Maistuisko kevyempi juhannus?

Se ois taas viikonloppuna yksi kansanjuhla edessä. Juhannus. Ahhh! Se on mun mielestä ehkä kaikista kivoin turha kissanristiäinen mitä me täällä vietetään. Kesä, ystävät, hyvä ruoka, nauru, hauskanpito ja yötön yö <3 Kukapa siitä ei tykkäis? 😉

Monet, erityisesti elämäntapojaan viilailevat ja painoaan pudottavat, odottavat juhannusta innon sijaan kauhulla. Juhannushan, kuten kesä ylipäätään, on tarjolla jos jonkinmoista houkutusta – rasvaista grilliruokaa, sokerisia drinkkilitkuja ja makeita herkkuja. Vai onko sittenkään?

Ruokaisa salaatti on maistuva kaveri grillilihalle ;)
Ruokaisa salaatti on maistuva kaveri grillilihalle 😉

Juhannusta voi viettää myös kevyemmällä kaavalla eikä parin päivän rentoilun tarvitse tarkoittaa sitä, että koko homma lähtis ihan lapasesta. Vaikka mä oon sitä mieltä, että välillä pitää sallia itselleen vähän herkkuja ja osata höllätä sitä omaa ruokavaliota, niin tässä muutamia terveellisiä ideoita juhannuksen keventämiseen:

*Tee kevyitä alkoholittomia drinkkejä kaloripommien sijaan – sekoita esimerkiksi mansikkamehua mansikkavichyyn ja koristele limellä tai vaikkapa tuoreilla 🙂 nam!

*Pidä kiinni ruokarytmistä ja välttele pitkin päivää napostelua – aloita aamu normaalisti aamupalalla ja syö täyttävä lounas, iltaa kohden voi sitten höllentää kun kylläisenä ei heittäydy niin helposti kaikkien houkutusten mukaan 😉

*Grillaa fiksummin – osta kaupasta hyvää, laadukasta grillilihaa ja tee vaikkapa kasvisvartaita niiden kaveriksi! Valmiiksi marinoitujen sijasta kannattaa nähdä vähän vaivaa ja marinoida lihat sekä vartaat itse – sen lisäksi että maku on parempi on se myös varmasti kevyempi vaihtoehto. Ja jos grillimakkaraa tekee mieli,  kokeile perinteisen sijasta vaikkapa vähärasvaisempaa kalkkunamakkaraa 😉

*Ruokaisat salaatit toimii aina ja on majoneesiin upotettuja valmissalaatteja paljon parempi vaihtoehto! Lisäksi ne maistuu jopa terveyspoliiseille sekä laihduttajillekkin 😉 Tässä resepti yhteen omista lemppareista.

*Ei kannata turvautua kauppojen kastikkeisiin – tuhdimmat tsatsiki ja guacamole on helppoja sekä nopeita valmistaa itse grilliherkkujen kyytipojaksi ja salaattiin saa makua maustamalla oliiviöljyä haluamallaan tavalla ja käyttämällä sitä kastikkeena 🙂 Tässä resepti ihanan hedelmäiseen salsaan, joka sopii kyllä jokaisen pihvin kylkeen!

*Herkuttele hedelmillä&marjoilla – jälkiruuaksi sopii vaikkapa tuoreella mintulla raikastettu mansikka-vesimeloni-fetsalaatti tai ananas-papaijarahka. NAM!

*Älä ole liian ankara itselles – mitä enemmän kiellät itseltäsi asioita sitä enemmän niitä tekee mieli – kaikkea voi syödä kohtuudella! Salli itsellesi siis edes jotain pientä hyvää 😛

Terveellistä herkkua suoraan grillistä :)
Terveellistä herkkua suoraan grillistä 🙂

MAUKASTA JA HULVATONTA JUHANNUSJUHLAA KAIKILLE ! <3

Aino

2 vastausta artikkeliin “Maistuisko kevyempi juhannus?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta