Herkuttelu ilman tunnontuskia

Ootte saattaneet huomata, että meikäläinen on aikamoinen herkkusuu. Rakastan ruokaa, rakastan sen tekemistä ja ennenkaikkea rakastan sen syömistä – siis hyvän ruoan, jonka jokainen suupala saa mun makuhermot hykertelemään onnesta. Ruokaa, joka on terveellistä ja ravitsee niin mun kehoa kuin mieltäkin.

Harhaluuloisesti monesti ajatellaan, että terveellinen ruoka on ykstoikkoista ja mautonta, mutta tiedättekö mitä? Se harhaluulo on väärä ja nyt mä haluan kertoa teille miten voitte herkutella joka päivä ilman huonoa omaatuntoa.

Ruokapäiväkirja

Törmään edelleen paljon, etenkin lomien ja pyhien aikaan, siihen kuinka ihmiset kokevat ristiriitaisia tunteita terveellisen elämäntyylin ja loman tuoman herkuttelun suhteen. Voinko syödä palan kakkua mummon syntymäpäivillä, tai voinkohan mutustaa pari piparia tai tortun glögin kaverina? Tuntuu, että helposti nämä kaksi asiaa (siis terveellinen ruokavalio ja herkuttelu) nähdään asioina, joita on mahdoton yhdistää.

Mä uskon, että tää johtuu hyvin vahvasti tietynlaisesta kieltäytymiskulttuurista missä monet elää. Elämäntapamuutosta aloittaessa tehdään itselle hyvin selväksi mitä ei sitten varmastikkaan saa syödä ja ruokavalio yksinkertaistetaan hyvin simppeliksi niin, että makrojakauma tukee hyvin omaa tavoitetta. Suunnitelmallisuus on hyvä juttu, mutta jos syödään tosi mautonta, simppeliä ja ykstoikkosta ruokaa päivästä toiseen tai noudatetaan todella tiukkaa ja kurinalaista ohjenuoraa, niin siinä piilee helposti myös kyllästymisen riski.

Brunssi

Kyllästyminen normaaliin, arkipäiväiseen ruokaan puolestaan lisää repsahtamisriskiä ja sitä, ettei ruoasta saada nautintoa. Ja sitä nautintoa sitten usein juuri lähdetäänkin hakemaan oikein kaksin käsin lomalta, tai vaikkapa joulupöydästä, kun irrottaudutaan hetkeksi irti omista normeista ja päästetään patoutuneet himot valloilleen.

Jos multa kysytään, niin en oo sitä mieltä ettei esimerkiksi jouluna sais syödä konvehteja, pipareita ja torttua. Mä ainakin tiedän jo valmiiksi, että tuun nautiskelemaan Wiener Nougatilla ja juustoilla raakasuklaan kera! Kyse on kohtuudesta, ja tietoisesta valinnasta.

Mustapapubownie

Nautinto! Se onkin se juttu, mikä monella tuntuu unohtuvan. Ravinto on ihmisen perustarve, ja me tarvitaan ruokaa pysyäksemme hengissä. Mutta yhtälailla nautinto on tärkeä osa ruokailua. Ruoan pitää maistua hyvältä, sen tulee näyttää hyvältä, sen tulee tuoksua herkulliselta ja tuntua hyvältä suussa. On tärkeää, että ruoka tyydyttää jokaista aistia – silloin se ravitsee meitä parhaiten, ja tuottaa meille eniten tyydytystä.

Ja tän kaiken nautinnon voi kokea parhaimmillaan silloin, kun on oikeasti läsnä syödessään ja keskittyy jokaiseen suupalaan antaumuksella.

Eikä sen nautinnon tarvi olla mikään kielletty hedelmä, vaan päinvastoin. Kun antaa itselleen luvan siihen, niin myös kiusaus sen suhteen on pienempi – ja itseasiassa sekään ei edes haittaa, kun oppii aidosti nauttimaan niistä asioista jotka oikeasti tekee itselle hyvää.

Oikeanlainen ruokavalio

No okei, miten sitten voi herkutella ilman tunnontuskia? Miten yhdistetään nautinto ja terveellinen ruokavalio, jotka usein nähdään irrallisina toisistaan?

Yksinkertaisin ratkaisu on asennemuutoksella ja siirtymällä kieltäytymiskulttuurista nautiskelukulttuuriin. Tajuamalla, että jokainen suupala joka me syödään voi joko tehdä meille todella hyvää tai päinvastoin – ja alkaa keskittyä niihin, joista meidän keho nauttii eniten.

Musta tuntuukin, että jos elämäntapamuutos tehdään toisen ihmisten sääntöjen sanelemana siitä helposti jää puuttumaan yksi oleellinen tekijä. Nimittäin ymmärrys. Ymmärrys kokonaiskuvasta ja siitä miksi tehdään tiettyjä valintoja mihin yleensä pelkkä ulkoinen motivaattori (esim. ulkonäköpaineet ja painonpudotus) ei anna riittäviä eväitä.

Tän vuoksi monet saattaa pitää esimerkiksi kaloritonta aspartamiinilla makeutettua kolajuomaa tuorepuristettua mehua parempana vaihtoehtona.

Laku-vadelmamousse

Mä oon itse ollut nyt lomalla jo useamman viikon, ja loma on yks niistä ajanjaksoista jolloin ihmiset helposti repsahtaa ja kotiin palattuaan sitten podetaankin morkkista lomaherkuttelusta. Morkkis jo itsessään on mun mielestä merkki siitä, että oman elämäntavan suhteen tulis tehdä muutoksia. Mutta tähänkin on olemassa yksinkertainen ratkaisu, joka pätee mun mielestä hyvin aina: syödään terveellistä perusruokaa ja pidetään itsemme sillä kylläisenä.

Kun peruspohja on kunnossa, ja päivisin syö niin aamupalan, lounaan, illallisen kuin välipalatkin niin huomaa nopeasti että olo on todella hyvä eikä mielitekojakaan ole niin valtavasti. Ja kun tää peruspohja on kunnossa, niin sitä voi kohtuudella täydentää myös niillä herkuilla 😉 Täyttävän ja ravitsevan lounaan jälkeen ei varmaan tee mieli vetää koko rasiaa konvehteja jälkkärikahvin kanssa, vaan todennäköisesti jo muutama riittää – vai kuinka?

Oikeanlainen ruokavalio

Yksinkertaistan asiaa vielä hiukan, jos tuntuu että mun selityksestä on vaikea ottaa koppia:

  • Syö ravitsevaa, puhdasta ja herkullista ruokaa joka päivä, joka aterialla
  • Mieti, mistä saat eniten energiaa ja ravinteita. Mistä sulle tulee oikeasti hyvä olo, ja mistä puolestaan ei?
  • Älä kiellä itseltäsi mitään, vaan keskity sen sijaan kaikkiin niihin hyviin vaihtoehtoihin joilla voit itseäsi hemmotella. Pidä huoli, että jokaisella aterialla suurin osa sun aisteista kokee tyydytystä!
  • Lopeta itsesi turha ruoskiminen ja muista kohtuus! Kun 80% valinnoista on niitä hyviä, niin loput 20% voi ottaa rennommin

Tiedättekö mikä tässä on parasta? Se, että aluksi nää jutut voi kuulostaa hieman kaukaisilta omassa arjessa, mutta kun pienen hetken kuluttua alkaa huomaamaan positiivisia muutoksia omassa olossaan niin yhtäkkiä sitä ei enää edes kaipaakkaan niitä ”normaaleja herkkuja” tai osaa nauttia niistä.

Herkuttelu

Ja sitten kun niin käy, niin mulla on ratkaisu myös siihen! Nimittäin kaikki terveelliset herkut, joiden kirjo on laaja kunhan niillä vaan antaa mahdollisuuden. Omia suosikkejani on kaikki itsetehdyt hedelmä- ja marjapohjaiset vanukkaat ja nicecreamit, raakasuklaa, sekä kookosöljyyn tehdyt bataatti- tai perunalastut. Ja jos mulla on kunnolla aikaa tehdä jotain hyvää niin kaikki lämpimät paistokset, muffinssit, leivokset ja kakut, myös raakana!, on ihan lyömättömiä. 

Kun mulle terveellinen ruokavalio muodostui intohimoksi ja aloin nauttimaan sen aikaansaamasta hyvästä olosta, aloin samalla kiinnostumaan ruoasta itsestään pelkkien makrojen sijaan. Kuten mitä se sisältää: onko siinä sokeria, ja jos on niin mitäs se oikein tekeekään kropalle? Entäs makeutusaineet? Tai säilöntä- ja väriaineet?

Ja sillä tavalla aloin löytämään itselleni ne isoimmat ”EI”:t omaan ruokavalioon. Ja siinä vaiheessa kun oikeasti tiedostaa mistä oma kroppa nauttii ja saa niitä sille tärkeitä ravinteita ja energiaa, niin on helppo irtaantua kieltäytymiskulttuurista – sillä ne huonot vaihtoehdot eivät enää edes ole vaihtoehtoja.

Herkuttelu

Nykyään en todellakaan halua olla ehdoton syömisteni suhteen, mutta silloin kun mulla on vara valita niin tottakai haluan valita itselleni sen parhaan mahdollisen vaihtoehdon tilanteeseen nähden. Ja täällä reissussakin se on toiminut aivan loistavasti! Mä en saa mielihyvää ajatuksesta, että söisin kasapäin irtokarkkeja – jota muuten ennen harrastin aika useinkin – enkä tykkää ajatuksesta, että söisin runsaasti tyhjiä kaloreita jotka ei tee hyvää mun kropalle mutta onneksi, mutta herkkusuuna oon onnellinen kaikista paremmista vaihtoehdoista (kuten kookosjäätelöstä!).

Valintojen tiedostaminen on kaiken a ja o, ja siinä vaiheessa kun ymmärtää mitä tekee ei tarvitse potea turhaa epävarmuutta tai morkkista.

Miten te suhtaudutte herkutteluun? Onko se ehdoton no-no, vai ootteko herkkusuita kuten mä? Ja jos ootte niin mitkä on teidän lempiherkut?

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

4 vastausta artikkeliin “Herkuttelu ilman tunnontuskia”

  1. Olen todella herkkusuu, mutta pyrin myös valitsemaan terveellisesti. Suosikkejani ovat raakasuklaa, raakakakut ja kookosmaitojäätelö, sekä erilaiset itsetehdyt herkut. Huomaan nopeasti olossa jos makeaa alkaa mennä liikaa, joten silloin on helppo vähentää. Ongelmani on että syön aina liikaa. Ei niin että kuvittelisin syöväni liikaa, vaan todella syön mahan ihan liian pinkeäksi. En välttämättä herkuilla, vaan ihan perusruualla. En tiedä miten saisin itseni jättämään vatsaan sopivan olon, syön varmasti ravitsevaa ja monipuolista ruokaa joten en usko sen johtuvan ravinneköyhyydestäkään. Ja jos onnistun lopettamaan ajoissa, tulee heti se olo että nimenomaan kiellän itseäni, ja se on ikävä kierre. Onko sinulla ideaa mikä voisi auttaa?

    • Hmm..! Toi on kinkkinen tilanne. Mä tiedän, nimittäin mä oon joskus ”kärsinyt” samasta.. Ootko koskaan miettinyt mistä se syöminen johtuu? Millä ns. ”perustelet” itsellesi sitä, että tarvitset ruokaa lisää ja että vähempi ei riitä? Mulla auttoi sen pohtiminen paljon. Kirjoitin niihin aikoihin ruokapäiväkirjaa, jossa oli kohta ”MIKSI” mihin aina kirjoitin fiiliksistä syömisen suhteen ja se auttoi tajuamaan paljon. Otin aina lautasellisen ruokaa ja jos sen jälkeen teki mieli lisää, pohdin aina syytä siihen ennenkuin santsasin.. 😀 Kannattaa kokeilla, josko se auttais! 🙂

  2. hyvä synninpäästö pisti ajattelemaan.itse syön hyvin askeettisesti ja mulle ok ettei ruoka on mautonta ainut mauste jota käytän kaneli kurkuma inkivääri ja suola nekin terveydellisten syiden takia ruoka pitkälti polttoaineitta.nautin tosin ns terveellisitä herkuksta leipäjuusto smoothiet chiavanukas ym mutten voisi kuvitella syöväni jotai vehnäpullaa tai maitosuklaata.en tiedä onko pakko herkkuja syödä vai syödä itselleen sopivalla tavalla?mulle ei vaan maistu.on ok tuo synttärikakku ym mutta jos ei halua ei väkisin mielestäni

    • Heippa ninna! Ja kiva, että kirjoitus laitto ajattelemaan 🙂 Ja siis ei – en todellakaan tarkottanut, että ois pakko syödä herkkuja. Itseasiassa noi smoothiet ja chiavanukkaat on juuri niitä munkin ”herkkuja”! 😀 Tärkeintä mun tekstissä olikin oikeastaan se pointti kieltäytymiskulttuurista, joka ei vaikuta sun tapauksessa olevan se pointti sillä sun motiivit vaikuttaa ”puhtailta” 😛 Mä oikeestaan en usko, että kun pääsee eroon kieltäytymiskulttuurista lähemmäs juurikin terveyslähtöistä ajattelua, niin kukaan haluaa vehnäpullaa tai maitosuklaata.. 😉 😀

      Ja hei, kantsii kurkuman lisäksi käyttää mustapippuria kans! Se tehostaa sen vaikutuksia 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta