleellista jättää kalorimäärät hieman vajaaksi. Nimenomaan hieman, liiallisella kalorivajeella rasvakudoksen mukana palaa lihaskudostakin – aivan kuten minulle kävi, joten kokemuksen syvällä rintaäänellä tämän sanon – tehkää kuten sanon, älkääkä toistako mun virhettä 🙂 Ja sitten kun se tavoitepaino on saavutettu, tulee taas oppia syömään uudella tavalla niin, että se painon putoaminen ei enää jatku.

Oman ruokavalion kaloreita voi laskea helposti Kiloklubissa, jota minäkin käytän. Suosittelen kokeilemaan – vaikka se saattaa aluksi tuntua vaivalloiselta on se kaiken vaivannäön väärti. Mihin muuhunkaan sitä mielummin panostaisi kuin oman hyvinvointinsa eteen? Jos muutaman minuutin päivässä viettää koneella klikkaillen on se aika pieni investointi paremman huomisen eteen 🙂

Kaloreiden lisäksi kiloklubista näkee myös hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen osuudet ruokavaliosta. Sen avulla on helppo rakentaa terveellistä, itselleen sopivaa ruokavaliota 🙂

Ja en todellakaan tarkoita, että syömisestä pitäisi ottaa kauheaa stressiä ja luoda siitä itselleen pakkomiellettä – päinvastoin, syömisenhän kuuluisi olla nautinto. Mutta mun mielestä on kuitenkin hyvä aina aika-ajoin tarkastella sitä omaa ruokavaliota – varsinkin jos liiikkuu paljon tai haluaa jotain muutoksia kropassa aikaiseksi. Lisäksi monet yllättävätkin pienet asiat (esimerkiksi jatkuva päänsärky tai uniongelmat) voi helpostikkin johtua ruokavalion puutteista.

Tässä muutama esimerkki omista päivistä – vuorotyöläisenä jokainen päivä on hieman erilainen, mutta pienellä vaivannäöllä saan kaikesta huolimatta pidettyä terveellistä ja tasapainoista ruokavaliota yllä. Kun itse kokkaa ja tekee eväät töihin tietää tasan tarkkaan mitä suuhunsa pistää 🙂 Kaikenlisäksi kokkailu on ihanan rentouttavaa puuhaa!

AAMUPALA: kaurapuuroa, raejuustoa, marjoja ja pellavansiemenrouhetta + avokado
VÄLIPALA: appelsiini + itsetehty välipalapatukka
LOUNAS: kvinoaa, tonnikalaa, vihannessekoitusta ja raejuustoa
VÄLIPALA: maitorahkaa, kreikkalaista jugurttia, omenaa, banaania, mantelirouhetta ja pähkinöitä
ILLALLINEN: kasvismunakas (sipuli, tomaatti, paprika, herkkusieni, oliivi, feta) + porkkanarieskaa ja hummusta
(aamulla salitreeni, päivä töissä, töiden jälkeen aquazumba)

AAMUPALA: kreikkalaista jugurttia, omena, mysliä, mantelirouhetta, hunajaa ja kanelia + banaani-mustikkasmoothie
VÄLIPALA: banaani-mustikkasmoothie
LOUNAS: itsemarinoitu kalkkunafilee, kasvismuusia, pannukasviksia ja salaattia
VÄLIPALA: porkkanarieskaa & hummusta
ILLALLINEN: pinaattikeitto, keitetty kananmuna ja raejuustoa
ILTAPALA: itsetehtyä guacamolea + porkkanaa, paprikaa ja kurkkua
(vapaapäivä töisä, lepopäivä treeneistä)

AAMUPALA: kaurapuuro, marjoja, hamppuproteiinia, pellavansiemenrouhetta, auringonkukansiemeniä ja raejuustoa
VÄLIPALA: maitorahkaa, ananasta ja appelsiinia
VÄLIPALA: banaani-protskuleipää ja banaani
LOUNAS: täysjyväspagettia, vihannessekoitusta ja soijasuikaleita
VÄLIPALA: banaanilettuja ja maapähkinävoita
ILLALLINEN: kananmunatortilla salaattitäytteellä
ILTAPALA: kreikkalainen jugurtti, omena, mantelirouhe, pähkinöitä ja hunajaa + porkkanoita
(aamu töissä, töistä suoraan salille)

Lisäksi juon paljon vettä sekä teetä ja töissä ollessani muutaman kupin kahvia päivässä. Salitreenin jälkeen myös nautin palautusjuoman. Mutta huomaatteko – noin paljon saan syödä ilman että lihon kiloakaan?! 🙂 Aika ihana juttu minun mielestä!

Kivaa viikonloppua kaikille ja nautiskelkaahan hyvän ruuan parissa!<3
PS Jaksoko joku lukea loppuun asti? 😀 Energiatasapainosta opiskelu herätti meikäläisessä vähän ajatuksia!
Aino

21 vastausta artikkeliin “Ruokaa, ruokaa ja vielä kerran – RUOKAA !”

  1. Tosi hyvä ja mulle ajankohtainen postaus! Itsellä on tässä painonhankinta-projekti meneillään, ja tuntuu että tosiaan syön hyvin ja riittävästi mutta silti paino on tullut alaspäin..tahtomattani! Eli, kulutus ja energiansaanti eivät ole balanssissa. Pakko vain muuttaa niitä omia rutiinejaan, vaikka se hankalalta tuntuukin… Myönnän, että pääosassa omassa ruokavaliossani ovat kasvikset ja hedelmät. Porkkanoita, omenoita, kurkkua, tomaattia, sekavihanneksia ja salaattia menee ihan hirvittävästi,mutta ei niistä kaloreita kerry…Pitää ruveta vaihtamaan porkkana silloin tällöin leipään ja juustoon. Ei tässä muu nyt auta.

    • Kuulostaa tosi tutulta! Pakko myöntää että alkuun oli hankala opetella ostamaan kaupasta kaikkea ”ylimääräistä”, mutta helposti siihenkin sitten tottui! Sun tilanne kuulostaa just samalta mitä omani oli – voisin postata tästä vielä erikseen myöhemmin:) Mut tosiaan reippaasti vaan leipähyllylle ja juustoa kaveriksi! Maito on kans yks helppo tapa saada kaloreita ja pähkinät, avokado, lohi jne..:) Tsemppiä!

    • Tarkoitin siis että voisin postata, miten niitä kaloreita saa lisää hyvästä ruuasta:) kun tuskin kukaan haluaa niitä huonoilla ravintoaineilla (höttöhiilarit, sokeri, kova rasva) kerryttää 🙂

    • Mahtavaa että uppos! Ja voi kuule, varmasti näitä tuleejatkossakin.. Oon niin kiinnostunut ravitsemusjutuista nimittäin:)

  2. Moikka :)Voisitko kertoa kuinka paljon kaloreita sulle suunnilleen päivässä kertyy ja kuinka pitkä oot? Vertaisin vähän kun on tosi vaikea osata syödä tarpeeksi kun itekin aikalailla yhtä paljon treenaan kun sinä. Jotenkin sitä liikaa syömistä pelkää mut nyt pelkään sitä lihasten menettämistä lähinnä 😀

    • N. 3000kcal tulee syötyä ja pituutta on 171cm 🙂 ja tiiän kyllä tunteen tuosta syömisen pelosta, mutta usko pois – se liian vähäinen syöminen on oikeesti paljo pelottavampaa! 😀

  3. toi on niin totta! ihana postaus. koska mä oon huomannut ihan saman asian. voi syödä paljon enemmän ja kroppa vaan käynnistyy siitä kunnolla eikä painolle käy mitään! olossa sen huomaa ja just siinä, että tekee mieli liikkua. ite oon lisännyt pikkuhiljaa vuosien aikana kokoajan syömistä ja huomannut, että yli 2000kcal ihan helposti voi syödä ilman että mitään tapahtuu! 😀 ärsyttää kun monelle sanotaan, että 1500 riittää, enpä usko että kellekkään!

    • Kyllä se 1500kcal on niin vähän, että en suosittele kellekkään. Ja mä vaikka mielummin otan sen riskin, että syön vähän ”liikaa” jotta pysyn enegisenä ja virkeänä, se vetämätön olo on niin tympeä. Mutta kokeilemalla ne omat rajansa hyvin löytää, yksilöitähän me kaikki kuitenki ollaan 😀

  4. Ihana postaus. Anto voimia itsellekin lisätä syömistä:) Lisää näitä!

  5. kuinka usein sinun tulee syötyä leipää ja olikso suositella jotain hyviä leipiä:)?

    • Kotona mulla yleensä on vaan ruislesenäkkäriä, jota syön päivittäin pari palaa – joskus, esimerkiksi vanhempien luona vieraillessa tulee syötyä leipää hieman enemmänkin, sillä se on se mun ykkösherkku 😀 Kunnon ruisleipä juuston, leikkeleen, salaatin, tomaatin ja kurkun kanssa, namiiii! Vielä keitetty kananmuna tai paprikaa päälle, niin avot 🙂 Mutta jos ostan kotiin jotain muuta leipää entä näkkäriä, on se yleensä Fazerin Realia tai ihan perus Vaasan Ruispaloja, ihan parhaita! Vaaleaa leipää en edes muista milloin oisin viimeksi syönyt 🙂

    • Kiitti! Liinan kirjoitukset on ollu kyllä tosi hyviä, kuten koko sun blogi ylipäätään 🙂

  6. Ihan mahtava tämä postaus! Itse oon just alottanu aika kovan treenaamisen ja on ollu hankaluuksia lisätä syömistä kun oon tottunu ihan liian vähäiseen syömiseen… Tosiaan nyt ennemminki pelkään että syön vieläki liian vähän eikä lihaksissa tapahdu mitään sen takia, enkä tosiaan laihtua halua. Ihmettelen tosiaan monia ’fitness-bloggareita’ jotka treenaa hullunlailla ja kertovat syövänsä 1000-1500 kaloria päivässä… Oikeen puistattaa lukea semmosta, ei nimittäin kuulosta yhtään terveeltä! Tosi motivoivaa lukea tämmösiä terveitä ruokapostauksia niinkuin sinulla jossa uskalletaan syödä kunnolla niinkun pitääkin:)! Hyvällä mielellä siis itsekin aion vaan rohkeesti lisätä syömisiä. Huippu blogi sinulla ja jään todellakin seuraamaan ;)!-minttu

  7. Terve Minttu ja tervetuloa seurailemaan!:) Joo se on tosi vaikeeta kyllä ja vaatii opettelua, mullakin oli pitkään se epävarmuuden tunne sen syömisen suhteen, mutta ei se auta kun kokeilla vaan ja seurailla kehitystä! Mä ite mielummin syön liikaa entä liian vähän, sillä paljo helpompi on päästä ylimääräsestä fäsbästä eroon entä hommata ne menetetyt lihakset takas:)Oon kyllä kans törmänny tuollaisiin blogeihin ja vähän pahaa kyllä tekee – ihan niiden ihmisten itsensä puolesta ja lisäksi lukijoiden, monet kun ottaa bloggaajista mallia eikä osaa olla kriittisiä sen suhteen, mitä lukevat.Ei muutaku lisää ruokaa ääntä kohti ja tsemppiä reeneihin!:)

  8. Löysin juuri sun blogin ja ihan mahtavia kirjoituksia (namnam ruokajutut) täältä löytyy 🙂 Jään seurailemaan :)!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta