Mausteinen proteiinivanukas

*Sisältää mainoslinkkejä

Loihdin tänään juhlapäivän (=vapaapäivä, maanantai, aurinko!) iloksi itselleni aamiaisen oikein pitkän kaavan kautta ja lopputuloksena syntyi herkullisen mausteinen proteiinivanukas. Itselleni uskolliseen tapaan resepti on hyvinkin simppeli ja sitä tähdittää muutama ihan mieletön raaka-aine, joista kerron teille hieman lisää!

Terveellinen, lisä- ja säilöntäaineeton sekä ilman turhaa sokeria valmistettu vanukas syntyy chia-siemenistä (proteiinia yli 20g/100g!) sekä Foodinin uudesta Supervege -proteiinisekoituksesta, joista jälkimmäinen on mun mielestä yksi viimeaikoijen siisteimmistä uutuuksista! Supervegessä on nimittäin täydellinen proteiinikoostumus sen sisältäessä kolmea eri kasviproteiiinia (hamppu, herne ja riisi) ja niiden lisäksi probiootteja, jotka tehostaa proteiinin imeytymistä jopa 100%!

Ainutlaatuisten ominaisuuksien lisäksi Supervege on maultaan vaniljainen ja koostumukseltaan aivan ylivertainen kasviproteiini, minkä vuoksi se on erittäin helppokäyttöinen 🙂Jo pelkästä chian-siemenistä ja Supervegestä valmistuu herkullinen vanukas, mutta mä halusin tehdä siitä vielä hieman paremman. Niinpä kerroksia valmistui kaksi, joista vaaleampi on inkiväärillä terästetty ja toinen kurkumasta kultaisena hohtava! Inkivääri ja kurkuma on erinomaisia mausteita vastustuskyvyn tueksi eikä niitä mun mielestä voi näin flunssa-aikana käyttää liikaa.

Supervegen vaniljaisuus sopii tähän vanukkaaseen hyvin, sillä se tasoittaa ihanasti hieman karvaan kurkuman ja tulisen inkiväärin makua – kuitenkaan niitä peittämättä. Kurkuman kanssa tykkäänkin lähes aina käyttää vaniljaa tai kardemummaa, jotka molemmat toimivat hyvin kurkuman maun tasapainoittamiseksi.


INKIVÄÄRI-KURKUMA PROTEIINIVANUKAS
annos kahdelle

4 dl chiageeliä (1 dl chia-siemeniä & 9 dl vettä)
1,5 dl Supervegeä
1 tl jauhettua inkivääriä
1/2 tl kurkumaa
ripaus mustapippuria

Sekoita chiageeli ja Supervege keskenään blenderissä tai sauvasekoittimella. Jaa annos kahteen osaan ja lisää toiseen inkivääri ja toiseen kurkuma mustapippurin kera. Sekoita hyvin ja lusikoi annoskulhoihin! Nauti sellaisenaan tai vaikkapa vaniljaisen myslin kera.

Herkkuhetkiä tulevaan viikkoon!

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Näin valmistuu täydellinen smoothie

Täyteläinen, raikas, aavistuksen kirpsakka ja koostumukseltaan lusikoitava. Sellainen ois just nyt mun täydellinen smoothie. Otsikko on ehkä vähän harjaanjohtava sillä täydellisen smoothien määritelmää tuskin on edes olemassa – se on nimittäin jokaisen itse päätettävissä.

Vaikka smoothien valmistaminen tuntuu maailman helpoimmalta hommalta niin senkin voi valmistaa monella tapaa, jolloin tietysti lopputuloskin on aina erilainen. Siispä keräsinkin yhteen mun simppelin ABC:n smoothienvalmistuksen!

FUNKTIO tietysti on tärkeää, että smoothie maistuu hyvältä – mutta ennen valmistuksen aloittamista kannattaa miettiä millaisen smoothien haluaa valmistaa. Tulisko sen olla kunnon aivobuusteri töihin? Virkistävä ja kehoa puhdistava? Vai treenien jälkeen hyvin palauttava? Raaka-aineiden kanssa pelailemalla pystyt hyvin vaikuttamaan siihen millainen lopputuloksesta tulee, ihan vaikka valmistaisit smoothien perus raaka-aineistakin 🙂

KOOSTUMUS smoothiessa voi olla oman maun mukaan joko lusikoitava tai juotavan juokseva. Tykkään itse käyttää smoothieissa yleensä yhtä, joskus kahta raaka-ainetta, jotka vastaa smoothien koostumuksesta – ilman sitä smoothiesta tulee yleensä pelkkää litkua. Näitä on liotetut pähkinät/mantelit, chiageeli, avokado, kookosmanna tai pakastettu banaani. Nesteenä käytän yleensä vettä ja sen määrä on oleellinen koostumuksen suhteen – itse tykkään käyttää niin vähän, kuin mahdollista.

MAKU on tärkeä ja sen pystyy varmistamaan vain yhdellä tekijällä: maistelemalla. Se onkin varmasti smoothien valmistuksessa (kuin kaikessa muussakin kokkailussa!) yksi tärkeimmistä vaiheista ja sen suhteen rehellisyys palkitaan 😉 Makua smoothieisiin saa kätevästi tuoreista marjoista ja hedelmistä sekä tietysti erilaisista mausteista kuten kardemummasta, kanelista, lakritsista ja raakakaakaosta. Älä unohda laittaa joukkoon ripausta suolaa, joka saa kaikki maut pompsahtamaan esille!

RAVINTEET jos smoothien pohjassa on avokadoa ja mausta vastaa sekä mustikka että raakakaakao, niin ravinteiden puolesta ollaan jo tosi hyvällä uralla. Ravinteikkuutta voi kuitenkin lisätä vielä käyttämällä esimerkiksi proteiinijauhetta tai vaikkapa kookosöljyä, joka on erinomainen energianlähde olipa hetki mikä tahansa. Halutessaan myös erilaiset superfoodit ja viherjauheet täyttää hyvin päivän ravinnetarpeita. Kuitenkaan mitään hifistelyä ei välttämättä tarvita, vaan juuri ihan perus raaka-aineilla saa jo hyvinkin kaikkea kehoa hellivää yhteen kulholliseen!

HIFISTELY ei oo millään tavalla välttämätöntä, vaan sitä voi harrastaa halutessaan. Se on yks mun vahvimmista osa-alueista ja hyödynnän sitä usein niin funktion kuin koostumuksenkin suhteen. Tehostan yleensä smoothien funktiota aina jollakin jauheella, yrtillä tai sienellä vähän päivästä ja tarpeesta riippuen – joskus laitan vähän kaikkea, joskus en juurikaan mitään. Koostumuksen suhteen oon vannoutunut tocon ja soijalesitiinin rakastaja, jotka saa aikaan ihanan kermaisen koostumuksen ja tietysti myös tärkeitä ravinteita joista etenkin mun aivot tuntuu tykkäävän.

Kuvien smoothiebowlin raaka-aineet on hyvinkin simppelit: pakastettua banaania, pakastemarjoja, avokadoa ja vaniljan makuista heraproteiinia sekä aavistus lakritsia. Niin hyvää! Usein myös erilaiset koristeet ja pienet herkut smoothien seassa tuplaa nautinnon ja niin ne teki tälläkin kertaa – mulpereiden, raakasuklaamanteleiden ja cashewtahnan muodossa.Juuri tuohon hetkeen täydellistä, vaikka juuri nyt himoankin enemmän raikkaita vihersmoothieita.

Millaisista smoothieista sä tykkäät?

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa