Paljon purtavaa

Treenit on lähteny tällä viikolla uuteen nousuun – aluksi vähän tahmeasti ja vaikka koko viime viikon odotin tiistaitan ekaa treeniä niin arvatkaa vaan kuinka paljon tiistaina sitten huvitti lähteä sinne salille ? 😀 Niin hassua, että jo viikon levon jälkeen se kynnys rupee nousemaan… hahha! Salille raahauduin kuitenkin ja alkukankeuden jälkeen treeni sujui kuin unelma ja myös kanssatreenajat huomas sen.

Lepo siis tekee hyvää – suosittelen! 😉

Oma kamera on huollossa, mutta onneksi peiliselfiet toimii aina… ja on mulla ollu ehkä joku kameramieskin seurana 😉 Hahhah!

Ruokahommat taas puolestaan aiheuttaa mussa tällä hetkellä paljon mietintää. Meillä oli koulussa alkuviikolla Olli Ilanderin ravitsemusluennot ja eilen olin puolestaan Sami Sundvikin sekä Jaakko Halmetojan luennoilla – voitte varmaan kuvitella, että hyvin erilaisista luennoista oli siis kyse ja tietoa on tarttunut pääkoppaan enemmän entä rasvaa mun kylkiin 😉 Ja voitte vaan arvata kuinka monta postausta nää luennot on mun luonnosboksiin synnyttäny, hahha!Nyt oonkin vähän ymmälläni siitä, että miten mun pitäis suhtautua ruokaan? Miten mun oma suhtautuminen ruokaan tulee näkymään mun asiakastyössä vai pidänkö sen piilossa? Entä mitä mä haluan mun omalta ruokavaliolta? Tyydytystä energiantarpeeseen, terveyttä ja hyvinvointia? 

Mitä te pohditte oman ruokavalionne suhteen – pidättekö sitä itsestäänselvyytenä vai kyseenalaistatteko koskaan omia valintojanne? Niitä jotka olette kokeneet hyväksi, mutta ette voi olla varmoja voisiko ne olla vielä parempia?

Yks asia mikä on varma on se, että haluan syödä parhaalla mahdollisella tavalla tehdäkseni itsestäni oman elämäni supernaisen 😀 Mutta kaikki nää hiilihydraatti, vilja- ja maitokeskustelut sekä proteiininhypetys saa vähemmästäkin pään sekaisin. Vaikka mulla on erittäin selkeä kuva siitä, millainen on hyvä ja terveellinen ravitsemus, niin silti nää kahdet aivan erilaiset tietopläjäykset on saanu mun pään vähän sekaisin. Molemmissa on pointtinsa ja paljon hyvää, mutta miten niistä saa rakennettua itselleen toimivan kokonaisuuden?

Mä veikkaan, että ainoastaan kokeilemalla! Aionkin tehdä pieniä muutoksia ruokavaliooni – siis rohkeasti juuri sellaisia joiden oon ajatellutkin toimivan, mutta oon ”sokeana tilastoille” toiminut vaistoani vastaan. Mä aina toitotan että omaa kroppaa on kuunneltava ja niin mä aion nyt tehdäkkin – täysin.  Tietty tietyistä asioista on hyvä pitää kiinni ja pitää huoli riittävästä ravintoaineiden- sekä energiansaannista, mutta oma balanssi on löydettävä. Yks juttu mikä on varma on se, että lisään taas enemmän vihreitä asioita mun ruokavaliooni. Syön kyllä paljon salaattia ja kasviksia, mutta en varmastikkaan saa niistä tarpeeksi ravintoa. Miksailinkin jo itselleni uuden herkkupalkkarin, jonka tänään join treenin jälkeen ja välipalaksi tässä lounasta odotellessa ja kirjoitellessa napsin spirulinaa sisältävää energiapatukkaa 😀 Ihanaa että hyvin syömisestä on tehty niin helppoa että pienillä valinnoilla voi saada paljon hyvää itselleen aikaseksi!

Loistava vinkki muuten ”herkkuhimoon” on paloitella energia-/proteiini-/raakapatukoita pienemmiksi paloiksi ja napsia niitä kuten karkkeja! Hihhih, mulla ainakin toimii hyvin etenkin töissä, jossa helposti tylsyyksissä tekee mieli napostella jotain.Ja vaikka meille koulussa sanottiin, että toimiessani personal trainerina en voi laittaa asiakkaita syömään samalla tavalla kuten minä – niin hitsi, miksi en vois? Varsinkaan jos asiakas niin haluaa? Jos mun ruokavalio ja tietyt yksinkertaiset muutokset on moninkertaistaneet mun energiatasot ja hyvinvoinnin, niin miks en antais mun asiakkaille mahdollisuutta samaan? 😀 Kysynpä vaan! Tietenkään se mikä mulla toimii ei toimi kaikilla, mutta kokeilemallahan sekin selviää.

Niin ja muuten hei, kattokaapa näitä ruokakuvia! Kenen mielestä mun ruokavalio näyttää tylsältä ja rajottuneelta? 😉 Tshihhihhii! 

<3 Aino

Aino

14 vastausta artikkeliin “Paljon purtavaa”

  1. Olen ahminut blogiasi nyt parin viikon verran ja olet onnistunut motivoimaan minua ruokaremonttiin uskomattomalla tavalla, kiitos siitä! Tämä postaus tuli kuin tilauksesta sillä juuri mietiskelin itsekseni, miten pärjätä tämän informaatiotulvan kanssa siitä mikä on terveellistä ja mitä ruokavaliossa kannattaa suosia, mitkä valinnat vaikuttavat mihkäkin asiaan jne. Odotan siis innolla lisää postauksia luennoilla saamistasi ajatuksista ja lisäksi kaipaisin vielä pähkinänkuoressa hyvin simppeliä tietoa siitä, mitä valintoja olet tehnyt ruokavalion suhteen ja mihin olet perustanut nämä valinnat. 🙂

    • Ihana kuulla, Mini! Ja kiitos postausehdotuksista, juuri tuollaisia laajempia juttuja on kyllä ehdottomasti tarkoitus kirjoittaa:)

  2. Tuossa oman elämäntavan asiakkailla tuputtamisessa on selkeesti omat sudenkuoppansa, siksi allekirjoitan täysin sen mitä sulle on koulussa opetettu. Jos painonpudotuksessa lähtökohtana on se, ettei tehdä liian suuria ja dramaattisia muutoksia hetkessä, koska ne ei ole kestäviä… Miksi ruokavalioremontissa asia olisi toisin? Jos joku on tottunut syömään epäterveellisesti, on nähdäkseni epätodennäköistä että karsimalla nollatoleranssilla kaikki kura pois ja siivoamalla paletti mahdollisimman puhtaaksi saadaan aikaan pitkän tähtäimen tuloksia.

    Kyllähän liikunnastakin kaikki saavat hyvänolon tunteen ja iloa, mutta silti harva onnistuu muuttamaan nolla tuntia viikossa -elämäntavan kuuteen tuntiin viikossa -vastaavaan (sen kolmen viikon alkuinnostuksen tasaannuttua). Joten kyllä, on mega super tärkeää korostaa ruokavalion merkitystä, mutta ei, useimmille ihmisille sun kaltainen ruokavalio lienee aika suuri harppaus. Mustan ja valkoisen välimaastossa on paljon eri sävyjä, ja itse kun ajattelen, niin hyvä PT kannustaa kyllä kokeilemaan niitäkin.

    Loppukaneettina ja tasoittaakseni vähän karkeaa sävyä sanottakoon että itsekin syön puhtaasti koska #FEELGOOD, mutta läheisiä tarkastellessa oon todennut ettei se ole niin helppoa kun miltä itsestä tuntuu. Etkä sä varmaan tarkoittanutkaan ihan tällaista lähestymistapaa kun minkä maalailin tekstissäni, mutta leikkimieliset kärjistykset sallittakoon jooko 😉

    Pusuja, Hanna

    • Ihana Hanna! Joo siis tosiaan oot ihan oikeessa ja juuri tuon pointin allekirjoitan täysin kyllä 😉 Lähinnä ajoin takaa sitä, että ne muutokset pitkällä tähtäimellä veis lähelle sitä mun omaa ideaalia – sitä josta mulla on omasta kokemuksesta paljon annettavaa! Toki jokainen asiakas on yksilö ja haluaa eri asioita eikä jokaista voi mahduttaa samaan muottiin, mutta ihan hypoteettisesti pohdin näitä juttuja 😀 Jos mun mielestä sokeri on turha, niin tottakai pyrin sen kitkemään pois mun asiakkaiden ruokavaliosta heidän ehdoillaan – miksi se asia ois eri muiden juttujen kohdalla?

      Hmmm.. Hauskoja juttuja mietittäviksi!:D

    • Smart words! *klikkausemoji* Mielenkiinnolla jään venailemaan noita ravintopostauksia, niitä on hauska lukea ja pyöritellä ja mutustella, sitten ehkä kokeilla ja mutustella lisää. Kuten sanoit, liikaa tietoa ja eriäviä mielipiteitä 😉

    • Jep ja niitä muiden pohdintoja on aina kiva lukea sekä kuunnella – varsinkin, kun on oppinut vähän ajattelemaan vähän omillakin aivoilla, hahhah! 😉

  3. Mulla on useinkin päiviä kun mietin, miten suhtaudun johonkin asiaan ruuan suhteen ja ajatukset heittelee ihan laidasta laitaan. Mulle rasvat on herättäny ehkä eniten epävarmuutta enkä aina tiedä itsekään mihin uskon, vaikka oon todennut tällä hetkellä syöväni niitäkin mielestäni monipuolisesti ja luonnollisista lähteistä. Tutkimuksia tulee kuitenkin koko ajan puolesta ja vastaan kaikesta, joten välillä sitä on tosi sekaisin. Samoin kaikki vilja- ja maitohommat, jotka edelleen kuuluu mun ruokavalioon, mutta entistä vähemmässä määrin kuin ennen. Toisaalta en halua alkaa miettimään liikaakaan ja ottamaan ruuasta jotain stressiä, kyllähän mä oon jo oppinut tunnistamaan, mitkä asiat saa mun vatsan voimaan hyvin ja antaa energiaa, joten miksi mun pitäis miettiä liikaa voinko syödä niitä.

    Luen aktiivisesti tuon sami sundvikin blogia ja itsestä sen ruokailut tuntuu välillä vähän liian kapeakatseiselta. Tai siis en tarkoita, että se ei voisi itse niin syödä ja voi varmasti tosi hyvin, mutta se ajatusmaailma on mun mielestä välillä tosi rajoittunut eikä nähdä, että jollain muullakin tavalla voi joku syödä ja voida hyvin. Tälläinen fiilis mulla on tullut. Miehellä on kyllä paljon hyviä ajatuksia ja vinkkejä noin muuten, miksi tykkäänkin sen blogia lukea, mutta tietysti jokaisen pitää itse nämä asiat omalla kohdallaan todeta ja kokeilla, mikä toimii 🙂 Ja jokainen puolustaa sitä parhaaksi katsomaansa tapaa. Toivoisin vaan aina, että yritettäisiin myös hyväksyä se, että on muitakin tapoja toimia eikä se oma ole ainoa oikea.

    • Noita tutkimuksia pitääkin osata tarkastella aina tietyllä silmällä – tutkimus on aina todistanut todeksi sen, mitä se on tutkinut – mutta se ei silti aina kerro asiasta koko totuutta, sillä useimmilla asioilla on monta puolta. Ei siis ihme että se pääkoppa on aina välillä ihan sekaisin 😀 Itsekkään en jaksa liiemmin stressata omista syömisistä sillä nyt vihdoin kaikki mun ruokavaliossa on kohdillaan ja voi vitsit että tuntuu hyvältä, kun sitä EI TARVI miettiä joka päivä että mistäköhän mikäkin vaiva johtuu..! Mutta noi tietotulvat saa silti aina pään täyteen kysymysmerkkejä 😀

      Itse en oo Sundvikin blogia lukenut, ehkä pitäis vihdoin alkaa 😉 Aika vahvastihan se tosiaan seisoo mielipiteidensä takana, mikä on tosiaan hyvä juttu. Onneksi jokainen kuitenkin saa olla just sitä mieltä mitä ite tykkää! Mut kyllä mä eilen olin kiltisti hiljaa ja kuuntelin sen juttuja, vaikka jotku jutut vähän epäilyttikin. Hihhih:)

    • Kiitos kommentistasi 🙂 Vaikka omat ruokakuvani ja yksittäisten päivien ruokailut saattavat vaikuttaa joskus hieman askeettisilta, ruokavalioni kulmakivinä ovat viljattomuus ja maidottomuus. Itse olen äärimmäisen laiska kokki, se ehkä selittää myös osaltaan sitä miksi oma kaavani näyttää aika yksinkertaiselta.

      Se että ruokavaliosta rajataan pois viljat – ja karsitaan maitotuotteiden käyttöä, jättää kyllä vielä aivan äärettömän laajan maailman ruoka-aineita käytettäväksi.

    • Kiitos itsellesi ajatusten herättämisestä!:)

      Viljattomuus ja maidottomuus on kyllä POP! Tosin itse kyllä käytän edelleen gluteenittomia viljoja – vielä en nimittäin oo päässyt tässä ruokavaliomuutoksessani siihen asti, että niistä raskisin vielä kokonaan luopua 😉 Mutta kieltämättä sun puheet sai ajattelemaan myös sitä paljon. Mäkään en koe kyllä mitenkään rajoittavaksi tälläistä ruokavaliota ja itseasiassa sainkin sun jutuista pari hyvää ”vinkkiä/ideaa”, joita lähden omaan ruokavaliooni soveltamaan – kirjoittelen niistä kokemuksista sitten myöhemmin, hihhih.

  4. ihanilta näyttää sun ruuat!:) niimpä, itekkin opiskelen personal traineriksi ja menee pää ihan sekaisin kaikista eri suosituksista! Osaatko muuten sanoa mistä saisi tietää noita luentojen aikatauluja ( teillä siis ilmeisesti tuli koululle, mutta siis noin muuten 🙂 ja hintoja? Olisi kiva itsekin päästä kuuntelemaan 🙂

    • Siis Olli Ilanderin luennot oli koulun puolesta, mutta noi Sundvikin ja Halmetojan luennot oli ihan CocoVi:n järkkäämä kutsutilaisuus 🙂 Googlettelemalla kyllä löytyy aika paljon kaikkia hyviä! Itse ainakin suosittelisin Olli Sovijärven ja Kaisa Jaakkolan luentoja, jos sellaiselle ois mahdollisuus päästä – veikkaisin että hakusanalla ”ravitsemusluento” vois löytyä ainakin jotain!

  5. Ihan kuin olisi omia ajatuksia lukenut tässä loputtomassa ruokavaliokeskustelussa. 😀 Musta tuntuu, että olen pikkuisen eksyksissä mitä tulee omiin syömiseen. Mitä uskoa ja miten syödä. Mutta niinhän se menee että omaa kroppaa kannattaa kuunnella ja etsiä pienillä kokeiluilla ne jutut mitkä itsellä toimii.

    Hyvää tekstiä jälleen kerran! 🙂

    • Heh – arvasin, että en oo ainut! Tietoa tulee joka tuutista ja sen suodattaminen tuntuu välillä suorastaan mahdottomaltakin, hahhah. Pää kylmäksi vaan ja järki käteen, eiköhän sillä saada se kaikista paras lopputulos:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta