Mistä aikaa liikkumiseen?

Arkeen palaamisessa monella voi olla vaikeinta löytää aikaa liikunnalle. Kesällä ollaan vaan rötvätty ja oltu eikä tehty mitään järkevää, joten rutiineiden löytäminen voi viedä aikaansa. Kiitos lukijoille ja erityisesti Misorellalle, jonka kommentin inspiroimana tätä postausta aloinkin kirjoitamaan! 😀IMG_1420”Ei mulla oo aikaa harrastaa liikuntaa.”  on ehkä yleisin heitto mitä kuulee.

Vuorokaudessa on 24 tuntia. Niistä kahdeksan vietät nukkuen, toiset kahdeksan töissä ja vaikka työmatkoihin menisi tunti per suunta niin päivään jää silti kuusi tuntia vapaa-aikaa. KUUSI TUNTIA! Se tekee viikossa yhteensä 42 tuntia.

Se miten sen 42 tuntia käyttää on aivan täysin sinusta itsestä kiinni. Onko se oikeasti paljon vaadittu, että niistä tunneista käyttäisit viikossa edes kaksi liikkumiseen? Puoli tuntia neljänä päivänä viikossa – eihän kuulosta pahalta? Se on alle 5% kaikesta siitä vapaa-ajasta, jota sulla on käytettävissä! Kaikista parastahan on se, että sen puolen tunnin liikkumisen jälkeen ootte myös paljon energisempiä ja saatte paljon enemmän irti niistä viikon jokaisesta vapaasta tunnista mitä teillä on käytössä.

Otetaan esimerkiksi mun tiistai-päivä. Mulla oli silloin pitkä päivä enkä kerennyt käymään treeneissä ollenkaan. Lukuunottamatta mun aamun puolen tunnin joogaa. Mä en siis koko päivänä treenannut varsinaisesti ollenkaan, mutta koska oon opetellut kulkemaan välimatkat paikasta A paikkaan B pyörällä/kickbikella julkisten sijaan niin kas kummaa: ”lepopäivän” potkuttelukilometrejä kertyi lähemmäs kaksikymmentä!

Eli kaikista helpointa on, jos siihen vaan on mahdollisuus, jättää oma auto kotiin ja välttää julkisia: kävellä tai pyöräillä paikasta toiseen ja valita ne rappuset hissin sijasta. Samalla myös saat päivään lisää tehokkaita tunteja, kun työmatkat tulee käytettyä hyödyksi! Päivän aikana töissä tai koulussakaan ei kannata istua paikoillaan kovin pitkiä aikoja putkeen, vaan tunnin välein on hyvä jaloitella hieman. Mulla oli koulussa ”nyrkkisääntönä” käydä tunnin välein täyttämässä vesipullo – siinä yhdistyi kaks kärpästä yhdellä iskulla: sekä riittävä juominen että säännöllinen taukojumppa 😉

IMG_1431Tottakai on myös velvollisuuksia joita täytyy hoitaa, kuten siivota kotia ja hoitaa lapsia. Mutta loppupeleissä kaikki on aina järjestettävissä! Liikunnasta ei kannata ottaa mitään paineita eikä sen tarvi olla aina mitenkään erikoista. Sitä ei missään nimessä kannata ajatella liian vaikeasti! Et tarvi jäsenyyttä kuntosalille pitääksesi itsestäsi hyvää huolta, vaan jokainen voi rakentaa omasta arjestaan aktiivisen sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten sopii.

Ja toivoisin, että jokainen lukisi TÄMÄN loistavan kirjoituksen fitness-urheilusta. Vaikka fitness-mimmeilä onkin upeat kropat niin niiden sokaisemana ei kannata aloittaa omaa ”terveellistä elämäntyyliä” vaan maalaisjärki on hyvä pitää mukana!

Vapaa-ajalla mulle ainakin on tosi tärkeetä saada viettää aikaa muiden ihmisten kanssa ja mä monesti yhdistänkin nää kaksi ja sovin lenkkitreffejä kavereiden kanssa. Yhdessä sovitusta lenkistä on myös paljon vaikeampi luistaa, kuin jos ois vaan itse aikonut illalla lähteä vähän yksikseen kävelemään 😉 Tsemppaa siis kaveri, puoliso tai lapset mukaan lenkille ja pitäkää yhdessä hauskaa!

Mä aikoinaan myös aloitin mun kuntosaliharrastuksen mun kaverin kanssa ja aikalailla ensimmäisen vuoden ajan käytiinkin aina yhdessä salilla. Kaverista saa paljon tukea ja turvaa itselleen vähän vieraamassa ympäristössä! Sitten kun homma alkaa sujua luonnostaan ja innostus kasvaa niin salille yksin lähteminenkään ei tunnu enää yhtään hassummalta idealta.

IMG_1418Kuvat otettu Mobilefunilta saadulla fisheye-linssillä, joka tuli iPhonen -kamerasetin mukana. Oon ihan rakastunut tähän, joten varokaa vaan: instagram-spämmäystä on tiedossa ja paljon 😀

Kiitos Mobilefun – paransitte mun blogin laatua kertaheitolla!

Myös uuden harrastuksen aloittaminen on oiva keino tehdä liikunnalle lisää tilaa arjesta. Tietyt säännölliset harjoitukset on hyvä merkata kalenteriin ja pitää niistä kiinni. Ethän jättäisi työtapaamiseenkaan menemättä vain koska ei huvita? Harjoittelumäärät on hyvä aluksi pitää maltillisina, mutta kunnon kohotessa sekä tehoa että määrää voi pikkuhiljaa alkaa lisäämään.

Uudet harrastukset on siitä mahtavia, että ne motivoi entisestään kun kehitystä tapahtuu! Ja alussa yleensä kehitys on nopeinta varsinkin, jos kyseessä on itselleen täysin uusi laji. Mä haluaisin ihan hirveästi kehittää omaa kehonhallintaa ja tasapainoa minkä vuoksi oonkin miettinyt nyt jo pitkään tankotanssin aloittamista 😀 Se ois ihan mahtavaa! Koskaan ei oo liian vanha oppimaan jotain uutta tai aloittamaan uutta harrastusta.

Ja mikä parasta: alkeiskurssilla kaikki ovat aloittelijoita, joten kaikki lähtee samalta viivalta ja ryhmässä saa kavereilta myös paljon kannustusta sekä opastusta!
IMG_1421Tavoitteita liikunnan suhteen on myös hyvä olla sillä ne on suurin motivaattori kaikista. Mieti itseksesi omia syitä liikkumisellesi tavoitteet:

  • Haluatko olla energisempi?
  • Haluatko eroon niska- ja hartiaseudun tai selän kivuista?
  • Haluatko pudottaa painoa?
  • Haluatko olla nopeampi tai vahvempi?
  • Tahdotko pitää terveyttä yllä ja pitää itsestäsi parempaa huolta?

Lähtötilanteen lisäksi tavoite määrittelee paljon tulevan tekemisen laatua. Terveyttä ylläpitävä liikunta ei vaadi urotekoja ja päivittäiset puolen tunnin kävelyt voivat sytyttää kohentuneen olon sekä energiatasojen myötä kipinää liikkua jatkossa myös entistä enemmän. Sekä jopa innostaa aloittamaan niitä uusia harrastuksia!

Liikunnan myötä elämänlaatu kohenee – siitä ei oo kahta puhettakaan. Se puolen tunnin liikunta päivässä saa päivän lopuista tunneista paljon hyödyllisempiä sen sijaan, että makaisit töiden jälkeen loppuillan vain sohvalla syöden sipsejä miettien kuinka ois kiva olla vähän laihempi tai miettiä miksi taas särkee päätä.

Tavoitteiden ei tarvi siis olla kovin ihmeellisiä: omalla kohdalla tällä hetkellä ykköstavoitteena on oppia seisomaan käsillä! Se vaatii paljon treeniä – viidesti viikossa – mutta mä aion onnistua siinä kuukauden päästä. Varsinkin nyt on pakko, kun se tuli sanottua ääneen 😉 😀OLYMPUS DIGITAL CAMERATavoitteiden lisäksi itseään on helppo motivoida myös uusilla treenivaatteilla. Olkaa hyvä naiset, annoin teille juuri loistavan syyn shoppailla! Mä oon itse nyt viime aikoina tehdyt aikamoista kaappien tyhjennystä ja jättänyt jäljelle oikeastaan vain käytännöllisiä vaatteita: sellaisia, jotka päällä voin olla sekä kaupungilla että hetken kuluttua siitä innostua puistossa treenaamaan.

Pirteät värit, räikeät kuosit ja hengittävä materiaalia on ensinnäkin ihanan tuntuista päällä (varsinkin näillä helteillä), mutta saa myös oman olon tuntumaan paremmalta, kun mikään ei kiristä eikä purista! Mun tän kesän lemppari on ehdottomasti ollu Merrellin superhengittävä toppi, joka ei oo hiostanut kuumimmallakaan helteellä. Se on ihanan väljä ja sopii käytettäväksi niin treeneissä kuin just siellä kaupungillakin. Ihan bueno!

Enkä edes aiemmin tiennyt, että Merrell valmistaa vaatteita, vaikka aina lapsena Merrellin sandaaleita käytettiinkin: kyllä mun äidillä vaan on hyvä maku laadun suhteen, hihhi 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVaatteiden lisäksi myös kengät on tärkeät. Korkokengillä tuskin tekee mieli kävellä kilometrin matkaa jos sen sijaan voi ottaa bussin? Mun omat kenkävarastot koostuukin tällähetkellä lähinnä lenkkareista sekä käytännöllisistä kävelykengistä. Muistan kun lapsena en ois millään halunnu käyttää äitin valitsemia kenkiä, jotka oli tietty laadukkaita ja hyviä jalalle, niiden ehh…ruman?..ulkonäön vuoksi – mutta onneksi aika on edennyt ja tekniikka kehittynyt, joten nykyään kengät voi olla sekä hyvät jalalle että ilo silmälle.

Kiitos Merrell – kyllä laatutietoinen tyttö on onnessaan tälläisistä aarteista!

Työpaikan kaappiin siis vaan korkkareiden viereen lenkkarit ja kauluspaidan alle treenitoppi! Kun pitää treenivaatteita ja välineitä kokoajan helposti saatavilla madaltuu kynnys liikkumiseen – jopa hetken mieliteosta! – huomattavasti 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERALyhyesti pähkinänkuoressa vielä: priorisoi vapaa-aika, innosta läheisiä mukaan liikkumaan ja pitäkää yhdessä hauskaa sekä kerätkää uusia elämyksiä liikunnan riemun kautta, panosta käytännöllisiin ja laadukkaisiin välineisiin sekä muista aloittaa maltilla! Varaa liikunnalle oma aika kalenterista ja valitse liikuntamuotoja, jotka tukee sun omia tavoitteita – edistyminen ja kehitys motivoi varmasti jatkamaan liikuntaa sekä lisäämään sen määrää jatkossa 🙂

Aktiivista loppuviikkoa,
<3 Aino

PS. Joko oot käyny äänestämässä omaa suosikki SPORT ja WELLNESS -blogia? Sen voit tehdä TÄÄLLÄ 🙂

Aino

5 vastausta artikkeliin “Mistä aikaa liikkumiseen?”

  1. hyvä postaus 🙂 motivoi muakin lähtemään aamulenkille vaikka aina ei ”jaksais” niin kummasti loppujen lopuks kun ulos raittiiseen ilmaan pääsee niin mieli muuttuu ja tulee ihanan energinen olo ja hyvä fiilis jällkikäteen 🙂

    • Niinpä! 🙂 Se on ihana, että jokainen voi löytää sen oman motivaattorinsa siihen liikkumiseen! Sen tuoma hyvä olo on mun mielestä ehkä kuitenki se kaikista paras <3

  2. Ole hyvä vaan ihana! 🙂 Kiva, että kommentti inspiroi postauksen tekoon. Tämä kirjoitus antoi paljon ajattelemisen aihetta ja motivaatiota ryhtyä myös mietinnän tasolta tekoihin! <3

  3. Toi tankotanssi-idea sun kannattaa ehdottomasti toteuttaa, mä kävin intensiivistarttikurssin tossa kesällä ja hurahdin ihan täysin! haastavaa ja pääsee käyttämään koko kroppaa päästä varpaisiin: liikkuvuutta, hahmotuskykyä, voimaa, luovuutta, heittäytymistä…mahtava ja monipuolinen laji, mee ihmeessä testaamaan:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta