Kroppa huutaa lepoa – ja syystä

Törmäsin eilen aika herättelevään artikkeliin unesta ja sen puutteessta. Monet aliarvioi sen tarvetta ja priorisoi sen määrän arjessaan minimiin – tiedän sen, koska olen itsekin kuulunut tähän kastiin. Eihän nukkuessa voi tehdä mitään hyödyllistä, hahha! Nykyään oon kuitenkin onneksi oppinut arvostamaan sitä ja priorisoin sen mun ajankäytössä kaiken yläpuolelle: eilenkin lähdin tylsästi kotiin nukkumaan, vaikka olisi kovasti tehnyt mieli jatkaa iltaa ihania synttärityttöjä juhlien.

Artikkelin voi lukea TÄSTÄ.OLYMPUS DIGITAL CAMERALepo ja sen tarve on yksilöllisiä ja riippuu aina senhetkisestä tilanteestakin – vaikka toissa yönä mulle riitti kuuden tunnin unet niin ensi yönä saatan tarvita tuplasti enemmän. Ja silloin kun väsyttää, on oikeasti ihan hyvä myös nukkuakkin. Mä oon nyt tällä viikolla ottanut ihan rehellisesti kunnolla aikaa itselleni ja nukkunut paaaaljon normaalia pidempään. Alkuun se tuntui hieman haastavalta ja aamuisin avatessani instagramin tunsin huonoa omaatuntoa siitä, että en ollut vielä muiden tapaan käynyt aamulenkillä. Hahhha – niinpäniin…

Mä oon aikoinani kärsinyt jos jonkinmoisista uniongelmista: nukahtamisvaikeuksista, katkonaisista yöunista ja läpivalvotuista öistä. Sanomattakin selvää ne aina peilautuu myös jotenkin arkipäivään – yleensä ensin yliaktiivisuutena, mutta lopulta kyvyttömyytenä rauhoittua ja rentoutua mikä johtaa ennenpitkään pienimuotoiseen romahdukseen. En nyt sano, että heräily kesken unien olisi kaikille epänormaalia, mutta mulle se oli sitä – se oli ongelma, huolestuttava sellainen.

Erilaisista uniongelmista löytyy paljon lisää tietoa sekä apua TÄÄLTÄ.OLYMPUS DIGITAL CAMERAUni ja nukkuminen on meille sitä aikaa, jolloin keho palautuu ja valmistautuu seuraavaan päivään eikä varsinkaan tavoitteellisesti treenaavien kannata väheksyä sen merkitystä. Liian vähäinen uni laskee energiatasoja, sekoittaa hormonitasapainoa nostattaen stressihormonien tasoa ja lisää katabolian määrää elimistössä. Vaikka päivällä treenaisit ja opiskelisit kuinka paljon tehden kaiken täydellisyyttä hipoen, mutta jättäisit levon minimiin olis se lähes sama kuin tentissä kirjoitettuasi täydellisen esseen palauttaessasi sitä päätäisitkin rytätä viimeisen sivun roskikseen 😀

Sen jälkeen kun oon oppinut rauhoittumaan ja olemaan itseleni armollisempi oon myös alkanut nukkumaan yöni paremmin, levollisemmin. En enää heräile läheskään niin usein öisin ja yleensä myös nukahdan lähes ongelmitta käpertyessäni peiton alle. Lampaita laskiessa mietin aina päivän positiivisia juttuja ja nukahdankin aina hymy huulilla. Joskus puolestaan mun täytyy muutamaan kertaan nousta sängystä kirjoittamaan ajatuksia ja ideoita ylös paperille, jotta maltan alkaa nukkumaan – joskus ne ideatulvat nimittäin tulee just siihen pahimpaan aikaan eikä innostuksissaan tietenkään millään saa unenpäästä kiinni.OLYMPUS DIGITAL CAMERANukahtamista voi helpottaa monella eri tavalla muokkaamalla esimerkiksi nukkumisolosuhteita ja elämäntapoja rauhallisempaan suuntaan. Viileä ja tuuletettu makuuhuone, pimennysverhot, korvatulppien käyttö, tasainen päivärytmi jne.

Itselle ehkä tärkein unenlaatua parantava ja nukahtamista helpottava tekijä on kuitenkin ollut syömisten muokkaaminen sitä tukevaksi. Monet tyypit hehkuttaa omaa rakkauttaan aamupuuroon, mutta mä poikkean valtavirrasta hehkuttamalla iltapuuron ihanuutta. Iso saavillinen proteiinipitoista puuroa ennen nukkumaanmenosa täyttää vatsan ja rauhoittaa elimistöä mukavasti mistä seuraakin luonnollinen väsymystila – ja ihanan syvät yöunet!OLYMPUS DIGITAL CAMERAKeväällä kuitenkin pääsykokeiden alla ja työkiireiden keskellä mun yöunien pelastajana toimi luonnollinen Puhdas+ melatoniini, joka auttoi mua rauhoittumaan ja nukahtamaan nopeammin. Puhdas+ -kapselithan on kotimaisia ja nimensä mukaisesti 100% puhtaita ja tutkittuja ravintolisiä ilman täyte-,säilöntä-,pintakäsittely-, keinotekoisia väri- tai makeutusaineita ja magnesiumsitraattia eli täysin turvallisia käyttää.

Melatoniini on mulle itselle tuttu aikoinaan vuorotyö-ajoilta, jolloin rytmien kääntyillessä miten sattuu oli tasaisen arjen viettäminen haastavaa. Vaikka melatoniinin oonkin erittäin hyväksi todennut, niin en kuitenkaan suosittele sitä turhaan syömään jos ongelmia nukahtamiseen ei ole – mäkin lopetin sen käytön heti, kun arki tasaantui ja rauhottui. OLYMPUS DIGITAL CAMERAMillaiset unitottumukset teillä on levon suhteen? Millä keinoin ylipäätään autatte itseänne nukahtamaan ja rauhoittumaan pitkän päivän jälkeen? Löytyykö teiltä kokemuksia melatoniinin käytöstä?

<3 Aino

Aino

7 vastausta artikkeliin “Kroppa huutaa lepoa – ja syystä”

  1. Nukkuminen….aaahhh! Kuten saatat ehkä tietää niin täällä on kyllä kanssa yksi levon & nukkumisen rakastaja,hih! Mutta jep sen oppimiseen ja arvostamiseen on kyllä kulunut tovi jos toinenkin,mutta nykyään uhraan niin monta muuta asiaa hyvien yöunien tieltä – eihän sitä muuten jaksa! Kun päivät on kiireisiä ja menoa riittää tulee unikin illalla niin helpolla,ihan vaan koska kroppa tarvii sitä lepoa.

    Tossa alkuvuodesta kun oli se asunto stressi niin mulla oli kyllä hirveet uniongelmat : pyörin ja hyörin enkä vaan saanut unta vaikka olin ihan loppu. Se kostautui aina aamulla, kun sain repiä itteäni väkisin ylös. Käytin hetken melatoniiniakin, mutta kun siitä alkoi vähän liian nopeesti tulla enemmänkin tapa kuin poikkeus jätin sen äkkiä pois ja jatkoin pyörimistä ja hyörimistä :’)

    • Kyllä – tiedän, sielunsisko <3 Oot niin oikeessa tossa eikä nytkään kello oo edes yhdeksää ja mä haaveilen peiton alle kömpimisestä. Ja sen teenkin, kunhan tiskaan ensin 😀 Joo se on ihan fiksua jättää pois jos siitä tulee tapa! Mä käytän todellakin vaan ja ainoastaan tarpeeseen eli en turhaan ollenkaan - enkä sitä miksikään "huvikseen" nappailtavaksi kyllä suosittelekkaan, hihhi.

  2. Heippa! Kannattaa vielä harkita tuota melatoniinia. Joo, varmaan siihen ”kehon oma hormoni” -höpinään lankeaa helposti ja moniahan se auttaa nukahtamisessa. Tiiäthän kuitenkin, että joka kolmannella suomalaisella on geenimuutos, joka yhdistettynä melatoniinin käyttöön altistaa vahvasti kakkostyypin diabetekselle? Kannattaa mittauttaa verensokeri siis… Omalla äidilläni kävi näin, onneksi heräsi ajoissa asiaan. Hyvä homma jos ei sun kohdalla näin ole, mutta varo vain. Googlaile lisäinfoa.

    • Juu kyllä, oon paljon lukenut ja tutkinut sitä – sen takia käytänkin sitä vain tarpeeseen enkä ollenkaan ”huvin vuoksi” 🙂 En ainakaan halua uskoa, että silloin tällöin käytettynä se vaikuttaa niin vahvasti – jos siis geenimuunnos multa löytyy – varsinkin, kun se välitön apu on niin suuri: mulla ainakin jos univelka kasaantuu niin se vaikeuttaa mun unensaantia entisestään 🙁 Mielummin toki ilman, mutta ”hätä-apuna” ainakin itselleni aika verraton!

  3. Mä tykkään kuunnella hypnoosiäänitettä ennen nukkumaanmenoa. Se toimii lähes maagisella teholla. Kun havahdun sen äänitteen jälkeen pitää aina äkkiä siirtyä petiin etten nukahda siihen sohvalle 😀 Mulla kun ei ole mahdollista kuunnella sitä levyä makuuhuoneessa…

    • Vitsit! Tollane kuulostaa iha huipulta 😀 Mistä oot hommannu, onko suosituksia?

    • Hyvinvoinnin tavaratalosta oon tilannut noita: Suggestiivinen rentoutus/ Hypnologi Pentti Sundell (kustantaja Suomen Hypnoosi- ja rentoutuspalvelu OY
      Tilasin semmoset kun Syvärentoutus, Ei unettomuutta ja Esiintymisvarmuus. Kirjastosta bongasin kerran tohon sarjaan urheilijan rentoutuslevyn, en kylläkään sitä lainannut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta