Hillitse hiljaista tulehdusta

Kun aiemmin kerroin teille, kuinka lomaruokavalioni näkyi naamasta läpi, lupasin kommenttien innoittamana kertoa teille myös elimistön hiljaisesta tulehduksesta sekä sen hillitsemisestä ruokavalion avulla. Aikaa on toki vierähtänyt tässä välissä, mutta mulla on aina kuitenkin tapana pitää lupaukseni ja nyt on sen lunastuksen aika. Parempi kuitenkin myöhään kun ei milloinkaan, eikö? Samalla tää juttu sopii nyt myös ihan täydellisesti ”Sokeriton Syyskuu” -teemaankin ja kohta hoksaatte miksi 😉

Ja faktahan kuitenkin on, että nää asiat ei vanhene. Ainoastaan vaan tulee ajankohtaisemmaksi päivä päivältä ihmisten terveysongelmien lisääntyessä huonojen elämäntapojen seurauksena.Hillitse hiljaista tulehdusta
Elimistössä kytevä hiljainen tulehdus, inflammaationakin tunnettu, on yksi tavallisimmista useiden yleisimpien oireilujen ja monien elämäntapasairauksien sekä kroonisten tautien taustalla piilevä syy. Siitä vaan harva kertoo meille ja sen hoitamisen sijaan yritetään lievittää oireita erilaisilla hoidoilla sekä lääkkeillä. Jylläävä tulehdus myös heikentää luonnollista vastustuskykyä vaikuttaen siten tietysti hyvinvointiimme ja yllättäen myös laskee treenaamisesta saatavaa hyötyä hidastaen palautumista ja sen kautta kehittymistä entistä nopeammaksi, vahvemmaksi, muodokkaammaksi ja voimakkaammaksi – oli tavoite mikä tahansa.

Kuten jo mainittu, vaikka kyseinen tulehdus jyllää meidän sisällä oireilee se yleensä myös iholla.. Aivan kuten mullakin. Ihosta tulee herkkä ja arka, pinnasta kuiva ja punoittava. Tiedättehän, sellainen tulehtuneen näköinen ja ilman mitään selitettävää syytä. Kauneus lähteekin sisältäpäin ja on hyvä muistaa, että turvotus, harmaa ja eloton, kellertävä tai punakka iho ja olemus ovat yleensä merkkejä siitä, että kaikki ei oo ihan kohdillaan. Kuitenkin näiden pinnallisten reaktioiden lisäksi on hyvä muistaa, että kyse on paljon isommasta jutusta minkä vuoksi asiaan kannattaakin suhtautua vakavasti.

Hillitse hiljaista tulehdusta
Hauskaa on se, että elimistön tulehdustilaa laskiessa ruokavaliolla onnistutaan lyömään monta kärpästä yhdellä iskulla. Tässä suhteessa päteekin monta kertaa toistetut ohjenuorat, joita mä pidänkin terveellisen ruokavalion perustana:

  • vältä prosessoitua ruokaa ja karsi antiravinteet ruokavaliosta
  • suosi tuoreita ja puhtaita raaka-aineita (tuotteita, jotka eivät tarvitse tuoteselostetta lainkaan)
  • panosta rasvojen laatuun
  • valitse proteiininlähteeksi mieluiten kalaa, pähkinöitä, manteleita tai soijaa

Tulehdusta lievittävä terveellinen ruokavalio onkin kaikille suositeltavaa, sillä se onnistuu samalla myös vaikuttamaan positiivisesti veren kolesteroliarvoihin, verenpaineeseen, verensokeriin sekä elimistön ja etenkin rasvojen epäterveelliseen hapettumiseen. Perusterveellisellä ja paljon tuoreita, puhtaita raaka-aineita sisältävä ruokavalio onkin hyvä pohja, jonka avulla pääsee jo pitkälle 🙂

Erityisesti tulehdusta lieventäviä, niin sanotusti anti-inflammatorisia, ruokia ovat omega-3 rasvahappoja sisältävät erilaiset siemenet sekä pähkinät ja rasvainen kala. Omalla kohdallani pidänkin tärkeimpänä rasvahappojen oikeaa suhdetta. Rasvojen lisäksi elimistön hapettumista hidastavia tärkeitä antioksidanttien lähteitä ei saa unohtaa! Hedelmät ja marjat ovatkin verrattomia sillä niiden ansiosta tulehdusta kiihottava verensokerin heittely vähenee, samalla hilliten myös ruokailun aiheuttamaa mahdollista elimistön tulehdusreaktiota.Hillitse hiljaista tulehdusta
Yllättävinä tekijöinä luonnon oma ihme, antibakteerinen kookosöljy, sekä muutamat spesifit mausteet kuten omat suosikkini kurkuma, inkivääri ja curry onnistuvat myös vaikuttamaan terveyteemme positiivisesti tulehdusta hiljentäen. Erilaiset kuumat juomat ja mausteiset ruoat tonnistuvatkin tasapainottamaan elimistöä. Kookosöljyllä nautittu kurkuma-matcha voisi ollakkin aika villi syystrendi, joka ainakin saisi kaikki terveystietoiset puolelleen – hahha! 

Omat lempparit anti-inflammatorisista ruoka-aineista:

  • Vihreä tee – erityisesti matcha!
  • Hedelmät ja marjat, erityisesti hyviä rasvoja ja vahvoja antioksidantteja sisältävä tyrni
  • Elimistöä tasapainoittavat & emäksisöivät viherjauheet
  • Omega-3 rasvat ja etenkin Udo’s Choice Oil
  • Lohta kerran-pari viikossa!
  • Kurkumaa ja inkivääriä milloin missäkin muodossa

Vaikka mä mielummin tietysti keskittyisin vaan kaikkeen mistä kannattaa nauttia niin ajattelin, että kaikkien edellämainittujen vinkkien lisäksi olis reilua vielä loppuun kerrata mitä sitten ei kannata syödä eli ruoka-aineita, jotka villitsee tulehdusta.. Pahimmat on jo aiemmin mainittu eli prosessoitu ruoka, punainen liha, transrasvat, pitkälle käsitellyt maitotuotteet ja sokeri. Edellämainittujen lisäksi kannattaa kiinnittää myös huomiota arakidonihapoksi elimistössämme muuttuviin omega6-rasvahappoja (esimerkiksi rypsiöljy) sisältäviin raaka-aineisiin ja eläinperäisiin rasvoihin, keinotekoisiin makeutusaineisiin (kuten aspartaami) ja käsiteltyihin viljoihin, etenkin gluteenia sisältäviin.

Heräskö jotain kysyttävää?  Halutessaan kannattaa lukaista vaikka lääkäri Olli Sovijärven vinkit ja ProNutritionistin laajasti sekä hyvin tieteellisesti aihetta käsittelevä kirjoitus 🙂 Huomenna jatketaankin sitten Sokeriton Syyskuu -teemaa kompastuskivien kautta ja viikonloppuna onkin sitten sokerittomien reseptien vuoro. Wihiiii!

<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

 

Aino

7 vastausta artikkeliin “Hillitse hiljaista tulehdusta”

  1. Heippa, mä voin rehellisesti sanoa että oon ihan tulehtunut ja se tuntuu. Mun keho oikeasti tuntuu sairaalta ja kipeältä ja olo on huono.
    Söin eräs päivä viljattomasti ja ihan melkein maidottomasti – olo oli suorastaan eufoorinen kun yhtäkkiä ei ollut nestepöhöä päällä tai muutenkaan turvottanut. Aion pyrkiä samaan oloon ja pikkuhiljaa saada kehon kuntoon 🙂 Onneksi hyvinvoinnin ammattilainen on mun rinnalla ja esim sun blogista saa niin hyviä vinkkejä! 🙂
    Ootko tehnyt postausta tälläisistä aterioista, jotka eivät aiheuttaisi tulehdusta? 🙂

    • Tsemppiä Armi! Se eufoorinen olo on juurikin se palkitseva, jonka ansiosta jaksaa sen vaikean alkuajan yli. Mulla oli itseasiassa kehitteillä ruokapäiväkirjapostaus tälle viikolle, mutta se siirtyikin ens viikolle – voisin ottaa siihen erityiseksi näkökannaksi myös tän tulehduksen lieventämisen tai sitten tehdä siitä kokonaan omansa 🙂

  2. Hei Aino!
    Hyvää asiaa, matala-asteinen tulehdus on tosiaan monen kansansairauden taustatekijöissä. Puuttuisin kuitenkin noihin tulehdusta aiheuttaviin ruokiin. Linkkaamassasi Pronutritionistin artikkelissakin todettiin ettei omega-6-rasvoilla ollut yhteyttä matala-asteiseen tulehdukseen, vaikka niiden määrää entisestään kasvatettiin ruokavaliossa. Rypsiöljy ei myöskään ole merkittävä omega-6-lähde, vaan sitä löytyy muista öljyistä ja pähkinöistä huomattavasti enemmän. Tulehdus on yhdistetty lähinnä arakidonihappoon ja lihatuotteisiin.
    Maidon kohdalla merkityksellistä on, missä muodossa maitotuotteet nautitaan. Esimerkiksi juustolla ja luonnonjogurtilla ei ole todettu olevan matala-asteista tulehdusta aiheuttavia ominaisuuksia vaan ne ovat pikemminkin neutraaleja.
    Jne. Jne.
    Ainakin ollaan samaa mieltä siitä että sokeria ei kukaan tarvitse. Hyvä juttu että otit esille tuon sokerittoman syyskuun!
    Aurinkoisin terveisin, Hilla.

    • Heippa Hilla,

      ja kiitos hyvästä kommentistasi sekä asiapitoisista huomautuksistasi 🙂 Oikaisin tekstissäni ehkä muutamia polkuja hieman harhaanjohtavilla sanavalinnoilla sillä en halunnut mennä tekstissä ”liian syvälle” mikä tietysti antaa varaa väärinymmärryksille. Pronutritionistin artikkeli toki viittaa tutkittuihin faktoihin, mutta nekään ei tietenkään ole yksiselitteisiä.. Mutta pointti onkin juuri tuossa mainitsemissasi arakidonihapossa, joksi rypsiöljyn omega-6-rasvahapot elimistössämme muuttuvat.
      Ja olet oikeassa maitotuotteista, että niiden valmistustavalla on väliä. Kuitenkin suurin osa maitotuotteista on hyvin pitkälle käsiteltyjä ja kaukana alkuperäisestä maidosta (mainitsemasi luonnonjogurtti ja juustot ovatkin hyvin lähellä alkuperäistä raaka-ainetta). Suurin osa ostetuista maitotuotteista ovat kuitenkin pastöroituja, vähärasvaisia jne jne jne, joten pidin aiheellisena käyttää tekstissä yleistystä.

      Aurinkoista syksyn jatkoa sullekkin! 🙂

    • Suoristin muutamat oikaisemani mutkat tekstistä sun kommentin inspiroimana, jospa se nyt olisi selkeämpi ja entistä informatiivisempi 🙂

  3. Oon aivan hullaantunut näihin sun teksteihin! Pyörittelen hoitajana samoja asioita todella paljon, mutta kun viralliset suositukset Suomessa on mitä on, mulla on aivan epätoivoinen olo välillä tän asian suhteen. Voi kun kaikki ymmärtäis!

    Oon päivittäin jollakin tavalla tekemisissä elintasosairaiden kans, etenki diabetes näkyy mun työssä todella paljon. Toimin myös haavahoitajana, ja se työmaa on käsittämätön. Ei parane, vaikka kuin hyvin hoidat, kun elimistö on tulehdustilassa ilman varsinaista infektiota.

    • Kiitos Sarppa! Musta tuntuu, että pieniä heräämisen aaltojen on alkanu tapahtumaan ja toivon kovasti niiden näkyvän pikkuhiljaa isommissakin mittakaavoissa.. 🙂 Kuulostaa kyllä tosi radikaalilta, mut niinhän noi jutut vaan menee. Surullista, mutta totta :/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta