Parempia tuloksia paremmalla palautumisella

FirstBeatYhteistyössä Firstbeat

Oon jo pitkään ollut kiinnostunut oman suorituskykyni, elämänlaatuni ja tuloksieni ”maksimoinnista”. Miten voisin saada omasta elämästäni, ja kropastani, kaiken mahdollisen ilon ja ”hyödyn” irti? Oon kokeillut niin erilaisia ruokavalioita ja treenitapoja, tehnyt monenlaisia ihmiskokeita, paastonnut sekä ollut tekemättä yhtään mitään.

Tää kaikki kumpuaa omasta halusta oppia lisää omasta kehosta ja tajuta paremmin sitä miten se toimii, ja sitä kautta saada se toimimaan vielä entistä paremmin jotta mulla ois entistä parempi olla ja samalla pystyisin tukemaan terveyttäni parhaalla mahdollisella tavalla 🙂

FirstBeat

Yksi työkaluista oman aktiivisuuden määrittämiseen ja sen riittävyyden, tehokkuuden ja siitä palautumisen selvittämiseen on Firstbeat  Hyvinvointianalyysistä, josta kuulin ensi kertaa reilu vuosi sitten ja kiinnostuin siitä heti! Se mittaa ympäri vuorokauden sykettä ja kertoo kehon reagoinnista, kuvaten juuri niitä yksilöllisiä tekijöitä jotka vaikuttaa meihin joko kuormittavasti tai palauttavasti kertoen samalla kehon voimavaroista ja antaen keinoja parantaa omaa jaksamista. Vihdoin viime viikolla sain aikaiseksi tehdä itselleni mittauksen ja nyt innolla odotankin sen tuloksia 🙂

Ehkä jo se, että koin ”ettei mulla ole aikaa” -tehdä sitä kertoo siitä, että mun olis pitänyt tehdä se jo aikoja sitten.. Mittaus oli helppo ja kaikki on tehty erittäin helpoksi: sain postissa mittarin, jonka kiinnitin ohjeiden mukaan kehooni kolmen päivän ajaksi. Nyt mittauksen jälkeen postitan sen takaisin ja tulokset tullaan käymään läpi yhdessä valmentajan kanssa 🙂

Kirjoitin mittauspäivistä päiväkirjaa ja pyrin tekemään niiden aikana mahdollisimman monipuolisesti erilaisia asioita, jotta näkisin mikä vaikuttaa muhun ja miten. Kuten oon kirjoittanut niin tää syksy on ollu mulle aika raskas ja nyt pikkuhiljaa musta on alkanut tuntumaan, että arki alkaa normalisoitumaan.. Silti viime viikko meni vielä aika ”tättähäärä” -merkeissä ja yöunetkaan ei ollut parhaasta päästä, mikä oli mulle todella epänormaalia.

Tää mittaus on mulle ensimmäinen konkreettinen askel jonka avulla ”nostin kissan pöydälle”, jotta pystyn tekemään tarvittavat muutokset omaan arkeen. Tietyllä tasolla tiedostan ylikuormittavani itseäni jatkuvasti, mutta haluan saada konkreettisesti tietoa siitä mitkä on mulle ne ”pahimmat” tekijät sen suhteen ja mitkä on ne tärkeimmät muutokset jotka voin tehdä, jotta pystyn vähentämään stressiä ja lisäämään energiaa päiviini 🙂 En oo pitkään aikaan tehnyt mitään tälläistä, joten nää tulokset tulee varmasti vaikuttamaan mun omaan treenaamiseen ja ennenkaikkea palautumisen optimointiin todella paljon!

Tää mittaus tulee olemaan jonkinlainen ”herätys” tähän päivään, joka tulee antamaan paljon konkreettisia eväitä tulevaan – niin treeneihin, töihin kuin vapaa-ajallekkin – mikä varmasti tulee näkymään parempana kehityksenä ja jaksamisena, ihan jokaisella elämän osa-alueella 🙂

Seuraatteko te omaa palautumistanne ja treenienne tehoa säännöllisesti? Ja hyödynnättekö tietoa siitä omassa arjessanne? 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

2 vastausta artikkeliin “Parempia tuloksia paremmalla palautumisella”

  1. Itse olen oppinut kantapään kautta kiinnittämään enemmän huomiota palautumiseen mm. riittävien hiilihydraattien ja yöunien kautta. Firstbeat-mittauksen kokeileminenkin kiinnostaisi!

    • Jep kyllä, oon itse tehnyt samaa! Nyt onkin hauska nähdä, että onko se ”tarpeeksi” vai tarviiko mun vielä tehdä lisää hommia sen eteen:) Ehdottomasti kannattaa kokeilla mittausta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta