Detox – mitä, miksi, milloin?

Lupasin viime viikolla pöhötyspostauksen yhteydessä detoxista kiinnostuneille ”Detoxin ABC” -tyyppistä postausta.Aloitetaan vaikka siitä, että mitä se detox oikeastaan on? Se on elimistön puhdistamista turhista kuona-aineista. Se antaa ruansulatuselimistölle sen kaipaaman levon ja kropalle mahdollisuuden aloittaa taas alusta hieman puhtaammalta pöydältä. Mun mielestä pienimuotoisia puhdistuskuureja on hyvä tehdä aina silloin tällöin sillä nykyään kaikenlaisia kemikaaleja sekä muita haitallisia aineita kertyy elimistöön ihan huomaamatta (ihan ilmansaasteista purkkiananakseen) ja siinä vaiheessa kun niiden määrä alkaa olla elimistössä enemmän plussan puolella, alkaa se näkyä myös hyvinvoinnissa: olo on raskas ja väsynyt, voimaton ja saamaton.

Ja pahimmassa tapauksessa elimistölle haitalliset aineet, ne jotka eivät sinne kuulu, voi aiheuttaa vakaviakin myrkytystiloja tai sairauksia. Niissä tapauksissa tosin suosittelen käyntiä lääkärin vastaanotolla ennen puhdistuskuurin aloittamista.OLYMPUS DIGITAL CAMERADetoxin aikana siis elimistö puhdistuu. Mulle suositeltiin myös kevyttä detoxia silloin, kun aloitin käyttämään luonnonkosmetiikkaa: detox-ruokavalio kun on sen verran kevyt ja helppo ruuansulatukselle, että se tukee hyvin luonnonkosmetiikan aikaansaamaa puhdistusreaktiota elimistöstä ja näinollen helpottaa maksan kuormaa.

Kehon puhdistautumiseen voi olla monia syitä, mutta itse ainakin tykkään ajatella sitä aina vähän ”tilanteen nollaamisena”. Detoxin aikana on myös hyvä ottaa hetki aikaa itselleen ja rauhoittua hieman sekä samalla vähentää myös rankan liikunnan määrää. Mä koen sen itse kropan puhdistamisen lisäksi myös mielen puhdistamisena. Kannattaa nimittäin huomioida myös se, että stressaava elämäntyylikin kerryttää haitallista kuonaa ja epäpuhtauksia elimistöön sekä myös hidastaa niiden luonnollista poistumista.”Ruoka on lääkkeesi” -ajatustapa korostuu ainakin mulla detoxin aikana. Se väsynyt ja voimaton olo kun on helposti kohennettavissa ilman yhtäkään pilleriä tai ruisketta, jotka eivät korjaa ongelmaa vaan siirtää sitä ainoastaan eteenpäin. Oman tarpeen mukaan detoxia voi noudattaa pidemmän aikaa kevyempänä tai ottaa muutaman päivän tehodetoxin. Mä itse suosin muutamaa päivää kuukaudessa, joiden avulla yritän pitää tasapainon kohdillaan 🙂

Detoxista on tehty monia erilaisia kirjoja sekä myös netistä löytyy lukemattomia määriä ohjeita detoxin suorittamiseen. En siis käy nyt tässä mitään tarkempaa ohjeistusta läpi sillä uskon, että jokainen löytää oman tapansa puhdistaa kehoa parhaiten kokeilemalla. Haluan kuitenkin jakaa vielä muutaman ohjenuoran, jotka on hyvä pitää mielessä detoxin aikana.Detoxin aikana ehdottomasti tärkeintä on jääkaapin sisältö! Se kannattaa täyttää kaikilla puhtailla tuoreilla ja raikkailla sekä kevyillä raaka-aineilla. Omia suosikkeja on pinaatti, avokado, selleri, sitruuna, kurkku, parsakaali, vesimeloni ja marjat sekä kvnioa, pavut ja siemenet. Noilla pärjää jo hyvin muutaman päivän sekä niistä saa mukavasti varioitua erilaisia smoothieita ja muita annoksia mitä nyt sattuukaan mieli tekemään 😉

Detoxin aikana ruokavaliosta on hyvä karsia kaikki elimistölle raskas ja epäedullinen kuten liha, maito- ja viljatuotteet, valmisateriat ja purkitetut raaka-aineet, sokerit, kahvi ja tietty alkoholi. Näitä ilmanhan pärjää kevyesti pari päivää, eikö? 😉

Detoxin aikana tulee juoda runsaasti vettä ja sen joukkoon voi puristaa vaikkapa sitruunanmehua sekä sekoitella erilaisia yrttejä joukkoon. Veden juominen on muutenkin ihan supertärkeää, joten vesipulloa on hyvä kantaa mukana jatkuvasti. Myös vihreä tee sekä sen antioksidantit tekee hyvää detoxin aikana ja se samalla toimii hyvänä diureettina, joten sitä saa – ja kannattaa – nautiskella hyvällä omallatunnolla 🙂

Unohda kiire ja häsellys. Äläkä kärsi nälästä vaan syö aina, kun tuntuu että on nälkä. Kevyet smoothiet päivän mittaan täyttää hyvin pitäen virkeänä ja runsaat lounassalaatit tekee olon hyvinkin kylläiseksi. Ja keskity syömiseen! Älä selaa samaan aikaan facebookkia, lue sähköpostia tai edes päivän uutisia syödessäsi vaan keskity siihen mitä sillä hetkellä teet – pureskele ajatuksen kanssa sillä ruoansulatus alkaa jo suuussa. Mä aina pyrinkin pureskelemaan ruoan 22 kertaa ennen nielaisua – se jos jokin vaatii keskittymistä kerrakseen 😉

Ja tärkeintä: muista olla armollinen itselles! Kun kuonat lähtee liikkeelle olo voi muuttua hetkittäin aika sietämättömäksi, päätä voi särkeä ja heikottaa. Mutta se on hyvä merkki sillä silloin detox toimii 🙂 Työpäivän jälkeen ei tarvi jaksaa lähteä puolimaratoonille vaan kropalle on hyvä antaa lepoa sillä se tarvitsee puhdistumiseenkin paljon energiaa. Kevyt joogailu hengitykseen ja kiertoihin keskittyen tai rauhallinen kävely luonnossa voi toki tehdä myös hyvääkin, jos vaan energiaa sellaiseen riittää.Heräsikö kysyttävää? 🙂 Ens viikolla taas vietän itsekin pari detox-päivää, joten voisin vaikkapa laittaa teille päiväkirja-tyylistä postausta niiltä päiviltä jos haluatte. Ja kuten sanoin detoxin voi tehdä myös kevyempänä kuurin mukana ja esimerkiksi viime keväänä mä käytin MethodDrainen Detox -valmistetta kolmen viikon ajan – sellainenkin siis toimii aivan hyvin, jos haluaa hieman lempeämmän startin 🙂

Detox on hyvä niin painonhallinnan kuin hormonitoiminnankin kannalta. Kun säännöllisin väliajoin ”nollaa kropan” minimoi riskin siihen, että mitään isompia häiriöitä kerkeää muodostua ja toivottavasti kroppa toimii mahdollisimman optimaalisesti, jolloin myös meidän hyvinvoinnin kannalta avainasemassa olevat ruansulatus ja aineenvaihdunta toimii niinkuin niiden pitääkin 😉

Ja itsestään jos kenestä kannattaa pitää hyvää huolta <3

Raikkain fiiliksin,
<3 Aino

Aino

13 vastausta artikkeliin “Detox – mitä, miksi, milloin?”

  1. Hei! Täytyy sanoa että varmaan eka kerta kun oon törmännyt järkevän kuuloiseen detoxiin. Oon aikaisemmin ollut vähän skeptinen kun oon kuullut jostain detoxeista joissa elellään suurinpirteein jonkun mehun voimalla monta päivää…se ei mielestäni kuulosta enää kovin terveelliseltä!

    http://www.karhusportscience.com

    • Joo pidemmällä aikavälillä mehupaastot ei oo kovin fiksuja, mutta en mä niitä kovin terveydelle vaarallisenä pidä jos sellasta toteutetaan päivä/pari 🙂 Jos siis silloin myös samalla levätään eikä juosta mitään maratooneja tai tehdä mave-enkkoja salilla ;D Hahha!

  2. Ehdottomasti detoxvinkkejä kaivataan! Koitin googlailla niin vastaan tuli lähinnä pussikeittokuuri (vai enkö mä vaan osaa googlata…) 😀 Mut kuulostaa kiinnostavalta ja varmasti parantaa oloa!

    • No voi nökö! Oisinpa omalla koneella nyt niin voisin kaivaa sulle kirjanmerkeistä mun parhaimmat linkkivinkit.. yritän muistaa sen huomenna 😛

  3. Heippa Aino!
    Kiitti paljon vinkeistä. Pistin harkintaan kyllä jos tekis tälläista puhdistusta kun tuntuu että kroppa jumittaa. Mulla on kilpparin vajaatoiminta ja aineenvaihdunta ja ruoansulatus ei oikein toimi. Mun täytyy vaan ajoittaa tämä detox kevyelle viikolle kun tykkään treenata salilla kovaa

    • Joo kyllä mä suosittelen tosi lämpimästi! Eikä todellakaan kannata kovan treenijakson aikana detoxia edes suorittaa vaan just niinkun fiksusti jo mietitkin, että kevyellä viikolla 😉 Auttaa muuten myös hyvin palautumaan sekä lataa hyvin tulevaa treenisykliä varten!

  4. Moi, Kiitos todella hyvästä ja erilaisesta detox-postauksesta! Tätä pitää ehdottomasti kokeilla jossain vaiheessa, ja odotan innolla, mikäli postaat lisää aiheesta! 🙂 Komppaan elisaa tuossa ylempänä, että tämä oli kyksi niistä harvoista fiksuista detox-kuureista, joista olen kuulut.

    • Hihhi kiva, että kelpas! 🙂 Ens viikolla tosiaan voin laittaa vähän ruokapäiväkirjaa ”detoxpäivältä” vaikkapas, jos se vähän vielä selkeyttäis lisää.

  5. Mäkään en löytänyt googlaamalla, kuin jotain kitudetoxeja :-/
    Mulla on maha ollut jumissa jo monta päivää ja olo on tosi tukala tän mahakivun kanssa 🙁 syön pääasiassa ihan terveellisesti, mutta nyt viikolla olen syönyt leipää (normaalisti en syö) ja ilmeisesti myös nuo perunat ja pastat aiheuttaa tän… Kai pitää vaan jättää hiilarit ihan minimiin!
    Mutta haluaisin todella paljon nollata tän kropan ja putsata kaiken kökön sisuksista 🙁
    Mahakin näyttää siltä, että oisin nielassut rantapallon.

    Jos sulla on antaa hyviä linkkejä fiksun detoxin suorittamiseen, niin mielelläni lukisin lisää 🙂 !

    Kiitos ihanasta blogista!!

    • Jatkan vielä… Mistä esim. smoothien voi tehdä, kun esim. rahka on kielletty??
      Ja sit aiheesta tuli mieleen, että kun ostan kaupasta pussillisen tuoretta pinaattia, niin pitääkö sille tehdä jotain ennen syömistä??
      Vai voiko sen vaan heittää salaatin jatkeeksi sellaisenaan?

      Kiitos taas jo etukäteen 🙂 !
      -Kristiina

  6. Piti vaan tulla kysymään vielä,että onko detox in aikana suositeltavaa syödä esim. mustapapuspagettia tai vihreää soijapapupastaa? Niissä on paljon proteiinia. Mietin vain että protskujen saanti pysyis hyvänä. Sanoit ettet kirjoita tasantarkkaan mitä detoxilla voisi syödä, mutta kyllä sellainenkin postaus olisi tervetullut 😉 mulla ainakin tuottaa jo vaikeuksia että mitä sitä ei sais syödä, esim. Raakasuklaa onko ok? Banaani,kookosmaito? Riisi? Kiitos jos jaksat vastailla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta