Treenikorneri: yksi tehokkaimmista liikkeistä + haaste!

Saan aina välillä älynväläyksiä, joista sitten jälkikäteen kiittää koko kroppa.. Joko hyvässä tai pahassa 😉 Yksi viimeaikaisemmista oli ehdottomasti mun 100 burbeen -treenihaaste, johon yllytin itseni viime viikolla.

Keksin sen maanantaina kotimatkalla Oulusta ja ajattelin ensin, että se vois olla sellainen ”kevyt iltajumppa” matkustuksen jälkeen.. Jumiset jalat ei kuitenkaan taipunut siihen maanantaina joten lopulta suoritin haasteen torstaina jolloin päätin tekeväni kyseisen treenin joka kuukauden ensimmäisenä torstaina loppuvuoden ajan. Nyt on siis yksi tehty ja viisi vielä jäljellä!

Burbeetoiselta nimeltään yleisliike – on yksi niistä liikkeistä joita mä vihaan ja rakastan samaan aikaan. Niiden tekeminen tuntuu ihan kamalalta, mutta jälkeenpäin on niiin hyvä fiilis! Niitä on meillä aika usein treeneissä ja ihan syystä, sillä:

👌🏼 Burbee haastaa useampia lihasryhmiä yhtäaikaa kuten käsivarsia, rintalihaksia, pakaroita, reisiä ja keskivartaloa. Nimi ”yleisliike” onkin aika osuva sillä se kuormittaa kehoa kokonaisvaltaisesti!

👌🏼 Lihaksiston lisäksi burbee haastaa myös lihasten kestävyyttä ja kehon hapenottokykyä. Etenkin tuollainen 100 toiston setti 😉 Huhhuh! Kerta kerralta niiden tekeminen on helpompaa kestävyyskunnon kohotessa, vaikka naama onkin ihan punainen ja valuu hikeä.

👌🏼 Burbee on loistava rasvanpolttaja sillä jatkuva ylös-alas tapahtuva liike voi nostaa kulutusta jopa puolella ns. ”staattisiin” liikkeisiin nähden.

👌🏼 Näitä tekemällä myös luonne kasvaa! Vaikka niitä kuin inhoais ja miten pahalta niiden tekeminen tuntuis, niin viimeisen toiston jälkeen itsetunto on ihan pilvissä. ”Mä tein sen!” ja piru vie, se fiilis on niin hyvä että se saa sut tekemään sen uudestaan.. vaikka kuinka oisit toistojen keskellä vannonut sen olevan viimeinen kerta 😉

Burbeet onkin hyvä mittari oman kunnon mittaamiseen ja tiiän, että monet valmentajat käyttää sitä testinä asiakkailleen. En itse ollut ihan tyytyväinen saadessani viime viikolla (hieman haastavissa olosuhteissa tosin) pohja-ajaksi 11:23, mutta nälkä kasvaa syödessä ja joulukuussa olis tarkoitus tähdätä jo seitsämään minuuttiin. Tavote on aika kova, mutta aion pystyä siihen!

Lähtisitkö sä mukaan 100 burbeen haasteeseen? Sen voi tehdä jokainen ihan missä vaan ja milloin vaan, ja tasaisesti sitä tekemällä on kiva seurata oman kuntonsa kehitystä. Vaihtoehtoisesti 100 burbeen sijaan voi myös laskea maksimitoistot kahden minuutin ajalta ja pyrkiä kasvattamaan sitä pikkuhiljaa.

Helppoa, tehokasta ja (ainakin jälkeenpäin) kivaa! Kokeile niin uskot itsekkin 😉

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Lempparijooga jumisille keholle

Kuinka monella muulla kroppa on usein aamulla sängystä noustessa hieman kankea?

Mulla ainakin on ja varsinkin silloin, jos tulee jostain syystä nukuttua liian pehmeässä sängyssä. Muun muassa siitä syystä oon ottanut mun aamurutiineihin joogan ja teenkin aina fiiliksen mukaan noin vartin kroppaa avaavan harjoituksen.

Mun isoimpana ”ongelmana” on juminen rintaranka, alaselkä ja lonkat. Siispä yleensä mun aamuinen harjoitus keskittyykin koko kehon avaamisen lisäksi näihin kahteen alueeseen 🙂 Niihin ja kropan herättelyyn oon omalla kohdallani havainnut parhaimmaksi erilaiset kiertoliikkeet, joita usein yhdistelen jo aamutervehdykseeenkin – jota siis teen joka aamu.

Ihan jokaista liikettä en muistanut innostuksessani kuvata, mutta laitoin lisäksi linkkejä videoihin ja toivonkin, että saatte tästä kuitenkin uusia ideoita omaan kehonhuoltoon ja liikkuvuuden parantamiseksi:

💚 Harjoitus alkaa yleensä aina ”Rock a baby”:llä, jossa otan jalan syliini ja keinuttelen sitä rennosti puolelta toiselle. Tää tekee niiiiin hyvää lonkalle ja alaselälle! Alaselkään vapautuu todella paljon tilaa ja lantio rentoutuu tulevaa harjoitusta ja päivää varten (jos aamulla on kiire enkä kerkeä tehdä mitään muuta, niin teen tämän).

💚 Ensimmäisenä kiertoliikkeenä otan vastakkaisella kädellä jalkapohjasta kiinni ja avaan toisen käden taakse. Tästä tulee ihana kierto selkään ja samalla avaus rintakehälle 🙂

💚 Seuraavaksi siirryn aurinkotervehdyksiin, joihin yleensä yhdistän kahdenlaisia kiertoja: ensin kolmijalkaisen koiran avulla avaan lonkkaa ja sen jälkeen asetun askelkyykyyn ja teen kierron avatakseni rintaa.

💚 Aurinkotervehdyksien jälkeen teen kissaliikettä niin kauan, että selkä ja hartiat ei naksu enää 😉

💚 Kissaliikkeestä siirryn taaksetaivutukseen, joka tuli pysyvästi mun elämään ayurvedan myötä. Hengityksen avulla irtaannun aina enemmän maasta ja nousen enemmän ”lantiolleni”, kun samalla keho avautuu pehmeästi ja kokonaisvaltaisesti.

💚 Ja koska rakastan taaksetaivutuksia, teen niite yleensä vielä muutaman lisää: yleensä harjoittelen siltaa ja yhdistän siihen tasapainoharjoittelua nostelemalla raajoja aina vuorotellen – vielä pari kuukautta sitten Sri Lankassa nostot oli todella nopeita ja matalia, mutta pikkuhiljaa kehitystä on tapahtuntut! 😀

💚 Vielä lisää kiertoja eli klassisesti seliinmakuulta vien vastakkaisen käden kohti vastakkaista jalkaa. Aiiii että tää tuntuu hyvältä selässä!

💚 Lopuksi teen vielä päälläseisontaharjoituksia, sillä joskus mulle suositeltiin että inversioita kannattais tehdä aina aamuisin – ja oon kyllä huomannut että miksi! Todella energisoiva vaikutus, ja etenkin kun tekee jotain itselleen haastavaa niin samalla saa myös kivan itsetuntobuustin joka ei koskaan tee huonoa 🙂

Joogaatteko te ja millaisesta joogasta tykkäätte? Harjoittelekko kotona vai käyttekö tunneilla? Mä oon aina ollut tosi huono venyttelemään ja muutenkaan tekemään kehonhuoltoa, mutta pieni kotijooga on kyllä yks ihan parhaista tavoista aloittaa päivä 🙂 Eniten ehkä oon kuitenkin innoissani, että joogaaminen muistuttaa mua aina siitä kuinka kykeneväinen mun keho on – etenkin viimeaikoina, kun kroppa tasapainoineen on vihdoin alkanut tuntumaan siltä miltä se tuntui ennen loukkaantumista. Siis ihan älyttömän hyvälle! <3

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa