Eroon sokerista – vaikeimman yli

Alku on aina vaikein ja niin se on myös sokerikoukun selättämisenkin suhteen. Muutamien viikkojen tai jopa kuukausien taistelu on kuitenkin aina vaivan arvoista sillä lopputuloksena on kiitollinen ja paljon terveempi kroppa. Sokerista vierottautumiseen on ehkä hankala suhtautua sen vaatimalla vakavuudella, sillä sen vaarallisuutta ei edelleenkään myönnetä.. On siis hyvä jälleen muistuttaa, että sokeri on yksi pahimmista myrkyistä ja aiheuttaa lukemattomia sairauksia puhumattakaan sen koukuttavasta vaikutuksesta.

Sokeri onkin kuin huume.

Eroon sokerista

Et tarvitse sokeria. Ja mä lupaan, että tuut vielä yllättymään kuinka hyvältä voit kun vihdoin havahdut päässeesi sen vaikutuksesta eroon – sokerin vaikutuksen alaisena kun kroppa on aivan sekaisin, minkä seurauksena sen luonnolliset viestit menevät sekaisin ja niiden tulkitseminen on lähes mahdotonta. Välillä kiukuttaa, useimmiten väsyttää ja jatkuvasti nälättää.

Susta voi tuntua, että hallitset sokeria eikä se sinua, mutta usko pois – voit olla myös väärässä.. Harva addiktikaan pystyy myöntämään riippuvuuttaan ja valitettavasti sokerin suhteen tilanne on sama. Pahintahan vielä on, että sokerin syöminen on täysin sallittua ja vieläpä normaalia, joidenkin mielestä jopa suotavaa. Ei siis ihmekkään, että siitä eroon pääseminen on niin vaikeaa sillä yleinen ilmapiiri puoltaa sen käyttöä ja meitä sokeria vastustavia nimitellään ties minkälaisiksi terveysnatseiksi.

Eroon sokeristaNyt kuitenkin vali(s)tus sikseen ja tartutaan vihdoin otsikkoon! Eli parhaimpiin keinoihin, joiden avulla pystyy motivoimaan itseään ja helpottamaan sokerista eroon pääsemistä. Juttuja, jotka auttaa vaikean alun yli kohti terveempää ja elinvoimasempaa huomista. On kuitenkin hyvä muistaa, että pitkään sokerista turtuneena kroppa voi vaatia erittäin pitkäjänteistä hoitoa ja yksilökohtaista ravintovalmennusta tasapainon saavuttamiseksi, mutta seuraavista vinkeistä löytyy varmasti kuitenkin apua jokaiselle:

  1. Miksi? Kirjaa itsellesi ylös kymmenen syytä miksi haluat eroon sokerista. Päätä, että haluat sitä! Tahdonvoima on kaiken A ja O. Kun olet kirjoittanut syyt ylös (ja hävittänyt keittiönkaapeista kaikki houkutukset) aseta itsellesi tavoite ja kerro siitä läheisillesi, ihmisille joilta saat tukea. Aseta pieniä tavoitteita äläkä unohda palkintoa, jonka saat niiden saavuttamisesta 🙂 Esimerkiksi neljän viikon aikana säästetyillä herkkurahoilla sais varmasti aika kivat uudet treenitrikoot, hihhi!
  2. Miten? Tärkeintä on syödä riittävästi oikeaa, laadukasta ja puhdasta, ruokaa. Unohda itsesi kituuttaminen ja nauti ruoasta. Aina sokerihimon iskiessä juo ensin joko iso lasi vettä tai syö jotain oikeaa ruokaa – älä anna vahingossakaan nälän yllättää tai houkutusten ottaa valtaa! Ja muista: älä osta kaupasta kaappeihin mitään, mikä altistais houkutuksille. Napostele vähäsokerisia porkkanoita, paprikaa, kurkkua ja kukkakaalta.
  3. Opettele uutta! Ajattele kokeilua haasteena ja uudenlaisena matkana. Älä mieti mistä kaikesta jäät paitsi, vaan mieti mitä kaikkea uutta voit ottaa tilalle. Marjat ja hedelmät sekä raakasuklaa ja muut erilaiset terveelliset, luonnollisesti makeutetut herkut ovat loistava uusi aluevaltaus jossa jokaiselle löytyy varmasti paljon mielenkiintoista opittavaa. Myös arkiruokien uudelleen maustaminen ja salaatinkastikkeen teko esimerkiksi maapähkinävoista ja appelsiinista tuo luonnollista makeutta sekä uudenlaista twistiä.
  4. Jippo, joka toimii! Aina (selittämättömän) makeannälän iskiessä juon lasillisen suolavettä ja voin kertoa, että nopeampaa ja tehokkaampaa keinoa ei oo vielä tullut vastaan. Eikä mitä tahansa suolaa vaan luonnon merisuolaa, joka tasapainottaa elimistöä sisältäen kaikkia sen tarvitsemia alkuaineita minkä seurauksena saavutetaan ihanteellinen natrium-kalium tasapaino. Makeannälän taustalla usein piileekin jokin puutos, minkä vuoksi suolaveden vaikutus onkin ihan järkeenkäypä 🙂

Millä keinoilla sä oot päässyt pahimman alkuvaiheen yli taistelussa sokeria vastaan?

Huomenissa sitten tuleekin blogiin tänkin postauksen kuvissa esiintyneen herkun resepti eli Viikuna/Lakritsi/Mulperi-raakakakkuun, jota voitte sitten jokainen kokeilla kotona Sokerittoman Syyskuun iloksi 🙂 Mmm-mm-mmm… Pelkkä ajatuskin saa meikäläisellä veden herahtamaan kielelle, niin hyvää se on!

Kannattaa myös tilata ennakkoon mun syksyllä ilmestyvä E-kirja sillä jokaisen tilaajan kesken arvotaan myös erilaisia kivoja palkintoja! Esimerkiksi uusi supersöpö, katukeittiö-kokoon taitettu painos ”Välipalat – Virtaa Superfoodeista” kirjastamme 🙂

Makeaa viikonloppua,
<3 Aino

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Aino

7 vastausta artikkeliin “Eroon sokerista – vaikeimman yli”

  1. Hei! Olen seurannut sokeriton syyskuu- haastetta, ja tässä vaiheessa haluaisin kysyä, missä menee sokerin ”raja”. Lasketko esim. Kookossokerin puhumaasi sokeriin, vai vain valkoisen ja muut pudistetut sokerit? 🙂 Lisäksi minua kiinnostaisi enemmän maidottomuus – olen itsekin vähentänyt maitotuotteita ruokavaliossani, ja tällä hetkellä käytän ainoastaan juustoa viikoittain. Olisiko sinulla ideoita, millä voisi korvata juustoa? Lähinnä käytän juustoa leivän päällä, ja erilaiset hummukset ja muut tahnat eivät oikein aja samaa asiaa 😀 Lihatuotteita en käytä leivän päällä. Muutenkin postaus maidottomuudesta kiinnostaisi! 🙂

    • Heippa Kaisa,

      ja kiitos kommentista sekä postaustoiveista 🙂 Mä teen ens viikolla kattavan postauksen juuri tuosta aiheesta eli ”rajanvedosta”, joissa käyn läpi erilaisia sokereiden lähteitä. Nyt sokerittomalla mä kyllä kartan kaikkea varsinaista sokeria, mutta esimerkiksi marjat & hedelmät kuuluu edelleen päivittäiseen ruokavalioon. Maidottomuudesta vois kyllä olla aiheellista kirjottaa taas, nimittäin oon sen suhteen ollut pitkään hiljaa.. 😀 Ensimmäisenä mulle just tulis juustonkorvikkeeksi mieleen hummukset ja muut tahnat, mutta tosiaan jos ne ei toimi niin sitten on kyllä hankala sanoa..

      Ootko kokeillut pähkinöistä tehtyä juusoa? Jaoin blogissa loppukesästä yhden tuorejuustoreseptin: http://ainomakela.com/maidottomat-kevyet-kesarullat/

    • Hei!
      Sori kun vastaan vaikka multa ei kysytty:) Mutta voisit kokeilla vaikka vegaaneja vaihtoehtoja juustoon. Niitä on paljon erilaisia (soijapohjaisia, pähkinöistä tehtyjä yms). Kannattaa kokeilla jos tahtoo leivän päälle laitettavaa juustoa. Maku taitaa vaihdella vähän brändeittäin mutta kokeilemalla varmaan löytää suosikin!

  2. ”sokeri on yksi pahimmista myrkyistä ja aiheuttaa lukemattomia sairauksia puhumattakaan sen koukuttavasta vaikutuksesta”

    Sokeri ei ole missään nimessä hyväksi ja on oikein asiallista pyrkiä minimoimaan sen käyttö. On kuitenkin vähän liioiteltua julistaa se yhdeksi ”pahimmista myrkyistä” – kaikki aineethan ovat myrkkyjä, ja vasta annos tekee myrkyn. Esimerkiksi pähkinöitäkään ei ole välttämättä hyvä popsia ihan tolkuttomasti, koska niissä esiintyy luonnostaan karsinogeenista aflatoksiinia. Ei myöskään valitettavasti mene ihan niinkään, että sokeritta eläminen on yhtä kuin terveenä pysyminen. Toki sokerin karsiminen ruokavaliosta on hyvä asia ja mahdollisesti saa aikaan muutoinkin terveellisemmät ruokailutottumukset, mikä ehkäisee monia elintasosairauksia.

    • Ihan totta, oliskin pitänyt sanoa pahimmista päivittäin syömistämme myrkyistä 🙂 Eikä tietysti asia olekkaan niin, että sokeriton elämä olisi tie huipputerveyteen – sen takia pyrinkin korostamaan kokoajan kaikessa tässä sokerivalistuksen lomassa niitä terveellisiä, päivittäisiä ruokavalintoja 🙂

  3. Hei, ollaan oltu poikakaverin kans jo kuukausi sokerittomalla kuurilla. Armottomina herkkusuina (ei niinkään sokerintuskaa) kaipaisin herkkureseptejä. En uskonut onneani kun löysin tän sun blogin! En malta odottaa etttä laitat tuon herkullisen näköisen kakun reseptin jakoon!!😊
    Kiitos kiitos!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta