Kalsiumia ja meininkejä – torstain (ruoka)päivä!

Reilu viikko on hurahtanut edellisestä ruokapäiväkirjasta, joten nyt onkin jo korkea aika uudelle – hahha! Tänään keskitytäänkin yhteen teidän paljon toivottuun aiheeseen eli kalsiumin saantiin sillä monia teitä tuntuu mietityttävän sen saanti maidottomalla ruokavaliolla. Todellisuudessahan maitotuotteet ei edes ole mikään kovin kummoinen kalsiuminlähde ja itseasiassa se heikentää kalsiumin imeytymistä.

Kalsiumin imeytymisen vuoksi onkin hyvä muistaa – varsinkin näin talvisin – turvata D-vitamiinin saanti! Itse otan niin kapselina kuin suihkeenakin, tupla-annoksen.Vihermehu

VIRKEYTTÄ VIHERMEHUSTA
klo 6:15 Vihermehu: sitruuna / parsakaali / lehtikaali / selleri / kurkku

Heräsin jo aikaisin, tein ensin pienen hikitreenin keskivartalolle ja pakaroille, jonka jälkeen kävin suihkussa. Vihermehusta sain kivasti virtaa ja se herätti hyvin minkä vuoksi intouduinkin kirjoittelemaan teille pitkät pätkät mun opinnoista heti aamutuimaan.

Kalsiumia parsakaalista ja lehtikaalista.

Terästetty kaurapuuro
TERÄSTETTY KAURAPUURO
klo 8:30 Kaurapuuro: kaurajyviä / kananmuna / macajauhe / kaakaojauhe / kookosöljy / kaakaonibsit + Udo’s öljy

Rakastan niin kaakaota kuin macaa niiden stimuloivien ja piristävien vaikutusten vuoksi minkä vuoksi ne kuuluukin lähes poikkeuksetta mun jokaiseen aamuun. Nyt kun oon mukaan #kuukaudenkiristely2 :ssa oon sitoutunut olemaan kuukauden ilman raakasuklaata, joten nautiskelen kaakaota muussa muodossa 😉 Kananmuna tekee kaurapuuron koostumuksesta ihanan ”tahmaisen” ja kookosöljy pehmentää kivasti kokonaisuutta. Udo’s öljyn nakkasin lusikalla suoraan suuhun!

Kalsiumia kananmunasta ja kaurasta.

Ravitseva salaatti
RAVITSEVA LOUNAS
klo 12:00 Salaatti: pinaatti / lehtikaali / papuja / porkkanaa / kaalia / auringonkukansiemeniä / kastike: oliiviöljy + omenaviinietiikka + puolukkajauhe

Töissä oli vipinää! Onneksi kerkesin aamulla koota kiireestä huolimatta eväsrasiaan herkullisen kombon herkkuja, joita sain hiljentyä hetkeksi nautiskelemaan. Salaattikastikkeen omenaviinietiikka tehostaa ruoansulatusta minkä vuoksi joskus hieman vaikeamminkin sulavat pavut on elimistölle helpompi työstää.

Kalsiumia lehtikaalissa, kaalissa ja auringonkukansiemenissä sekä pavuissa.

VIRTAA VÄLIPALASTA
klo 15:00 Sekametelismoothie: tyrni / cashewpähkinä / kookosmaito / mantelimaito / porkkana / mango / päärynä / inkivääri / lakritsi / vanilja / ashwagandha

Iltapäivässä vilske töissä vaan yltyi! Onneksi työnkuvaan kuuluu myös smoothiebaarin pyöritys, joten smoothierumban keskellä kokosin itselle ”jämistä” pienen smoothien josta sain virtaa loppurutistukseen – kuvaa ei valitettavasti ole sillä hädintuskin kerkesin edes vessassa käymään, hah!

Raakavanukas ja inkamarjoja
FIILISTÄ WORKSHOPPIIN
klo 17:30 Raakavanukas: chiansiemen / tulsinsiemen / seesaminsiemen / psyllium / mustikkajauhe / mehiläisen siitepöly

Töistä jatkoin suoraan viettämään iltaa raakasuklaa workshopin parissa ja ennen workshoppia söin vielä pienen välipalan. Yleensä syön enemmän esimerkiksi avokadon tai banaanin, mutta koska workshopissa tulee aina vähän ”naposteltua” niin mitään hirveän isoa ateriaa en yleensä viitsi edes ennen sen vetämistä syödäkkään – kaakaonibsit, inkamarjat ja pähkinät täyttää hyvin vatsaa ja antaa virtaa loppusiivouksiin asti 😉

Seesaminsiemenet on erittäin hyvä kalsiuminlähde! Kuten myös pähkinät, joita tuli workshopin aikana hieman naposteltua – hehhe.

Täyttävä iltapala
TÄYTTÄVÄ ILTAPALA
klo 21:00 Munakas: kananmunaa / pinaattia / porkkanaa / kaalia + avokado

Illan viimeinen ateria on aina enemmän proteiini ja rasvapitoisempi. Munakas on yks mun tavallisimmista iltaruoista sillä se on niin uskomattoman helppo tehdä ja siihen saa näppärästi vaihtelua ihan pienilläkin jutuilla. Mun kauneusvinkki ja oma salaisuus kauneudenhoitoon on ”avokado päivässä” sen sisältämien hyvien rasvojen vuoksi – suosittelen sen syömistä myös kaikille muillekkin.

Kalsiumia kaalista ja kananmunasta.

Vihermehu
Aamun vihermehu – nam!

Sellanen päivä oli eilinen – monipuolinen ja ravitseva! Workshopissa hillitsin itseni hienosti enkä syönyt yhtään palaa raakasuklaata ja pidin näppini erossa myös jääkaapissa olleista raakatryffeleistä sekä ihanista raakakakkupaloista. Oikeastaan mulla ei tietyllä tapaa tehnyt niitä edes mieli ja tajusinkin, että aiemmin oon yleensä tottumuksesta mussutellut workshoppia valmistellessa ja siivoillessa kaikkea mitä eteen on sattunut. Ihana huomata, että oon päässyt siitä eroon!

Tänään vietänkin vapaapäivää ja ohjelmassa ois tenttiin lukua – huomenna onkin vuorossa hormonikurssin tentti enkä oo kerennyt oikein kuluneella viikolla liiemmin opiskella.. Tänään siis ollaan tiukasti nenä kiinni kirjassa, mutta onneksi aihe on enemmän kuin mielenkiintoinen! Ja tekin tuutte ens viikolla varmasti saamaan osanne, hahhhah.

<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Aino

6 vastausta artikkeliin “Kalsiumia ja meininkejä – torstain (ruoka)päivä!”

  1. Ihanan näköisiä ruokia, erityisesti tuo puuro. Multakin löytyisi noita kauranjyviä, miten keität kyseisen puuron (määrät ja aika)? Olisin tosi iloinen tiedoista 🙂

    • Liotan ensin 1,5dl jyviä 4dl vettä yön yli ja sitten n. 20minuuttia kiehuttelen miedolla lämmöllä liotusvedessä valmiiksi puuroksi aamulla 🙂 Nam!

    • Pakko tulla vielä kertomaan, nyt on kokeiltu ko. puuroa, puolet sellaisenaan kananmunan ja kookosöljyn kera, puolet lisäämällä edellisten lisäksi mm. raakakaakaota ja macaa. Aivan huippua eikä keittämiseenkään mennyt kauaa. Tästä tulee vakiherkku, kiitti paljon! Kiitos blogista & tsempit arkeen 🙂

    • Oi mahtavaa! Maca ja kaakao puuron lisukkeena on vaan jotain ihan uskomattoman hyvää. Om ja nom <3 Kiitos tsempeistä ja sulle kaikkea sitä samaa! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta