Rajanveto & parempia makeuttajia

Sokeriton syyskuu on jo edennyt ensimmäisen viikon ylitse! Mites teillä on sujunut? Toivottavasti ootte välttyneet suurimmilta kiukkupuuskilta ja pahimmilta vieroitusoireilta sekä tarvittaessa löytäneet sokerin tilalle muita kivoja juttuja 🙂 Lupaan tehdä parhaani teidän auttamiseksi ja tuun tälläkin viikolla jakamaan lisää teemaan sopivia reseptejä, tietty!

Paljon on kysytty sitä, että missä menee sokerittomuuden raja. Laskenko hedelmien syönnin sokerinsyönniksi ja käytänkö mitään vaihtoehtoisia makeuttajia? Koska mulla ei henkilökohtaisesti oo mitään varsinaista ongelmaa sokerin kanssa, niin koukun tuin terveydenkään suhteen, en näe mitään syytä jättää hedelmiä ja marjoja paitsioon niiden sisältämien tärkeiden ravinteiden vuoksi.

Raakakakku, Juhannustaikoja, Foodin Akatemia
Muutenkin yleensä rohkaisen totaalikieltäytymisen sijaan löytämään ensin jotain parempia vaihtoehtoja sen valkoisen sokerin tilalle ja lempeän vieroittautumisen jälkeen on jossain vaiheessa hyvä pitää kunnon ”katkaisu”. Makeista jutuista siis ei todellakaan tarvi luopua loppuelämäkseen! Tosin se valkoinen sokeri kannattaa jättää kertaheitolla kalliolle eikä enää katsoa peräänsä.

Kaikki ruokavalioni makeus tuleekin luonnollisista lähteistä eli pääasiassa marjoista ja hedelmistä, valkoista sokeria en käytä oikeastaan koskaan ja vaihtoehtoisia makeuttajiakin hyvin harvoin – mun makeahammas kun tyydyttyyn oikein loistavasti muutamalla taatelilla tai viikunallakin. Niin.. tai hunaja! Hunajaa kuluukin joka ilta nukkumaan mennessä, sillä se auttaa mua nukahtamaan. Unohtamatta sen antibakteerisia vaikutuksia, joten sokerittoman vuoksi ei kannata jättää hunajaa pois flunssantapporituaaleista 🙂

Rajanveto / Sokeriton syyskuu

Leivonnassa sun muussa olennaisessa valkoinen sokeri on kuitenkin helposti korvattavissa paremmilla vaihtoehdoilla. Oma suosikkini onkin kotimainen koivusokeri, jonka GI on ainoastaan 7! Ksylitolinakin tunnettu koivusokeri tekee hyvää myös suun hyvinvoinnille, vaikka maistuukin perinteisen valkoisen sokerin tapaan makealle.

Koivusokerin lisäksi mun kaapista löytyy ihanan kinuskisen makuista kookossokeria, jota ei paljoa tarvi käyttää makean lopputuloksen saamiseksi. Myös kookossokerilla on maltillinen vaikutus verensokeriin ja se sisältää myös vitamiineja ja mineraaleja eli on monessakin suhteessa valkoista sokeria parempi vaihtoehto. Myös siirappimainen kookosnektari kuuluu mun suosikkeihin ja vaikka se onkin todella makeeta niin sen GI heittelee vain 30 hujakoilla, mikä on todella positiivista.

Kookosmanna, mannamania
Vahvan suosituksen saa tietysti myös jumalten ruoaksikkin ristimäni kookosmanna, joka on niin hyvää että sen sekaan haluais sukeltaa! Sen pehmeä ja silkinsileä koostumus vie mennessään, puhumattakaan sen huumaavasta mausta. Yhden lusikallisen jälkeen kun haluaa ottaa aina yhden lisää sillä se nyt vaan on niin hyvää. Voisin hehkuttaa sitä loputtomiin, mutta rohkasen sen sijaan jokasta kokeilemaan – varsinkin, kun sitä saa nyt -40% hintaan Foodinin verkkokaupasta.

Viiden pisteen vinkkinä suosittelen keskittymään aitoihin makuihin, kuten juuri hedelmien ja marjojen suhteen, ja tutustua herkullisiin mausteisiin 🙂 Omia suosikkejani onkin lakritsi ja vanilja, joita syönkin aikalailla päivittäin milloin missäkin aina smoothiesta puuroon, unohtamatta erilaisia raakaherkkuja joissa yleensä jompi kumpi näyttelee isoakian roolia. Nam, nam ja nammmm!

Telttaretki Tiomanile
Omasta tavoitteestaan riippuen kannattaa siis harkita, miten oman sokerittoman kuukautensa toteuttaa. Perusterveellä ja aktiivisella ihmisellä ei mun mielestä yleisesti ajateltuna oo mitään tarvetta olla ilman hedelmiä ja marjoja, mutta poikkeustapauksia tietysti löytyy aina 🙂 Sokerin sijaan käytän itse pääsäntöisesti banaania, hunajaa, taateleita ja viikunaa sekä vaihdellen muita hedelmiä ja marjoja.

Luonnollisuus, aitous ja puhtaus on ne kolme punaista lankaa, joita seuraan tällä sokerittomallakin tiellä. Sitä tuttua maalaisjärkeä unohtamatta 🙂

<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

 

Aino

2 vastausta artikkeliin “Rajanveto & parempia makeuttajia”

  1. Mää oon juurikin käyttänyt hunajaa makeuttamaan ne mitä oon halunnut/tarvinnut makeuttaa. Sitä tarvitsee käyttääkkin paljon vähemmän kuin sokeria.

    Mulla on mennyt nytten jo hyvin, päivät 4-7 oli pahimmat. Tuolloin nimittäin alkoi tausta päänsärky joka ei lähtenyt millään pois, samalla alkoi janottamaan ihan koko ajan, suu kuivui ja oli ihan jäätävän paha maku… Onneksi meni jo ohi, ihan mukava maistaa se ruuan makukin. 😀 Nuina päivinä myös teki karkkia ja kaikkea muuta makeaa mieli koko ajan.

    • Kuulostaa hyvältä, Jenna! Onneksi pysyit kovana ja selvisit hienosti, aika palkitseva fiilis – eikö vaan?! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta