Näpit kuriin!

Sanonta ”pienistä puroista syntyy suuri virta” on varmaankin teille kaikille edes vähän tuttu? Jokainen varmaan ainakin jossain määrin tajuaa mitä ajan takaa käyttäessäni sitä sisäänheittosloganina seuraavaan aiheeseen, josta mun mielestä on aina ihan hyvä muistuttaa, jopa itseänikin 😉, aina aika-ajoin.

Napostelu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASiinä on nimittäin sellainen sudenkuoppa, johon itsekin aina välillä onnistun tipahtamaan. Napostelun mahdollisuudet maksimoituu, kun päivisin surauttelen töissä smoothieita ja iltaisin tule usein taiottua niin raakasuklaata kuin kakkujakin. Ruokaa, ruokaa, ruokaa. Ei mitään väliä, vaikka kaikki se millä itsensä ympäröi olisikin terveellistä niin jatkuva napostelu ei oo koskaan  hyvästä. Ensinnäkin se kaikki ylimääräinen kertyy herkästi vyötärölle ja toiseksi ruoansulatuselimistö ei saa hetkeäkään lepoa, jos sille jatkuvalla syötöllä antaa uutta tekemistä.

Sekin jo yksinään onnistuu vaikuttamaan aineenvaihduntaa heikentävästi.

Mä vietän parhaillani PURin kymmenen päivän hellävaraista detoxia. Sen paras puoli on tähän mennessä ehdottomasti ollut napostelun vähentyminen: smoothieta tehdessä en nakkaa automaattisesti kaikkea ylimääräistä suuhun enkä workshoppeja valmistellessa enää täytä vatsaani kaakaopavuilla ja inkamarjoilla ennen ihmisten saapumista 😉 Tai siivotessa kaavi jokaisesta kulhosta pohjalla houkuttelevia herkkuja! Salakavalasti kuin multa huomaamatta mun ympäristö on onnistunut tekemään musta napostelijan!

Kuulostaako tutulta? Löytyykö ruudun takaa muita napostelijoita?

Napostelu on myös johtanut siihen ettei mulla oo enää ollut samallailla nälkä oikeaan aikaan ja varsinaisten aterioiden nauttiminen on jäänyt vähemmälle eikä se oo hyvä juttu sitten alkuunkaan. Kiitos detoxin oon nyt syönyt kiltisti aamupalan, välipalan, lounaan, tarvittaessa taas välipalan, illallisen ja iltapalan! Normaali ruokarytmi – ahhh, kuinka hyvältä se tuntuukaan. Onneksi heräsin todellisuuteen jo näinkin varhaisessa vaiheessa ennen kuin kierteestä olis ollut vaikeampi päästä enää eroon, hih.

Napostelu voi oikeasti olla tosi petollista. Käydessäni läpi yhden asiakkaani ruokapäiväkirjaa ylimääräisestä napostelusta kertyi lähes 500 ylimääräistä kaloria päivän syömisiin. Kaikki syöty oli kyllä terveellistä, mutta valitettavasti liika on aina liikaa.. Vastaavasti vähän epäterveellisemmästä napostelusta kaloreita voi kertyä päivän aikana huomaamatta paljon enemmänkin. Ja kuulimpa viime viikolla tarinan, jossa kaveri kertoi äitinsä lopettaneen napostelun ja laihtuneen pelkästään sen vuoksi kuudessa viikossa kahdeksan kiloa!

Aina ei siis tarvita mitään ihmedieettejä, vaan pienilläkin asioilla on merkitystä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATiivistettynä haluan painottaa tasaiseen ateriarytmiin ja siihen, että syödään ennen kuin tulee varsinaisesti (ainakaan ihan hirveän kova) nälkä 😀 Aterian koostaminen fiksusti eli lautasmallin mukaisesti suosien monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia on myös oleellista. Kunnon aterian jälkeen nälän pitäisikin pysyä poissa useita tunteja. Välipaloja on hyvä syödä tarpeen mukaan fiksusti – sokerittomia suosien niin, että energiatasot pysyy tasaisena pitkin päivää. Etenkin aktiivisilla tyypeillä välipaljon syönti on tärkeää ja mulla ainakin on aina laukussa mukana jokin hedelmä hätävarana 😉

Jos oma napostelun määrä mietityttää niin kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa omista syömisistään parin päivän ajalta. Sitä läpikäydessään huomaa helposti jos itsestä löytyy napostelijan vikaa: joko niistä ylöskirjatuista ”ylimääräisistä” suupaloista tai sitten niistä, jotka jätti ottamatta sen takia ettei kehtaa niitä ylös kirjoittaa 😉

Iloa lauantaihin,
<3 Aino

Aino

4 vastausta artikkeliin “Näpit kuriin!”

    • No sehän on loppupeleissä täysin tapauskohtaista. Pointti tässä oli, että todennäköisesti napostelu tapahtuu huomaamatta ja silloin tulee saatua vahingossa liikaa energiaa 🙂 Kun yleensä sitä napostelua ei tule otettua huomioon päivän syömisissä. Napostelun sijaan itse ainakin suosin neljän-viiden aterian tasaista rytmitystä niin ruoansulatuskin pääsee välillä lepoon. Varsinkin jos kyseessä on perus-aktiivinen suomalainen toimistotyöntekijä tai painonpudottaja – aktiiviliikkujat sitten erikseen!

      🙂

  1. Jatkuva napostelu on huono juttu myös hampaille. Minä olin nuorempana kova tyttö napostelemaan ja mitä siitä on seurannut – hammaseroosio. 🙁 Se alkaa kiusata aina kun syön tai juon paljon happamia tuotteita. Hampaat tulee jotenkin tosi kosketusherkiksi ja kaiken syöminen vihloo. Happaminen ruokien välttäminen onneksi auttaa mutta joskus niitäkin tulee otettua liikaa.

    • Ahh ihan totta tuokin! Sitä en edes osannut ajatella tätä kirjottaessani – hyvä huomio, kiitos Salla 🙂 Toivottavasti tää tieto tsemppaa monia, vaikka kiusana ei varmastikkaan kovinkaan kiva.. :/ Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta