Toivepostaus: näin rahoitan elämäni

Vähän aikaan sitten, kun kirjoittelin ruoan hinnasta sain toiveen postauksesta jossa kertoisin miten rahoitan kaiken sillä luomuruoka/erikoistuotteet on tavallista kalliimpia ja lisäksi matkustelen paljon. Ja tänään mulle sitten tuli se fiilis, että nyt on tän postauksen aika 🙂

Mä oon itse aika tarkan markan tyttö ja jos voin jossakin pihistää, niin sen kyllä teen. Tietysti on asioita, joissa rahalla ei oo niin isoa merkitystä vaan muilla asioilla – kuten laadulla – on isompi merkitys 🙂 Vuosien aikana oon oppinut löytänyt ne jutut, jotka mä koen maksamisen arvoiseksi ja puolestaan myös ne jotka voin hyvinkin jättää välistä..

Pienenä pohjustuksena voisin kertoa tähän alkuun pari seikkaa. Ensinnäkin mä teen todella paljon töitä sillä mulla on mun ”päätyön” lisäksi myös muita projekteja ja tietysti nää omat kirjoitushommat, jotka vie paljon aikaa. En oo ikinä tehnyt töitä rahan takia, vaan haluan tehdä hommia joista nautin ja joissa saan kehittää itseäni. Tärkeintä mulle siis ei oo se, että lompakko pursuaa seteleitä vaan että tuun toimeen omillani ja nautin elämästäni – näihin seikkoihin sitten vaikuttaakin useammat seikat, eikä pelkästään raha. Kaikki muu sitten on ekstraa 🙂

Ja jos verrataan sitä kuin asun vuosi sitten Helsingissä tai nyt täällä Jyväskylässä, niin elämä täällä on paljon edullisempaa. Mulla on isompi asunto, jonka vuokra on lähes puolet entisestä ja mikä tärkeintä: täällä ei tuu lähes joka päivä syötyä ulkona ja herkuteltua kavereiden kanssa söpöissä kahviloissa.

Mutta mennääs sitten ihan asiaan…

Ensinnäkin jos haluaa alkaa elämään hieman säästeliäästi suosittelen kirjaamaan ylös kaikki menot kuukauden ajalta. Siinä konkretisoituu aika hyvin se mihin rahaa menee ja sen jälkeen siihen on helpompi ottaa kontrolli. Mikä on turhaa? Mistä voisin säästää? Se voi tuntua karulta ja alkuun pahalta, mutta joskus on vaan pakko mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle 😉

Kuukausittainen budjetointi myös auttaa paljon oman rahankäytön suunnittelussa. Mulla itselläni on kolme tiliä, joista jokaisella on oma funktio ja tietysti yksi näistä on säästötili, jonka varoilla rahoitan unelmiani – kuten matkustelua. Mä oonkin enemmin sellainen ”carpe diem” -tyyppinen ihminen enkä osaa säästää rahaa tulevaisuuden varalle.. 😀

Matkustelu

Siinä missä mä päätyölläni elätän itseni ja maksan vuokrat sun muut, käytän kirjoittamisesta sekä muista projekteista saadut rahat lähes poikkeuksetta reissuihin. Tälläisiä ekstratuloja on viimeaikoina ollut esimerkiksi kirjojen kirjoittaminen ja sitten tietty mun epäonninen potilasvahinkotapaus, jonka seurauksena olin kymmenen kuukautta jalkapuolena..

Yleensä reissuilla ollessani teen töitä samalla eli en varsinaisesti oo pitänyt palkatonta lomaa todella pitkään aikaan. Siinä mielessä oonkin onnekas, että kuljettamalla läppäriä mukana mulla on toimisto aina siellä minne meenkin ja se tietysti madaltaa kynnystä reissailuun 🙂

Oon myös aika haka etsimään halpoja lentoja Momondon kautta, jossa näkee näppärästi hintoja eri päiville! Monesti lennoissa voi olla päivästä kiinni joutuuko maksamaan jopa satasia enemmän, joten niiden kanssa kannattaa olla tarkkana 🙂 Toinen sivusto mitä käytän paljon on Lentodiilit missä on aina jokin todella houkutteleva tarjous minkä käyttämättä jättäminen saa tuntemaan itsensä hölmöksi.. Lentojen suhteen siis voi käydä tosi hyväkin mäihä, kunhan vaan osaa etsiä oikeista paikoista (ja oikein!).

Majoituksen saa monesti hyvinkin halvalla tai jopa ilmaiseksi 😉 Yksin matkustellessa suosin paljon hostelleja ja Couchsurfing -sivustoa, joissa molemmissa hinnan lisäksi ehdottomasti parasta on muut ihmiset! Varsinkin sohvasurffailleissa pääsee yleensä tutustumaan kohteeseen paikallisin silmin ja löytämään kaikki ne kätketyt aarteet, jotka yleensä jää turisteilta näkemättä. Jos taas matkustaa muiden kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää Airbnb:tä sillä hinta yöpymiselle jää silloin yleensä todella edulliseksi ja lisäksi on mahdollista elää aivan normaalia elämää eli kokkailla vaikka päivän jokainen ateria yhdessä kotona – sekin jo itsessään säästää huimasti!

Ruoka

Ruoka on mulle sellainen asia, missä en yleensä laadusta tingi vaan jos vaan mahdollista ostan luomua ja vieläpä paikallisesti tuotettua ja sen yleensä näkee kuitissa.. Kun aiemmin mun ruokaostokset maksoi viikossa sen 30€ on hinta nykyään lähes tuplat, mutta mielestäni se on paras sijoitus mitä arjessa voi tehdä 🙂

Simppelit vinkit edullisempiin, laatutietoisiin ruokaostoksiin:
– Ruokalista & viikon ruokasuunnitelmat vähentää hävikin määrää ja pystyt tekemään isoja satseja budjettiruokaa kerralla! Mä en ikinä nakkaa ruokaa roskiin, vaan käytän aina kaiken jääkaapista hyödyksi.
– Suosi kausikasviksia! Ne on yleensä aina edullisempia kuin muutoin ja mikä tärkeintä: todella maistuvia 🙂
– Katso kilohintoja sillä niissä on tosi paljon eroja! Niistä jutuista mitä voit ostaa kotiin odottamaan myös seuraavaa viikkoa varten kannattaa aina ostaa se, mitä sillä rahalla saat määrällisesti eniten.
– Kyttää punaisia tarroja! Luomuruoka on yleensä kalliimpaa, joten sen vuoksi sitä löytyy yleensä myös aletarroilla varustettuina 🙂 Itsekin löysin eilen -30% hintaan paikallisia muikkuja ja ai että ne oli hyviä!

Kiinnostaisko teitä muuten muutama budjettiruokaresepti..?

Superfoodit ja muut erikoistarvikkeet on siinä mielessä kivoja, että vaikka niiden hinta kertaostoksena voi tuntua kalliiilta niin niiden käyttöikä on pitkä. Esimerkiksi purkillinen reishiä maksaa noin parisenkymppiä eli kerta-annokselle jää silloin hintaa reilu parikymmentä senttiä riippuen siitä kuinka paljon sitä käyttää.. eli aika pieni sijoitus siihen nähden, kuinka paljon se parantaa elämänlaatua 🙂 Ja myös viherjauhe on tästä loistava esimerkki! Foodinin viherjauheen kerta-annoksen hinta on alle kymmenisen senttiä ja se sisältää enemmän ravinteita kuin kaksi pussillista salaattia.

Kaiken kuivan kuten jauhot, riisit, hiutaleet, proteiinijauheet, pavut, linssit ja siemenet mä ostan aina kertasijoituksena isommissa pusseissa jolloin kilohinta jää pienemmäksi. Se myös helpottaa paljon mun kaupassa käymistä kun aina tietää mitä kotoa löytyy eikä joka kerta tarvi raahata kiloa kaurahiutaleita mukana 🙂

Kuten huomaatte, niin ruoan suhteen pyrin olemaan pitkäkatseinen ja sen sijaan että kävisin joka päivä kaupassa ostamassa vähän jotain teen hankinnat yleensä kerralla pidemmäksi aikaa ja suunnittelen ne hyvin. Siitä tykkää lompakko ja kertaheitolla myös elämäkin helpottuu, kun ei aina tarvi miettiä että mitä sitä tänään söis!

Kosmetiikka

Luonnonkosmetiikka ei enää onneksi poikkea hinnasta kovinkaan paljoa ”normikosmetiikan” suhteen. Oikeastaan mun kosmetiikkaostoksilla on todella pieni budjetti verrattuna moniin mun ystäviin, jotka suosivat tavan kosmetiikkaa.. Siltikään mun ei oo tarvinut tinkiä laadusta ja mikä parasta: mun iho voi paremmin kuin koskaan 🙂 Tähän toki vaikuttaa monet muutkin asiat kuin pelkkä kosmetiikka, hah!

Käytän ihonhoidossa hyödykseni paljon kookosöljyä ja valmistan itse mm. ihokuorintoja ja kasvonaamioita keittiönkaapeista löytyvistä raaka-aineista. Sillä jo säästää huimasti! Tämän lisäksi oon panostanut riittoisiin ja ravitseviin öljyihin ja seerumeihin. Meikeissä puolestaan suosin ekologista Bohoa, joka on myös todella huokean hintaista ja silti erittäin toimivaa 🙂 Hiukset pesen ruokasoodalla ja huuhtelen suolaliuoksella, joten shampookustannuksissa säästän ihan huimasti!

FitnesskuplaKuvat minusta: Anni Korhonen

Heräskö jotain kysyttävää, jäikö multa jotain puuttumaan? Noi nyt oli mulle pääpiirteittäin ne jutut joihin mulla menee arjessa eniten rahaa eli mun oli helpoin lähteä niistä liikkeelle. Toki voin tehdä tälle postaukselle myös jatko-osan sekä luonnollisesti voidaan jatkaa keskustelua kommenttiboksin puolella!

Rahan käytössä, kuten muussakin elämässä, luonnollisesti tärkeintä on priorisointi eli se mihin haluat rahaasi käyttää. Muistan itse aikoja kun mulla saattoi viikonlopussa mennä useampikin satanen pelkkään bilettämiseen – nyt on hyvä jos pystyn tekemään sen edes vuodessa! 😀 Nyt mä mielummin sijoitan sen rahan itseeni ja siihen, että voin hyvin. Sillä tavoin mä nimittäin myös nautin elämästä paljon enemmän <3

PS. Kiitos eilisestä <3 Heräsin tänään heti kuin uutena ihmisenä, kun sain kaikki asiat pois sydämeltäni ja huomaatteko, että sain myös mun inspiraation kirjoittamiseen takaisin? Ihan huikeeta!

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

13 vastausta artikkeliin “Toivepostaus: näin rahoitan elämäni”

  1. Tosi kiva kuulla, että voit tänään paremmin. Kyllä se vaan kummasti keventää mieltä, kun välillä purkaa painavia ajatuksia 😊

  2. Miten käytät ruokasoodaa hiustenpesuun? Ihan käytännössä siis: kuinka paljon, mitä merkkiä? Toimiiko kuinka hyvin? 😊

  3. Otsikko antoi olettaa, että avaat enemmän juuri miten ansaitset, päätyö, blogi, kirjat. Nyt kerroit vain säästövinkkejä. Olisin mielelläni kuullut juuri ansainnasta 😉

  4. Moikka Aino. Tämä oli tosi mielenkiintoinen postaus. Mulla ois kuitenkin vähän toisenlaista asiaa, josta haluaisin kysyä sulta, ehkä vähän neuvoa mun elämäntilanteeseen..

    Aloitin työt viime syksynä uudessa työpaikassa, ja oon sen jälkeen ollut jatkuvasti kipeenä. Siis en muista rehellisesti että olis ollu viikkoa etteikö olis ollut joku nuha tai kurkkukipu tms.
    Oon jo pidempään noudattanut gluteenitonta ruokavaliota ja maidotonkin olin aiemmin, nyt vain glut ja laktoositon. Sokeria välttelen, siitä huomaan että tulee finnejä ja huono olo. Syön omega3, d-vitamiinia, monivitamiinit ja sinkit yms. Tuntuu et oon kokeillu kaikkea. Eikä mistään tunnu olevan apua. Nyt oon angiinassa ja antibioottikuuri päällä ja tuntuu et keuhkoputkeenkin olis mennyt pöpö jo, yskittää kovasti ja olo on tosi kurja vaikka oon syönyt kuuria jo 4. Päivää. Oon menossa lääkäriin tänään. Mutta jotenkin alan olla niin turhautunut. Millä voisin alkaa parantaan mun vastustuskykyä? Mulla todettiin myös astma tuossa vuodenvaihteessa. Oon alkanu epäillä että tuossa koulussa (mun työpaikka) on jotain homeongelmia mutta ei siitä kukaan myönnä tai ei oo tutkittu kun oon asiaa vilautellu.. Olisin tuhannesti kiitollinen jos sulla olis antaa jotain vinkkiä millä vois saada vastustuskykyä paremmaksi. Kiitos💓

    Jenni

    • Hei Jenni. Minulle tuli mieleen, voisiko uudessa työpaikassasi olla jotakin home- ja/tai sisäilmaongelmaa? Jos kerta olet samoihin aikoihin alkanut tuon sairastelun. Onko muilla työpaikalla samaa ongelmaa? Entä onko sulla ollut mitään lomia tmv että olisit ollut kauemmin pois töistä, kohentuuko olo silloin?

    • Moi Jenni! Kuten Suivi ja sä itsekkin jo kirjoituksessa totesitte, niin toi kuulostaa vähän reaktiolta home/sisäilmaongelmaan.. Ja jos kyse on siitä, niin valitettava fakta on se, että vaikka kuinka vastustuskykyä tehostais niin elimistön kyky puollustautua sitä vastaan vaan jossain vaiheessa loppuu kun raja tulee vastaan – silloin tilanne voi mennä todella pahaksi. En todellakaan haluais olla näin dramaattinen tai mitenkään lannistaa sua, mutta toi on sellainen asia minkä kanssa en leikkis yhtään sillä oon nähnyt ja kuullut useita todella vakavia kohtaloita sen suhteen.

      Mutta jos tuohon vastustuskykyyn vielä pureudutaan hetkeksi, niin sun arsenaali kuulostaa hyvältä ja oikeastaan ainoana lisäyksenä ottaisin siihen kurkuman sekä c-vitamiinin – ja tietysti pitäisin huolen siitä, että ravinteet kanssa imeytyvät. Eli ottaisin itse kaiken mahdollisimman luonnollisessa muodossa ja varmistaisin vielä, että suolisto sekä sen hapot ja entsyymit on kunnossa! Mutta jos suoliston kanssa ei oo mitään ongelmia, niin keksittyisin itse sinuna ensimmäisenä sisäilmaongelman poissulkemiseen, vaikka se voikin tuntua haastavalta, mutta oikeastaan helpottaa varmasti todella paljon kun tiedostaa mistä mikäkin johtuu. Tsemppiä! <3 🙂

  5. Tuo menojen listaaminen muuten on hyvä juttu. Muutaman kerran tehnyt sitä kuukauden ajan, se on aina välillä hyvä herätys.
    Oon ollut aina huono säästämään, mutta viime vuonna kuin kirjan Erilainen ote omaan talouteen, todella mielenkiintoinen, ajatuksia herättävä ja hyvä kirja. Se sai mussa uutta muutosta aikaan 😊

    • Oi! Kiitos kirjavinkistä, määpäs laitan sen omalle lukulistalle kans – näissäkin jutuissa nimittäin voi aina oppia lisää 😀 Mun mielestä toi ”menopäiväkirjan” kirjoittaminen on tosi sama vaikutuksiltaa kuin ruokapäiväkirjan pitäminen, sillä se ihan samanlailla konkretisoi ja saa myös harkitsemaan niitä omia ostojaan enemmän 😉 😛

  6. Olen miettinyt sitä usein, että olisko sitten sisäilmaongelmista kyse. Tällä hetkellä oon lomalla, ollut vaan tosi kipeenä kokoajan. Jäin jo viikkoa ennen sairaslomalle ennenku hiihtoloma alkoi, sitä ennen oli tosiaan kolme viikkoa flunssa ja sit pamahti angiina ja tähän sain jo tosiaan toisen vahvemman ab-kuurin kun ei meinannut mennä ohi.
    Sitte vielä tuli päälle tää keuhkoputkentulehdus tms. En sitten tiedä mikä johtuu mistäkin, ensin täytyis parantua tästä..

    Mua harmittaa kun jatkoin mun määräaikaista sopimusta, tää oma terveys on nyt niin huonolla tolalla enkä haluais enää yhtään sitä pahentaa.

    Kiitos tsempeistä ja vinkeistä. Kurkuman ja c-vitamiinin voisin tosiaan lisätä vielä😊

    • Voi että, ei kyllä kuulosta yhtään kivalta :/ Toivottavasti selviäis pian mistä on kyse ja saisit apua noihin vaivoihin! Ei kyllä tosiaankaan kuulosta perus flunssalta, mutta toivotaan ettei se kuitenkaan oo se pahin mahdollinen skenaario. Eikä omaa terveyttään kannata pahentaa yhtään minkään takia – ei edes työn! Se nimittäin on sellainen, että sen saaminen takaisin voi olla tosi tosi vaikeaa :/ Tsemppiä <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta