Hätävara

Meidän uusi kirja, Välipalat – Virtaa Superfoodeista, löytyy nyt vihdoin kauppojen hyllyiltä ja ilokseni se on saanut uskomattoman hyvän vastaanoton! Kansien väliin on koottu yhteen terveellisiä välipaloja, joista saa helposti ja nopeasti energiaa niin työpaikalla, treenin jälkeen kuin kotonakin.

Välipalapatukat, proteiinipatukatVälipalapatukat, proteiinipatukatVälipalakirjan kirjoittana tuskin yllätytte, kun kerron kanniskelevani välipaloja mukanani päivittäin missä ikinä menenkin? Yleensä teen itse päivän ja tilanteen tarpeesen sopivan evään, jonka aamulla pakkaan mukaani, mutta joskus turvaudun myös valmiisiin ratkaisuihin joita varastoin kotona hädän hetkeä varten. Ja myös niitä päiviä, kun mukaan tarvii useamman välipalan sillä loputon rasioiden kuljettelu ympäriinsä ei aina houkuta.

Loistavia vaihtoehtoja laukkuun mukaan otettavaksi:

  • Hedelmä! Omena ja päärynä on helppoja sillä niitä ei tarvitse kuoria eikä banaanin tavoin ole vaaraa, että ne liiskautuisi muusiksi ja sottaisi koko laukun sisällön.
  • Manteleita tai pähkinöitä. Pelkästään kourallinen riittää viemään hyvin nälkää ja samalla saa hyvän annoksen sekä hyviä rasvoja että tärkeitä proteiineja. Niin ja maistuu hyvältä! Sen vuoksi kannattaakin pitää maltti näiden energiapitoisten herkkujen kanssa.
  • Välipalapatukat. Toimivia kokonaisuuksia ja kaupoista saa nykyään paljon gluteenittomia ja maidottomia versioista. Ainesosaluettelot tosin kannattaa lukea tarkkaan sillä vaikka luulisi niin kaikki patukat eivät ole niin terveellisiä mitä antavat ymmärtää.

Parhaillaan oma kokoelmani koostuu makusteltavaksi saamistani sekä CocoVin että Paleo Crunchin uutuuksia sekä monelle jo tutuista QuestBareista. Näilläkin on toki keskenään eroja niin maun, koostumuksen kuin ravintoarvojenkin puolesta.

QuestBar, proteiinipatukkaQuestBarit on gluteenittomia, kuiturikkaita ja ne on makeutettu erytritolilla, jota kutsutaan myös ”karppisokeriksi”. Makuja löytyy joka lähtöön ja niiden mukaan vaihtelee myös ravintoaineiden suhteet, mutta keskimäärin yhdessä patukkassa on n. 20g proteiinia, joka on peräisin maidosta.

Patukoita saa tilattua Fitnesstukusta ja parhaillaan isoista pakkauksista onkin vähintään -10% alennus!
CocoVi SuperProtein proteiinipatukka
CocoVin SuperProtein patukat pitää sisällään luonnon omia proteiineja ja ne on lisäaineettomia, maidottomia ja gluteenittomia. Ja luomua! Verrattuna edeltäjiinsä, SuperSnackeihin, patukat ovat ruokaisampia ja proteiinirikkaampia. Yksi patukka sisältää 12g proteiinia, joka on peräisin pähkinöistä, manteleista ja riisiproteiineista.

Vaikka kyseessä onkin välipalaksi tarkoitettu patukka sain mitä villeimmän idean tehdä browniesta raakaleivoksen ystäväni syntymäpäivän kunniaksi. Huutakaa HEP! jos tekin haluaisitte testata – maistui nimittäin pahimman luokan sokerihiirellekkin oikein kehujen kera, hahhhah!Paleo Crunch, proteiini/välipalapatukkaPaleo Crunch, proteiini/välipalapatukkaPaleo Crunchit on varmaan suurelle yleisölle tästä kolmikosta tuntemattomin herkku, mutta jokainen joka näitä herkkuja on maistanut on varmasti sydämensä menettänyt. Makuvalikoima on laaja ja patukoitakin on kahta eri sorttia: energia- ja proteiinipatukoita. Kirsikkana kakun päällä patukat ovat vielä luomulaatuisia ja raakoja! Nams ja mums. 

Proteiinipitoisuudeltaan Paleo Crunchien proteiiniversiot yltää QuestBarien tasolle ja raakaruoan tapaan kyseessä on gluteeniton ja maidoton tuote. Koostumuskin on omaan suuhun miellyttävämpi ja suussasulavampi, kun taas QuestBar maistuu parhaalta hieman lämmitettynä jolloin se on helpommin pureskeltavissa. Tosin mun mielestä hieman tuhdimpi ja tiiviimpi, vaikeasti pureskeltavampi, koostumus ei oo täysin huono asia sillä silloin välipala ei ainakaan tule hotkituksi vaan hartaudella nautituksi.Paleo Crunch, välipala/proteiinipatukka
Mikä välipalapatukka on sun suosikkisi? Millaisia välipaloja ylipäätään syöt vai syötkö niitä ollenkaan?

Vaikka alussa jo hieman varoittelinkin niin teen sen vielä uudestaan: välipala- ja proteiinipatukoita ostaessa valinta ei aina automaattisesti ole terveellinen. Itse kerran marketin valikoimaa tutkiessani tein havainnon, että kolmasosa patukoista sisälsi enemmän tai yhtä paljon lisättyä (valkoista/epäterveellistä) sokeria kuin proteiineja.

Palaan toiveestanne asiaan sokeri vielä tarkemmin ensi viikolla,
<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Aino

12 vastausta artikkeliin “Hätävara”

  1. Mun suosikki täällä Lontoossa asuessa on ollu Nākd, ne on moninkerroin halvempia kuin paleo patukat ja gluteenittomia, maidottomia! Niitä saa myös yleensä ihan tavan ruokakaupoista. 🙂 Noista omenoista välipalana mua eniten askarruttaa torjunta-aineet. Eli pitäs ostaa vähintään luomua tai pestä ne muullakin kuin pelkällä vedellä jos niitä syö kuorineen.

    • Joo, musta tuntuu että noita samoja on myös meillä PURilla myynnissä! Joo ja ehdottomasti luomua kannattaa suosia, jos välipalahedelmiä kuorineen vetelee nassuun kuten minäkin – hyvä pointti 🙂

  2. Mä olen tehnyt itse omat patukkani mitä sitten kannan aina mukana! 😀 niin helppoa kun tekee isomman satsin kerralla ja säilyttää pakkasessa. Sieltä on aamulla helppo ottaa välipalapatukka mukaan ja kerkee hyvin sulaakin ennen syöntiä!! 🙂
    Kiitos välipalapatukka vinkeistä! Mun pitää ottaakin sun mainitsemat valmiit välipalapatukat mukaan niin tietää mitä ostaa jos joutuu turvautumaan valmiisiin! 🙂

    • Jep, mäkin teen paljon ite! Sillon saa aina just sellasia ku haluaa, hahha 🙂 Mutta nää valmiit on tosiaan loistavia hätävaroja!

  3. Raakapatukat on ihania! On vaikea valita lempparia, mutta ainakin Raw Organic Food bar:in Belgium chocolate ja Protein on hyviä. Juuri eilen söin tuon proteiinin välipalaksi ja mietin miten sitä voisi tuunailla. Tuli mieleen muovata palloiksi ja pyöritellä kookoshiutaleissa… Rakenne olisi ollut siihen täydellinen 🙂 Vaan kun ei ollut kookoshiutaleita.

    • Niitähän saa vaikka mistä! Ainakin Punnitse&Säästä -kaupoissa, mutta ihan ruokakaupoissakin on, tosin suppeammalla valikoimalla.

    • Aaaaa – okei! Kiitos tiedosta, hah, oon ehkä kulkenu vähän laput silmillä tai sit vaan sokaistunut meidän oman valikoiman vuoksi 😉 Hah.

  4. Questit ja Cocovin patukat on kyllä hyviä ja niiden lisäksi suosikkeihin kuuluu Pulsin:in, Purple Balancen ja Nakd:in patukat, Roo`barit ja Bounce proteiinipallot 🙂 Oulussa esim. Kuudes maku -kaupassa on tosi hyvä valikoima erilaisia terveellisiä välipalapatukoita. Nuo edellä mainitut on esim. tuoreen hedelmän kanssa oivallinen välipala ja kahvi”herkku”:) Muuten välipaloina syön mm. hedelmiä, pähkinöitä, chiavanukasta, riisikakkuja ja smoothieita. Viikonloppuisin myös raakasuklaata, banaanipehmistä ja joskus raakakakkuja 🙂

    • Joo se on aivan ihana kauppa! Mä tykkään siitä tosi paljon ja käyn siellä aina Oulussa käydessäni. Bouncet on kyllä kans aivan ihania. Ja Roobarit. Ja PB:t 😀 Hihhi!

      Pelkkä ajatus sun viikonloppuherkuista sai veden herahtamaan kielelle <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta