Kuivilla sokerista – mansikkaiset sydänkarkit

Eevi kirjoitti loistavan postauksen sokerista, sen haitoista ja koukuttavasta vaikutuksesta. Voin samaistua Eevin kirjoitukseen täysin, sillä tunnusta myös itse olleeni pahimman luokan sokerihiiri. Tai pikemminkin koen olevani kuivilla oleva sokeri-addikti, hahha! Sokeri on ollu mulle pahin kompastuskivi, aina. Mulle se on addiktoivampaa, kuin mikään muu ja pärjään loistavasti ilman sitä, mutta kun annan sille pikkurillin niin se vie koko käden.. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAKun aikoinaan aloin muuttamaan elämäntapojani ”parempaan suuntaan” elin tyypillisesti arjet hyvin kurinalaisesti, mutta viikonloppuna homma lähti lapasesta. Viikonloppunahan oli herkkupäivä, luonnollisesti, ja silloin sokerinarkki pääsi tyydyttämään kaikki viikossa kertyneet himonsa – appelsiinitryffeleitä, susupaloja, toffeekonvehteja ja jäätelöä.. niitä oli vähintään aina pakko saada! Kylkeen vielä jotain suolaista ja kaikki tietysti huuhdottiin siiderillä alas.OLYMPUS DIGITAL CAMERAKäytännössä siis odotin arkena viikonlopun herkkupäivää kuin kuuta nousevaa ja söin liian vähän kulutukseeni nähden, jolloin homma ei pysynyt kontrollissa koska jätin herkkujen menevän aukon ruokavaliooni. Ei ihmekkään että kiukutti, väsytti ja kiinteytymisen sijaan paino kyllä putosi, mutta lihakset lähti samalla.

Oonko ainut laatuani vai tunnustaako joku muu saman? Ensin vajarit ja sitten överit?OLYMPUS DIGITAL CAMERASellaisen sokeritankkauksen jälkeen kropalla kesti taas monta päivää toipua entiselleen – eikä se oikeastaan koskaan tainnut siihen normaaliin tilaan päästäkkään ennen uutta shokkitilaa.. Ja tietämättömänä kaikesta sitä ei osannut yhdistää mihin kaikkeen se vaikuttikaan. 

Onneksi se kaikki on ohi nyt. Nykyään joskus silloin tällöin saatan tarjotessa herkutella rehellisellä sokerilla täyteen pumpatun leivoksen ja kohtuudella nautittuna ei sokerihumala pääse valloilleen, vaikka kyllähän se kroppa siihen vähän hassusti välillä reagoikin 😉 Enää ei tarvi pelätä sukujuhlien notkuvia herkkupöytiä sillä sinne ei mennä nälkäisenä kakunkuvat silmissä notkumaan, kuten ennen vanhaan. Se herkkujen määrä ja sokerihumalan vahvuus ei enää kerro juhlien onnistumisprosentista mitään.OLYMPUS DIGITAL CAMERAHerkuista en silti oo luopunut, en todellakaan 😀 Sokerista luovuttuani oon päästänyt luovuuteni valloilleen ja tutustunut jos jonkinmoiseen terveelliseen ja ravitsevaan herkkuun, joita on itse helppo taikoa omassa keittiössä. Ja hassua mutta totta, näiden herkkujen valmistus on huomattavasti yksinkertaisempaa, entä perinteisten sokerihirviöiden! Seuraavien mansikkakarkkien reseptin ideoin tulevan ystävänpäivän innoittamana – ainakin ne näyttää hyvin rakastettavilta, eikö vaan? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPINKIT SYDÄNKARKIT
2dl kookosmaitoa
4rkl chiasiemeniä
1dl mansikoita
1rkl kookosöljyä
1rkl kookosnektaria/hunajaa/agavesiirappia

 Valmista kookosmaidosta ja chiasiemenistä geeli laittamalla siemenet likoamaan kookosmaitoon muutaman tunnin ajaksi jääkaappiin (jos käytät jäisiä mansikoita, lisää ne joukkoon sulamaan). Lisää geelin sekaan mansikat, sulatettu kookosöljy sekä makeutus ja surauta sauvasekoittimella/blenderillä tasaiseksi. Aseta valmis massa muotteihin ja nosta pakastimeen puoleksi tunniksi jähmettymään – sitten oiski jo valmista!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERANäissä herkuissa on maun lisäksi myös paljon tärkeitä ravinteita, joista meidän kroppa oikeasti tykkää ja joita se tarvitsee – kiitos hyvien raaka-aineiden 🙂 Näitäkään ei toki tarvi mielin määrin mättää vaan kohtuus on hyvä pitää mielessä! Ja raakaherkuissa maku monesti on niin intensiivinen, että se tyydyttää makuhermot paljon pienemmällä määrällä pidemmäksi aikaa eikä mieli ala vaatimaan lisää – toisin kuin sokerien kanssa.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOon muuten huomannut itsestäni yhden hassun asian  nykyään, kun mulla on herkkuja saatavilla lähes kokoajan (esimerkiksi raakasuklaata, -karkkeja, -leivoksia) niin mulla tekee niitä mieli tosi harvoin ja syönkin niitä tosi säntillisesti – en edes joka viikko! Tästä voi kyllä toki olla kiittäminen myös säännöllistä ateriarytmiä, joka pitää mun verensokerin tasaisena ja masun kylläisenä. Enkä enää myöskään jätä herkuille ”tilaa” mun ruokavalioon vaan ne tulee sitten ylimääräisenä lisänä, suoraan kylkiin 😉 , jos niitä mieli tekee.

Iloista sunnuntaita ja fiksuja herkkuhetkiä kaikille! 

<3 Aino

Aino

26 vastausta artikkeliin “Kuivilla sokerista – mansikkaiset sydänkarkit”

  1. Itse huomannut että se säännöllinen ateriarytmi on kaiken a ja o 🙂 tässä olen ollut aikalailla ilman herkkuja jo kohta 1,5 kuukautta vaikka en kaikesta ole luopunut! Jos menen kahvipöytään niin kyllä sen pullan syön tai leivoksen jos sellainen tarjolla on 🙂 turhasitä itseltään kaikkea on kieltää mutta on se ihanaa kun ei mättää sitä kilon karkkipussia nassuun ja koe sen jälkeen huonoa omatuntoa siitä 😀
    Itse ollut aina ongelmia juuri sokerin kanssa ja ehdottomasti lukeudun siihen joukkoon jolla on ollut suuri riippuvuussuhde siihen. addiksti on ain addiksti mutta toivon että nyt pystyisin elämään terveellisemmin ja ilman sitä tunnetta että nyt on ”pakko” saada karkkia 🙂 Se limpsa ja karkki on ne pahimmat olleet ja nyt huomaa kuinka hyvä olo on olla ilman niitä!
    Ihanalta kuulostaa resept ja täytyy varmaankin niitä koittaa väsätä tässä vaikka ensi v.lopuksi 🙂

    • Kuulostaa mahtavalta! Kohtuus on tosiaan kiva kaveri, kun sen oppii tuntemaan – ei tarvi olla turhan ankara itselleen, kun tietää milloin on hyvä sanoa ”kiitos riittää”, hih 🙂 Helpottavaa on kyllä huomata se oma ongelma, sehän se on se lähtökohta sen selättämiseen. Tää hyvä olo kyllä motivoi pysymään kaukana sokerista – ja lisämotivaatiota saa kyllä aina, kun erehtyy jotain tosi sokeripitoista syömään.. yhh sitä ällötyksen määrää! 😀

  2. Olen itsekin ollut, ja oon edelleen, aikalailla pahimman luokan sokeriaddikti! Ja siis tämä vaikuttaa ihan henkiseen vointiinikin! silloin kun on sokerikierteessä ja mielessä pyörii vain herkut ja se, mitä kaikkea työpäivän jälkeen voi mässätä, oma mieliala on todella maassa. Sen kyllä tiedostaa, että kierteestä pääsee irti kappas vain totaalikiellolla mutta jostain syystä sitä vaan päivästä toiseen sortuu kaupan jätskihyllyllä tai Makuunin edessä. Onnistuin olemaan miltei kokonaan sokerilakossa koko viime syksyn elokuusta jouluun, kunnes joulu, tuo perhanan sokerinen juhla, tuli ja syöksi minut yli kuukauden kestäneeseen sokerikierteeseen 🙁 nyt vihdoin olen pari viikkoa ollut kuivilla ja olotilaa ei voi edes verrata tuohon kuukauden mässäilyjuhlaan.

    Sokeri siis Todella koukuttaa :/

    • Voi ei, sokeri on kyllä oikeasti niin paha! :/ Siis ihan oikeasti voin kyllä sanoa, että mun oli aikoinaan paljon helpompi päästä tupakasta eroon entä sokerista.. joten tunnen kyllä tuskasi! Hienosti oot jo kuitenkin selvinny, ei muutako kovasti tsemppiä – se hyvä olo varmasti motivoi aivan älyttömästi! 🙂

  3. Näitähän pitää tehdä, sillä pidän kovasti mansikan ja kookoksen mausta.
    Kookosöljyn käyttö kuitenkin mietityttää, eikö kookosrasva ole epäterveellistä,
    kovaa rasvaa?
    -Eeva

    • Noniin, ehdottomasti sitten kannattaa!:) Kyllä kookosöljy on kovaa rasvaa, mutta itse en miellä sitä epäterveelliseksi sen lukuisten positiivisten terveysvaikutusten vuoksi.

  4. Tunnistan itseni niin tuosta sinun kirjoituksesta ja linkitinkin sinun jutun omaan postaukseen joka koska samaa asiaa 😉

    • Ihanaa, kohtalotovereita löytyy siis useita! Pitääkin käydä lukemassa sun juttus:)

  5. Itse tunnistan itseni aika hyvin tuosta kuvauksesta ja rankkaduuni, jossa ei pääse välipalalle on vuosien varrella pahentanut asiaa. Eteenkin viikonloppuna tulee vedettyä aika yli. Siksi tässä mietinkin, kun olen aikaisemmin lukenut blogissasi kehokuurista ja sellaista olisi kiva kokeilla. Osaatko auttaa, että mistä pääsisi alkuun?

    • Voi hitsi :/ Eikö sulla oo mitään mahdollisuutta pitää mukana jotain pientä, esimerkiksi välipala/proteiinipatukkaa tai hedelmää? Se varmaan helpottais jo paljon..! Jos Kehokuuri kiinnostaa, niin laita mulle vaan rohkeasti spostia niin saat lisäinfoa 🙂

  6. Palaisin vielä niihin kookosrasvojen positiivisiin terveysvaikutuksiin, joihin viittasit. Kookosrasva on siis kovaa rasvaa, mutta kertoisitko vielä mitä nämä hyvät vaikutukset ovat.
    -Eeva

  7. Kyllä vaan, minäkin aloitin aikanaa ”elämäntaparemontin” just sillä, että viikolla ankarassa kurissa ja viikonloppuna överit. Eihän sillä mitään tulosta syntynyt ja lopulta onnistuin olemaan kurissa mös viikonloppuisin. Pääsin tavoitepainooni, ja ruokavalio säilyi askeettisena, jälkeenpäin ajateltuna aivan liian yksipuolisena ja riittämättömänä. Sitten niitä herkkuövereitä tuli taas vedettyä, ja niiden jälkeen elin pelkällä salaatilla kunnes olo oli taas parempi. Jotenkin tuosta kierteestä lopulta selvisin, mutta sokeri on edelleen iso paha mörkö 😛

  8. Heippa, hyvältä vaikuttaa resepti:) Haluaisin kysyä olisiko mahdollista korvata chia-siemenet pellavansiemenrouheella? Eivätkö nekin muodosta ’geelin’ kun likoavat nesteessä. Himo olisi kova päästä testaamaan repestiä, mutta chia-siemenia ei (vielä) löydy omasta kaapista..

    • Ja lisäyksenä vielä edelliseen kommentiini elikkäs mitä hunajaa suosittelisit? Ja mitä eroja on ylipäätänsä hunajilla? Olin kaupassa ostamassa hunajaa ja hämmennyin kun vaihtoehtoja oli jos jonkinlaista.. yritin netistä vähä etsiä tietoja aiheesta, mutta en saanut mitään kunnon vastauksia sieltä.. voisitko kertoa oman mielipiteesi?:)

    • Anteeksi, kun vastaan Ainon puolesta! Mutta kannattaa varmaan käyttää sitten mielummin ihan kokonaisia pellavansiemeniä kuin -rouhetta, ja pellavansiemenet eivät sido ihan yhtä tehokkaasti vettä kun chia-siemenet (tai eivät ainakaan yhtä nopeasti), joten niitä mahdollisesti tarvitsee pikkuisen enemmän ja/tai pidemmän liuotusajan, tosin muutama tunti varmaan riittää ihan hyvin. Ja hunajassa merkityksellistä on lähinnä, että se on kotimaista (pästöroimatonta) hunajaa. 🙂 Ja monikäyttöisyyden vuoksi kannattaa varmaan ottaa semmoista, jota ei ole millään tavalla ”maustettu”.

      Kiitos Ainolle postauksesta! Täyttä asiaa, vaikka mulla kyl välillä lähtee vähän käsistä noitten raakaherkkujenkin kanssa. 😀

    • Niin ja nämä olivat vaan mun mielipiteitä, ei mitään ehdottomia totuuksia, saa lisätä jotain tai olla eri mieltä x)

    • Kiitos vaan, kun vastasit mun puolesta! 😀 Vastasit juuri niinkuin minäkin olisin vastannut. Itse tosiaan käytän hunajan sijasta kookosnektaria, jossa on hunajaa paljon matalampi GI 🙂 Mutta jos hunajaa haluaa käyttää, niin kotimainen luomu on pop!

  9. Näen jo tän reseptin tyrniversion (ehkä appelsiinivedellä maustettuna?) silmissäni! Ihanan näköinen, heti testaukseen!

  10. Voiko kookosmaiidon sijaan kayttaa mantelimaitoa? Just nyt kun ei kookosmaitoa ole :/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta