Pätkäpaaston ruokapäiväkirja

Muistatteko, kun kerroin teille alkuvuodesta uudesta rakkaudestani pätkäpaastosta? Ja nyt vielä pari kuukautta myöhemminkin olen edelleen ihan myyty ja en voi muuta, kuin suositella lämpimästi jokaista kokeilemaan ”pätkistä” – varsinkin jos haluaa nauttia energisestä, kevyestä ja tehokkaasta olosta päivästä toiseen ja ennenkaikkea helpottaa arkeaan huomattavasti!

Sain silloin, ja itseasiassa edelleenkin, useampia toiveita ruokapäiväkirjasta sillä monesta tuntui mahdottomalta että saisin syötyä kaikki päivän tarvittavat kalorini neljän/kuuden tunnin aikaikkunassa. Uskokaa tai älkää, se on helpompaa kuin luuliskaan! Ja siitä onkin todisteena ruokapäiväkirja kahdelta eri päivältä.

Ja jätän tästä nyt pois kaikki lisäravinteet, viherjauheet sun muut sellaiset sekoittamasta sillä en edes laske niitä mitenkään mun päivän energiamääriin 🙂

”Aamupala” klo 14
 Smoothie: kokonainen avokado, 200g mustaherukoita, annos proteiinijauhetta, 2 rkl kookosöljyä
– Päälle runsas ruokalusikallinen parapähkinätahnaa (seleeniä!) ja kookoshiutaleita

Välipala klo 15
– Chiavanukas: 5 rkl chiasiemeniä, 4 rkl kookosmannaa, annos proteiinijauhetta, loraus MCT-öljyä, 3 dl suklaa-kookosjuomaa

Illallinen klo 17:30
Kurpitsansiemenleipiä kookosöljyllä, avokadolla ja yrteillä
– Kokonainen bataatti, kvinoa-linssipataa (+ ruokalusikallinen gheetä), kurkkua, salaattia, yrttejä ja loput avokadosta
– Itsetehtyä ”bulletproofjäätelöä” + 2 dl marjoja

 

Aamupala klo 14
– Kurkumalatte (kurkumaa, mustapippuria, kardemummaa + 2 rkl kookosmannaa, 1 rkl gheetä, 1 rkl MCT-öljyä, 2 rkl heraproteiinia)

Välipala klo 15:00
– 400g muikkuja, 4 rkl luomuvoita, avokado +  salaattia, kurkkua, parsakaalia ja papuja
– noin 50g raakasuklaata
+ litra suklaista kookosjuomaa pitkin päivää seuraavan tunnin ajan

Iltapala klo 17:45
– Avokado + suolaa
– Basmatiriisiä, mungopapuja, sieniä, fenkolia, kesäkurpitsaa (siis kitcharia+ ruokalusikallinen kirkastettua voita ja kourallinen kurpitsansiemeniä
– 2 omenaa ja 2 rkl manteleita kookosöljyssä ja kanelissa paistettuina

Pätkäpaastossa syömisten suhteen on huomioitava myös se, että energiankulutus laskee sillä ruoansulatus ei ole jatkuvasti käynnissä. Eli jos normaalisti kulutus on vaikka se 2500 kcal ja on tottunut syömään sen verran, on hyvä tarkistaa todellinen kulutus pätkäpaastolle siirtymisen jälkeen 🙂

Brunssi

Kysyttävää, ajatuksia, mietteitä?

Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa ehdottomasti kokeilla pätkäpaastoa! Mä oon niin fiiliksissä, kuinka paljon enemmän mulla on energiaa ja etenkin aikaa, kun ei tarvi kokoajan syödä 🙂 Ja kuten jo eilen totesin niin alkuvuoden aikana oon uusinut omia ennätyksiäni voimapuolella eli mietteet siitä sopiiko tää rankan treenaamisen kanssa yhteen on turhaa – kaikki kyllä luonnistuu, kunhan vaan suunnittelee fiksusti ja muistaa keskittyä palautumiseen huolella!

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

4 vastausta artikkeliin “Pätkäpaaston ruokapäiväkirja”

  1. Pätkäpaasto on ehdottomasti ihan lempijuttuja.. Mulla jää vaan menkat pois pelkästä ajatuksesta 😀 Silti oon ajatellut, että alkaisin taas. Se on niin helppoa ja energiaa riittää! <3

    • Hmm, mulla pätkistely on taas vaikuttanu pelkästää positiivisesti hormonitoimintaan 😀 Miehet yleensä on yleensä pätkäpaaston puolestapuhujia eivätkä tietenkään toitota hiilareiden tarvetta naisilla, kun se ei heille oo omakohtaista – mä en itse lähtis millekkää VHH-pätkäpaastolle, mutta tää mun tyyli on toiminu tosi hyvin 😛

  2. Mulla tulee aamuisin aina kamala nälkä 1-2h jälkeen heräämisestä 😀 niin miten pärjäät tuonne klo 14 asti? Tuleeko sulla nälkä 😀

    • Ei tuu! En tiiä luitko mun aikaisempaa postausta pätkäpaastosta, mutta keho tottuu siihen aika nopeasti ja silloin nälkähormonitkin rupeaa käyttäytymään eri tavoin jolloin nälkääkään ei tuu samalla tapaa 🙂 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta