Kohti kesää: No se selluliitti

SelluliittiKirjotin pari viikkoa sitten mun omia ajatuksia kesäkunnosta ja musta onkin ollu tosi kiva huomata, että ainakin osa naisista on alkanut suhtautumaan ulkonäköpaineisiin paljon kevyemmin. Jes, ja toivottavasti tää on vasta alkua! Pienien muutosten kautta, hitaasti kohti kokonaisvaltaisempaa ja kestävämpää elämäntapamuutosta päästään parhaimpiin lopputuloksiin eli kehon tasapainoon ja sen myötähän se paino myös tippuu ajallaan omiin uomiinsa ja ylimääräiset rasvat sulaa kyljistä, jos niin on tarpeen.

Tänään ei kuitenkaan puhuta enää siitä, vaan otsikon mukaisestikkin selluliitista. Se on aihe, joka on ylipainoa ehkä jollain tapaa hieman arempi, mutta tulee samalla tapaa ajankohtaiseksi monien naisten mieleen kesän lähestyessä. Kyseessähän ei kuitenkaan ole pelkästään ylipainoisten ihmisten ongelma, vaan selluliittiä voi tulla oikeastaan kenelle tahansa. Jopa miehille, mutta kiitos geenien se ei näy ulospäin kuten naisilla.. Reilu peli, hah!

SelluliittiMulle itselle muodostui selluliittiä, kun mun alakropan aineenvaihdunta hidastui loukkaantumisen myötä. Jalkapöydässä, pohkeissa ja reisissä kiersi veri tosi huonosti, joten ei ollu mikään ihme että myös rasvaa alkoi kertymään pakaroiden alapuolelle.. Ja varsinkin, kun mun ruokavalio oli silloin tosi vahvasti rasvapainotteinen. Ensin säikähdin, mutta aika nopeasti tajusin että sehän on vaan elämää 🙂 Se oli itseasiassa aika hyvä ”wake up call” katsoa oma ruokavalio kuntoon ja tasapainottaa se optimaaliseksi minkä jälkeen pienet päivittäiset toimenpiteet suihkun yhteydessä teki lopun taian ja sain appelsiini-ihon katoamaan lähes yhtä nopeasti kuin se ilmestyikin.

MITÄ SELLULIITTI ON?

Selluliitti aka appelsiini-iho mielletään yleensä kosmeettiseksi ongelmaksi, mutta todellisuudessahan se ei sitä ole vaikka se iholla ”oireileekin”. Kyseesä on nimittäin aineenvaihdunnallinen ongelma, joka muodostuu ajan saatossa yleensä ravitsemuksellisten puutteiden vuoksi. Sen vuoksi sen selättämiseen tarvitaankin pelkkiä ihonhoitotuotteita järeämpiä aseita. Ja kyllä – siitä VOI päästä eroon!

Selluliitti syntyy vääränlaisen, happaman ruokavalion tai ylipainon seurauksena mikä saa rasvasolut turpoamaan ja rasvan varastoitumaan elimistöön. Turvonneet solut heikentää normaalia lymfakiertoa, jolloin se heikkenee yhdessä rasvan palamisen kanssa ja samanaikaisesti kehon happamuus heikentää solujen elastisuutta. Tällöin sekä hapot, kuonat että lymfanesteet jäävät ikäänkuin jumiin sidekudoksiin ja rasvaa alkaa kertymään rasvasoluihin. Turvonneet rasvasolut puristaa verisuonia ja puristusvoimasta johtuen verisuonet vetää ihoa alaspäin, jolloin se menee kuopalle ja selluliitti alkaa näkyä ulkoisesti.

Kuten totesin niin selluliitti voi johtua joko ylipainosta tai happamasta ruokavaliosta eikä selluliitti olekkaan lainkaan epätavallista. Mun mielestä siitä ei kannata sen kummemin stressata, mutta jos se aiheuttaa päänvaivaa niin kuten jo lupasinkin – siitä on mahdollista päästä eroon! Koska kyseessä on kuitenkin aineenvaihdunnallinen ongelma, on fiksua lähteä hoitamaan asiaa sitä kautta pelkkien ihmeellisten rasvatuubien hamstraamisen sijaan.

SelluliittiRuokavaliossa on hyvä suosia emäksisiä raaka-aineita eli paljon, paljon kasviksia! Itse puristetut tuoremehut, etenkin vihermehut on ihan loistavia lisäämään kehon emäksisyyttä ja laskemaan happokuormaa. Eniten happamuutta kehoon tuo eläinkunnan tuotteet ja etenkin punainen liha sekä kananmunat, unohtamatta sokeria joka on etenkin transrasvojen kanssa yhdessä aika varma keino saada selluliittiä muodostumaan.

Runsas veden juonti, kasvikset – etenkin vihreät, hedelmät ja marjat(myös kuivatut) on ehdottomasti se lista, jota suosittelen jokaiselle. Tietysti aineenvaihduntaa tehostavalla MCT-öljyllä ja triphalalla terästettynä 😉 Aineenvaihduntaa on toki hyvä tehostaa myös treenillä eli lihasharjoittelulla ja tehokkailla HIITeillä!

Ja sitten kun ruokavalinnat on kunnossa, voi selluliitille tehdä tehohäätöä ottaen myös ulkoiset keinot käyttöön. Pintaverenkiertoa ja aineenvaihduntaa kannattaa tehostaa kuivaharjauksella ja myös kerran viikossa kuorimalla ihoa. Kuorinnan/kuivaharjauksen jälkeen iholle voi levittää päivittäin kookosöljyä, joka sekä elvyttää soluja että lisää niiden aineenvaihduntaa. Sama kikka toimii hyvin myös raskausarpien kanssa 🙂

Siinäpä ne mun ajatuksen selluliitistä tälle kertaa! Jos on jotain kysyttävää, niin kommenttiboksi on avoinna ja sähköpostiakin toki saa laittaa aina jos siltä tuntuu 🙂

<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

5 vastausta artikkeliin “Kohti kesää: No se selluliitti”

  1. Valitettavasti selluliitin muodostumisen syysi olivat taas väärin. Selluliittiä muodostuu jokaiselle, joilla on siihen geneettinen taipumus. Selluliittia muodostuu kun rasvaa kertyy ylimääräisen energian saannin vuoksi, eikä mistään tietyistä ruoka-aineista. Kuopat rasvaan tulevat sidekudoksesta, joka pitää ihoa kiinni syvemmällä kudoksissa. Rasva jää ikään kuin pallon muotoiseksi koholle. Happamalla/emäksisellä ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä, sillä ravinto-aineet sotkeutuvat joka tapauksessa happamessa mahalaukussa happamaksi. Myöskään kuiva-harjauksesta ei ole hyötyä.

    • Heippa! Tottakai geneettinenkin taipumus vaikuttaa selluliitin muodostukseen. Lääketieteessä ei tietenkään ravitsemuksen osuutta oteta esille, mutta sen vaikutus on myös merkittävä ja siitäkin on paljon tutkimusta maailmalla 🙂 Ruoka-aineet vaikuttavat mahalaukkua pidemmälle, juurikin niihin sidekudoksiin, jolloin ne vaikuttavat mm. elastisuuteen. Tääkin lienee niitä keskusteluja, josta vois käydä debaattia ikuisesti – hah! Toivoisin, että suomalaisessa lääketieteessä jossain vaiheessa alettais näkemään asioita hieman laajemmalta ja syvemmältä kannalta, aivan kuten esimerkiksi Keski-Euroopassa. Negatiivinen ja sisäänpäinkääntynyt ajattelumalli kun ei vie asioita eteenpäin mihinkään, mikä lienee pyrkimys jokaisella hyvinvointialalla toimivalla 🙂

      Ja jos kuivaharjauksesta ei ole hyötyä, niin miksi siitä niin monet (mm. minä itse) olen saanut aikaan positiivisia tuloksia? Tottakai aineenvaihduntaan vaikuttamalla (mikä etenkin pinnassa on monesti saattaa olla heikentynyt) on vaikutusta, senhän sanoo jo maalaisjärkikin 🙂

  2. Hei, en halua kuulostaa ”negatiiviselta”, mutta edelliseen kommenttiin liittyen: Tieteellisen testauksen kestävällä tutkimustiedolla ja mutu-tuntumalla sekä MCT-öljyjen ym. maahantuojien mainostekstien luotettavuudelle voi asettaa ihan perustellusti todella ison gapin ilman, että kyse olisi pahantahtoisesta suppeakatseisuudesta. Ihmisiä on maailmassa kuollut homepaattipuoskareiden esim. diabetes-hoitoihin, joten se suppeakatseisuus ei edes välttämättä olisi paha asia.

    https://broadly.vice.com/en_us/article/cellulite-used-to-be-chill?utm_source=broadlynlus

    Hyvää kevättä edellisestä huolimatta! (Kritiikistä huolimatta kiitos blogistasi, käsittelet mielenkiintoisia aiheita 🙂 )

    • Ja pahoittelut aiemman viestin kirjoitusvirheistä, aamut eivät vaan istu tähän osoitteeseen.

    • Kritiikki ja keskustelu on aina tervetullutta! Siis tottakai tutkimustiedolla on tottakai painoarvoa, enkä mä sitä missään nimessä kielläkkään – mutta on aina myös muistettava, että tutkimuksia on laitaan jos toiseenkin 🙂 Ja meidän opinnoissa, jonka oppeihin tämän kirjoituksenkin sisältö perustui, nähdään asia erilaisen tutkitun tiedon kannalta. Itse kyllä paljon myös sovellan tietoa ja sitä kautta lähden kokeilemaan itseni kautta, ikäänkuin pienillä ”ihmiskokeilla” mikä toimii ja mikä ei – esimerkiksi MCT-öljystä itsestään ei välttämättä oo vielä niin paljoa tutkimuksia, mutta keskipitkistä rasvahapoista ja niiden vaikutuksesta sitä löytyy vaikka kuin paljon kunhan vaan jaksaa etsiä!

      PS. Sun kommentti ei mun mielestä ollut lainkaan negatiivinen. Sillä miten asiansa esittää, on aika paljon vaikutusta 🙂 Kiitos siitä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta