Päivän tärkein x5

aamupala

Aamupala. En voi kyllin korostaa, kuinka tärkeä tuo päivän ensimmäinen ateria mulle onkaan ja oikeastaan aterioista ainut, jolla on niin selkeä vaikutus mun omaan olooni. Mä uskon, että se on osittain myös mun korvien välistä kiinni sillä halutessa ja tarpeen vaatiessa mä pärjään ihan loistavasti ilmankin – tosin se ei oo tilanne, mitä ikinä kuitenkaan varsinaisesti haluaisin elää todeksi.

Paitsi tosi hyvästä syystä, kuten esimerkiksi paastolla.

Oon jo monta kertaa kertonut olevani fiilissyöjä – ne raaka-aineet, ateriat, maut ja yhdistelmät jotka tekee mulle hyvän ja energisen olon on ne joita mä eniten himoitsen. Ehkä sen takia mun päivä meneekin helposti ihan kuralle, jos jostain syystä joudun sen aloittaan ilman että saan vatsani täytteeksi jotain ravitsevaa herkkua.

Ayurveda, pittapuuro

Aamupala on tärkeä, koska:

  • se katkaisee yön jälkeisen paastotilan. Pidän yön aikana vähintään 12 tunnin paaston, joten aamuisin onkin aina jo nälkä 🙂
  • monipuolinen ja tasapainoinen aamupala pitää hyvin nälkää, estäen myös mahdolliset herkkuhimot ja yllättävät nälkäkohtaukset (jolloin helposti tulee syötyä tuplasti yli oikean tarpeen).
  • saat siitä energiaa päivään! Aamupalan fiksu koostaminen on oleellista päivän energiatasapainon kannalta, joten mitään väsyttävää sokeria ja höttöhiilareita sisältävää ei kannata nautiskella heti ensimmäisenä aamusta. Tai jos multa kysytään niin ollenkaan 😉
  • helpottaa verensokerin hallintaa!
  • aamuisin tahdonvoima on voimakkaimmillaan ja silloin onkin helpoin tehdä terveellisiä valintoja – terveellisen aamupalan jälkeen tekee tietysti mieli syödä myös terveellinen lounas ja valita töiden jälkeen kaupasta pikkunälkään omena suklaapatukan sijaan 😉

Näin muutamia mainitakseni. Mutta mitkä on ne mun omat suosikki aamupalat ja mikä on mun mielestä se fiksu aamupala? Kolmella adjektiivilla kuvattuna: monipuolinen, tasapainoinen ja herkullinen. Aamupalassa on hyvä olla niin hiilareita, proteiinia kuin rasvaakin, jotta päivä lähtee hyvin käyntiin 🙂 Mun aamupala on myös se kaikista ”foodipitoisin” sillä lisään siihen aina paljon ravinteita jauhemuodossa: kuten tocoa, soijalesitiiniä, mehiläisen siitepölyä ja mucunaa.

Yleensä käyn aina aamuisin treenaamassa. ja etenkin tosi kuluttavien treenien jälkeen syön sen jälkeen aamupalaksi jotain tosi hiilaripitoista kuten puuroa. Tällä hetkellä mun oma suosikki on kvinoa+amaranttihiutaleista tehty, tätä ohjetta mukaillen valmistettuna. Kurkuma ja kardemumma on mun ihan ehdoton suosikkikombo puurossa! Toimii ku rasvattu, ja varsinkin gheen kanssa 😉

Birchermysli

Toinen hyvä vaihtoehto on chiavanukas, joka on helppo miksata monella eri tapaa toimivaksi. Yksi joka sopii tosi hyvin sekä ennen että jälkeen treenien on voimavanukas, josta saa tosi paljon laadukasta energiaa päivään! Chia-siemenet on ihan loistavia aamuisin nautittuna, sillä vatsa rakastaa niitä ja ne tuo tosi kylläisen, lempeän olon vatsaan.

Chiavanukkaan ohella toinen helppo on tuorepuuro, joka on helppo laittaa jääkaappiin tekeytymään jo edellisenä iltana. Usein käytän siihenkin jotain hiutaleita ja chia-siemeniä muiden siementen ohella. Myös chiavanukkaaseen ja tuorepuuroon on helppo lisätä superfoodeja ja proteiinijauhetta sekä nauttia se hedelmien tai marjojen kanssa, joten siitä saa halutessaan tosi värikkään ja monipuolisen yhdistelmän 🙂

Bataattiletut

Letut! Rakastan lettuja ja mun pitäis ehdottomasti tehdä niitä useammin, sillä helposti niitä tulee tehtyä vaan viikonloppuaamuisin kotona (yleensä kun syön aamupalan aina töissä). Mun uusin letturakkaus on lupiiniletut, joiden toinen pääraaka-aine onkin yllättäen lupiini. Se on ihan mieletön leipomisessa koostumuksensa vuoksi, maistuu tosi herkulta ja kaikenlisäksi omaa tosi hyvän aminohappokoostumuksen! Siis lähes täydellisen. 

TARVITSET: 1 dl kaurajauhoa / 1 dl lupiinijauhoa / 2,5 dl vettä / 2 tl psylliumia /ripaus suolaa /  n. 10 tippaa steviaa — Ja valmistus hoituu tosi näppärästi sekoittamalla raaka-aineet keskenään ja paistamalla miedolla lämmöllä n. kämmenen kokoisia lettuja molemmin puolin. Nauti joko sellaisenaan tai lemppari lisukkeidesi kanssa!

Pelkästään sellaisenaan letut ei riitä mulle aamupalaksi, vaan mä haluan mukaan aina jotain tuoretta. Yleensä se on sitten hedelmäsalaattia tai jotain raikasta kastikkeen muodossa. Kuvassa tosin komeilee bataattiletut. Nekin on ihan älyttömän hyviä ja jos et oo vielä kokeillu, niin suosittelen lämpimästi!

Eilisen ruokalista

Neljäntenä tulee smoothiet. Itsellä ne on aina yleensä vihreitä ja sisältää lähes poikkeuksetta avokadoa, kurkkua tai kesäkurpitsaa, yrttejä ja jonkun hedelmän. Ja tietty ne foodit! Smoothieihin tulee aina myös proteiinilisä joko heran, hampun tai riisiproteiinin muodossa. Itseasiassa mun jokaisessa aamupalassa proteiini on tärkeässä osassa. Nykyään jauheista ehdoton ykkössuosikki on hamppu sen mielettömän ravinteikkuuden vuoksi, mutta se on makunsa puolesta taas kaikista haastavin. Mutta – onneks mä tykkään haasteista 😉

Varsinkin jos päivän aikana on haasteellista syödä tarpeeksi tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja marjoja on smoothiet oiva ratkaisu. Niihin saa laitettua niin paljon kaikkea hyvää ja naamioitua ne mitä herkullisimmiksi yhdistelmiksi! Smoothiet sopii myös niille, joilla on vaikeuksia saada mitään alas aamulla. Ne on helppo valmistaa ja ne on vatsalle erittäin ystävällisiä, imeytyen ja sulaten helposti.

Voit tehdä smoothien myös tuhdin lusikoitavaksi ja valmistaa siitä smoothiebowlin lisäämällä päälle haluamiasi marjoja, hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä ja kukkasia – mitä ikinä haluatkaan! Samalla saat purupintaa ja lisää ruokaisuutta aamupalaasi. Unohtamatta silmänruokaa 😉Minibrunssi

Onko mitään parempaa, kuin itsetehty leipä? Tuore ja herkullinen? Lämpöinen, jonka päälle voi sulaa jo pelkästä kosketuksesta? On. Tuore ja herkullinen leipä, joka on valmistettu ravinteikkaista jauhoista ja joka on täytetty fiksusti mm. kasviksilla ja yrteillä. Nykypäivänä on jo saatavilla paljon luontaisesti gluteenittomia jauhoja, joilla on myös herkullinen ominaismaku. Yhteistä näillä jauhoilla on myös lähes poikkeuksetta korkea proteiinipitoisuus, joten jokaisen joka haluaa elää terveellisesti mutta ei millään halua elää ilman leipää kannattaa tutustua näihin korvaaviin vaihtoehtoihin 🙂

Omia suosikkejani on kurpitsansiemenjauho, tattarijauho, kvinoajauho, lupiinijauho ja teff-jauho. Niitä voi käyttää yksikseen tai sekoitella keskenään – itse tykkään vielä lisätä leipiin vihanneksia tuomaan lisää makua ja mehevyyttä. Kesäkurpitsaiset sämpylät onkin yks mun omista lemppareista – ihanan meheviä ja aromikkaita!

Makeaa mahan täydelt'

Noniin, siinäpä oli taas kerrakseen juttua mun jokapäiväisestä lempparista eli aamupalasta. Syöttekö te aamupalaa? Mikä teille on siinä tärkeintä ja mikä on teidän oma lemppari? Rakenteen, maun ja ravinteikkuuden lisäksi mulle on tärkeää se, että saan nautiskella aamupalani kaikessa rauhassa – laskeutua sen avulla lempeästi tulevaan päivään ja sen haasteisiin.

Aamupala. Se on mun taikasana onnistuneeseen päivään. Ja siitä en luovu <3

<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa  / Instagramissa

Aino

2 vastausta artikkeliin “Päivän tärkein x5”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta