Karu arki ja sen herkut

Hei vaan kaikki, joko ootte toipunu yöttömän yön juhlinnoista? 🙂

Mä en. Oon oikeasti aivan rättiväsyny edelleen ja liekkö mikään ihmekkään, kun juhannuksen univelkojen jälkeen meillä on ollut töissä aivan älytön hässäkkä – mietin tuossa päivällä, että oon tainnut perjantai-aamun jälkeen nukkua yhteensä sellaiset 15tuntia.. heh. Ei varmaan mikään ihmekkään, että väsyttää? 😀 Unen määrän vähyyden lisäksi sen laatu on ollut uskomattoman heikkoa juhlimisen ja valvomisen jälkeen…. oon tainnu tulla vanhaksi.

Niin terveellistä että pahhaa tekkee <3
Niin terveellistä että pahhaa tekkee <3

Univeloista johtuen oon ollu aivan aivoton jo monta päivää eikä se oo kyllä jäänyt epäselväksi. Tää jäätävä energiavaje on tuonut kaverikseen ärsyttävän pikkunälän, joka kiusaa mua ihan jatkuvasti. Oon käynyt älyttömiä taisteluja itseni kanssa, että en oo juossut lähikauppaan tyhjentämään karkkihyllyä pari minuuttia ennen sulkemisaikaa 😀 Onneksi oon toistaiseksi vielä voittanut nää kaikki taistelut ja korvannut karkkihimot vähän paremmilla vaihtoehdoilla, joilla jääkaappini oon täyttänyt – hedelmät, marjat, kasvikset ja erilaiset rahkaherkut on pelastaneet mun päivät. 

Mutta faktahan on se, että ruoka ja sen laatu on sellanen tekijä mikä auttaa palautumaan ja jaksamaan 🙂 On ollu niin älyttömän ihana puputtaa porkkanoita ja surautella smoothieita – terveellistä ruokaa pystyy syömään isompia määriä ja enemmän, entä jos söis suklaalevyn ja potis siitä sitten vatsakipuja sekä huonoa omaatuntoa.. 😀 Ja se ruokaähky minkä saa terveellisellä ruualla hankittua ei oo mitään verrattuna rasva/sokeriähkyyn – sen toiminakyvyttömän turvotuksen sijaan syömisen jälkeen kroppa oikeasti kiittää.

Ananas-chiapuuroa ja rahkaa - niiiiiiiin hyvää!!
Ananas-chiapuuroa ja rahkaa – niiiiiiiin hyvää!!

Viimeaikoina oon suurkuluttanut yhtä uutta kokeiluani, nimittäin chiapuuroa. Chiapuuro on ihana aamu- tai välipala tälläisinä hellepäivinä, kun kaipaa jotain kylmää ja raikasta. Sen lisäksi se on vielä älyttömän täyttävää ja terveellistä – chiasiementhän on niinkutsuttua ”superruokaa” ja ne sisältää mm. hyviä rasvahappoja, vitamiineja, kuituja ja proteiinia (täältä voi lukea lisää). Liuotettuna chiasiemenistä tulee vähän geelimäisiä, jolloin niiden ravintoaineetkin imeytyy paremmin – siihen tämän puuron salaisuus perustuu 😉

Jos siis kaipaa vähän jotain vaihtelua, kannattaa ehdottomasti kokeilla sillä chiapuuron valmistus on erittäin helppoa 🙂 Sekoita kulhossa 2rkl chiasiemeniä joko 100g mehukeittoa tai purkkiin ananasmurskaa ja nosta jääkaappiin tekeytymään. Valmiin puuron kanssa oon tykännyt syödä joko rahkaa tai raejuustoa, mutta kaveriksi sopii myös varmasti mysli, hedelmät ja pähkinät tai mitä ikinä nyt vaan sattuu keksimäänkään! Chiapuuroonhan saa vaihtelua tekemällä sitä erimakuisiin mehukeittoihin tai vaikkapa pilttiin/soseutettuihin marjoihin tai hedelmiin – vain mielikuvitus on rajana 🙂

Mansikka-raparperi-chiapuuroa ja raejuustoa:) ahhh nam!
Aino

4 vastausta artikkeliin “Karu arki ja sen herkut”

  1. Kiva uusi vinkki! Pitää seuraavalla kerralla kysellä luontaistuotekaupasta 🙂 Mä oon vähän alkanut testaan superfoodeja ja olen tykännyt. Cocovi Smoothie Mix ja goji marjat rules 😉

    • Kannattaa ehdottomasti, chiasiemenet on ihan huippuja! Menee ihan perus jugurtinkin seassa ja smoothieissakin oon tykänny käyttää:) Pitäs itselläkin päästä taas superfood-shoppailemaan, hihhi!

  2. Heippssann! Haluisin kysyä, että miltä tuo knivoa oikein maistuu, osaatko kuvailla? 😀 Sillä olen sitä monta kertaa ollut ostamassa, pistäny jo ostoskärryynki….mut sit on noussu vähä epävarmuutta ilmaa, ni paketti on jäänyt vielä toistaiseksi kaupan hyllylle…..

    • Hmmmm oikeastaan se ei maistu miltään 😀 ! Mä aina vähän maustan sitä chilillä jne, että saan siihen potkua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta