Kompression taika – totta vai tarua?

Kompressiovaatteiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti viimeaikoina – juoksulenkillä vastaantulevien sääret loistaa yhä enemmän neonväreissä kompressiosäärystimien voimasta puhumattakaan crossfitsalien väriloistosta. Pirtsakan värin lisäksi kompressio tuo paljon lisää iloa treeniin – mutta miten, mitä ja miksi? OLYMPUS DIGITAL CAMERAMä oon ollut kompression suuri ystävä heti Joulun jälkeen, jolloin sain ensimmäiset sukat lahjaksi. Kiitos rakas veli! Kovassa käytössä ne kuluivat puhki nopeasti, mutta kompressiokokoelma onkin vallannut sen jälkeen yhä enemmän tilaa mun vaatekaapista ja nykyään käytänkin niitä melkein joka päivä ja aina treenin yhteydessä. Tästä innostuksesta onkin puolestaan kiittäminen Eeviä sekä ZeroPointin mahtavia tuotteita. 

Kompression idea perustuu siis sen kykyyn lisätä painetta kudoksessa mikä saa kuona-aineet liikkumaan nopeampaa verenkierron tehostuessa. Tehostunut verenkierto antaa raajoille enemmän energiaa parantaen samalla lihasten toimintaa ja kuona-aineita poistaen vähentää sekä turvotusta että ehkäisee kramppeja suorituksen aikana.OLYMPUS DIGITAL CAMERAKompressiota on tutkittu paljon ja muun muassa Suomen Urheiluopisto onkin todennut sen hyödylliseksi vaikuttaen etenkin jalkojen suorituskykyyn. Erirtyisesti positiivisia vaikutuksia kompressiolla onkin palautumiseen sen tehokkaasti kuona-aineita poistavan vaikutuksen vuoksi mikä samalla myös parantaa hapekkaan ja ravinteikkaan veren kulkua kudoksiin.

Ja vaikka palautuminen onkin tärkeää niin mua itseä viehättää ajatus myös siitä, että myös itse suorituksen aikana kompressio vaikuttaa suorituskykyyn aktivoiden muun muassa pakaroita viisi prosenttia normaalia enemmän 😉

Urheilun lisäksi kompressiota voi hyödyntää muuallakin: esimerkiksi pitkillä auto- ja lentomatkoilla sekä toimistotöissä. Pitkän työpäivän jälkeenkään treeni ei tunnu niin tehottomalta ja jalat veltoilta makarooneilta, kun verenkierto on pysynyt pitkin päivää tehokkaana! Kokemuksen syvällä rintaäänellä voinkin suositella kompressiovaatteita kaikille – varsinkin pitkiä päiviä ahertaville arjen sankareille.OLYMPUS DIGITAL CAMERASukkien lisäksi oon itse tutustunut crossfitin myötä myös kompressiotrikoihin ja samalla idella kuin sukat ja säärystimet niiden tehokkuus pohjautuu suorituskyvyn parantamiseen tehostuneen hapenkuljetuksen kautta. Sainkin Runforest verkkokaupasta käyttööni 2XU Compression Tights:it, joista olin unelmoinut kevään GO!Expo messuista saakka – ja tää jos jokin on sitä materialismirakkautta.

Trikoiden kompressio vaikuttaa koko alaraajaan aktivoiden lihaksia ainutlaatuisella tavalla! Ensinnäkin nää on pelastanut mun päivittäiset pyöräilymatkat – kilometrejä taitaa tulla päivässä aina vähintään kymmenen ja ensimmäisenä kotoa lähdettäessä edessä on jäätävän hapokas ylämäki. Uskokaa tai älkää, mutta ilman kompressiota polkiessa loppumatka sen mäen jälkeen on aina yhtä tuskaa! Toisekseen en selkeestikkään oo ainoa, joka on hoksannut näiden tehon sillä tänään kun olin ekoissa treeneissä mun uudella salilla niin lähes jokaisella tytöllä oli nää samat pökät jalassa! 😀 Ainakin sulauduin hyvin porukkaan heti ekasta päivästä alkaen, hahha.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAMulla on siis kompressiotuotteista pelkästään positiivista kerrottavaa. Pitkän päivän jälkeenkin jaksan niiden voimalla kivuta ylös kolmanteen kerrokseen ja lyhistyä vasta oman eteisen lattialle voimattomana 😀 Nykyään säärystimet ja trikoot onkin mun treenivarustus ja sukat puolestaan vauhdittaa mun lenkkejä sekä toimii kotona palautumiseen treenin jälkeen sekä auttaa jaksamaan pitkinä työpäivinä.

Millaisia kokemuksia teillä löytyy kompressiovaatteista? Positiivisia, negatiivisia vai tuntuuko pelkältä hömpötykseltä? 

<3 Aino

PS. Kuvista kiitos ihanalle Oonalle!

Aino

9 vastausta artikkeliin “Kompression taika – totta vai tarua?”

  1. Mä en ole urheilussa käyttänyt kompressiotuotteita, mutta viime vuonna ollessani sairaalassa mulla oli tukisukat jotka tavallaan ovat sama asia, ja voi jumaliste että ne tuntui hyviltä jalassa! Mä pidän siitä paineen tunteesta ja napakkuudesta. Jalat oli virkeämmät, eivät turvonneet jne. Todellakin verenkierto oli paljon parempi. Eivät ne mitään höpö höpöä siis ole laisinkaan, ja suunnitteilla on hankkia myös urheiluun tuollaiset säärystimet sillä mulla helposti kertyy väsymyksen tunne juurikin jalkoihin 🙂

    http://musclefetish.fitfashion.fi/

    • Aa joo! Lennoilla käytettävät tukisukathan on myös samalla idealla, hihhi 😀 Urheilussa myös ihan verrattomat – suosittelen lämpimästi 🙂

  2. Nyt on pakko ihan kysyä, kuinka koulun kanssa kävi? Itse kävin samaisissa pääsykokeissa, ja viime vuoden tapaan jäin taas varasijalle.. Harmittaa, mutta minkäs teet!

    Toivottavasti sinulla oli parempi onni matkassa! Olisit sen ansainnut, ja juuri oikea ihminen kyseisiin opintoihin.. 🙂

    • Mä en tiiä! Joko sieltä on tullu kirje vai? 😀 En oo nimittäin ollu tän vuorokauden puolella kotona ollenkaan – ilmeisesti siis on siellä sitten odottamassa, hihhi 🙂 Jännityksellä kyllä ootan, vaikka päätös onkin jo sen suhteen tehty että mun tulevaisuus on jossain muualla entä opiskelemassa terveyskasvatusta Jyväskylässä.. tshih!

      Ens vuonna sit vaa uudestaa! Tässä nyt on vuosi aikaa sullakin tehä kaikkee hauskaa ja jännää – otahan siitä kaikki irti 😉

    • Vai sellasta! No mutta hyvä, että sulla on selkeät suunnitelmat tulevaisuutta varten.. 🙂

      En oo mäkään vielä kirjettä saanut, kävin vaan tuolla yliopistohaku sivulla kattomassa 🙂

    • Joo, niin se kummasti lapsen mieli muuttuu.. Sanotaanko näin, että tää ”välivuosi” opiskellen oli aika silmiä avaava sen suhteen mitä haluaa oikeasti tehdä 🙂 Kirjettä silti jännityksellä ootellen! En ees tienny tollasesta – pitääkin käydä tarkistamassa sieltä, kunhan koneelle pääsen 🙂 Kiitti vinkistä!

  3. Minuakin kiinnostaa miten sinulla pääsykokeissa meni? Onko antaa vinkkejä ensi vuoden hakuun?

    • Hehhehe varmasti paras on neuvomaan joku sellainen, joka pääsi kouluun sisään! 😀 Mä tänä vuonna valmistauduin niin huonosti, että mun vinkit voi olla tosi hyödyttömiä. Mutta kunnollinen valmistautuminen ja suunnitelmallisuus sekä alan tutkimuksiin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä aineistokokeen harjottelu on varmasti niitä juttuja, jotka auttaa pitkälle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta