Paljon riemua liikunnasta

Liikunta on mahtavaa! Se on luonnollinen keino käyttää hyväksi kaikkein arvokkainta omaisuuttamme: omaa kehoa. Erilaisten taitojen opettelu sekä niissä kehittyminen on palkitsevaa ja innostavaa puuhaa, josta parhaimmillaan voi nauttia niin paljon että siitä saa luotua itselleen jopa upean uran – ammatin!

Kaiken ei kuitenkaan tarvi olla niin erikoista eikä kaikessa tarvi olla mestari nauttiakseen siitä. Myös ihan tavallinen liikunta, sunnuntaikävelyt ja jokapäiväinen hyötyliikunta, on palkitsevaa. Nyt voin hetkellisesti liikuntakyvyttömänä sanoa, että olisin uskomattoman onnellinen jos kykenisin hakemaan aamulehden postilaatikosta ongelmitta. Vaan enpä pysty – onneksi isi tekeekin sen mun puolesta. Normaali arjesta selviytyminen on meille monelle itsestäänselvyys, mutta nyt oon vasta tajunnut kuinka vähän sitä oon osannut arvostaa – sen takia mua vähän harmittaakin, kun liikunta on saanut treenibuumin myötä niin ”hifistely”-leiman otsaansa minkä vuoksi yksinkertaisista asioista ei välttämättä osata enää samaan tapaan nauttia.

Pysähdy hetkeksi miettimään missä vaiheessa tänään oot ollu erityisen kiitollinen siitä, että pystyt liikkumaan normaalisti. Meinasitko liukastua jäisellä kävelykadulla? Tipahtiko lusikka lattialle aamupalaa syödessä? Oliko lapaset eteisen korkean hattuhyllyn päällä? Niinpäniin – aivan yksinkertaisia, arkipäiväisiä juttuja 🙂

Tankotanssi, Vertical ClubTankotanssi, Vertical Club
Nyt pysähtyessäni miettimään asiaa tajuan kehittyneeni viimeisen vuoden aikana ihan hirveästi niin ulkomuodollisesti kuin fyysistenkin ominaisuuksien perusteella. Oon oppinut crossfitin kautta paljon lisää tekniikkaa sekä taitoja, jotka parhaillaan helpottaa mua suoriutumaan mun yksjalkaisesta arjesta. Samoin oon myös saanut paljon lisää lihasvoimaa varsinkin yläkroppaan, jonka lihaksisto onkin nyt koetuksella keppien kanssa liikkuessa – siitä kiitos myös aktiiviselle kuntosaliharjoittelulle!

Näiden lisäksi monipuoliset harjoitusmuodot on myös kehittänyt mun tasapainoa sekä koordinaatiokykyä – onneksi, sillä ilman niitä turhautuisin aika nopeasti. Uskon myös, että seuraavan neljän viikon aikana etenkin vasen puoli kropasta kehittyy niiden suhteen vielä entisestään sillä välillä heittäydyn hurjaksi ja jätän kepit sivuun niiden ollessa vain tiellä 😀

Tankotanssi, Vertical ClubTankotanssi, Vertical Club
Mä suosittelenkin kaikille lämpimästi kokeilemaan erilaisia lajeja sekä täydentämään sitä perus kestävyys- ja voimaharjoittelua erilaisilla treenimuodoilla. Tai kerran viikossa edes tekemään salilla jotain vähän erilaisempaa, tasapainoa ja koordinaatiokykyä haastavaa treeniä esimerkiksi jumppapallon tai tasapainolaudan kera. Koska jos jotain mä oon oppninut niin sen, että pelkkä hyvä kunto ja voima lihaksissa ei vie pitkälle ellei niitä osaa käyttää 😀

Haluaisitteko vaikkapa postauksen miten sellaisen treenin vois toteuttaa?

Nimittäin kun oon kuluneen vuoden aikana kokeillut useita eri lajeja niin joka kerta oon joutunut nöyrtymään. Liian monesti oon kuvitellut pystyväni kaikkeen sillä onhan mulla voimaa ja hyvä kunto – hah! Se on kyllä totta, mutta valitettavasti se ei tee kenestäkään akrobaattisesti lahjakasta tai kuningasta koripallokentällä 😉 Muita taitoja on hyvä myös kehittää sillä koskaan ei tiedä milloin niitä voi tarvita.

Tankotanssi, Vertical ClubTankotanssi, Vertical Club
Nää kuvat on otettu viime viikolla, kun vielä sain nauttia liikunnan riemusta! Käytiin hyvällä porukalla yksityisellä tankotanssitunnilla Vertical Clubilla Helsingin Kalasatamassa. Mähän oon kerran aikaisemmin jo käynyt tankoilemassa ja pitkään oonkin haaveillut sen varsinaisesta aloittamisesta, mutten vaan oo saanut aikaiseksi.. Ja taas se kipinä tais syttyä 🙂

Tankoilussa ehdottomasti parasta on juurikin sen monipuolisuus minkä vuoksi se sopiskin ihan täydellisesti mulle itselleni niin sanotusti ”täydentäväksi harjoitusmuodoksi” mun perus treenaamisen lisäksi. Ainakin mä nautin siitä paljon ja sehän on tärkeintä! Liikunta nimittäin ei oo ihan niin mahtavaa jos siitä ei pysty nauttimaan täysin ja se on mahdotonta ellei löydä itselleen niitä lajeja, joista tykkää – kaikkia meitä kun ei oo luotu lenkkarit jalkaan tai hauista pumppaamaan vaan tosi monelle ne voi tuntua vieraalta.

Joten eikun rohkeasti vaan mukaan kaikkeen mikä tuntuu vähänkään omasta mielestä hauskalta!

Reipasta tiistaita,
<3 Aino

PS. Kiitos kuvista ihanalle Tiialle 🙂 Ja tytöille seurasta – oli huippua, niinku aina!

Aino

2 vastausta artikkeliin “Paljon riemua liikunnasta”

  1. Moikka. Yritin etsiä blogiasi blogilistalta? En sit’ löytänyt. Entistä blogiasi oli helppo seurata sieltä.

    • Moi! Mä yritin jo heti blogin muutettua päivittää sen, mutta ilmeiseti epäonnistui.. jokohan se nyt toimis? 🙂 Kiitos ilmotuksesta! Tottakai on tärkeää, että blogi toimii myös sitä kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta