Näin valmistuu täydellinen smoothie

Täyteläinen, raikas, aavistuksen kirpsakka ja koostumukseltaan lusikoitava. Sellainen ois just nyt mun täydellinen smoothie. Otsikko on ehkä vähän harjaanjohtava sillä täydellisen smoothien määritelmää tuskin on edes olemassa – se on nimittäin jokaisen itse päätettävissä.

Vaikka smoothien valmistaminen tuntuu maailman helpoimmalta hommalta niin senkin voi valmistaa monella tapaa, jolloin tietysti lopputuloskin on aina erilainen. Siispä keräsinkin yhteen mun simppelin ABC:n smoothienvalmistuksen!

FUNKTIO tietysti on tärkeää, että smoothie maistuu hyvältä – mutta ennen valmistuksen aloittamista kannattaa miettiä millaisen smoothien haluaa valmistaa. Tulisko sen olla kunnon aivobuusteri töihin? Virkistävä ja kehoa puhdistava? Vai treenien jälkeen hyvin palauttava? Raaka-aineiden kanssa pelailemalla pystyt hyvin vaikuttamaan siihen millainen lopputuloksesta tulee, ihan vaikka valmistaisit smoothien perus raaka-aineistakin 🙂

KOOSTUMUS smoothiessa voi olla oman maun mukaan joko lusikoitava tai juotavan juokseva. Tykkään itse käyttää smoothieissa yleensä yhtä, joskus kahta raaka-ainetta, jotka vastaa smoothien koostumuksesta – ilman sitä smoothiesta tulee yleensä pelkkää litkua. Näitä on liotetut pähkinät/mantelit, chiageeli, avokado, kookosmanna tai pakastettu banaani. Nesteenä käytän yleensä vettä ja sen määrä on oleellinen koostumuksen suhteen – itse tykkään käyttää niin vähän, kuin mahdollista.

MAKU on tärkeä ja sen pystyy varmistamaan vain yhdellä tekijällä: maistelemalla. Se onkin varmasti smoothien valmistuksessa (kuin kaikessa muussakin kokkailussa!) yksi tärkeimmistä vaiheista ja sen suhteen rehellisyys palkitaan 😉 Makua smoothieisiin saa kätevästi tuoreista marjoista ja hedelmistä sekä tietysti erilaisista mausteista kuten kardemummasta, kanelista, lakritsista ja raakakaakaosta. Älä unohda laittaa joukkoon ripausta suolaa, joka saa kaikki maut pompsahtamaan esille!

RAVINTEET jos smoothien pohjassa on avokadoa ja mausta vastaa sekä mustikka että raakakaakao, niin ravinteiden puolesta ollaan jo tosi hyvällä uralla. Ravinteikkuutta voi kuitenkin lisätä vielä käyttämällä esimerkiksi proteiinijauhetta tai vaikkapa kookosöljyä, joka on erinomainen energianlähde olipa hetki mikä tahansa. Halutessaan myös erilaiset superfoodit ja viherjauheet täyttää hyvin päivän ravinnetarpeita. Kuitenkaan mitään hifistelyä ei välttämättä tarvita, vaan juuri ihan perus raaka-aineilla saa jo hyvinkin kaikkea kehoa hellivää yhteen kulholliseen!

HIFISTELY ei oo millään tavalla välttämätöntä, vaan sitä voi harrastaa halutessaan. Se on yks mun vahvimmista osa-alueista ja hyödynnän sitä usein niin funktion kuin koostumuksenkin suhteen. Tehostan yleensä smoothien funktiota aina jollakin jauheella, yrtillä tai sienellä vähän päivästä ja tarpeesta riippuen – joskus laitan vähän kaikkea, joskus en juurikaan mitään. Koostumuksen suhteen oon vannoutunut tocon ja soijalesitiinin rakastaja, jotka saa aikaan ihanan kermaisen koostumuksen ja tietysti myös tärkeitä ravinteita joista etenkin mun aivot tuntuu tykkäävän.

Kuvien smoothiebowlin raaka-aineet on hyvinkin simppelit: pakastettua banaania, pakastemarjoja, avokadoa ja vaniljan makuista heraproteiinia sekä aavistus lakritsia. Niin hyvää! Usein myös erilaiset koristeet ja pienet herkut smoothien seassa tuplaa nautinnon ja niin ne teki tälläkin kertaa – mulpereiden, raakasuklaamanteleiden ja cashewtahnan muodossa.Juuri tuohon hetkeen täydellistä, vaikka juuri nyt himoankin enemmän raikkaita vihersmoothieita.

Millaisista smoothieista sä tykkäät?

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Lempeän täyteläinen vihersmoothie

Kesä on smoothieiden kulta-aikaa ja vaikka teen niitä itse aina läpi vuoden, niin kesää kohden innostun jopa varioimaan reseptejä ja kokeilemaan vähän uusiakin juttuja 🙂 Koko talven nimittäin menin mun rakastamalla mustaherukkaisella smoothiella, joten kieltämättä aloin jo hieman kaipaamaan vaihtelua.. hah!

Toinen syy mun resepti-innostukseen on koholla oleva pitta, joka vaatii nyt multa aivan uudenlaista panostusta mun syömisiini. Koko alkuvuoden oon kiireen varjolla syönyt vähän sitä sun tätä pittailusta piittaamatta ja se on alkanut näkymään ja tuntumaan olossa: jatkuva hikoilu, närästys, turvotus ja ajoittaiset tunneryöpyt on alkaneet olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus.. puhumattakaan kasvoista, joista jokainen suupala tuntuu tunteutuvan läpi.

Raakasuklaa&kahvi -linjalla vietetyn jälkeen oon elänyt lähes täysin pittaelämää ja jo parin päivän jälkeen olo on parantunut huomattavasti. Enkä malta odottaa, kuinka hyvältä musta tuntuu ens viikolla! Tai juhannuksen jälkeen. Saan nimittäin niin paljon lisäinspiraatiota kokkailuun pittailusta, että nyt kun pääsin taas tähän makuun niin en helpolla kyllä tältä tieltä enää käänny.. ainakaan ennen seuraavaa elämän kiire-episodia.

LEMPEÄN TÄYTELÄINEN VIHERSMOOTHIE

Sekoita seuraavat ainekset blenderissä:
avokado
2 dl vettä/ kookosvettä
mitallinen heraproteiinia, vanilja
2 rkl kookosmannaa
1/2 punttia tuoretta basilikaa
4 medjool-taatelia
(1/2 tl spirulinaa)

Vaikka spirulinan mausta ei tykkäis, niin tässä smoothiessa se ei onneksi maistu läpi! Ja jos mietit, että miksi ihmeessä sitä kannattaa käyttää niin ensinnäkin se on ravinteiltaan ihan verraton, minkä lisäksi se viilentää kehoa luonnollisesti ja mikä parasta: se tehostaa ruskettumista näin kesällä, samalla ihoa suojellen 🙂

Lempeää loppuviikkoa,

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa