Repsahduspäiväkirja

Oon pitänyt jo pitkään, melkein kahden vuoden ajan, ruokapäiväkirjaa syömisistäni. En aina kirjaa tarkkoja määriä, mutta kellonajat ja ruuan koostumus on ollut jatkuvan tarkkailun alla osittain johtuen oireilevasta vatsastani ja toisaalta myös energian- sekä ravintoaineidensaannin tarkkailussa 😉

Oon kokenut ruokapäiväkirjan loistavaksi tavaksi hahmottaa omaa syömistään ja sen kautta oon oppinut tulkitsemaan enemmän omaa ruokakäyttäytymistäni (esimerkiksi herkkuhimojen ja näläntunteen suhteen) sekä löytänyt ruoka-aineita, jotka ei yksinkertaisesti vatsalleni sovi – silloin ne on myös helpompi jättää ruokavaliosta pois, kun ne konkreettisesti tiedostaa!

Itsetehtyä hyvää 😉

Nyt kuitenkin kun oma syöminen on hyvin kontrollissa ja osaan hahmottaa riittävät annoskoot sekä koota lautaselleni ruuan fiksusti en koe ruokapäiväkirjan pitoa enää niin hyödyllisenä itselleni. Ainut hyöty minkä siitä viimeaikoina koin oli ”repsahdusten” kirjaaminen ylös – monta suupalaa jäi ottamatta, koska niitä ei halunnut kirjata ylös, mutta samalla ruokapäiväkirjasta löytyi myös helposti syy moiseen hairahdukseen.

Niinpä aloinkin pitämään kirjaa repsahduksistani 😀 Eli aina syötyäni jotain ”ei suunniteltua” ja hairahdettuani väärälle polulle normaalista ruokavaliostani, kirjaan sen ruokapäiväkirjamaisesti vihkoon ylös sekä pyrin samalla selvittämään itselleni, miksi repsahdus tapahtui… Kun ”repsahduksen” ja selityksen sille kirjaa ylös, sitä tavallaan pakottaa itsensä myöntämään virheensä sekä miettimään miksi niin tapahtui – ja sehän on kaiken oppimisen perusta! Tarkoituksena siis ei todellakaan oo kerätä mitään syntilistaa vaan lähteä juurikin positiivisuuden kautta liikkeelle ja miettiä sen kautta keinoja, joiden avulla vastaavat repsahdukset voidaan tulevaisuudessa välttää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASaatua hyvää – raakasuklaata gojimarjoilla, hihhi 😛

Itse ainakin jo heti ensimmäisen viikon aikana huomasin, että tarvitsen enemmän eväitä mukaan työpäiviksi sillä repsahdukset tapahtui juuri yleensä iltaisin, kun palasin väsyneenä kotiin jossa on odottamassa toinen toistaan ihanampia herkkuja 😉 Mmmmm maapähkinävoi, riisikakut, pähkinät ja mantelit, raakasuklaat.. Muita syitä repsahduksiin voi olla venyneet palaverit, kotiin unohtuneet eväät, liian niukkaenerginen lounas tai mitä tahansa yhtä inhimillistä ja arkipäiväistä 😀

Mutta muistakaahan silti, että suunniteltu herkkuhetki ei ole sama asia kuin repsahdus 😉 Jos siis kalenteriin on merkitty ystävän syntymäpäiväjuhlat tai firman virkistysilta ja on tiedossa, että silloin herkutellaan niin sellaisiahan ei repsahduspäiväkirjaan tarvi ylös kirjata.. paitsi jos suunnitellun kolmen kakkupalan sijasta syökin kokonaisen kermakakun ja päälle vielä muutaman suklaamuffinssin 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Päivän pohdinta – voiko raakasuklaaseen kyllästyä koskaan?  Itsetehty ei petä koskaan <3

Mun mielestä ruokavalioon pitää mahduttaa niitä ihania herkkuhetkiä, joista sitten nautiskellaan hyvällä omallatunnolla! Ei tän elämän tarvi olla niin kuolemanvakavaa 😉 Joskus mulla on joka päivä näitä suunniteltuja repsahduksia ja joskus sitten taas harvemmin – tasapaino, kohtuus ja kokonaisuus on oikeita avainsanoja sen oman tiensä löytämiseen.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEsimerkiksi juuri tällä hetkellä tätä kirjoittaessani vietän ”suunniteltua repsahdusta” herkutellen Hasselpähkinä-pipariminttu raakakekseillä kera maapähkinävoin ja Kombucha Wild Berry -teejuomalla 😉 Nää molemmat on mulle ihan uusia tuttavuuksia, jotka sain RAW2U:lta kokeiltavaksi.

Etenkin Kombuchaan mä oon ihastunut täysin! Se on mun kaltaiselle herkkämahaiselle tyypille loistava energiajuoman korvike – oikeastaan voisin kuvitella itseni hyvinkin helteiselle kesäterasille Kombucha-pullo kädessä iltaa istumassa – lisäksi se on 100% luomu ja pastöroimaton, joten se on luonnollinen aineenvaihdunnan tehostaja, hihhi. Ja jos marjainen ei maistu niin valikoimista löytyymyös original -versio 😉OLYMPUS DIGITAL CAMERANyt kun energiatasot on taas kohdillaan ja maanantaipäivä on saatu kivasti rullaamaan, voinkin hyvillä mielin siirtyä kohti työmaata! Mulla on muuten edessä lepoviikko niin koulusta kuin treeneistäkin, joten paljon kaikkea erilaista kivaa aktiiviteettiä on siis tiedossa 😉 Paljon hemmottelua ja huoltoa keholle sekä akkujen latausta tulevaan treenijaksoon, jonka jälkeen muuten onkin edessä sitten Lontoon reissu…!

Ihanaa maanantaita ja alkavaa viikkoa kaikille!

<3 Aino

Aino

2 vastausta artikkeliin “Repsahduspäiväkirja”

  1. Erittäin mielenkiintoinen postaus, joka sai miettimään omia repsahduksiani. Tajusin, etten muista koska olisin ns. repsahtanut ja tuntenut morkkista syömästäni ruuasta. Tosin syitä näiden puuttumisellekin on: olen Au pairina, joten kaikki ruoka täällä ei kuulu vain minulle + syön aamiaisen, lounaan ja päivällisen kotona joten ne on aina helppo koostaa eikä vain tyytyä siihen mitä on tarjolla. Toki meiltäkin löytyy karkkeja ja sipsejä mutta niihin ei ole tullut koskettua.. 🙂 Toivottavasti tämä elämäntyyli taas pitää kun muutan uudelleen omilleen, viime kerralla ei ihan aina pitänyt. Hyvää talven jatkoa, tykkään blogistasi hirveästi! 🙂

    • Niinpä! Ja mäkin monesti pidin joitain omia ”repsahduksiani” ihan hirveinä juttuina, mutta kun niitä rupes kirjaamaan ylös niin tajus kuinka pieniä ja mitättömiä juttuja ne toisaalta on – ja aivan täysin inhimillisiä 🙂 Ja kyllä ne hyvät tavat on paljon helpompi pitää yllä, entä opetella täysin uudestaan! Joten ei muutako kovasti tsemppiä vaan, kyllä mä uskon että se ”paluu normaaliin” sujuu sulta aivan kivuttomasti.

      Kivaa talven jatkoa ja kevään odottelua sullekkin!:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta