Mikä laihduttaa, mikä lihottaa?

”Mä tykkään juoda litran rasvatonta maitoa päivässä, onks se paha?”

Näin syksyn tullen monille tulee tarve päästä ylimääräisistä kiloista eroon. Kesän helteet ja mahdollinen herkuttelu sekä normaalista poikkeavat ruokarytmit on saattanu aiheuttaa turvotusta ja epämukavan olon – jos siis tunnistat itsesi niin älä huoli, et todellakaan oo ainut!

Sen oon huomannut lisääntyneenä ravitsemusneuvonnan kysyntänä sekä neuvojen kaipuuna. Kysellään mitkä ruoka-aineet laihduttaa. Mitä pitäisi syödä, että turvotus häviää ja kilot katoaa? Ihmisillä on tapana ajatella juttuja yksilöinä: syödään jotain koska siinä on vähän hiilihydraattia ja paljon proteiineja ilman, että otetaan huomioon kaikki muu mistä ruokavalio koostuu. Ei syödä perunaa sen sisältämien hiilihydraattien vuoksi, vaikka se olisikin mahdollisesti päivän ainut hiilihydraattien lähde.

Mua itseä vähän pelottaa tälläinen jaottelu ”hyviksiin” ja ”pahiksiin”, koska asia on harvoin niin mustavalkoinen – ainakaan meillä ihan tavallisilla ihmisillä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERALihottaako raakakakut? Kyllä – kaikki mitä syöt sisältää energiaa ja siten ihottaa, jos syöt niitä kohtuuttomasti. Porkkanoitakin syömällä voit siis kerryttää painoa 😉 Osaksi tasapainoista ruokavaliota kuuluu myös nautiskelu ja herkuttelu – ainakin minun mielestä.

On täysin normaalia, että muutosta halutessaan ihminen kaipaa tiettyjä sääntöjä jota noudattaa – selkeää ohjenuoraa siihen miten tulisi toimia. Mä yritän kuitenkin kannustaa kaikkia oman maalaisjärjen käyttöön ja itsensä kuuntelemiseen. Jos tykkää juoda litran maitoa päivässä niin silloin maidosta täysin luopuminen on tuskin pitkällä tähtäimellä kovinkaan suositeltava vaihtoehto?

Jokaisella meillä on omat mieliruokamme ja pitkän tähtäimen muutoksia tavoitellessa niistä kokonaan luopuminen ei oo välttämätöntä. Ja kuten kaikki tietää niin oikotietä onneen ei taida edes löytyä.. Vai onko se jäänyt multa täysin huomaamatta? 😉

Kyse on tasapainosta ja sen löytämisestä. Ne omat lempparinsa saa kyllä mahdutettua ruokavalioon, jos niin haluaa. Mikään raaka-aine ei yksistään lihota tai laihduta vaan kokonaisuus ratkaisee. Ananas on kyllä loistava nesteenpoistaja, mutta pelkällä ananaksella ei pärjää. Toisaalta kananmuna on lähes täydellistä ravintoa, mutta täytyy olla aika kieroutunut suhde ruokaan jos pystyy nauttimaan ruokavaliosta joka sisältää pelkkää kananmunaa.
DSC_4354”Entä sitten tän jälkeen kun mä palaan normaaliin, tuleeko ne kilot takaisin?”

Jos lähtee tekemään jotain täysin radikaalia ja suorittamaan itselleen täysin vierasta dieettiä niin todennäköisesti kilot tulee takaisin. Omalta mukavuusalueeltaan tosin joutuu yleensä poistumaan ja opettelemaan uusia tapoja ruokailujen suhteen, mutta se on hyvä tehdä pienin askelin eikä kertaheitolla kuukaudeksi mikä johtaa siihen, että kuukauden päästä palataan sitten takaisin ”normaaliin”. Siihen epätoimivaksi havaittuun.

Älkää tehkö turhaan jostain raaka-aineesta tai ruoasta itsellenne demonia. Peruna tai viljat eivät yksistään tee kenestäkään ylipainoista eikä vihreän teen juominen ja ananakasen syöminen yksistään laihduta. Yhtälailla porkkanaakin ylensyömällä voi lihoa.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Yhden täsmävinkin jos kuitenkin annan niin se tulee tässä: välttäkää sokeria. Erityisesti valkoista sokeria ja tuotteita johon sitä on lisätty, kuten useimmat vähärasvaiset/rasvattomat tuotteet. Nyt vietetäänkin sokeritonta syyskuuta ja mulla onkin kehitteillä teille sitä varten aika kiva homma!

Mutta sitä odotellessa haluan jakaa teille reseptin mitä pehmeimpään aamusmoothieen. Ilman lisättyä sokeria – tietysti. Onneksi herkkuja voi loihtia muutenkin, entä sokeria lisäämällä 😉

MUSTAHERUKKAUNELMA
desilitra kaurahiutaleita (kuivana)
desilitra kookosmaitoa
desilitra mustaherukoita / teelusikallinen mustaherukkajauhetta
ruokalusikallinen riisinlesejauhetta
ripaus vaniljaa

+ sporttaajille lisäksi: vaniljan makuista riisiproteiinia sekä loraus vettä

OLYMPUS DIGITAL CAMERABlenderillä vaan surrrurrrurrr kaikki tasaiseksi ja eikun nauttimaan! Tosin kaurahiutaleet siis kannattaa liottaa pehmeäksi ennen käyttöä niin koostumuksesta tulee samettisen pehmeä. Nyt kun uudessa kodissa on kesän jäljiltä taas tilaa blenderille niin oon innostunut ihan täysin surauttelemaan smoothieita eikä tuo PURrissa työskentely oo hillinny sitä innostusta kyllä yhtään – korkeintaan päinvastoin 😉

Millä makuyhdistelmällä te tuotte oman säväyksen smoothieihinne?

<3 Aino

Aino

11 vastausta artikkeliin “Mikä laihduttaa, mikä lihottaa?”

  1. Mä olen kääntänyt koko ravitsemusasian niin etten enää ajattele kuinka VÄHÄN jostain saa jotain vaan pyrin ajattelemaan kuinka PALJON tästä ruuasta saan nyt mitäkin hyvää. Jos jostain aineksesta en saa mitään, niin en sitä syö. Kuten sokeri, jota pyrin välttämään, siinäkin kohtuus tietysti. Sokerista kun ei saa oikein mitään hyödyllistä.

    Tuo urtekramin vaniljajauhe on jotain aivan ihanaa <3 Hellalla muhii just omenahillo ja vaniljajauhepurkki odottaa vieressä. Kohta sitä laitetaan hilloon <3

    iive
    http://voimaahoitsulle.blogspot.fi/

    • Niinpä! Just hyvä – tykkään sun ajattelutavasta 🙂 Ja ajatus sun hillosta sai veden herahtamaan munkin kielelle… NAM, mäkin tahdon! 😀

  2. Hyvä teksti Aino! 🙂 Toivottavasti moni lukee tämän ja alkaa käyttää maalaisjärkeä 😉 Mua niin välillä kummastuttaa sellainen kapeakatseisuus näissä asioissa, että ei ollenkaan osata käyttää omia aivoja, mutta ehkä se on sit jotain tietämättömyyttä? En tiedä, mutta oon samoilla linjoilla sun kanssa 🙂

    • Mä kyllä liputan tietämättömyyden puolesta 🙂 Mä oon nimittäin ihan samanlainen esimerkiksi autojen kanssa.. Siis mä en tajua niistä mitään ja oon ihan varma, että kyselen just samantyylisiä juttuja mun kavereilta jotka niistä jotain ymmärtää entä mitä multa kysellään taas ravinnosta, hahha 😛

  3. Tää oli kyllä hyvä teksti! 🙂 en nyt tiedä liittyykö tää kysymys postaukseen,mutta mulla on nyt pari päivää ollu kropassa tosi tukkoinen olo. Ei flunssainen. Tuntuu,että mun kroppa on täynnä jotain,mut se ei vaan ”tuu ulos” 😀 nälkä tulee,mutta sekään ei tunnu enää samalta. Lenkillä kun käyn,maha tulee ihan tajuttoman kipeeksi ja ummetus on jotain kauheeta:D(mitä harvoin muuten on) osaatko/tiiätkö sanoo mistä tää vois johtua ja mitä tälle vois tehä? Oon syöny ihan normaalisti,ehkä hiukan enemmän ,kun pitäs painoa saada nousemaan.. Ja lauantaina puolimaraton kolkuttelee ovella,lenkillä tällähetkellä mahan vuoksi alle 7km juosten:/ tulipa pitkä kommentti,joka ei edes varsinaisesti liity postaukseen,mutta blogiasi ahkerasti seurailen ja tiedät paljon ravinnosta,joten ajattelin kysäistä jos sattuu olemaan sinulla aikaa vastata:)

    • No ouch.. Sanoit, että oot syöny normaalia enemmän jotta paino nousisi – mutta mitä tarkalleen oot syöny enemmän? Oothan muistanu syödä kuituja tarpeeksi? 🙂

    • Kuituja lisännyt eri lähteistä ja ihan vaan annoskoot on olleet suurempia,perusruokaa siis lisännyt oon:D

  4. Loistava teksti Aino 🙂
    Mäkin välillä mietin sitä, kun jengi lappaa proteiinia hullun lailla, ihan kuin se ei lihottaisi muun ruoan tavoin, jos sitäkin vetää
    kohtuuttomia annoksia 😀

    Mun pitäisi taas tsempata ton valkoisen sokerin kanssa – elokuu meni karkittomana, mutta syyskuun alku onkin lähtenyt sitten vähän lapasesta 🙁 Nyt pitää vaan yrittää tsempata 🙂

    http://nana-superfitme.fitfashion.fi

    • Joo, samaa oon mäkin pohtinu! Ei oo helppoa ei.. 😀 Mut hei – nythän on sokeriton syyskuu eli ainakin vertaistukea ja inspiraatiota saat varmasti paljon! Mäkin aattelin huomenna pyöräyttää täällä blogissa yhden kisan käyntiin sen suhteen, hihhi 😛

    • Loistava teksti todellakin! Olen itsekin käsitellyt aika paljon blogissani samoja asioita, etenkin ruokien jakamista ”hyviin” tai ”huonoihin” tai ”puhtaisiin” ja ”likaisiin” ja sitä, kuinka absurdia koko menettely on.

      Mitä tulee proteiinin ylensyöntiin, minun lienee pakko antaa linkki yhteen erittäin mielenkiintoiseen tutkimukseen. Kannattaa tsekata, jos kiinnostaa 🙂

      http://www.jissn.com/content/11/1/19

    • Ihana kuulla, että muutkin on samaa mieltä! Ja kiitti linkkivinkistä – pitää tutustua siihen kunnolla paremmalla ajalla 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta