Paras Olo-Tila

Ekaa kertaa, nyt tätä tekstiä kirjottaessa mulle iski koti-ikävä Helsinkiin – nyt on nimittäin maanantai ja mun perinteinen joogailta uuden oppimisen parissa. Ennen muuttoa multa nimittäin kysyttiin monta kertaa, että mitä tuun kaipaamaan eniten muuton jälkeen eikä mun ees tarvinnu miettiä, kun tiesin jo vastauksen: mun ihanaa joogaopettajaa Juttaa.

Palatessani Intiasta luulin, etten enää kotona sais joogasta mitään irti sillä harjoittelu siellä oli niin omalla levelillään. Mutta sitten Jutta kutsui mut Olo-Tilaan kokeilemaan vijnana-joogaa ja mulle avautui ihan uusi maailma! Joka tunnin jälkeen olin täynnä intoa ja inspiraatiota tunnilla koettujen ”ahaa-elämysten”  jälkeen. Simppeleitä juttuja, jotka opetti mulle aina vaan enemmän ja enemmän mun kehosta sekä sen voimakkaasta yhteydestä mieleen.

Paras Olo-Tila, Jutta Niala
Vijnana joogaopettaja Jutta Niala

Oli onnenpotku, että löysin tieni Olo-Tilaan ja pääsin inspiroitumaan Jutan opetuksessa. Koska kyseessä on asia, joka on mulle arvokas ja tärkeä sekä tietyllä tapaa vaikea pukea sanoiksi haastattelin Juttaa, jotta ymmärtäisitte (ja mä ymmärtäisin) paremmin mitä se mun hehkuttama vijanna-jooga oikein onkaan.

1. Millainen on sun tausta joogan parissa? Miten löysit vijnana joogan?

Olen opettanut Vijnana joogaa päätoimisesti vuodesta 1999, jolloin asuin Israelissa. Palatessani Suomeen 2000-luvun alussa toin tämän joogamuodon mukanani. On ollut suuri ilo vuosien varrella saada opettaa hyvin erilaisia ihmisiä ja hankkia laajaa kokemusta joogan parissa; normaalien viikkotuntien lisäksi pidän syventäviä workshopeja ja retriittejä niin aloittelijoille kuin joogaopettajille, olen toiminut lääkäriasema Sofianovassa terapeuttisen joogan parissa, olen kehittänyt Vijnana joogan pohjalta vesijoogan (AquaSoul®) ja olen yhteistyössä Ayurvedalääkäri Pardaman Sharman kanssa kehittänyt konseptin, jossa yhdistämme Ayurvedaa ja Vijnana joogaa. Noin kolme vuotta sitten avasin Vijnana joogastudio Olo-Tilan Helsingin Kruununhakaan, jossa tarjoamme Vijnana joogaa niin aloittelijoista joogaopettajiin. Tällähetkellä kehitän kansainvälistä yhteistyötä Vijnana joogayhteisön kanssa ympäri maailmaa; tuon Suomeen kansainvälisiä arvostettuja opettajiamme ja käyn myös itse vuosittain Vijnana joogaopettajien täydennyskoulutuksissa ja retriiteissä ulkomailla.

Löysin Vijnana joogan muuttaessani Israeliin 90-luvun puolenvälin jälkeen. Ensimmäinen lapseni oli juuri syntynyt ja tutustuin uuteen kulttuuriin. Arki oli haastavaa (oli heprean kielen opiskelu ja uudet tavat, ystävät ja sukulaiset jäivät suomeen) ja toivoin löytäväni uudesta kotimaastani hyvän joogaopettajan. Löysinkin Tammy Nachsonin tunnit ja muistan elävästi ensimmäisen joogatuntini hänen pienessä kotoisassa studiossaan. Koin vahvasti tulleeni kotiin; tiesin, että olin juuri löytänyt itselleni polun, jota lähteä kulkemaan ja polun, joka tulisi antamaan minulle paljon. Olen edelleen samalla polulla ja voin kertoa, että melkein 20 vuoden jälkeen tämä polku vain syvenee ja laajentuu.Väliviiva2. Monelle vijnana jooga on varmaan vielä hieman tuntematon joogan muoto. Kertoisitko vähän mitä se oikein on?

Vijnana jooga perustuu Sri Krishnamacharyan joogaperinteeseen (Astanga ja Iyengar joogatraditiot tulevat samasta perinteestä). Lyhyesti filosofista taustaa: Vijñāna on sanskritin kieltä ja tarkoittaa tarkkanäköistä erottelukykyä, syvää sisäistä ymmärrystä ja viisautta, joka syntyy omistautuneesta harjoituksesta eli harjoituksissa syntyneen kokemuksen myötä. Vijnana termi löytyy vanhoista joogateksteistä, joissa kuvaillaan ihmiskeholla olevan viisi ”ulottuvuutta / tasoa” (koshaa). Vijñana-maya-kosha on yksi viidestä ulottuvuudesta, jotka muodostavat Itsen (Self). Ulkoisin ulottuvuus/taso on Ana-maya-kosha, kehon fyysinen olemus. Seuraava sisempi ulottuvuus on Prana-maya-kosha, energia keho. Mano-maya-kosha käsittää puheen ja ajatuksen ja on mentaali ulottuvuus. Vijñana-maya-kosha on syvän intuitiivisen viisauden ulottuvuus, joka mahdollistaa ymmärryksen ja tarkkanäköisyyden, ilmentäen oivallusta ja viisautta. Ananda-maya-kosha on sisin ulottuvuus/ydin, joka on puhdasta iloa, korkeimman Itsen perusolemus.

Vijnana joogaharjoitukseen kuuluvat ”just sitting” meditaatio, pranayama (hengitys) harjoitukset, asanat (liikkeet) ja tekstien opiskelu. Niiden avulla kehitetään kokonaisvaltaisesti keho-mieli-sydän yhteyttä. Vijnana joogassa yhdistämme mielen voiman harjoitukseen. Harjoituksen ydin on ”just sitting” meditaatio, joka luo perustan syvälle läsnäololle ja kokonaisvaltaiselle itsen kuuntelulle. Kaikki harjoitus tapahtuu sisältäpäin, kehon ja oman olemuksen ytimestä kohti ulkokuorta. Ydinperiaatteitamme ovat läsnä oleva mieli, viisas keho, hiljainen selkä, ”vähemmän on enemmän” periaate, ja ”non-doing”-periaate. Silti harjoitus voi olla fyysisesti haastava ja dynaaminen.

Opetamme Vijnana joogaa maanläheisesti ja selkeästi niin, että jokainen voi omaksua harjoituksia. Tunnit sisältävät aina hiljentymisen, hengitysharjoituksia, liikkeitä ja rentoutumisen. Tekstien opiskelua toteutamme workshopeissa ja retriiteissä.

Vijnana jooga sopii kaikille; ohjaamme aina kaikki tunnit osallistujat huomioiden. Joogamuotomme opetus perustuu yksilöllisyyteen ja pienempiin ryhmiin. Vijnana jooga ei ole massajoogalaji, vaan pikemmin boutique-joogaa 🙂 Vijnana joogaopettajakoulutukset ovat monivuotisia ja vaativat opettajilta sitoutumista joogistiseen elämäntapaan; opettajat harjoittelevat päivittäin useamman tunnin ja oman harjoituksen kautta ammennamme lisää oppilaillemme. Joogamuodossamme on tärkeää, että opettajan ja oppilaiden välille syntyy luotettava, turvallinen ja syvä yhteys. Kaikki Vijnana joogatunnit ovat yleensä kausitunteja, joissa sama ryhmä joogaa yhdessä. Tämä luo turvallisuutta, avoimuutta ja luottamusta ja mahdollistaa jokaisen joogaajan harjoituksen kehittymisen kokonaisvaltaisesti. Minäkin muistan kaikkien oppilaideni nimet (sukunimetkin 🙂 ). Esimerkiksi Järvenpäässä minulla on muutama ryhmä, joissa osa joogaajista on käynyt joogassani jo vuodesta 2003 lähtien. On suuri ilo saada jakaa yhteistä joogan polkua ja nähdä joogaajien kehitys.
Väliviiva3. Vijnana jooga on oman kokemuksen mukaan todella erilaista, vaivatonta ja helppoa. Mistä se johtuu, miten ne vaikeatkin asanat voi tuntua niin älyttömän hyviltä?

Keveys, tila ja helppous vaikeissakin asanoissa selittyvät ”7 Vital Principles” kehonhallintametodillamme ja mielen voiman valjastamisella kehonhallintaan. Keho ja mieli ovat yhtä ja Vijnana joogassa opetamme miten tätä yhteyttä voi käytännössä toteuttaa. Ohjaamme tunneilla joogaajia käyttämään tietoisuutta hyödyksi liikkeissä; kerromme, miten ja mihin eri asanoissa mielen voiman voi keskittää, mistä liikkeisiin voi saada tukea, millaisia mielikuvia voi käyttää hyödyksi ja miten hengitystä voi hyödyntää eri liikkeissä.

Tämä kokonaisuus luo kehon liikkeestä ja asanoiden kokemisesta täysin erilaisia. Kehossa on valtava potentiaali, mistä moni ei ole edes tietoinen. Kun tietää, miten mielen voiman voi valjastaa kehon liikkumisen hyväksi, avautuu kehon sisäinen viisaus ja potentiaali. Tällöin pystyy tekemään paljon enemmän, paljon pehmeämmin, rauhallisemmin ja harmonisemmin asanoita, kuin mitä on osannut edes kuvitellakaan. Ja liikkeet voivat nimenomaan olla haastavia ja dynaamisia 🙂 Tämä on mielestäni Vijnana joogan kauneutta. Olen itse oivallinen esimerkki Vijnana joogan vaikutuksesta kehoon ja mieleen; olin nuorena aikuisena syömishäiriöinen ja stressaantunut suorittaja, enkä edes lapsena ollut koskaan liikunnallinen. Olen nyt reilusti yli nelikymppisenä paljon paremmassa kunnossa kuin olen milloinkaan ollut 🙂
Väliviiva4. Mikä sun mielestä joogassa on parasta?

Parasta on kokonaisuus, joka säännöllisestä ja omistautuneesta harjoituksesta syntyy. Sisäinen tasapaino, rauha, terve keho ja todellinen yhteys itseen, josta ammennan elämääni ja arkeeni voimaa ja viisautta. Jooga on tuonut minut minuun, tutustuttanut minut todelliseen itseeni ja ollut suuri voimavara myös haastavina aikoina. Jooga on minulle rauhan saareke ja turvallinen tila, johon voin aina palata. Se on antanut minulle juuret seistä omilla jaloillani ja pysyä pystyssä silloinkin, kun myrskyää. Jos joskus ”kaadun”, pystyn nousemaan jaloilleni yhä nopeammin, en jää ”konttaamaan” tai ”rämpimään suohon”.

Joogapolkuni on auttanut minua kohtaamaan tiedostamattomat ja tiedostamani pelkoni ja muuttumaan rohkeammaksi. Se on rohkaissut minua ottamaan askeleita pois mukavuusalueelta ja löytämään epämukavuusalueelta ”mahdollisuuksien alueen”, jossa minulla on ollut mahdollisuus kasvaa ja kehittyä ihmisenä. Se on opettanut minua uskomaan ja luottamaan itseeni ja siihen, että elämä kantaa. Se on auttanut minua ymmärtämään yhteyteni laajaan, kaikkialla olevaan elämään, opettanut arvostamaan ja kunnioittamaan itseäni osana elämän suurta kokonaisuutta. Minulle jooga on aina ollut ja tulee aina olemaan tie itseeni ja sitä kautta tie elämään, jota elän.
Väliviiva5. Oot joogannut jo vuosia, vieläkö opit jotain uutta?

 

Mitä enemmän olen joogannut, sen paremmin tiedän, kuinka vähän tiedän 🙂 Aina voi oppia uutta, aina voi syventää osaamistaan. Kun oikein todella kykenee harjoittelemaan sisältäpäin, voi kokea, kuinka moniulotteista ja syvää aivan jokainen asia on. Kun ymmärtää syvemmin jonkin asian, voi huomata, kuinka se linkittyy kaikkeen muuhunkin harjoituksessa ja elämässä. Kun laajempaa yhteyttä oivaltaa lisää, se aukaisee jälleen uuden portin uuteen ulottuvuuteen saman asian äärellä. Jokainen oppilaani (peruskurssilaiset ovat todella hyviä opettajia hyvine kysymyksineen 🙂 ), joogaopettajani ja jokainen ihminen, joita tapaan elämäni hetkissä, ovat opettajiani. Jokaiselta voin oppia jotakin. Oppiminen on minulle suuri ilo.Väliviiva6. Mikä on parasta JUST nyt?

 

Juuri nyt olen todella onnellinen uuden joogaopettajan saamisesta itselleni. Menin Kanadalaisen Vijnana joogaopettajan, Florence Dedamen, Vijnana jooga workshopiin Amsterdamissa vuosi sitten. Meille syntyi heti vahva yhteys ja kutsuin hänet Suomeen. Hän oli juuri joogastudiossani opettamassa oppilaitani ja muitakin joogaajia, jotka tulivat Ranskasta, Hollannista ja Tanskasta Helsinkiin. Lähden toukokuun lopussa Ranskaan Flon retriittiin oppimaan paljon sellaista uutta, jota en ole aiemmin omassa harjoituksessani tehnyt. Olen innoissani, nöyränä ja aloittelijan mielellä kaiken tämän uuden edessä. Tästä alkaa jälleen uusi polku, joka rakentaa askeleitani eteenpäin. Tätä jooga on parhaimmillaan; jakamista ja yhdessä kokemista. Se on se Ananda-maya-koshan ilo joka ravitsee kehoa, mieltä ja sydäntä.

Jutta Niala, sertifioitu Vijnana joogaopettaja, Vijnana joogastudio Olo-Tilan omistaja.

www.joogaolemus.fi / Facebook ja Instagram: Joogaolemus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

Yksi vastaus artikkeliin “Paras Olo-Tila”

  1. Hei Jutta!
    Kiitos Kuopion kurssistasi. Olisiko jossain kijallisen se Just Sitting mediaatio, jonka luit meille harjoituksen alussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta