Hellimällä suolistoasi voit tulla onnellisemmaksi

Alkuvuodesta kerroin, että mun mielestä kolme tärkeintä askelta hyvinvointiin on 1) panostaminen unen laatuun ja palautumiseen, 2) suoliston hyvinvointi ja 3) positiivinen ajattelu. Tänään keskityn näistä keskimmäiseen ja haluan samalla antaa teille ajattelemisen lisäksi myös ihan konkreettisia vinkkejäkin siihen, miten suolistostaan voi pitää parasta mahdolista huolta 🙂

Aloitetaan ihan ensin miettimällä, että miksi suoliston hyvinvointi on niin tärkeää. Suoliston sanotaan jopa olevan toiset aivomme sitä säätelevän enteerisen hermoston vuoksi, joten sen luulisi kertovan jo paljon ja itseasiassa sen optimaalisen toiminnan merkitys on hyvinkin oleellista elämänlaatumme kannalta. Ruoansulatuksen ja aivojen välinen yhteys voi saada aikaan erilaisia toiminnallisia, niin pidempiaikaisia kuin lyhytkestoisiakin, ongelmia aikaan puhtaasti psyykkisistä syistä.. Aina siis ei ole myöskään puhtaasti kyse siitä, mitä pistät suuhusi – vaikka toki myös vääränlainen ruokavalio on stressi elimistölle.

Mietitäänpä tilannetta, jossa vatsa ei toimi optimaalisesti. Jos se kerää ilmaa ja aiheuttaa ilmavaivoja, tuntuuko se kivalta? Tai mitä jos se on jatkuvasti löysällä ja toimii liian nopeasti, joskus jopa varoittamatta? Entä jos ummettaa? Jos oot joskus potenut jotain edellä olevista (erittäin yleisistä) oireista, tiedät varmasti että niillä on itse oireen lisäksi myös muita harmillisia vaikutuksia – sellaisia, jotka pahimmassa tapauksessa rajoittaa omaa elämää ja saa olon tuntemaan ahdistuneeksi. Vaikka edellisistä ummetus on ”hiljaisin” ja monista varmaan vaarattomin, on sen vaikutukset terveyteemme todella tuhoisat jos emme puutu siihen tarpeeksi ajoissa.

Tälläisten aika nopeasti ilmaantuvien ja helposti huomattavien oireiden lisäksi suoliston epänormaali toiminta ja huono kunto voi oireilla myös muilla tavoin. Esimerkiksi Suomessa suhteellisen yleinen suolistosairauden, keliakian, oireita on mm. vatsakivut, ilmavaivat, ripuli, turvotus, vatsan kouristelu, ruokahaluttomuus, anemia, väsymys, ihottuma ja muut iho-oireet, aftat, vitamiinipuutokset, osteoporoosi, nivelkivut, keskushermoston oireilut ja gynekologiset ongelmat.

Noita samoja oireita ilmenee myös muiden suolisto-ongelmien ja sairauksien yhteydessä. Musta on huolestuttavaa, että joidenkin kyselyiden mukaan jopa 80% suomalaisista kärsii jonkinlaisista vatsaongelmista ja suurin osa pitää niitä täysin normaaleina. Haluan muistuttaa, että sitä ne ei ole. Oli kyse sitten toiminnallisista vaivoista tai ihan harmittomalta tuntuvasta turvotuksesta, suosittelen aina pohtimaan mistä moiseet oireet voisi johtua – ja helpottavaa kyllä, niiden taustalta löytyy yleensä aika helposti hoidettavissa olevia juttuja. Kunhan niitä ei vaan päästä etenemään liian pitkälle 🙂

Mistä nämä moninaiset oireet sitten johtuu? Keliakia on tietysti asia erikseen, enkä siihen nyt sen kummemmin takerru, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi selitettynä ongelmat suoliston toiminnassa saa yleensä aikaan ravinnepuutoksia mikä on varmasti yksi yleisimmistä syistä kaikkiin ongelmiin. Jos suolisto ei toimi optimaalisella tavalla ei meidän syömämme ravinto myöskään pääse kehon käyttöön tavalla, jolla sen kuuluisi.

Näihin suoliston ongelmiin on yleensä aika harvoin syypäänä mikään sairaus, vaan yleensä kaikki lähtee elintavoista. Epäterveellinen ruokavalio on tietysti yksi isoimmista tekijöistä, kuten myös stressi, liian vähäinen uni, kehon nestevajaus, suolistobakteerien epäsopusuhta ja tuore-entsyymien vähyys ruokavaliossa.

Kuten jo varmasti tuli selväksi, niin suolisto oireilee todella monella eri tavalla ja erittäin yksilöllisesti. Hyvin usein niihin tilanteisiin, joissa ”ollaan jo kokeiltu kaikkea” löytyy apu ja helpotus kun aletaan laittamaan palikoita kuntoon juurikin suoliston hyvinvoinnin edistämiseksi 🙂

Vatsasi toimiessa optimaalisesti syntyy valtava ketjureaktio: ravinteet imeytyy paremmin kehosi käyttöön mikä näkyy niin energiatasoissa, aivojen toiminnassa, fyysisessä suoritukyvyssä, hormonitoiminnassa kuin stressitasoissasi! Toiminnallisten ongelmien loistaessa poissaolollaan myös olo on kevyempi ja rauhallisempi, kun ei tarvitse kärsiä kiusallisista oireista.. Näin muutamia hyviä juttuja mainitakseni 😉

Ruoansulatukselliset ongelmat on yleensä yksilöllisiä, mutta yleisesti tilannetta on helpoin lähteä korjaamaan kiinnittämällä huomiota seuraaviin asioihin:

Kuitua! Ruokavalion riittävästä kuitupitoisuudesta kannattaa pitää huolta syömällä runsaasti kasviksia ja hedelmiä, marjoja, täysjyvää, siemeniä, pähkinöitä.. Kuitupitoinen ruokahan tekee myös kylläiseksi ja pitää verensokerin tasaisempana 🙂 Itse juon lähes päivittäin psyllium-shotin, eli 1-2 tl psylliumia veteen liotettuna, sillä se on liukenevaa kuitua minkä lisäksi sillä on suolistobakteerien kannalta suotuisia prebioottisia ominaisuuksia.

Vähennä suoliston kuormitusta ajoittamalla ateriasi fiksusti: kiireen keskellä, kun kehomme ei välttämättä optimoi energiaa eniten ruoansulatukselle, kannattaa suosia helposti sulavia ja imeytyviä ruokia, ja hetkinä jolloin tiedämme olevamme rennompia syömisen jälkeen nautiskella hieman ”haastavampiakin” aterioita. Kaikkissa aterioissa on kuitenkin hyvä muistaa entsyymien määrä sekä mahdollisesti jopa optimoida ruoansulatusta tietyillä syömistavoilla.

Suolistobakteerien vaikutus terveyteemme on asia, josta tipahtelee jatkuvasti kiinnostavaa tuktimustietoa! Jo nyt on selvillä, että esimerkiksi ylipainoisilla ihmisillä on erilainen suolistobakteerikanta. Suolistossamme elää paljon erilaisia bakteereja joilla jokaisella on oma tehtävänsä, mutta jos ”haitallsiemmat” bakteerit alkaa lisääntymään liiaksi vie se tilaa hyviltä bakteereilta mikä voi näkyä muun muassa hiivasyndrooman kaltaisena oireiluna.

Entsyymit on elintärkeitä ja ne on osana oikeastaan jokaisessa aineenvaihdunnallisissa reaktioissa. Ruoansulatuksessa entsyymit saa ruoan pilkkoutumaan ja täten mahdollistaa ravinteiden hyödyntämisen! Ruoansulatuksellisesti myös suolahappo on erittäin tärkeä, ja muun muassa sen luonnollinen eritys kehossa vähentyy yleensä stressin vaikutuksesta.

Joogaa, meditoi, oleskele luonnossa, rentoudu. Ruoansulatuksemme toimii parasympaattisen hermoston vaikutuksesta, tahdostamme riippumatta, ja se on juurikin kytköksissä rentoutumiseen. Aivan yhtälailla kuin stressi voi aiheuttaa ruoansulatukselle ongelmia, voi ruoansulatuksen ongelmat myös aiheuttaa stressiä – asioita on siis hyvä osata tarkastella sen molemmilta puolilta 🙂 Luonnollisesti myös oikeanlaisella liikunnalla voi aktivoida ruoansulatuksen toimintaa, kuten esimerkiksi tietyntyyppisillä joogaharjoituksilla.

Tässä siis tiivistettynä mun ajatuksia suolistosta, ja tuun jatkamaan tän aiheen parissa perehtymällä vielä tarkemmin suolistobakteereihin ja niiden vaikutukseen kuten myös tuore-entsyymien tärkeyteen 🙂 Miltä kuulostaa? Oisko vielä jotain muuta, mistä haluaisitte kuulla enemmän?

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Aino

9 vastausta artikkeliin “Hellimällä suolistoasi voit tulla onnellisemmaksi”

  1. Pysyn kuulolla suolistoasioissa, nää niin vaikuttaa kaikkeen! Mulla todettiin vasta atrofinen gastriitti ja mahahapot puuttuu kokonaan, lisäksi siitä on seurannut kaikenmaailman puutoksia, kuten b12 ja d-vitsku puuttui kokonaan. Nyt epäillään vielä crohnin tautiakin lisäksi. Voin kertoa ettei oo ruokavaliojutut ihan helppo homma näillä + muilla olemassa olevilla rajoituksilla :/

    • No voi että..! Ei kyllä varmasti oo helppoa. Nuo kaikki suolistoperäiset ongelmat kyllä on hoidoltaan aika ”tiukkoja”, mutta toisaalta myös sitten aika palkitsevia kun eron huomaa yleensä omassa olossa aika nopeastikkin. Ja yleensä tilanteen helpottuessa sitten pystyy taas lisäämään ruokavalioon lisää niitä juttuja, joista on hoitovaiheessa joutunut luopumaan – se on yleensä aika lohdullista 🙂 Tsemppiä!

  2. Kiinnostaisi jokin vaikka viikon esimerkki ruokavalio eri aterioista, joilla suolistoa voisi ns. tehokuurina hoitaa ja päästä liikkeelle. Saisi apua aloittamiseen ja tarkemman kuvan siitä, millaiset ateriat suolistolle ovat hyväksi. Kaiken muuttaminen yhtäkkiä tuntuu mahdottomalta, ja yksittäiset pienet teot eivät puolestaan tunnu auttavan. Vähän sellainen tyypillisimmät ongelmat ratkaiseva viikko, resepteineen. Ja jos mukana on tosiaan psyllium-shotin tai mautohappojen kaltaisia lisiä, niin nekin mielellään postaukseen!
    Kiinnostavaa ja tärkeää asiaa, kiitos!

    • Hei ihan LOISTAVA idea! Kiitos siitä, voisinkin pyrkiä jo heti ensi viikolla toteuttamaan kun satun sopivasti olemaan kotona koko viikon 🙂

  3. Suoliston terveys täälläkin mietinnän alla! Olis kiva kuulla konkreettisia esimerkkejä esim noista entsyymeistä, että mitä niillä oikeestaan tarkotat? Ja muutenkin millä ruoka-aineilla itse hellit vatsaasi tai mitä ehkä kannattaisi kokeilla jättää pois. Itse olen syönyt nyt hetken ärtyneelle suolelle suositeltua ruokaa hyvällä menestyksellä, mutta se rajoittaa kyllä tosi paljon. En usko että tarvitsisi rajoittaa ihan niin paljoa, mutta kokeilemallahan se selviää. Olisi kivaa kuulla kokemuksia!

    • Juu, entsyymeistä on tulossa kattavampi postaus! En viitsinyt niitä tässä avata enempää, koska veikkaan että tässäkin voi olla monelle jo vähän pureskeltavaa 🙂 Tästä siis tulossa juttua toivottavasti jo heti ens viikolla, jos mun aikataulut vaan pitää kutinsa 😀 Myös tuo esimerkkipostaus on ihan loistava idea, joten kiitos siitä!

      Aluksi noiden kieltoruokavalioiden kanssa kyllä mun mielestä kannattaa olla aika tarkka, koska sillä saa yleensä parhaiten sen vatsan rauhoittumaan. Sitten kun se on tehty ja samalla sinne on tehty ”korjausoperaatioita”, niin sen jälkeen usein pystytään lisäämään niitä kiellettyjä juttuja takaisin ruokalistalle. Se on ainakin ”mun linjan” ammattilaisten tavoite, siis monipuolinen ja ravinteikas ruokavalio sekä ongelmien korjaus pelkkien oireiden hillitsemisen sijaan – ja yleensä siihen kyllä päästäänkin 🙂

  4. Kiitos loistavasta postauksesta, osui ajoitus jälleen kerran täysin nappiin omien ajatusten kanssa. Vuoden verran oon kärsinyt erilaisista vatsaongelmista ja reilu puoli vuotta nyt ollut ärtyvän suolen epäily ja sen mukainen ruokavalio, siltikin edelleen ajoittain vaivoja joiden aiheuttajaa ei ainakaan ruokavaliosta osaa paikantaa. Kyllä vaikuttaa yllättävän paljon ihan jokapäiväiseen elämään, mielialoihin, vireystilaan ja jopa psyykkeeseen :/ nää tekstit kuitenkin antaa toivoa, kiitos siitä, ja jään innolla odottelemaan lisää suolistopostauksia 🙂

  5. Tulee tarpeeseen.
    Oon koko aikuisikäni (nyt 27 v) kärsinyt jos millaisesta suolistovaivasta: päivittäinen ongelma on turvotus ja järkyttävät ilmavaivat. Oon jättäny kasvissyönninkin tämän takia, koska pavut yms kasvisproteiini oli pahinta kaalien kanssa vatsalle.
    Oon oikeestaan jo aika tottunut tähän. Eihän tää mukavaa ole päivästä toiseen kärsiä pallomahasta ja ilmavaivoista, mutta mitä muutakaan mä voisin tehdä? Oon karsinut jo paljon ruokaa ja tällä hetkellä syön vain gluteenitonta kauraa, jasmiiniriisiä, kanaa, kurkkua, kananmunia ja mustikoita. Psyllium on jokapäiväinen puuron sekaan lisättävä.
    Mikäli kahvista on luovuttava se tulee olemaan haastavin……

    Eli todellakin tulee tarpeeseen kaikki vinkit. Liputan sitä viikon ruokavaliota, koska sillä saa konkrettista tietoa nopealla ajalla, että auttaako vai ei. Odotan jo innolla 🙂

  6. Tää oli kyllä täyttä faktaa ja tosi hyvä postaus! 🙂 kiitos <3
    Kysyisin yhtä asiaa, kun syön monipuolisesti ja terveellistä ruokaa, mutta mulla on aika pitkään ollut pientä nuhaa. Ei kuumetta tai mitään flunssaa, mutta nenä vuotaa ja aamuisin limaa täynnä kurkku ja joka paikka..Kokeilin, että jätin maitotuotteita pois, koska rahkasta mulle tuli ilmainen olo kurkkuun ja se ei sovi oikein vatsalle. Mutta ei se oikein auttanut. Oon kokeillut vaikka mitä ihme rohtoja ja parannuskeinoja, mutta tuntuu ei sekään tunnu toimivan.
    Tää saattaa johtua siitepölystä, vaikka ei mulle kyllä oo aikaisemmin siitä mitään tullut? Mutta mahdollista seki voi olla. Tai sitte mun suolistossa on joku ongelma, johon en vain löydä parannuskeinoa, vaikka pyrin syömään hyvää ruokaa, joka ei ainakaa suoliston tilaa pahenna.
    Mutta tähän asiaan voi tietty vaikuttaa stressi, koska pääsykokeet on tulossa ja mulla on pitkään ollut se jännitys päällä ja ei vaan kerkeä ku kiirehtimään. Haluaisin pysähtyä ja meditoida ja kävellä luonnossa, koska se rauhoittaa, mutta mulla on kiire. Mä vaan toivon, että pian tää helpottaa kun kirjat saa sulkea ja koe on ohi.
    Joten tulisko sulle mieleen mitään apua mulle antaa, koska mä olen toivoton 🙁 ??

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta