Kohti parempaa hormonitasapainoa

Oon ihan älyttömän kiitollinen kaikille teille, jotka ootte kommentoinu mun viime viikkoista hormonitoimintaa käsittelevää postausta sekä lähettänyt mulle sähköpostia. Mun oma ajatusmaailma on avartunut sekä tiedonjano on kasvanut ihan älyttömästii ja oon kokenut lukuisia ahaa-elämyksiä omasta elämäntyylistäni ja siitä miten voisin omaa arkeani tasapainottaa. Ja se on kaikki ihan puhtaasti teidän ansiota – kiitos siitä!

Osittain teidän viestit ja kommentit sai mut vihdoin pakottamaan itseni tajuamaan tosiasioita, joita oon yrittänyt ehkä tietoisesti välttää.. Vaikka oonkin kokoajan yrittänyt rentoutua ja ottaa iisimmin niin silti pakko myöntää, että aika kovilla kierroksillahan mä oon kokoajan käynyt – kouluhommia kun ois aina tehtävänä sekä viimeaikoina myös työharjoittelun tiimoilta on tullut paljon lisää tekemistä, joten TO DO -lista kasvaa salakavalasti kuin itsestään.OLYMPUS DIGITAL CAMERAVaikka viime viikkoinen postaus käsittelikin pääpiirteissään ruokavaliojuttuja niin liikunnan määrä on myös oleellinen asia, kun mietitään tasapainoista arkea. Uskon oman ongelmani juurien olevan juurikin liiallisesta liikunnan liian nopeasta lisäyksestä sekä sen kovasta tehosta. Oonkin nyt viime viikon ajan liikkunut paljon rauhallisemmin ja lempeämmin kroppaani ajatellen sekä vähentänyt sen määrää huomattavasti – ensin se tuntui vähän vaikealta, mutta kun tajusin sen olevan mulle parhaaksi niin homma helpottui kummasti.

Eräs ystävällinen lukija kertoikin, että lääkäri oli suositellut liikunnan enimmäismääräksi kuutta tuntia viikossa tälläisessa tilanteessa ja otinkin sen ohjenuoraksi omaan arkeeni. Se kuusi tuntia  voi toki sisältää myös vähän kovatehoisempaakin liikuntaa, mutta pääasiassa aion panostaa arkiaktiivisuuteen sekä huoltavaan liikuntaan ja nauttia mahdollisimman paljon raittiista ulkoilmasta ja kevätauringosta.OLYMPUS DIGITAL CAMERAKeskiviikkona päiväkävelyllä poikkesin sattumalta Hakaniemen Ruohonjuureen ja onnekseni rohkaistuin avaamaan suuni tän mun ongelman kanssa. Sain nimittäin aivan loistavaa asiantuntevaa palvelua ja lähdinkin kotiin tyytyväisenä purnukka männyn siitepölyä ostoskassissani. Ja heräteostoksena ostin mustikkaskumppaa illanviettoa varten, hihhi.

Nykyään siis mun päiviin kuuluukin ”supershotti”, jossa yhdistyy erilaisia adaptogeenejä jotka toivottavasti buustaa mun hormonitoimintaa kohti normaalia suuntaa – siis luonnon omia raaka-aineita lääkkeiden sijaan! Hihhi. Männyn siitepölyn lisäksi shottiin kuuluu kotimaisia Puhdistamon superuutteita, joista havupuu-uute on uutuus myös mun käytössä, unohtamatta mun lempparia eli macaa, jonka käytöstä en varmastikkaan ikinä luovu! 

SUPERSHOTTI
teelusikallinen männyn siitepölyä
teelusikallinen macajauhetta (annosta voi kasvattaa vähitellen)
pipetillinen ruusunjuuriuutetta
pipetillinen havupuu-uutetta

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERASamalla retkellä hain myös postista tilaamani Sara Gottfriedin kirjan, joka käsittelee hormonitoimintaa. Sen hankin itseasasiassa Olli Sovijärven suosituksesta enkä malta odottaa, että pääsen sen kimppuun! Viime viikolla sain myös ayuervedaa käsittelevän kirjan omakseni ja eilen sitä lukiessani mulle tuli jotenkin heti aivan älyttömän kevyt ja helppo olo. Arvatkaa vaan kuinka paljon mulla nyt huvittaa lukea pääsykokeisiin, kun sain tälläisiä aarteita käsiini? 

Näiden inspiroimana tuunkin varmasti kirjoittelemaan vielä paljonkin juttuja ja ehdottomasti jakamaan parhaat vinkit teidänkin kanssa, hihhi – teitä kohtalotovereita kun sieltä ruudun takaa kuitenkin löytyy.OLYMPUS DIGITAL CAMERAAyuervedasta puheenollen oon muuten unohtanu kertoa teille rakastuneeni! Mun uusimman palavan rakkauden kohteen nimi onkin Yogi – Yogi-teet. Ensinnäki ne on ihan superhyvän makuisia ja mun on vaikee valita omaa lemppariani, mutta etenkin sweet chili ja licorice mint on ihan huikeita. Yogi teessä ehkä parasta on se, että ne on myös ayuervedisiä eli niissä on aina kehotyyppien mukaan merkinnät, että mikä sopii parhaiten ja kenelle – niin siistiä!

Detox-tee on myös ollut kovassa käytössä tukemassa mun parhaillaan meneillään olevaa detox-kuuria. Huomenna muuten julkaisen detox-kuurin voittajan, joten pysykää kuulolla! Melkein kerkesin unohtaa sen täysin, kun oon nyt yrittänyt vaan keskittyä ottamaan rennosti ja löhöilemään.OLYMPUS DIGITAL CAMERAEns viikosta on muuten tulossa aika huikee! Maanantaina ois vuorossa perus koulu- ja työpäivä, mutta tiistaina mulla onkin mahdollisuus muuttaa mun elämää oikein todenteolla. Keskiviikkona onkin sitten tiedossa kiva työreissu ja torstaina sitten pääsenkin Ouluun. Ihanaaaaaaaa! Perjantaina ois sitten ohjelmassa liikuntabiologian pääsykokeet, jonka jälkeen saankin lopun viikonlopun keskittyä vaan parhaaseen: ystäviin ja perheeseen. Ja onhan sunnuntaina vuoden tärkein päivä: äitienpäivä <3

Iloa sunnuntaihin,
<3 Aino

Aino

20 vastausta artikkeliin “Kohti parempaa hormonitasapainoa”

  1. Yogi teet on ihan parhaita! Omat suosikkini on suklaa ja lakritsi, oi nam <3 Inkivääri on tehokas, jos flunssa kolkuttelee oven takana! Oletko muuten lukenut Kaisa Jaakkolan kirjoja tuohon hormoniasiaan liittyen?

    • Joo siis ne on ihan parhaita! Ja niin herkkuja! Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino -kirja löytyy omasta kirjahyllystä – loistava opus sekin:)

    • Itsellänikin on tuo hormonitasapaino -kirja, mielenkiintoinen on! Oletko muuten Oulussa tutustunut Cafe Krudaan? Aivan mielettömän symppis pieni kahvila, josta saa ihania raakaleivonnaisia ja erilaisia kahveja ja teetä 🙂 Itse kävin ensimmäistä kertaa eilen ja olin ihan myyty herkullisesta mansikka-sitruuna raakakakusta <3

    • Vitsit, en oo ees kuullutkaan! Ihanaa, kiitos vinkistä! Mä oon nimittäin just torstaina tulossa Ouluun eli parempaan saumaan et ois voinu tästä vinkkailla – perjantaina vien heti kaverit sinne kahville <3 Jeejee! Kiitos:)

  2. Pitääkin kanssa poiketa Ruohonjuuressa. Täällä kaipailisin jotakin jolla tasapainottaa muistin toimintaa. Maca mulla käytössä, mutta ei auta heikkoon muistiini 🙁 Imetyksen johdosta hormonitoiminta sekaisin. Kiitos ihanista postauksista ja niiden kautta tulevista vinkeistä!

    Piritta
    http://piritta-headoverheels.blogspot.fi/

    • Ehdottomasti kannattaa! Kyllä ne siellä osaa neuvoa, että mikä vois toimia 🙂 Aina kannattaa rohkeasti lähteä kokeilemaan eri juttuja, sillä sen itselleen parhaan vaihtoehdon yleensä löytyää 🙂 Kiitos itselles ihanasta kommentista!

  3. Mulla on kans yogi-teetä vinot pinot kotona! Ne on superhyvän makuisia 🙂

    Jonna1983.fitfashion.fi

    • Siis ne on aivan huikeita! Kyllä mä teestä oon aina tykänny, mutta nää Yogit painii kyllä ihan omassa sarjassaan:) Hihhi.

  4. Minä suosittelisin myös Kaisa Jaakkolan hormonidieetti ja hormonitasapaino-kirjoja! :> Minua ainakin auttoivat huimasti.

    • Juu, toi Hormonitasapaino -kirja mulla löytyykin kotoa ja tykkään kyllä kans kovasti! 🙂

  5. Yogiteet on ihan parhaia, mun lempparit ehkäpä just tuo minttu-lakritsa ja choco chili 🙂 Siitepölyä on pitänyt käydä ostamassa, sillä voi kuulemma myös siedettää itseään allergioista, joita täällä riittää… Toivottavasti saat luontaisin keinoin apua ja mielenkiinnolla näitä postauksia luenkin 🙂

    http://outinfitness.fitfashion.fi/

    • Ai okei – tosta mä en tiennykkään! Pitääpä suositella mun veljelle sit tuota siitepölyä kans, hihhi 🙂 Kiitos Outi – kyllä mä uskon, että tää tilanne tulee vielä korjaantumaan parhain päin.

  6. Haha, muista sit pitää macasta kolmen viikon välein viikon tauko! Ehdottoman tärkeää! 🙂
    (tuottaa itelle välillä hankaluuksia, varsinkin kun on tottunut tunkemaan sitä joka smoothieen)
    Kivaa viikkoa! 😉

    • Juu tottakai, on tullu tässä jo pidemmän käytön seurauksena opittua tuo:) Hihhi!

  7. Iso kiitos vaikeasta aiheesta kirjoittamisesta! Kirjoitin juuri pitkän kommentin tuon toisen hormonitoiminta-postauksesi alle, mutta se ilmeisesti hävisi.. Noh, lyhyesti, ite samoista ongelmista kärsivänä luen erittäin mielenkiinnolla näitä juttuja ja ihanaa saada vertaistukea täältä! Tuon toisen postauksen kommenttiosuuttakin oli niin huojentavaa ja samalla toisaalta surullista lukea, miten moni asiasta kärsii. Mutta emme ole yksin ja toivottavasti näistä asioista vielä jonain päivänä puhutaan paljon, paljon enemmän! Itse olen juuri aloittamassa funktionaalisen lääketieteen ravintovalmentaja koulutusta, josta toivon löytäväni vastauksia myös tähän asiaan. Terveydenhuoltoalan peruskoulutus mulla jo onkin, ja lääkäreille ylipäänsä juosseena, olen huomannut ettei nykylääketiede tähän kamalasti osaa auttaa.

    Olisi todella ihanaa, jos jatkossakin kirjoittelisit tästä aiheesta, niin voitaisiin yhdessä jakaa kommentteja, tietoja ja kokemuksia täällä. 🙂 Toivottavasti kaikki vielä saadaan tähän apua! Suuri kiitos vielä sulle ja paljon tsemppiä!!:)

    • Mä toivon kanssa, että tää mun rohkeus ottaa asia puheeksi sais muutkin rohkaistumaan sillä tää on ihan selkeästi aika isokin ”vaiettu ongelma” – ainakin juuri kaiken palautteen perusteella, mitä oon niin kommenttiboksin kuin sähköpostienkin puolesta saanut. Varmasti kirjottelen jatkossakin siis aiheesta ja toivon ehdottomasti, että jatkat kommentointia sekä tuut jakamaan ajatuksiasi sekä vinkkejä, joita opiskelusi kautta tuut asiaan saamaan! Ihanaa, että muitakin asia kiinnostaa ja nähdään asioita muutenkin entä ”perinteisen lääkehoidon” kautta:)

      Kiitos tsempistä ja sitä samaa myös sulle – mä vakaasti uskon, että kaikki kääntyy vielä parhain päin!

  8. Moikka!
    Pakko oli tulla heti tännekkin kertomaan. En tiedä kiinnostaako tää nyt monia mutta laitan kuitenkin, jos joku eksyy lukemaan. 🙂

    Eli mulla tosiaan aika samanlainen tarina näiden hormonien kanssa kuin sulla/muillakin tänne kommentoinneilla. Stressin takia raju laihtuminen n. 4v sitten ja 7v ehkäisypillerikierre, raju liikunta, edelleen jatkunut stressi, liian vähän ruokaa… Vuosi sitten lopetin e-pillerit ja sen jälkeen on tullut menkat kerran. Nyt sitten kävin lääkärillä, jossa mulle todettiin PCOS-monirakkulaoireyhtymä ja annettiin keltarauhashormoniresepti. Lääkäri onneksi sanoi, että mulla tuo sairaus ei ole niin paha, että voi jopa olla, että menkat vielä tulee itsestään. Hän myös sanoi, että siitä ei ole sinällään haittaa, ettei menkkoja ole ollut. Ainoastaan luuntiheys voi pienentyä estogeenivajauksen vuoksi, mutta hedelmällisyys pitäisi palautua normaaliksi taas kun kuukautiset alkavat.

    En mielelläni enää ylimääräisiä hormoneja kehooni laita, joten ajattelin odotella reseptin kanssa vielä kuukauden pari. Muutenkin tässä vajaa vuoden sisällä olen lihottanut muutamia kiloja (alhaisimmillani painoin 48kg, nyt 56kg). Ja melko terveellisin menetelmin tuo lihotus, reilusti lisää hyviä rasvoja vaan ym. Yrittänyt vähentää stressin minimiin (tässä vois mainita etenkin joogan!). Kuitenkin olen tänä aikana myös syönyt epäterveellisesti, nukkunut aivan liian vähän, käyttänyt alkoholiakin hieman liikaa, stressanut töistä ym.. Kaikkiin noihin haluan ja teen kyllä vielä muutoksen. 🙂 Mutta kuitenkin, tänään aamulla mulla sitten alko menkat. Niiin ihana tunne, vaikka maha onkin järkyttävän kipeä. 😉 Halusin kertoa tän tsemppauksena kaikille, eli näinkin voi käydä!:) Olin ite tosi epätoivonen tän asian kanssa, kun lapsiakin haluaisin lähivuosina yms. Tietysti tää yksi kerta nyt ei mitään pidemmälle kerro, mutta toivoa ainakin herätti! 🙂

    Yhden vinkin sain myös luontaistuotemyyjältä, kun kävin ostamassa vitamiineja ja kerroin ongelmastani. Hän sanoi, että kannattaa syödä maitohappobakteereja(+hapatetut tuotteet) todella reilusti, koska se korjaa elimistön estrogeeniepätasapainoa, oli sitten ongelma vähentyneessä tai lisääntyneessä(vaihdevuodet) estrogeenimäärässä. Tärkeää vain muistaa ostaa laadukas valmiste. 🙂

    • !!! IHANA KUULLA! Voi vitsit oon onnellinen sun puolesta! <3 Ja kiitos tuosta maitohappobakteeri-vinkistä, niitä pitää itsekin siis ehdottomasti hommata. Kiitos,kiitos!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta