Pieniä, isoja juttuja

Kun on kaukana poissa kotoa korostuu niiden pienten asioiden merkitys, jotka omassa arjessa tuntuu ”itsestäänselviltä”, mutta onkin oikeastaan todella kantavia voimavaroja. Ne on juttuja, joita ollaan opittu, ja jotka on juurtuneet rutiineiksi meidän arkeen – eikä välttämättä edes osata arvostaa niitä tarpeeksi sillä niistä on tullut meille niin itsestäänselvyyksiä.

Mulla on viisi tärkeintä päivittäistä juttua, jotka on vaikuttaneet hyvin positiivisesti mun elämään ja ilman niitä, mun elämä vois olla hyvin erilaista. En aina noudata niitä mitenkään ”orjallisesti”, mutta jos unohdan ne vähänkään pidemmäksi aikaa rupean huomaamaan sen olossani – ja palaan takaisin entiseen hyvin nopeasti 😉

♥ Kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamisesta on moni varmasti kuullut hyvää ja joskus ehkä jopa kokeillutkin. Mä oon aloittanut sen pitämisen ainakin viisi kertaa ja yleensä se on aina jossain vaiheessa unohtunut.. Oonkin huomannut, että kynä ja paperi ei toimi mulla tähän tarkoitukseen vaan oon ladannut mun puhelimeen ”Grateful” -sovelluksen. Se on ihan paras! Joka ilta se kysyy multa puoli kymmenen aikoihin mikä on tehnyt mun päivän aikana iloiseksi ja kaiken kivan lisäksi voin laittaa mukaan myös kuvia 🙂

Kiitollisuuden aiheiden kirjaaminen ei oo mitään hömppää, vaan sen on tutkitusti huomattu vaikuttavan positiivisesti niin oman kuin lähiympäristönkin mielialoihin! Eräässä tutkimuksessa selvisi, että jos työpaikalla yksi ihminen kirjoittaa ylös kiitollisuuden aiheitaan se voi vaikuttaa jopa työkavereiden perheeseen 😀 Aika huikeaa! Ja tietysti on aina kiva mennä nukkumaan hyvillä mielin, kun on saanut päivästä kaikki kivoimmat jutut viimeisenä mieleensä 🙂

♥ Pätkäpaasto tekee mut energisemmäksi, tehokkaammaksi ja olon kevyeksi! Reissuissa siihen ei aina pysty keskittymään, sillä matkustaessa ei aina oo ruokaa tarjolla juuri silloin kun haluaa. Silloin siis tietysti syödään silloin kun ruokaa on tarjolla, mutta kotona ja arjessa se on kyllä yks mun parhaista kavereista 😀

Meditoinnin opettelu otti mulla aikansa, mutta se kannatti. Yleensä meditoin töissä silloin, kun muut pitää lounastaukoa – eli tavallaan annan aivoilleni ravintoa ja energiaa! Jo lyhyt kymmenen minuutin meditaatio, vaikkapa Headspacen avulla, virkistää ja parantaa keskittymiskykyä huimasti! Se parantaa läsnäoloa ja saa isommatkin haasteet tuntumaan selätettäviltä mikä näkyy myös muuallakin kuin töissä, esimerkiksi treeneissä 🙂 Meditaatio myös parantaa stressinsietokykyä ja siten tehostaa myös immuunipuolustusta, joten hyödyt on paljon suuremmat mitä monet edes ajatteleekaan.

♥ #Disconnet -aika iltaisin aina vähintään klo 22 jälkeen on yks parhaista keinoista helpottaa nukahtamista ja syventää unenlaatua. Usein laitan puhelimen jo heti kahdeksan aikaan lentokonetilaan, mutta mun on pakko myöntää että joskus en yksinkertaisesti malta jos on joku hyvä keskustelu meneillään tai tulee inspiraatio kirjoittaa blogia 😉 Yleensä jätän lentokonetilassa olevan puhelimen keittiöön, jolloin se ei edes ole ”helposti saatavilla” minkä vuoksi mun on helpompi rauhoittua esimerkiksi värittämisen tai hyvän kirjan pariin.

Stimulanttien minimointi on mun pitta-keholle tosi oleellista, sillä rupean tosi herkästi käymään ylikierroksilla 😀 Lisäksi stimulantit, kuten kahvi, sekoittaa herkästi kropan luonnollista rytmiä kuten väsymyksen tunnetta ikäänkuin huijaten kehoa. Se tekeekin niin kutsutun oman kehon kuuntelemisen entistä hankalammaksi. Huomasin sen nyt itse taas talvella, kun hairahduin juomaan kahvia päivittäin (vaikka olin jo onnistuneesti pari kertaa sen lopettanut..:D) ja nyt kun oon viimeiset viikot Sri Lankassa ollut täysin kahviton en ajatellut palata enää takaisin entiseen! Kun keho väsyy se väsyy ja jos se ei piristy ulkoilmalla tai meditaatiolla, niin silloin lienee levon paikka 😉

Mitä arkirutiineja sulla on, joiden avulla saat päivistä enemmän irti? Jos haluat kokeilla jotain uutta ja tehdä siitä itsellesi rutiinin niin kokeile sitä seuraavan 30 päivän ajan! Tee siitä itsellesi haaste ja lupaa itsellesi vaikka joku kiva palkinto sen päätteeksi – lopuksi voit yllättyä, sillä palkinnon lisäksi oot todennäköisesti saanut osaksi arkeasi jonkin uuden voimaannuttavan elementin 🙂

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta