Elämäntaparemontti: Lihaksille töitä!

Mähän oon aivan hulluna kuntosalilla käymiseen, jos joku ei oo hoksannut. Se on se paikka missä saan puristaa itsestäni kaikki energiat irti ja josta lähden aina tyytyväisenä kotiin. Siellä mä saan olla ihan itsekseni ajatuksieni kanssa ja keskittyä vain ja ainoastaan itseeni. Hah, aika minäkeskeistä, mutta oikeasti joskus on hyvä keskittyä ja ajatella pelkästään itseään. Pysyy pääkoppakin paremmin kasassa 🙂

Lihaskunnon ylläpito on muutenkin tärkeetä ja tosi tärkeä osa tasapainoista liikuntarytmiä 🙂 Lihaksiahan voi treenata kotonakin, eikä sinne salille todellakaan tarvi mennä. Mä tiedän, että monia kauhistuttaa ajatus kuntosalista ja täytyy myöntää, että itselläkin aluksi kynnys oli suuri. Enkä vieläkään suostu vaihtamaan salille, jossa kaikki kaupungin ”silmäätekevät” käy, vaikka se onkin yli puolet lähempänä mitä mun nykynen sali 😀
Lihaksia voi treenata ihan kropan omalla painolla, käsipainojen, kahvakuulan, jumppapallon ja muiden välineiden avulla – ei muutako urheilukauppaan ja valitsemaan se oma mieluinen treenikaveri 🙂

Lihastreenissähän palaa hyvin rasvaa ja mikä parasta, treenin jälkeenkin levossa energiaa kuluu enemmän! Kun lihasta tulee lisää lisääntyy myös energiankulutus, koska lihaskudos kuluttaa kolme kertaa enemmän kaloreita entä rasvakudos – aika huikea ero! 🙂 Se on aivan ihana tunne, kun on antanut salilla kaikkensa ja kotiinpäästyä ruuan jälkeen menee pitkälleen.. se kuumotus ja lämmön hehku mikä on koko kropassa, ahhhh!

Jos myös ajattelet yhtään elämää eteenpäin on lihastreeni todella hyväksi. Kun nyt pidät lihaksiston hyvässä kunnossa niin ne pysyy myös paremmassa kunnossa pidempään eli vanhanakin on helpompaa kivuta niitä portaita ylös 🙂 Lihastreeni myös vahvistaa luumassaa mikä on naisille tosi tärkeää, sillä se ehkäisee luukatoa – joo en vieläkään oo päässy yli mun osteoporoosi pelosta… 😀 

Tää on mulle ainakin yks aika iso motivaattori, sillä tottakai haluan pysyä toimintakykyisenä niin pitkään kuin vaan mahdollista ja nauttia elämästäni täysin voimin loppuun saakka. Vanhuuttaanhan helposti myös masentuu ja tulee alakuloiseksi.. uskon että kunhan pystyy vanhanakin hommailemaan niin mielikin pysyy virkeämpänä 🙂 Meidän salin yks vakioasiakkaista tais täyttää 82 vuotta viime viikolla – siitä inspistä muille, it’s never too late..

 
Asennetta! 😀

Lihasmassan kasvaessa lihakset myös imee enemmän sokeria itseensä, jolloin verensokeri ei heittele yhtäpaljon ja pysyy paremmin hallinnassa. Verensokerin ollessa hyvä diabeteksen riski pienenee 🙂 Sekä tietty myös muiden kansantautien! Tasainen verensokeri myös helpottaa ruokailua ja erityisesti ruokahimotuksia. Mulla tekee hyvin harvoin treenin jälkeen mieli jotain rasvaista ja sokerista mättöä.. kaikki energiapitoinen, tuore ja puhdas ruoka kyllä maistuu ja hyvin maistuukin. Miten teillä?

Unohdinko jotain? No tietty lihasharjoittelu vaikuttaa peilikuvaankin ihan samanlai kun kehon toimintoihin 🙂 Ne tulokset kyllä vaan näkyy hitaammin, mutta hei – hyvää kannattaa odottaa!

Tossa nyt oli ainakin kuus hyvää syytä käydä salilla tai ylipäätään treenata lihaskunto entistä parempaan kuntoon!
Monta hyvää syytä keksit jättää sen tekemättä? ;D

Haluaisitteko muuten, että jatkossa pitäisin täällä taas treenipäiväkirjaa?
Huikataa jos kiinnostaa – koko alkutalvenhan mä tänne postailin viikottain mun treenejä, joten tottakai niitä jatkossakin voin laittaa!

Kotitreeniohjeita löytyy netistä pilvin pimein! Kannattaa googletella ja katsella youtubesta, varmasti jokainen löytää mieluisensa 🙂
Esimerkiksi Elisan blogista löytyy tosi hyviä ohjeita kotitreeniä varten – helppoja toteuttaa mutta silti erittäin tehokkaita! Omia kotitreenipostauksia tulee sitten, kun saan jonkun kuvaamaan – eli ei kovin pian 😀
Ja sit tosi motivoiva Youtube-vinkki – Fit4aprincess. Sieltä löytyy hyviä videoita joista itsekkin oon ottanu ideoita omiin treeneihin 🙂

Osa kuvista weheartit.com

Aino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta