Takaisin ruotuun – viime viikon treenipäiväkirja

Otin pari viikkoa sitten tietoisesti hieman pidemmän tauon treenaamisesta, sillä tajusin ettei mulla oikeastaan ole pitkään aikaan ollut ajanjaksoa jossa en ois ollu jatkuvasti jonkun kuormituksen alaisena. Treenin lisäksi tälläisiä kuormituksia on ollut muun muassa rankat messureissut ja oma sairastelu – ne vie ihan yhtälailla, ellei jopa enemmänkin, voimia kuin treenaaminen ja niistäkin ottaa aina oman aikansa palautua. Sitä on aina haastava ymmärtää sillä aina tuollaisten pakollistenkin taukojen jälkeen on aina hirveä hinku takaisin treenien pariin..! 😀Ensimmäistä kertaa lepo tuntui helpolta. Sellaiselta, että oikein tunsin mun kehossa kuinka hyvää se mulle teki! Nukuin normaalia enemmän ja vietin enemmän aikaa ulkona – ja koska kämppis oli reissussa, sain myös hyvän syyn pitää pientä sosiaalista paastoa. Ja sekin teki hyvää! Päivä päivältä mun olo keveni ja rentoutui, enkä edes muista milloin viimeksi oon saanut nauttia mun kehosta ilman väsyneitä tai jumisia lihaksia, kireää rankaa tai muuta jännitystä.

Viime viikko olikin sitten ensimmäinen levon jälkeen, kun palasin takaisin treenien pariin ja olihan se ihanaa! Levännyt ja rento kroppa ottaa niin paljon paremmin treeniä vastaan ja tuntuu, että oma suorituskykykin on ihan uudenlaista. Siitä saan kyllä antaa kiitoksen myös hieronnalle, jossa oon käynyt viime aikoina lähes viikottain 🙂MAANANTAI
45 min lenkki, josta reilut 30 min juoksua

TIISTAI
lepo (hieronta)

KESKIVIIKKO
selkätreeni salilla

TORSTAI
crossfit: jalkapainotteinen coretreeni

PERJANTAI
lepo

LAUANTAI
crossfit: pidempikestoinen syketreeni painottuen yläkroppaan

SUNNUNTAI
lepo (koko päivä koiranäyttelyreissulla)

MAANANTAI
selkätreeni salillaOon nyt keväällä alkanut treenaamaan taas omatoimisesti salilla ja se on tullut tarpeeseen. Käyn Liikulla, jossa on ensiluokkaiset treenauspuitteet ja mielettömästi tilaa ympärillä! Voin tehdä siellä kevyempiä, kuntouttavia treenejä ja hyödyntää paljon laitteita eristävien liikkeiden tekemiseen, jotta saan loukkaantumisten jälkeen mun jalat taas ennalleen – ja halutessani voin myös rykäistä vapailla painoilla kunnon crossfit-henkisen treenin! Todella monipuolinen ja miellyttävä treenipaikka kaikenkaikkiaan.

Juoksutreenejä tulee muutama ja niiden lisäksi käyn edelleen crossfitissä, jossa pyrin valitsemaan juurikin ne tunnit jotka tukee parhaiten mun juoksua – joko lihastreenin tai syketreenin kannalta. Hyvässä porukassa treenatessa saa niin paljon enemmän irti ja vedettyä paljon kovempaa kuin yksin, ja se on just sitä mitä kaipaan saadakseni ne parhaimmat kiksit liikunnasta! Yksin puuhastelu on kivaa, mutta kyllä yhdessä tekeminen on ihan ylivoimaisesti parasta 🙂

Iloa treeniviikkoon,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

 

Tavoite asetettu! Lähdetkö mukaan? ;)

Oon ollut viime vuodet niin paljon loukkaantuneena, että treenitavoitteet ois tuntunut jotenkin absurdilta sillä ainut rehellinen tavoite oli vaan kuntoutua ja pystyä ylipäätään edes liikkumaan.

Kärsivällisen kuntoutuksen, runsaan kehonhuollon ja säännöllisen osteopatian avulla mun keho on viimeaikoina alkanut tuntumaan jo normaalilta. Toimintakykyiseltä ja ehkä jopa paremmalta entä koskaan aikaisemmin! Sen myötä myös treenit on alkaneet sujumaan ja nyt vihdoin tuntuu siltä, että olisin taas valmis haastamaan itseäni.

Miltä susta tuntuu, olisitko valmis asettamaan tavoitteita ja tekemään töitä sen eteen?Toissa vuonna, mun jalkaongelmien keskellä juoksin puolimaratonin oikeastaan vain koska lääkäri sanoi etten enää ikinä pystyisi juoksemaan. Pitihän mun näyttää sille, että se oli väärässä! Ja senhän mä tein, vaikka pohkeet oli kivikovat ja aivan rikki vuoden ontumisesta ja vaikken ollut hirveästi kerennyt treenaamaankaan.

Nyt kun jalat ja koko kroppa on ehjä ja ensimmäisestä puolimaratonista jäi nälkä, haluan tehdä juosta sen ensi syksynä uudestaan! Haluan tehdä töitä, jotta saisin syksynä juostua matkan kahteen tuntiin. Haluan juosta pitkiä ja lyhyitä matkoja, vetää hikisiä intervalleja, tehdä pitkiä peruskestävyyslenkkejä, huoltaa kehoa ja syödä fiksusti.Mutta mä en halua tehdä sitä yksin!

Musta treenaamisessa on parasta se, kun sen fiiliksen voi jakaa toisten kanssa. Ja kun voi omalla esimerkillään tsempata ja innostaa myös muita! Sillä mä saan myös paljon inspiraatiota kun seuraan muiden matkaa kohti heidän omia tavoitteitaan.

Niinpä mä ajattelin, että haluaisin laittaa pystyyn jonkinlaisen tsemppiringin! Haluaisitko sä tavoitteesi kanssa lähteä mukaan? Jos sua kiinnostaa niin paina tuota sydäntä postauksen ylälaidasta tai kommentoi ja jaa omia ajatuksia millaisen tsemppiringin haluaisit 🙂 Tavoite voi olla joko mun tapaan puolimaraton tai sitten ihan mikä muu tahansa: vaikka neljä leukaa tai spagaatti. Siis oikeastaan ihan mikä vaan!Tsemppirinki lähtee käyntiin heti huhtikuun alusta jos tarpeeksi innokkaita lähtee mukaan! Omana ajatuksena olis, että tsemppiringissä ois myös aina välillä jotain ”viikon haaste” -tyyppisiä juttuja joista suorituneet voisin palkita erilaisilla teemaan liittyvillä palkinnoilla.

Kertokaa mielipiteenne ja halukkuutenne osallistua! Ja kutsukaa ihmeessä myös kaveritkin mukaan, sillä mitä enemmän porukkaa sitä parempi tsemppi ja energia <3

Innostuinein fiiliksin,
Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto