Hyvinvoiva keittiö, osa1.

*Sisältää mainoslinkkejä

Multa on useampaan otteeseen pyydetty postausta mun kauppakassin sisällöstä ja useimpia teistä tuntuukin kiinnostavan, että mitä mä oikein päivisin syön 😉 Varsinaisten ruokapäiväkirjojen julkaiseminen ei tunnu musta enää kovinkaan luontevalta, mutta mielelläni annan inspiraatiota muilla keinoin!

Koska pelkkä yksi kauppareissu ei mun mielestä riitä kuvastamaan kokonaisuutta, niin ajattelin sen sijaan aloittaa postaussarjan jonka aloitan nyt kirjoittamalla mun lemppariraaka-aineista joita mun keittiöstä löytyy aina – siis juurikin kuivakaappien sisällöstä. Seuraavissa postauksissa käydään parin kauppakassin sisältö läpi tarkemmin, ihan resepti-ideoiden kera ja tästä päivästä eteenpäin seuraavan kuukauden ajan otan kaikki kaupan kuitit talteen ja teen niistä vielä lopuksi koonnin.

Miltä tälläinen kuulostaa? Oisko jotain ideoita, mitä tähän haluaisitte mun tähän vielä sisällyttävän?

Pidemmittä puheitta lähdetään penkomaan mun kuivakaappien sisältöä pala palalta! Kaikki on siis luomua, jos niitä on sellaisena vaan mahdollista saada:

  • Gluteenittomat kaurahiutaleet, 1,85€ (Provena)
    Aina välillä iskee himo joko ihan perus kaurapuuroon tai banaanilettuihin, joten kaurahiutaleita on oltava aina. Näistä saa myös tehtyä helposti, ja paljon edullisemmin, kaurajauhoa!
  • Proteiinijauheita: Riisiproteiini, Herneproteiini & Heraproteiini n. 25€
    Käytän proteiinijauheita vaihdellen aina riisin, herneen ja heran välillä sekä välillä niitä sekoitellen. Kuukaudessa näitä kuluu yhteensä yleensä yhden pussillisen verran smoothieisiin, chiavanukkaisiin, puuron joukkoon, lettuihin, pannareihin ja erilaisiin herkkuihin 🙂
  • Toco-riisinlesejauhe 7,95€
    Tocoa käytän päivittäin pari grammaa sen E-vitamiini ja kuitupitoisuuden vuoksi, sillä mun iho ja hiukset R-A-K-A-S-T-A-A sitä 🙂 Yhdestä pussista riittää useammaksi kuukaudeksi ja sitä on helppo sekoittaa oikeastaan ihan mihin vaan!

  • Chia-siemen, 14,90€
    Ihan parasta vatsalle! Paljon hyvää kuitua, proteiinia, just oikeassa suhteessa tärkeitä rasvahappoja, mineraaleja.. Ja mikä parasta – chia ei itsessään maistu miltään, niin siihen ei voi oikeastaan koskaan kyllästyä sillä siitä voi tehdä vaikka joka päivä ihan eri makuista 🙂 Kilon pussi riitää pitkäksi aikaa sillä chia turpoaa nesteessä yhdeksänkertaiseksi (!!) ja just nyt sitä saa kilon luomuna 8,50€, eli on hyvä aika hamstrata!
  • Psylliumkuitu, 14,90€
    Teelusikallinen aamulla veteen liuotettuna yhdessä maitohappobakteerien kanssa, on ihan huippu kombo. Psylliumin prebioottiset ominaisuudet ruokkii maitohappobakteereja mikä tekee ihmeitä suoliston hyvälle bakteeristolle 🙂 Toimii loistavasti myös sitkona gluteenittomassa leivonnassa ja pienen käyttömäärän vuoksi yksi pussi tuntuu kestävän lähes ikuisuuden.
  • Kookosöljy 18,90€
    Tätä on oma purkki niin keittiössä kuin kylppärissä ja sitä meneekin päivittäin niin iholle, paistinpannulle kuin smoothieisiin, lettuihin, puuroihin ja kahvin sekaan – jos sellaista satun huomaan 😉 Siis ihan mihin vaan mihin keksin! Ja miksikö? Muun muassa siksi, että se on elimistölle erinomainen energianlähde ja antibakteerisena tekee hyvää niin suolistolle kuin myös elimistön hiljaiselle tulehdukselle. 

  • Kookosmanna 9,95€
    Kruunaa aterian kuin aterian täyteläisyydellään ja kermaisuudellaan. Joskus tulee herkkuhimoissa lusikoitua myös suoraan sellaisenaan purkista 😉 Ihan paras terveellinen herkku! Tarviiko tätä ees sen enempää perustella?

  • Parapähkinätahna 12,90€
    Mun paras ”tekosyy” parapähkinätahnan syömiselle on sen seleenipitoisuus! Lusikallisella tätä päivässä pidän siis huolen riittävästä seleenin saannista, joka on todella tärkeää etenkin sydämelle mutta myös entsyymien ja proteiinien toiminnalle. Ja ilman seleeniäkin söisin tätä varmasti päivittäin sillä maku ja koostumus on vaan niiiiin herkkua! 😀
  • Merisuola 4,95€
    Laadukas suola on tietty tärkeä ruoanlaitossa, mutta se on myös yksi mun aamujuoman oleellisimmista elementeistä 🙂 Kehomme tarvitsee puhtaan, aidon suolan sisältämiä mineraaleja oikeastaan jokaiseen toimintoonsa minkä vuoksi sen saanti on hyvä turvata – ja se auttaa myös nesteitä imeytymään kehoon paremmin, mikä on aktiivisella ihmisellä myös tärkeä huomioida.

  • Kurkuma 4,90€
    Kurkumaa kuluu mausteista ehdottomasi eniten ja taidan laittaa sitä oikeastaan ihan kaikkeen mitä teen, ripauksella mustapippuria terästettynä. Ensin ihastuin sen terveellisyyteen, mutta nykyään oon oppinut tykkäämään jopa sen mausta! Muita mausteita kulutan maltillisesti, mutta kurkumaa joudun ostamaan aina parin kuukauden välein muiden kestäessä jopa puolisen vuotta – hahha!
  • Punaiset linssit, 2,50€ (Aduki)
    Hyvä ja helppo proteiininlähde, jota löytyy kaapista aina hätävarana! Menee loistavasti ihan sellaisenaan erilaisissa kastikkeissa, kasvispihveissä ja salaateissa, kuin myös proteiinilisänä kasvissosekeitoissa.
  • Basmatiriisi, 5,45€
    Mä rakastan riisiä ja tankkaan sitä yleensä ”fiestapäivinä”, etenkin silloin kun tulee treenattua kovempaa 🙂 Oma lemppari pikaruoka on basmatiriisistä ja punaisista linsseistä tehty ”mössö”, johon sekoitan lorautan mukaan oliiviöljyä, korianteria ja rucolaa. Namiii!

  • Kurpitsansiemenjauho, 6,55€
    Kun kerran erehdyin maistamaan kurpitsansiemenjauhoa, ei siitä ollu enää paluuta.. Se on vähärasvaista ja proteiinipitoista, sekä ennenkaikkea ihanan aromikasta. Siitä valmistuukin parissa minuutissa yks mun omista lemppariresepteistä eli pannuleivät, ja akuutin leipähimon varalta sitä onkin oltava aina kaapissa 🙂
  • Oliiviöljy, 9,49€ (Terracreta)
    Oliiviöljy on yks parhaimmista rasvojen lähteestä ja lorauttelen sitä vähän millon mihinkin. Terracreta on mun oma lemppari ja tykkään siitä niin paljon, että vedän sitä joskus ihan suoraan lusikalla nassuun! Namnam 🙂

Listasta tuli yllättävän pitkä, eikä sen tosiaankaan ollut tarkoitus olla mikään FitnessFirstin mainos.. Mutta fakta vaan sattuu olemaan se, että siellä on sen verran laadukas valikoima kaikkea luomua edulliseen hintaan niin mun ei oikeastaan tarvi hakea kaupasta muuta kuin kaikkea tuoretta 😀 Kaikki tän postauksen hinnat on normaalihintoja ja usein ostankin tuotteita isompia eriä silloin kun ne on alennuksessa (kuten esimerkiksi nyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki tän listan tuotteet on). Tarjoushintojen metsästys ja suurien pakkauskokojen suosiminen onkin osoittautunut mulle parhaaksi keinoksi pitää ruokakulut kurissa samalla luomua suosien.

Näiden lisäksi kuivakaapeista löytyy tietty kaikkea muutakin, mutta nää on ne mitä käytän päivittäin/viikottain ja ostan lähes joka kuukausi lisää – muut on sitten sellaisia ”ylimääräisiä” spesiaalijuttuja, joilla hemmottelen itseäni aina silloin tällöin kun huvittaa ja tekee mieli 😉

Mitä teidän kaapeista löytyy? Samoja juttuja, vai jotain ihan muuta?

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

2 vastausta artikkeliin “Hyvinvoiva keittiö, osa1.”

  1. Mielestäni ihan ok ettet julkaise ruokapväkirjoja jos se ei tunnu omalta jutulta. Ja tosiaan viikon syömiset vaihtelee ja sehän on ihan normaalia. Normaalikuvaa ei saa jos on paljon juhlia, flunssaa, työmatkoja tai kiirettä. Kauppakassi-kuitti idea kuulostaa hyvältä. En tiennytkään että kurpitsasiemenjauhoa on, mielenkiintoista. Monta hyvää tuotetta mutta hinta on kyllä este tuo jauhokin sikakallista. Kookosmannaa olen himonnut kauan ja mietin onko kookosöljyn makuista ja ravintoarvoltaan sama? Yhdellä ravintoluennolla rav.terapeutti ”pelotteli” niin kookosöljyn kovia rasvoja että jätin sen pois. Käytän vain ulkoisesti. Oletko saksanpähkinävoita kokeilut? Onko kokemusta manteliöljystä? Omasta kaapistani löytyy chiaa, psylliumia, riisiproteiinia(vaikka maistuu aivan kamalalta!)ja kurkumaa.

    • Kiitos Ninna, näin mäkin sen ajattelen! 🙂 Kookosmannassa on kookosöljyn lisäksi myös kookoksen proteiinit ja hiilihydraatit eli ravintoarvo on eri. Maku on myös omasta mielestäni ”pehmeämpi” ja hieman makeampi – siis ihan todellista herkkua! 🙂 Kookosöljyn rasvoista pelottelu on hyvin vanhanaikaista ja täysin tarpeetonta. Manteliöljyä en oo koskaan sisäisesti käyttänyt, joten en osaa sanoa siitä mitään, mutta saksanpähkinätahnaa kylläkin ja siitä tykkäsin. Todella hyviä rasvoja aivoille ja rakastan saksanpähkinän aromia, mikä tulee voissa ihanasti esille 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta