Hapannaama

Kärsitkö astmasta, kiusallisista allergioista tai ylipainosta? Tuntuuko, että oot kokeillu jo kaikki keinot ja oljenkorret ongelman selättämiseksi?

Yleensä syitä edellämainittuihin juttuihin ei osata etsiä sieltä mistä monilla oireiden alkuperäinen syy löytyy eli suolistosta. Ja suoliston hyvinvointihan syntyy kahdesta päätekijästä: hyvistä elämäntavoista sekä terveellisestä ruokavaliosta. Arvasittekin jo varmaan otsikosta, että tänään puhutaan teidän toivomasta elimistön happamuudesta? 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERANykypäivänä ihmisten ruokavalio sisältää paljon lihaa, maitotuotteita ja viljoja, jotka kaikki ovat elimistöä happamoittavia tekijöitä. Puolestaan emäksisöiviä ruoka-aineita kuten hedelmiä, kasviksia ja marjoja syödään huomaamatta entistä vähemmän – sen oon huomannu muun muassa ruokapäiväkirjoja läpikäydessä myös niiden ihmisten osalta, jotka kokevast syövänsä terveellisesti.  Ja tällöin tasapaino järkkyy, mikä herkästi muuttaa elimistön happamaksi heikentäen sen toimintaa jolloin muun muassa aineenvaihdunta hidastuu ja se näkyy myös ruoan sulamisessa sekä pilkkoutumisessa.

Eritoten kiireellinen elämäntyyli yhdessä pääasiassa happamia tuotteita sisältävän ruokavalion kanssa on huono yhdistelmä. Kiire luo stressiä, ja kuten monesti olen jo aiemminkin todennut, se heikentää ruoansulatuksen normaalia toimintaa entisestään, koska normaalisti elimistössä pH-tasapainoa ylläpitävien entsyymien ja suolahappojen tuotto hidastuu elimistön energian keskittyessä ”selviytymiseen” vähäpätöisemmän ruoansulatuksen sijaan.

Myös pähkinät lisää elimistön happamuutta, joten vaikka ne ovatkin terveellisiä sisältäen hyviä rasvoja niin suosittelen niiden pitämistä ruokavaliossa hillittynä ja korvaamalla osan entistä terveellisimmillä siemenillä 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Elimistön happamuus lisää huonolaatuisten bakteerien määrää elimistössä, antaa paremmat puhkeamisolosuhteet niin erilaisille tulehduksille kuin sairauksillekkin. Tottakai silloin kun kroppa ei toimi normaalisti se näkyy herkästi juuri jo edellämainittuina oireina ja pahimmillaan voi johtaa vielä vakavampiinkin juttuihin. Esimerkiksi syöpäsoluthan rakastavat happamia olosuhteita ja happamuutta lisäävät ruoka-aineet kuten vehnä ja sokeri vielä ruokkivat niitä entisestään.

Sen vuoksihan jotkut pitävät ruokasoodaa  ihmelääkkeenä syövän parantamiseen sillä se lisää elimistön emäksisyyttä 😉 Myös mun aiemmin jakama, detox-drinkkivinkki, sopii hyvin elimistön happo-emästasapainon tasaamiseen ja suosittelenkin nauttimaan sitruunavettä aina heti aamuisin, kun elimistö on yön jälkeen kaikista happamimmillaan. OLYMPUS DIGITAL CAMERAElimistö ei happamoidu päivässä tai viikossa, joten siksi sen oireiluun on haastava kiinnittää huomiota kun asiat tapahtuu yleensä pitkän ajan saatossa. Ja kuten jo totesin pelkästään happamien ruokien syöminen ei sitä aiheuta vaan myös elämäntavat kuten kiire ja stressi. Oireet alkaa yleensä lievinä ja niitä pidetään normaalina, kunnes yllättäen terveys saattaakin pettää ja pahasti. Satunnaisesti kiusanneet oireet muuttuu päivittäisiksi ja pahimmassa tapauksissa alkaa jopa haitata elämänlaatua.

Ruokavalion lisäksi myös kova treeni lisää elimistön happamuutta minkä vuoksi ruokavalion asema treenatessa taas nousee entistä isompaan arvoon. Laihdutusta pohtiessa myös suosittelisin ensimmäisenä tarkastelemaan omaa ruokavaliotaan ja tasapainottamaan pH-arvoja ennen kovan treenikauden aloittamista, jos haluaa tehdä homman itselleen vähän helpommaksi 😉 Treenaaminen on ihanaa ja siitä tulee ihan uskomaton fiilis, mutta sen vaikutukset aineenvaihduntaa ei välttämättä oo oikeanlaiset jos lähtökohdat ei oo kohdillaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJa olisitteko arvanneet, että loppuviimein elimistön happamuus näkyy läpi myös naamasta. Monestihan me puhutaan tympeistä ihmisistä ”hapannaamoina” ja nyt mä tajuan miksi: happamat ihmiset kun yleensä on vähän väsyneitä ja stressaantuneita. Sen lisäksi myös elottoman näköinen, harmahtava iho on merkki elimistön happamuudesta sillä se kielii yleensä suolistotulehduksesta tai ruoan hajoamattomuudesta.

Kuten jo totesin niin elimistö ei happamoidu hetkessä, joten varmaan loogista että myös tilanteen korjaantuminen vie oman aikansa. Lempeä liikunta kuten rauhalliset kävelyt ja jooga, monipuolinen ja mahdollisimman värikäs ruokavalio sekä stressittömyys on kolme parasta vinkkiä ruokasoodan ja detox-drinkkivinkin lisäksi kehon emäksisyyden lisäämiseksi. Jonkinlainen kevyt detox voisi myös olla paikallaan, jos epäilee elimistön happamuutta tai alkaa huomata kiusallisten oireiden yleistyvän lähes päivittäisiksi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJo tästäkin syystä siis suosittelen kaikille mitä lämpimimmin tuoreita, raakoja luonnon omia raaka-aineita sinne lautaselle ja jokaiselle aterialle! Myös kaakao on elimistöä emäksisöivää kun taas puolestaan sokeri ja maitotuotteet happamoivia, joten tässä taas teille yksi syy enemmän valita se raakasuklaapalanen sen kaupan karkkihyllystä napatun kiusauksen sijaan 😉

Ja muistakaa olla kärsivällisiä sillä ei Roomaakaan rakennettu päivässä ja mikä parasta: meillä on koko loppuelämä aikaa voida entistä paremmin.

<3 Aino

EDIT: Ihmiset kaipaili lähteitä ja linkkejä niin kokosin tähän muutamia hyviä, joista voi lukea lisää aiheesta halutessaan:
Happo-emästasapaino
pH Deep-Penetration Bunker Buster Bombs
Sitruuna ja ruokasooda
Ja vikana vielä: pH-myytti osa1 ja osa2

Aino

22 vastausta artikkeliin “Hapannaama”

  1. Ei elimistö happamoidu, sillä se mitä syöt neutraloidaan ruuansulatuskanavassa entsyymeillä ja mahalaukun suolahapolla. Ihmisen veressä tai kudosnesteessä, saati sitten kudoksissa itsessään (lihas, hermot, rasva jne.) ei pH-arvo juuri muutu sillä näissä on myös pH-arvon muutosta puskuroivia yhdisteitä. Olen kiinnittänyt huomiota että kirjoitat tänne höpönlöpöä ravinnosta ja nimenomaan näistä ”happamoivista ruoka-aineista”. Kannattaisi selvittää asiat oikeasti ihan lääketieteestä ennen kuin muutkin alkavat uskoa tähän. Luontaistuotekauppojen purkkien kyljet (mistä oletettavasti olet tietosi saanut) eivät läheskään aina vastaa totuutta.

    • Moikka ja kiitos rakentavasta kommentista!

      Kyllä se elimistö vaan happamoituu, jos syöt pelkästään happamia ruokia pitkässä aikajuoksussa. Tosin yleensä tähän varmasti yhdistyy stressi, joka heikentää entsyymien ja suolahapon eritystä. Liian happamat olosuhteethan myös heikentää entsyymien toimintaa – kyllähän jo yläasteen kemian tunneilla kerrottiin, miten orgaanisille yhdisteille käy jos pH-arvot ei oo kohdillaan? 🙂

      Mä opiskelen ravinto- ja fytoterapiaa eikä mulla edes tule mieleen millaisesta purkin kyljestä moisia juttuja voisi lukea 🙂 Peruslääketieteessä ei varmaan oteta tälläisiä asioita huomioon samassa suhteessa mitä meidän opetuksessa – johon tosin kuuluu lääketieteen perusteet. Katsontakantoja asioihin on monia ja minä ainakin oon aivan älyttömän onnessani siitä, että pystyn pitämään itseni hyvässä kunnossa ja hoitamaan erilaisia oiretiloja ruokavalion avulla ilman lääkepurkkiin turvautumista.

      Kommentistasi inspiroituneena lisäsin tekstiin vielä pienen pätkän, jonka ”oleellisuutta” en edes osannut ajatella ilman tätä – kiitos siis siitä!

  2. Todella hyvä postaus, ja uskoisin että monille edelleen täysin vieras asia…
    Nähdään muuten varmaan illalla Purissa? ❤️

    • Kiitos <3 Valitettavasti en oo illalla paikalla, kun mulle tulee Kalevankadulle joukko innokkaita kakkuoppaita:)

    • No harmi, mutta tulen sitten joskus toiste moikkaamaan! Kakkukuvia odotellessa…

  3. Moi Aino! Blogiasi pitkään seuranneena on kiva, miten sun uuden postauksen näkeminen jaksaakin ilahduttaa päivä toisensa jälkeen 😀 Ihanaa kun teet tätä innolla ja sydämellä, jatka samaan malliin!

    Kuitenkin olen vähän samoilla, skeptisillä linjoilla tuon ylemmän kirjoittajan kanssa. Netissä on helppo viljellä kaikenlaisia terveysväittämiä väsymiseen asti ja tätä näkyy todella monessa blogissa; asioista ei jakseta ottaa selvää tai ummistetaan silmät muilta argumenteilta. Mielestäni oikeasti laadukkaan tekstin tunnistaa usein siitä, että niissä viitataan (useampaan) lähdetekstiin, tutkittuun tietoon ja muihin asiallisiin viittauksiin sekä tarkastellaan väittämiä useammasta kuin yhdestä vinkkelistä eikä argumentteja ladota ’tää nyt vaan menee näin’ -laatikkoon. Ja kun näin tuolla tekstin joukossa linkin joka johti Magneettimedian sivuille (joka on tunnettu vähintäänkin kyseenalaisista artikkeleistaan) oli munkin pakko kommentoida.

    Kenties tän blogin tarkoitus ei olekaan olla mikään tylsä tieteellinen manifesti, mutta tutkimustietoja ja statistiikkaa rakastavana näkisin mielelläni useammin lähdeviittauksia tällaisten tekstien lomassa 🙂 Toivottavasti ymmärrät mitä haen enkä muotoillut tätä turhan raskaasti, tarkoituksenani ei ole pahoittaa kenenkään mieltä 😀

  4. Joo ei huolta, emmä tälläsista fiksuista kommenteista tietenkään hernettä vedä nenään! Itseasiassa oon vähän odottanutkin, että millon joku ”puuttuu asiaan” 😉 Mä kun yleensä kirjottelen luonnoksia fiiliksen mukaan opiskelujen yhteydessä niin siinä vaiheessa, kun kasaan tekstiä on yleensä lähteiden etsiminen tuskaa.. Ja toiseksi mä en myöskään nauti sellasen tietopohjasen tekstin kirjoittamisesta ja yritänkin välttää ”väittämästä” mitään, mutta joskus se oma usko siihen asiaan vaan paistaa liikaa läpi 😉

    Kiitos ihanasta ja fiksun rakentavasta kommentista! Jatketaan harjotuksia 😉

  5. Hei tämä ruokasoda-asia jäi mulle vähän epäselväksi, voiko sitä vetää ”shotteina” vai viitataanko tällä siihen testiin, josta puhuit jokin aika sitten

  6. Tosi hyvä postaus, kiitos tästä! 🙂 Itse en ollut ennen tätä vuotta edes ajatellut kehon pH-arvon merkitystä esim. treenaamiselle ja palautumiselle sekä ihan yleisesti terveydelle, mutta onneksi tuli herättyä tämän(kin) asian suhteen. Oon ite käyttänyt alkuvuodesta asti Pascoe emäsjauhetta ( https://www.hyvinvoinnin.fi/pascoe-ph-balance-emasjauhe ) päivittäin ehkäistäkseni kropan happamoitumista. Ootko kuullut tuosta valmisteesta? 🙂

  7. Ite en oo uskaltautunut sentään jättämään astma- tai allergialääkkeitäni pois ilman lääkärin lupaa, mutta oon yrittänyt viime aikoina ehkäistä kehon happamoitumista, jotta pääsisin paremmin irti mun sairastelukierteestä ja kroppa palautuisi treeneistä paremmin 🙂 Lähinnä oon lisännyt sitruunaa ja limettä veteen/smoothieisiin. Myös noi Eerikankin viittaamat Pascoe-tabletit on käytössä, tosin oon käyttäny niin vähän aikaa, ettei mitään hajua, toimiiko vai ei 😀 Stressaavaan elämään yritänkin vaikuttaa ihan muilla tavoin, koska omalla kohdalla se on ihan ympäristö, joka aiheuttaa stressiä 🙂

    • Joo ja siis sellaista en toki suosittelekkaan, herranjestas! 😀 Eikä tekstistä ollu tarkotus sellasta kuvaa antaakkaan. Mutta siis halusin vaan tuoda ilmi, että myös ruokavalion kautta voi kokeilla parantaa itseään ja toivottavasti päästä jopa eroon lääkkeistä jossain vaiheessa 🙂 Stressiä on toki hyvä yrittää minimoida sen verran mitä vaan pystyy olosuhteisiin nähden – aina ei oo mahdollista elää täydellisessä zen-flowssa 😉 Hih!

  8. Muutaman muun kommentoijan tapaan toivoisin, että mainitsisit selkeästi tällaisten pseudotieteellisten höpönlöpöjuttujen yhteydessä ettei kyse ole mistään lääketieteellisestä faktasta. Kun syöt ruokaa (emäksistä tai hapanta) se kulkeutuu mahalaukkuun joka on erittäin hapan ja happamoittaa kaiken kuitenkin. Vaikka elimistössäsi olisi liikaa happoja, ei emäksisten ruoka-aineiden syöminen auttaisi mitään, koska elimistö muuttaa syödyn aineen pH-arvoa aina sen mukaan, missä vaiheessa ruuansulatusjärjestelmää mennään.

    • Juu, näkökulmaerojahan näissä varmasti löytyy 🙂 Lähteistä kiinnostuneille tuun lisäämään niitä tähän tekstiin jälkikäteen ihan vaan, jotta jokainen lukija voi tehdä itse muodostaa oman mielipiteensä. Ideaali tilannehan tuo olisi, että elimistö noin toimisi – ja siis niinhän sen on tarkoitettukin toimivaksi! Mutta ilmeisesti tässä elämän kehityskaaressa on jokin mennyt vinoon, kun niin ei enää ole. Vai miten muuten elimistön pH-arvoja mitattaessa useampien tulokset heittää happaman puolelle..?

  9. Sitruuna on hapan hedelmä. Miksi siis juoda sitruunadrinkki aamulla kun elimistö on muutenkin aamulla hapan? Ei se ainakaan neutraloi happamuutta – päinvastoin.

    • Sehän se jännä juttu onkin! Vaikka se onkin hapan hedelmä niin sen vaikutus elimistössä on emäksöivä 🙂

  10. Tosi mielenkiintoinen postaus! Vähän aiheesta poiketen, mitä nuudeleita noi vikassa kuvassa olevat on? 🙂

  11. Sulta tulee kyllä mielenkiintoisia postauksia, kuten tämäkin.
    Mä uskon siihen, että ensisijaisesti kehon vaivoja pitäisi lääkitä ravinnolla. Silti en ole heittämässä lääkkeitä roskakoriin tietenkään, mutta kannatan sitä että ruokavaliolla taistelemaan myös vaivoja vastaan. Itse olen saanut apua atooppiseen ihooni ruokavaliosta enemmän kuin yhdestäkään rasvapurnukasta tai ihon kutinaa lieventävästä lääkkeestä 🙂 Äiti on saanut nivelrikko kipuihin enemmän apua MSM:stä kuin särkylääkkeistä ja nyt yritän saada mieheni tajuamaan että närästystä kannattaisi ehkäistä ruokavaliolla 😀 Että siitä postausideaa, miten saada mies uskomaan ravintoneuvoja 😀 😀 😀

  12. Mä olen aina ihmetellyt tätä asiaa. Töissä katselen päivittäin ihmisten arteria-astrupnäytteitä, ja kyllä se ihminen on aika sairas silloin, jos elimistö oikeasti on hapan. Eikä sitä tilaa kyllä ruokavaliolla saada aikaan. Virtsan pH voi muuttua ruokavalion vaikutuksesta, mutta elimistön puskurijärjestelmät normaalitilanteessa pitävät huolen siitä, että veren pH pysyy suunnilleen siinä 7,4:ssä.

    Kun tää länsimainen ruokavalio perinteisesti on aika ”hapan”, niin sillä logiikallahan vähintään joka toisen potilaan pH:n pitäisi olla matala. Mutta eipä ole.

    Tää kommentti ei ole kirjoitettu millään pahalla. Kunhan tässä ihmettelen tätä juttua. 🙂

    • Joo, sen takia mä otinkin tuossa myös muita happamoittavia tekijöitä elämätapohin liittyen esiin myös ruokavalion lisäksi 🙂 Enkä siis tosiaan ottanu kommenttia mitenkään pahalla, kiva saada asiallista kommenttia joka herättää keskustelua! Mä taas oon kiinnitänyt huomiota, että tosi monet HCA-mittauksen tehneet on todettu elimistöltään happamiksi.. voikohan nää asiat olla jotenkin ”ristissä” keskenään? Tai siis että mikäköhän selittäis näiden asioiden niin selkeitäkin eroja..? 😀

  13. Mä en itse oikein osaa pitää tuota HCA-mittausta kovin luotettavana. Mistään en löytänyt tietoa, että mistä sen kuuluisi sitä happamuutta mitata. Verestä? Kuten sanottu, kyllä se veren pH terveellä ihmisellä pyörii siinä lähellä 7,4:ä. Tiloja, jossa happamuus lisääntyy ovat mm. diabeettinen asidoosi tai hengitysvajauksesta johtuva asidoosi. Ne ovat sitten jo vakavia juttuja. En vaan millään jaksa uskoa, että ruokavaliolla voisi saada itsensä sellaiseen tilaan.

    Mutta olipa asia miten tahansa, fakta on ainakin se, että mm. se kasvisten lisääminen ja sokerin poisjättäminen tekevät hyvää joka tapauksessa. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta