Näin motivoin itseni liikkeelle!

Huhhuijakkaa! Nyt on todellinen hulinaviikko edessä ja tuntuu hassulta, että viikon päästä kirjoittelen näitä juttuja jo mun uudesta kodistani. A-p-u-a! Mihin tää aika menee? Kiirettä siis piisaa ja kuluvan viikon aikana pitää hoitaa vielä paljon asioita, mutta silti on yksi juttu mistä en tingi ja se on liikunta.

Tai oikeastaan kolme sillä toinen on hyvä ruoka ja kolmas mun ystävien seura – näistä kaikista pidän tavalla tai toisella huolta, oli se sitten liikennevaloissa nautittu pikasmoothie tai siivoamisen lomalla lähetetty kahdeksan minuutin ääniviesti.

Silloin, kun tuntuu ettei olis aikaa liikkua niin silloin sen harrastamiseen pitää panostaa enemmän. En tarkoita että määrää pitäisi lisätä vaan ennemminkin priorisoida sitä tärkeämmäksi ja tehdä sen harrastaminen itselle entistä helpommaksi, ja mukavammaksi! Sillä juuri silloin kiireessä liikunnan tuoma oma aika muiden positiivisten vaikutusten lisäksi lisää ainakin mun päivään muutaman kaivatun tehokkaan tunnin lisää.

Reissussa: yksin vai yhdessä?

Miten sitten kiireen keskellä saa itsensä liikkeelle? Siihen on varmasti yhtä paljon hyviä keinoja kuin on liikkujiakin, mutta tässä omat parhaat niksit joista toivottavasti tekin saatte iloa:

Tee liikunnasta hauskaa! Mieti, miten voisit nauttia liikunnan harrastamisesta kaikista eniten? Joskus uudet treenivaatteet parantaa treenifiilistä, aivan kuten myös uuden lajin aloittaminen voi uutuuden viehätyksellään liikuntainnostuksen nousemaan pilviin! Toki treenikavereilla on myös iso, positiivinen merkitys siihen kuinka mielekkääksi tekemisen kokee. Mulle tällä hetkellä hauskuus piilee itseni haastamisessa ja parhaat endorfiiniryöpyt saankin uusien juttujen oppimisesta sekä itseni ylittämisestä 🙂

Lyö monta kärpästä yhdellä iskulla! Vedä lenkkarit jalkaan ja ota ystävä mukaan lenkkipolulle = näin saat samalla laatuaikaa ystäväsi kanssa, sekä raitista ulkoilmaa! Vaihtoehtoisesti voit myös sopia puhelintreffit ystäväsi kanssa lenkin ajaksi. Lenkin aikana voit myös hoitaa pakollisia asioita kuten soitella työpuheluita tai hoitaa asioita – ja silloin nekin asiat tuntuu paljon mukavilta hoidettavilta.

✗ Kaikki liikunta on arvokasta ja kiireisinä aikoina helpoin tapa lisätä liikuntaa on mennä esimerkiksi töihin kävellen tai pyörällä ja kiertää matkalla vaikka pieni ekstralenkki jos tuntuu ettei matka itsessään riitä. Myös rauhallinen ja palauttava liikunta on tärkeää, ja pitkien työpäivien jälkeen musta onkin paljon järkevämpää antaa kehon rentoutua leppoisalla kävelyllä luonnon helmassa, samalla äänikirjaa kuunnellen. Ihan parasta! 😀

Älä pakota, vaan nauti. Jos et tykkää lenkkeilystä tai salilla käymisestä, niin älä tee sitä! Liikunnan on kuitenkin tarkoitus tuoda iloa ja energiaa, eikä päinvastoin.. joten jos treenin jälkeen ketutus on vaan suurempi on hyvä miettiä, josko seuraavana päivänä kokeilis jotain muuta. Mieti vaikka, että mikä siinä liikuntamuodossa oli niin ankeaa ja kokeile jotain lajia, jossa moisia ominaisuuksia ei löydy. Mutta ei myöskään kannata luovuttaa vaan esimerkiksi ryhmäliikunnassa tunnin mielekkyys on usein paljon kiinni ohjaajasta ja juoksemisestakin oppii nauttimaan, kunhan kunto kohenee.

Helpota liikunnan harrastamista. Aina silloin kun itse aion harrastaa liikuntaa, meen töihin treenivaatteet päällä! Päivän päätteeksi treenin skippaaminen ei edes tunnu vaihtoehdolta ellei päivä oo sujunut jotenkin epätavallisissa merkeissä (kuten liian kiireisesti ilman ruokaa).. Vielä parempi, jos pystyt sopimaan treenitreffit kaverisi kanssa.. Niitä ei nimittäin ihan helposti kehtaa perua! 😉

Kasaa tsemppirinki ja perusta ryhmä WhatsApp:iin tai Facebookiin! Meillä on tälläinen nyt huhtikuun alusta käynnissä ja kun näkee kavereiden treenikuvia niin kummasti sitä itsekin motivoituu vielä raskaan ja väsyneenkin päivän jälkeen ulos reippailemaan.. Pienikin liike tekee hyvää ja juuri silloin väsyneenä piristää kivasti, sekä auttaa nukkumaan ja palautumaan paremmin 🙂

Kirjaa ylös ne positiiviset jutut, joita liikunta saa aikaan. Vaikka treenaaminen olis välillä kuinka tympeää niin kukaan tuskin voi kieltää, että sillä saa paljon hyvää aikaan? 😉 Jokaisella on ne omat parhaat motivaattorit ja ne kannattaakin konkretisoida kirjoittamalla ylös ja laittamalla vaikkapa jääkaapin oveen – ehkäpä vielä jonkin motivaatiokuvan kera? Mulle näitä tälläisiä juttuja on energisyys, kehittyminen, hauskuus, sosiaalisuus, oppiminen ja itsensä haastaminen sekä tietysti siinä sivussa myös on kiva seurata miten peilikuva ottaa treeniä vastaan.

Miten te motivoitte itseänne liikkumaan? Kaipaatteko enää motivointia, vai tuleeko tää kaikki jo ”ihan selkärangasta”? 🙂

Nää kiireiset ajat on juuri niitä, jolloin kaikki extramotivaatio on ainakin mulle itselleni tarpeen – ja etenkin se treeni, sillä ilman sitä en varmaan ois endorfiinipöllyissäni tätäkään tekstiä teille kirjoittanut 😀

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

Yksi vastaus artikkeliin “Näin motivoin itseni liikkeelle!”

  1. Mä hankin ekan salikortin jo viitisen vuotta sitten, mutta olin ihan hävyttömän laiska käymään.. 😀 Nyt tämän vuoden alusta ilman sen kummempia uudenvuodenlupauksia olen ruvennut liikkumaan: salilla käyn 4x viikkoon ja lenkkeilykin on alkanut tuntua mukavalta kun kelit ovat lämmenneet 🙂 Liikunta ei tunnu enää pakkopullalta, mitä se oli joskus vuosia sitten, ja paras motivaatio on ehdottomasti treenin jälkeinen hyvä fiilis (..ja se että saa syödä :D). Joskus kun ei huvita niin päätän mennä vaan ja palkitsen itseni terveellisellä ja maukkaalla palauttavalla ruualla 🙂 Kiva blogi sulla ja vaikutat ihanan positiiviselta ihmiseltä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta