Näistä syistä suosittelen avantoa kaikille

Kävin tänään ensimmäistä kertaa tänä vuonna avannossa. Mittarissa pakkaslukemat näytti -13 ja kävellessämme avantoon ajattelin olevani mahdollisesti hullu ja mietin mielessäni, uskaltaisinko kuukauden tauon jälkeen laskeutua hyytävän kylmään veteen.

Kun viiltävä kylmyys iski iholle, se pienen hetken jälkeen alkoi lämmittää ihanasti. Olisin ollut vedessä varmasti pidempään ellei mun avantokengistä toinen olisi jäänyt edellisen kotini patterin taakse jumiin – ilman niitä varpaista lähtee tunto hyvinkin nopeasti 😉 Jälkeen päin olo oli lämmin ja ihanan eufoorinen. Päätin heti meneväni huomenna uudestaan!

Virkeä, energinen olo ja mielihyvähormonien ryöppy on yksi avannon monista hyödyistä. Mulle itselleni se on yksi parhaimmista stressinlievittäjistä ja on parantanut unenlaatua huomattavasti! Niin paljon, että avannon lisäksi oon ottanut kotona kylmiä suihkuja iltaisin.

Rankkojen treenien ja treenijaksojen aikana oon huomannut avannon auttavan lihaskipuihin ja palautumiseen positiivisesti! Kylmän veden verenkiertoa ja aineenvaihduntaa vilkastuttava vaikutus saa tietysti myös kuona-aineet kehosta liikkeelle mikä on palautumisen kannalta pelkästään hyvä asia.

Virkeä mieli, onnellinen olo, parempi unenlaatu, tehokkaampi palautuminen ja vilkkaampi aineenvaihdunta

Mitä muuta vielä? Tutkitusti kylmä vesi aktivoi ruskeaa rasvaa, joka on meidän kehoissa juurikin sitä energiaa polttavaa rasvaa ja täten se vauhdittaa aineenvaihduntaa. Avanto voi siis vaikuttaa painonhallintaan positiivisesti – jos ei pelkästään ruskean rasvan takia, niin varmasti myös mielihyvähormonit ja mieletön selviytyjäfiilis avannon jälkeen parantaa omakuvaa ja lisää elämän mielekkyyttä (ja kun on kivaa, ei painokaan tunnu enää niin merkittävältä asialta).

Avantoihmisten reippaus ja peloton asenne näkyy avantokopilla, ja se tekeekin harrastuksesta yllättävän sosiaalisen! Oon jakanut siellä monta kivaa hetkeä eri ikäisten ihmisten kanssa ja saanut paljon arvokkaita elämänohjeita. Moni avantokonkari on myös kertonut useiden kiputilojen (kuten nivelkipujen) kadonneen ja vastustuskykynsä parantuneen avantouinnin seurauksena niin paljon, ettei ole enää vuosiin ollut kipeä – mä kyllä itse edelleen sairastun jos en muista pukeutua tarpeeksi lämpimästi 😉

Joko sä oot käynyt avannossa?

Xoxo,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Treenikorneri: yksi tehokkaimmista liikkeistä + haaste!

Saan aina välillä älynväläyksiä, joista sitten jälkikäteen kiittää koko kroppa.. Joko hyvässä tai pahassa 😉 Yksi viimeaikaisemmista oli ehdottomasti mun 100 burbeen -treenihaaste, johon yllytin itseni viime viikolla.

Keksin sen maanantaina kotimatkalla Oulusta ja ajattelin ensin, että se vois olla sellainen ”kevyt iltajumppa” matkustuksen jälkeen.. Jumiset jalat ei kuitenkaan taipunut siihen maanantaina joten lopulta suoritin haasteen torstaina jolloin päätin tekeväni kyseisen treenin joka kuukauden ensimmäisenä torstaina loppuvuoden ajan. Nyt on siis yksi tehty ja viisi vielä jäljellä!

Burbeetoiselta nimeltään yleisliike – on yksi niistä liikkeistä joita mä vihaan ja rakastan samaan aikaan. Niiden tekeminen tuntuu ihan kamalalta, mutta jälkeenpäin on niiin hyvä fiilis! Niitä on meillä aika usein treeneissä ja ihan syystä, sillä:

👌🏼 Burbee haastaa useampia lihasryhmiä yhtäaikaa kuten käsivarsia, rintalihaksia, pakaroita, reisiä ja keskivartaloa. Nimi ”yleisliike” onkin aika osuva sillä se kuormittaa kehoa kokonaisvaltaisesti!

👌🏼 Lihaksiston lisäksi burbee haastaa myös lihasten kestävyyttä ja kehon hapenottokykyä. Etenkin tuollainen 100 toiston setti 😉 Huhhuh! Kerta kerralta niiden tekeminen on helpompaa kestävyyskunnon kohotessa, vaikka naama onkin ihan punainen ja valuu hikeä.

👌🏼 Burbee on loistava rasvanpolttaja sillä jatkuva ylös-alas tapahtuva liike voi nostaa kulutusta jopa puolella ns. ”staattisiin” liikkeisiin nähden.

👌🏼 Näitä tekemällä myös luonne kasvaa! Vaikka niitä kuin inhoais ja miten pahalta niiden tekeminen tuntuis, niin viimeisen toiston jälkeen itsetunto on ihan pilvissä. ”Mä tein sen!” ja piru vie, se fiilis on niin hyvä että se saa sut tekemään sen uudestaan.. vaikka kuinka oisit toistojen keskellä vannonut sen olevan viimeinen kerta 😉

Burbeet onkin hyvä mittari oman kunnon mittaamiseen ja tiiän, että monet valmentajat käyttää sitä testinä asiakkailleen. En itse ollut ihan tyytyväinen saadessani viime viikolla (hieman haastavissa olosuhteissa tosin) pohja-ajaksi 11:23, mutta nälkä kasvaa syödessä ja joulukuussa olis tarkoitus tähdätä jo seitsämään minuuttiin. Tavote on aika kova, mutta aion pystyä siihen!

Lähtisitkö sä mukaan 100 burbeen haasteeseen? Sen voi tehdä jokainen ihan missä vaan ja milloin vaan, ja tasaisesti sitä tekemällä on kiva seurata oman kuntonsa kehitystä. Vaihtoehtoisesti 100 burbeen sijaan voi myös laskea maksimitoistot kahden minuutin ajalta ja pyrkiä kasvattamaan sitä pikkuhiljaa.

Helppoa, tehokasta ja (ainakin jälkeenpäin) kivaa! Kokeile niin uskot itsekkin 😉

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa