Näin ajattelen ravitsemussuosituksista

KitchariOlin aikoinani ihan raivoissani liikuntalääketieteen ravitsemusluennolla jossa käytiin läpi uusia ravitsemussuosituksia. Olin jo silloin hyvin hereillä ja kiinnostunut ravinnosta, minkä vuoksi olinkin opiskellut asiaa paljon itse ja ehkä juuri oman tietämykseni vuoksi asia onnistuikin ärsyttämään niin kovasti.

Eilinen keskustelu blogin Facebook-sivulla saikin mut tajuamaan et ei vitsi, mähän oon tainnut aikuistua.. Oppinut huomaamaan harmaan sävyjä ja hahmottamaan kokonaisuuksia.

Muistan edelleenkin, kuinka luennoitsija korosti kolmea asiaa: syökää ruisleipää, juokaa rasvatonta maitoa ja älkää käyttäkö suolaa. En edelleenkään suosittele kenellekkään ruisleipää saatika rasvatonta maitoa, mutta onneksi annoin ravitsemussuosituksille toisen mahdollisuuden vaikka kyseinen luennoitsija tekikin parhaansa niiden mustamaalaamiseksi.

Vika ei siis ollut itse suosituksissa, vaan oikeastaan tavassa jolla ne tuotiin esille. Suositukset pohjautuvat kasviksille ja hedelmille, joita itse nautin runsaasti. Kolmiosta löytyy myös viljatuotteita ja muitakin vaihtoehtoja entä pelkkä ruisleipä – itse suosin tällä hetkellä eniten kauraa, amaranttia ja kvinoaa. Lisäksi kolmiosta löytyy myös pähkinöitä, siemeniä, kasviöljyjä, kalaa ja siipikarjaa. Siis kaikkea oikeasti terveellistä! Jos suosituksissa otettais vielä mielestäni yksi tärkeimmistä tekijöistä, eli ruoan laatu, huomioon vois homma kantaa jo hyvinkin pitkälle.

Suosittelen lukemaan Bettinan kirjoituksen aiheesta, on nimittäin ihan pirun hyvä!

Kukaan ei pakota käyttämään rypsiöljyä, vähärasvaisia maitotuotteita, lihajalosteita tai muita prosessoituja elintarvikkeita. Suositukset on tehty yleiselle tasolle, eikä suunniteltu yhdellekkään yksilölle. Vaikken kyllä kaikkea itse allekirjoitakkaan eikä osa suositusten sisällöstä kuulu mun mielestä kenenkään lautaselle. Ne on valintojen maailma, joista jokainen voi valita itselleen parhaita vaihtoehtoja. Suositusten tarkoitus on edistää kansan terveyttä yleisellä tasolla eikä suinkaan olla minimaaliseen rasvaprosenttiin tähtäävä tai varsinaisesti painonpudotukseen soveltuva – tosin merkittävän ylipainon kanssa kamppaileville suosituksista on varmasti apua.

Gluteeniton pastasuositusJos ihan rehellisiä ollaan, niin en oikeastaan edes usko kovinkaan monen tavallisen tallaajan selaavan suosituksia vaikka ehkä pitäisi. Uskoisin nimittäin monien saavan lisää tasapainoa ruokavalioonsa oppiessaan hahmottamaan monipuolista kokonaisuutta suositusten avulla.

Kun tavoitteena on hyvinvointi ei silloin kannata kapeakatseisesti kulkea ääripäiden kautta pikavoittojen toivossa, vaan kulkea yksilö edellä kohti pysyvää määränpäätä ja pitkäkestoista lopputulosta.

<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

5 vastausta artikkeliin “Näin ajattelen ravitsemussuosituksista”

  1. Ihmiset tuntuu hyvin usein unohtavan juuri sen etteivät ravitsemussuositukset ole tarkoitettu pilkun tarkasti noudatettaviksi. Kaikki me kun ollaan kuitenkin erilaisia yksilöitä niin eihän meille voi toimia samat jutut. 🙂 kun ei tämä(kään) asia ole musta-valkoinen.
    Täytyy myös muistaa se, että suositukset on tehty _tämän hetkisten_ tutkimusten pohjalta! Mikä ei tarkoita sitä etteivätkö suositukset voisi joskus tulevaisuudessa muuttua rajustikin! 🙂

  2. Silti jotenkin ärsyttää, että sieltä ylipäätään löytyy rypsiöljy ja kasvirasvat!!!!! 😀 Ja kaikki rasvaton. Rasva suojelee verisuonia sokerilta. Ja nuo kasvirasvat lisäävät oksitiivista stressiä ja ovat oikeastaan myrkkyä ihmiselle. Pahentaa jo sairaiden ihmisten kehoa.. mrr.

    • Se on ihan totta ja oot siinä täysin oikeassa, toivottavasti uusien tutkimustuloksien myötä siihen saadaan muutosta 🙂 Täydellisethän suositukset ei oo, enkä niitä itsekään täysin allekirjoita, mutta onneksi niissä on paljon hyvää. Vois ite taas alkaa aktiivisesti kirjotteleen rasvoista, kiitti inspiraatiosta 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta