HAASTE: Maidoton maaliskuu!

Heippa ihanaiset!

Tänään eletään helmikuun viimeistä päivää (ihan oikeasti, mihin nää päivät katoaa?) ja haluankin heittää teille haasteen ilmaan tulevan kuukauden kunniaksi! Koska postaukseni maitotuotteiden haitoista ja omasta maidottomuudestani aiheutti paljon kiinnostusta haluan haastaa teidät kaikki MAIDOTTOMAAN MAALISKUUHUN!

Ideana on, että jokainen maaliskuun ajan pyrkisi edes hieman vähentämään maidon kulutustaan, usealla kun kuitenkin kuluu päivässä useampi purkki maitorahkaa ja siihen päälle vielä raejuusto-annokset sekä maitolasit lounaan kyljessä..

Kuinka moni on mukana?! 🙂

Pelkkä maitotuotteiden vähentäminenkin siis jo oikeasti saa nopeasti olon kohenemaan ja ne vaikutukset omassa jaksamisessaan sekä peilikuvassa huomaa yllättävänkin nopeasti 🙂 Tietysti olisi ihanteellista olla koko kuukausi täysin ilman maitotuotteita, mutta jo pelkkä vähentäminenkin on hieno asia – tutkitustihan ihminen pystyy yleensä syömään yhden annoksen laktoosia päivässä ilman ongelmia eli kahvimaidosta ei välttämättä oo ihan pakko luopua, jos se tuntuu kovin ongelmalliselta – hihhih.

Tulevan kuukauden aikana mä tuun jakamaan reseptivinkkejä sekä ideoita ja vinkkejä maidottoman ruokavalion noudattamiseen! Tän postauksen kommenttiboksiin voitte jättää omia toiveitanne siitä mistä haluatte mun kirjoittelevan liittyen tähän maidottomuuteen 🙂Pusuja ja ihanaa perjantaita!

<3 Aino

Aino

41 vastausta artikkeliin “HAASTE: Maidoton maaliskuu!”

  1. Mukana ollaan! Alotin kyllä maidottoman jo 1.5vk sitten pitkän pähkäilyn jälkeen auttaisiko se ikuisiin mahakipuihin, ilmavaivoihin, huonoon ja tukkoiseen oloon. Aluksi ei olisi millään halunnut maitotuotteita pois, kun tuntui että joutuisi muka kaikesta luopumaan kun ruokavalio täynnä raejuuston ja rahkan pupusta. Mutta kuinka väärässä olinkaan! Nyt tämä alkaa tuntua jo niin helpolta eikä mitään maitotuotteita oikeastaan teen mieli kun kaikelle on jotain korvaavaa (mantelijuoma uusi rakkauteni) 😀 Ja olo! Voi että, olo on parantunut niin paljon että, ei enään turvota tai mahaan koske, lisäksi mulla oli kroppa jotenkin tukossa niin en hikoillut melkeimpä lainkaan, mutta nyt hiki lentää salilla – tai sitten se on lisääntynyt energia ja parempi olo.

    Mutta kommentoimisen alotin myöskin sen takia että halusin kiittää sua näin ihanasta ja motivoivasta blogista, uuden vakilukijan oot kyllä saanu! Jatka samaan malliin ja täällä jäädään innolla odottamaan uusia maidottomia reseptejä ;D

    • Voi vitsit, toivotaan että maidottomasta löytyy apu sun vaivoihin – ainakin mulla on vahva usko, että maidottomuudesta on ainoastaan hyötyä! 🙂 Ja ihan totta – vaikka aluksi tuntuu, että vaihtoehdot jää vähiin niin PYH…! Niitähän on vaikka pilvin pimein, kunhan kääntää katseensa pois sieltä maitohyllyltä.. 😉 Ihana kuulla, että oot jo huomannut helpotusta sun olossa – tsemppaa varmasti jatkamaan vielä edemmäs!!

      Ja kiva kuulla että oot viihtynyt mun juttujen parissa! 🙂

  2. Maidottomana olen ollut melkein kokonaan jo puolitoista kuukautta. Mukana siis ollaan ja maidottomana jatketaan.

  3. Tulipa sopivaan saumaan, oon miettinyt maitotuotteista luopumisen kokeilua viime aikoina. Pitäiskö lähteä? Sokeriton alkuvuosikin menee jo niiiin rutiinilla 😉

    Toiveena välipalavinkkejä! Töihin on niin helppo napata mukaan se rahka + hedelmä.

  4. Mukana! Olen muutenkin kokeilemassa maaliskuun ajan paleo-ruokavaliota, joten tämä haaste kuulostaa hyvältä! Olen tämän viikon henkisesti valmistautunut tähän kokeiluun (joka toivottavasti antaa itselleni niin hyvän olon, että se jää pysyväksi), ja lukenut paljon erilaisista ateriavaihtoehdoista.

    Suurimmat vaikeudet taitavat olla kouluruoka (eli ts omien eväiden raahaaminen) ja opiskelijabudjetti. Eli aika helpolla sinänsä luulen pääseväni, saa nähdä vastaako todellisuus näitä ennakkokuvitelmia. Oliko sulla muuten alussa joitain vaikeuksia esim treenaamisen (kuinka paljon saat hiilareita?) tai mielitekojen kanssa?

    • Hienoa Heini!! 🙂 Mä uskon, että varmasti kyllä hurahdat tähän – maidottomuus kun ainakin näkyy niin selkeän positiivisessti omassa hyvässä olossa:) Kouluruokailu kyllä varmaan välillä tuo omat haasteensa, mä onneksi saan meidän koululta ”M,L,G” -ruokaa lääkärintodituksen ansiosta, hehh.

      Ja kyllähän sitä paljon piti pohtia että miten tälläiset ruokavaliomuutokset vaikuttaa energiansaantiin just treenaamisen suhteen. Mielitekoja ei onneksi oo ollu lähes ollenkaan, sillä oon jo pitkään herkutellut hyvinkin ”puhtaasti” 🙂

  5. Mä lupaan yrittää parhaani! Kahvimaidosta en luovu ja koulussa tulee syötyä just sitä mitä on tarjolla, mutta muuten lähtee maitotuotteet vaihtoon. Että neiti on hyvä ja laittaa maidottomia reseptejä jakoon, ettei ihan lähde tukka päästä:D

    • Huippua muru – saat multa kyllä kaiken mahollisen tsempin! 😀 Ihan ekana voitais kyllä vaikka leipoa se kakku, hahha!

    • Ihanaa! Hyvin lähti maidoton maaliskuu käyntiin kun lauantai yönä nälissäni vetäsin kaks rahkaa naamaan… Lupaan yrittää kovemmin:D

    • HAhhah no mutta ei se maailma onneksi siihen kaadu! Päivä se on huomennakin ;D

  6. Jee mahtavaa, että maidottomuus saa tuulta siipiensä alle! Täältä tullaan raittus ja hyvm olo!
    toiveena eväät töihin.

    • Ihanaaaaaa Maria!! 🙂 Kovasti tsemppiä täältä ja toiveesi on kuultu – eväspostaus tulossa siis myös 🙂

  7. Jes, tähan lähen mukaan! Vinkkeja kuitenkin kaipaan, sillä mulla on ainakin vaikeaa keksiä proteiinin lähteitä jotka ei oo maitoa. Liha yms tietenkin. Mutta soijatuotteissa on kuitenkin paljon vahemman kuin maitotuotteissa protskua

    • Jeee huippua!! 🙂 Maidottomista proteiininlähteistä kirjoitan ehdottomasti – ne on sellainen juttu, joka varmasti monia mietityttää 🙂

  8. Mukana ollaan! Itsellä lisäksi tarkoitus olla sokerittomalla ensi kuu, joten saas nähdä kuin ämmän käy 😉
    En ole muutenkaan maittotuotteiden suurkuluttaja, mutta purkillinen rahkaa menee päivässä. Välipalavinkkejä siis otetaan vastaan! Ja mieluusti sellainen, jonka voisi ottaa evääksi suoraan kaupan hyllyltä. Itsellä menee normaalissa arjessa välipaloina lähes päivittäin quest bar/vastaava patukka ja toisena välipalana toimii juurikin rahka, joten kahta protskupatukkaakaan en päivässä syödä haluaisi… Ja laiskuus vie aina voiton, enkä jaksa töihin/yliopistolle omia kippoja ja kuppoja raahata, kun ne pitää aina tiskata käsin 😀

    • Hienoa S! Toivottavasti onnistut molemmissa – sekä maidottomassa että sokerittomassa 🙂 Jos tuntuu mahdottomalta, niin pelkästään toinenkin on jo hieno saavutus! Toi on kyllä hyvä toive sillä oon monesti joutunut itse pähkäilemään samaa – toteutukseen siis.

    • Ootko kokeillu yosaa? Myös pirkalla on oma kaura”jugurtti”.

      En kyllä oo varma proteiinin ja sokerin määristä ko. tuotteissa, mutta helppoa välipalaa!

    • Joo oon kokeillu! Ja hyviähän ne on, ehkä vähän liian makeita kylläkin mun makuun 🙂 Miellänkin ne enemmän ”herkuiksi” sillä niissä tosiaan on aika paljon sokeria. Mutta välipalana oikein oiva, jos nopeasti pitää kaupasta jotain saada!

  9. Tää on hyvä haaste! 🙂 mä en enään osta lisää laktoositonta rahkaa vaan syön ne pois ja pikku hiljaa alku kuusta puottelen maitotuotteet pois ruokavaliosta ja lähden sitten mukaan maidottomaan maaliskuuhun! 🙂
    Ainut mistä en luovu on scitecin uus palautusjuoma, mut muuten voisin ottaa riisiprotskun taas käyttöön!

    Välipalavinkkejä myös minä kaipailen! Mahtavaa et jaat vinkkejä ja reseptejä! 🙂 niitä odotellessa!

    • Hienoa Tea, kuulostaa huipulta! Jos haluat niin sähän voit sekoittaa scitecistä ja riisiprotskusta oman miksauksen..? 😉 Välipalavinkkejä ja reseptejä kyllä tulossa, no worries!

  10. Mukana ollaan ! Toivoisin myöskin välipalavinkkejä ja postaus maidon ”korvikkeista” olisi kiva myöskin (mitä mieltä kaura-.manteli-, riisimaidosta yms)

    • Huippua minnni! Ja kiitos postausideasta – kirjasin toiveen heti ylös 🙂

  11. Moikka! Mulla myös vaikuttaa nuo maitotuotteet todella paljon hyvinvointiin, nyt sen oon vasta tajunnu! Kärsin vuosia erikoisista ja monenlaisista vatsavaivoista ja iho-ongelmista. Iho-ongelmat olivat välillä niin pahoja että jouduin menemään päivystykseen kun en voinut sietää tuskaa. Aamulla kun heräsin saattoi naama olla täynnä punaisia läiskiä ja silmäluomet turvonneet, luomet olivat hieman turvonneena viikkoja. Käsitaipeet raavin aina verille ku kutitus ja kipu oli niin tuskasta ettei kättä voinut välillä edes koukistaa ja kortisoonivoiteiden kanssa sai lotrata jatkuvasti. Ramppasin tkssa ja yksityisellä, mutta mitään syytä ei löytynyt mun vaivoihin. Oon aina syönyt terveellisesti ja urheillut paljon ja nimenomaa maitorahkaa ja raejuustoa kului päivittäin PALJON. Helmikuun alussa otin itselleni pt:n ja ruokavalioni on tällähetkellä lähes maidoton seka viljaton. Mun ei oo kertaakaan helmikuun aikana tarvinnut käyttää kortisooneja tai kutitusta lievittäviä allergialääkkeitä, kädet on ollu ok ja kasvoissa ei ole ollut mitään koko kuussa. Turvotus ja vatsavaivat on poissa! Tällä hetkellä käytän maitoa ehkä pari kertaa viikossa smoothieisiin ja siinäkin todella vähän. Mulla on niin hyvä olla nyt etenkin kun iho-ongelmat on poissa ja mää ainakin valitten mielummin parempilaatusen elämän ilman maitotuotteita tms ku ihon jonka kanssa ei viiti ees lähtä ihmistenilmoille!! Suosittelen ihan kaikkia kokeilemaan!
    Kiitos ihanasta blogista<3

    • Kiitos kommentista Jasmi! 🙂 Ihanaa, kun jaoit tarinas mun kanssa – oon niin iloinen sun puolesta, että oot löytänyt noihin kiusallisiin ja elämänlaatua heikentäviin vaivoihin noinkin yksinkertaisen avun! Ihan mahtavaa. Tää vaan vahvistaa mun käsitystä siitä, kuinka maitotuotteet ei oikeastikkin voi tehdä joillekkin ihmisille paljon pahaa.

      Sun tarinasi tsemppaa varmasti myös muitakin maidottomuuteen! Haittaako, jos julkaisen kommenttisi vielä myöhemmin jonkin mun postauksen yhteydessä..? 🙂

  12. hih, minähän en tällaisiin rupea, mutta oisin kysynyt sulta justiinsa tuosta kahvimaidosta. etkö sää jua ollenkaan kahvia vai mitämitä? 🙂

    • Enpä oikeastaan juo 🙂 Se on ehkä vähän sellainen mun ”Oulun pahe” eli aina siellä käydessä tulee juotua..! Ja silloin kyllä käytän kahvin seassa maitoa, jos ei oo muuta vastaavaa tarjolla – ehdoton kun en maidottomuuteni suhteen ole.

  13. Moi! Vuoden alusta oon lähteny vähentään maitotuotteet kokonaan pois ruokavaliosta. Välillä oon haksahtanu esim.jäätelöön. Mutta yleensä ottaen maitotuotteita ei tee hirveesti edes mieli. Välillä tuntuu miten korvaa juurikin rahkan tai raejuuston. Niin muuten, oonhan mä juustoja toki syönyt! Koska ne on lempiherkkuja,, nyt koitan niistä himoista selvitä 😉 Eli haaste vastaanotettu!! Sun ansioista alan siirtyä raakaherkkuihin ♥ Tänään aijon tehdä marjaherkkua lucumakinuskilla ja kookoskermavaahdolla sekä puolukkapuuroa chia-siementen avulla kera mantelimaidon. Tästä se lähtee 😀 Kiitos inspiroinnista jälleen!

    • Moikka!

      Voi vitsit, kuulostaa loistavalta – sekä maidottomuus että illan herkkusuunnitelmat 😉 Lucumakinuskia pitäisi itsekin päästä pian testaamaan, sillä se on pitkään hautunut mielessä.

  14. Moi,

    oon myös miettinyt näitä maitotuotteita ja niiden korvaamista. Nimenomaan sitä rahkaa ja raejuustoa menee purkkikaupalla viikossa. Eli toivoisin (kuten muutkin), että postaisit siitä, mitän väli- ja iltapalaa vois korvata maidottomilla tuotteilla. Oon pitkään jo miettinyt asiaa, mutta aina tulee sama eteen- hinta ja helppous. Onko mahdollista, että saa suht samat ravintoarvot (kalorit, hiilarit, protskut) sekä hinta pysyy inhimillisenä? Täältäkin löytyy opiskelija ja budjetti on aika pienoinen.

    Niin ja miten korvata kahvimaito?

    Kiitos jo etukäteen.

    • Se on kyllä totta, että helppous ja hinta on maitotuotteissa aikamoinen ”valttikortti”. Mutta mä kyllä itse mielummin näen vähän vaivaa ja panosta hyvään ruokavalioon 😛 Tosin ymmärrän kyllä itsekin opiskelijana sen, että aina siihen ei oo vaan mahdollista. Postailen noista jutuista myöhemmin lisää sillä ne on just sellasia asioita, joita moni muukin on toivonut! Kiitos toiveista 🙂

  15. Moikka!

    Saisko noiden ihanannäköisten mansikka-suklaa leivosten reseptin? 🙂

    -Tuuli

    • Juu toki saa! Jahka kerkeän sen vaan teille kirjottaa 😀 Ehkäpä jo heti huomenna. Tai sitten ylihuomenna! Tulossa kuitenkin:)

  16. Kiva jos jaat tänne sun blogiin jotain maidottomia reseptejä! Itse oon aina kärsinyt vatsavaivoista ja jätinkin viljan pois 1.5 vuotta sitten. Apua siitä oli paljon, mutta viime kuukausien aikana vaivat ovat palanneet. Tänään sitten päätin, että aloitan maidottoman kuurin. Tuntuu vaan jotenkin tosi vaikeelta, olla sekä maidoton, että viljaton! Oon kuitenkin tottunut syömään paljon rahkaa ja raejuustoa. Mitä sitä sitten enää voi syödäkkään?

  17. Hei kaikille.Mielellään oon mukana en ole maitotuotteiten suurkuluttaja mutta juusto on kyllä lemppari,mistä kaikesta pitäis loopua,saisinkö vähän tietoa.Terkkuja Siba

  18. Täällä kans mukana, tosin pari päivää myöhässä et saan jo ostetut maitotuotteet syötyä pois jääkaapista. Ruuan hukkaan heittäminen kun on vielä isompi ongelma maapallolla kuin maitotuotteiden syönti 😊 Mutta suurin haaste tulee juustosta. Oon vuosia syönyt iltaisin kinkku,juusto,kurkku leipää ja nyt yks olennainen osa siitä jää pois. Vegejuustot ei oikein oo mun makuun niin onko ideoita korvaajaksi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta