Pätkäpaaston ruokapäiväkirja

Muistatteko, kun kerroin teille alkuvuodesta uudesta rakkaudestani pätkäpaastosta? Ja nyt vielä pari kuukautta myöhemminkin olen edelleen ihan myyty ja en voi muuta, kuin suositella lämpimästi jokaista kokeilemaan ”pätkistä” – varsinkin jos haluaa nauttia energisestä, kevyestä ja tehokkaasta olosta päivästä toiseen ja ennenkaikkea helpottaa arkeaan huomattavasti!

Sain silloin, ja itseasiassa edelleenkin, useampia toiveita ruokapäiväkirjasta sillä monesta tuntui mahdottomalta että saisin syötyä kaikki päivän tarvittavat kalorini neljän/kuuden tunnin aikaikkunassa. Uskokaa tai älkää, se on helpompaa kuin luuliskaan! Ja siitä onkin todisteena ruokapäiväkirja kahdelta eri päivältä.

Ja jätän tästä nyt pois kaikki lisäravinteet, viherjauheet sun muut sellaiset sekoittamasta sillä en edes laske niitä mitenkään mun päivän energiamääriin 🙂

”Aamupala” klo 14
 Smoothie: kokonainen avokado, 200g mustaherukoita, annos proteiinijauhetta, 2 rkl kookosöljyä
– Päälle runsas ruokalusikallinen parapähkinätahnaa (seleeniä!) ja kookoshiutaleita

Välipala klo 15
– Chiavanukas: 5 rkl chiasiemeniä, 4 rkl kookosmannaa, annos proteiinijauhetta, loraus MCT-öljyä, 3 dl suklaa-kookosjuomaa

Illallinen klo 17:30
Kurpitsansiemenleipiä kookosöljyllä, avokadolla ja yrteillä
– Kokonainen bataatti, kvinoa-linssipataa (+ ruokalusikallinen gheetä), kurkkua, salaattia, yrttejä ja loput avokadosta
– Itsetehtyä ”bulletproofjäätelöä” + 2 dl marjoja

 

Aamupala klo 14
– Kurkumalatte (kurkumaa, mustapippuria, kardemummaa + 2 rkl kookosmannaa, 1 rkl gheetä, 1 rkl MCT-öljyä, 2 rkl heraproteiinia)

Välipala klo 15:00
– 400g muikkuja, 4 rkl luomuvoita, avokado +  salaattia, kurkkua, parsakaalia ja papuja
– noin 50g raakasuklaata
+ litra suklaista kookosjuomaa pitkin päivää seuraavan tunnin ajan

Iltapala klo 17:45
– Avokado + suolaa
– Basmatiriisiä, mungopapuja, sieniä, fenkolia, kesäkurpitsaa (siis kitcharia+ ruokalusikallinen kirkastettua voita ja kourallinen kurpitsansiemeniä
– 2 omenaa ja 2 rkl manteleita kookosöljyssä ja kanelissa paistettuina

Pätkäpaastossa syömisten suhteen on huomioitava myös se, että energiankulutus laskee sillä ruoansulatus ei ole jatkuvasti käynnissä. Eli jos normaalisti kulutus on vaikka se 2500 kcal ja on tottunut syömään sen verran, on hyvä tarkistaa todellinen kulutus pätkäpaastolle siirtymisen jälkeen 🙂

Brunssi

Kysyttävää, ajatuksia, mietteitä?

Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa ehdottomasti kokeilla pätkäpaastoa! Mä oon niin fiiliksissä, kuinka paljon enemmän mulla on energiaa ja etenkin aikaa, kun ei tarvi kokoajan syödä 🙂 Ja kuten jo eilen totesin niin alkuvuoden aikana oon uusinut omia ennätyksiäni voimapuolella eli mietteet siitä sopiiko tää rankan treenaamisen kanssa yhteen on turhaa – kaikki kyllä luonnistuu, kunhan vaan suunnittelee fiksusti ja muistaa keskittyä palautumiseen huolella!

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Toivepostaus: näin rahoitan elämäni

Vähän aikaan sitten, kun kirjoittelin ruoan hinnasta sain toiveen postauksesta jossa kertoisin miten rahoitan kaiken sillä luomuruoka/erikoistuotteet on tavallista kalliimpia ja lisäksi matkustelen paljon. Ja tänään mulle sitten tuli se fiilis, että nyt on tän postauksen aika 🙂

Mä oon itse aika tarkan markan tyttö ja jos voin jossakin pihistää, niin sen kyllä teen. Tietysti on asioita, joissa rahalla ei oo niin isoa merkitystä vaan muilla asioilla – kuten laadulla – on isompi merkitys 🙂 Vuosien aikana oon oppinut löytänyt ne jutut, jotka mä koen maksamisen arvoiseksi ja puolestaan myös ne jotka voin hyvinkin jättää välistä..

Pienenä pohjustuksena voisin kertoa tähän alkuun pari seikkaa. Ensinnäkin mä teen todella paljon töitä sillä mulla on mun ”päätyön” lisäksi myös muita projekteja ja tietysti nää omat kirjoitushommat, jotka vie paljon aikaa. En oo ikinä tehnyt töitä rahan takia, vaan haluan tehdä hommia joista nautin ja joissa saan kehittää itseäni. Tärkeintä mulle siis ei oo se, että lompakko pursuaa seteleitä vaan että tuun toimeen omillani ja nautin elämästäni – näihin seikkoihin sitten vaikuttaakin useammat seikat, eikä pelkästään raha. Kaikki muu sitten on ekstraa 🙂

Ja jos verrataan sitä kuin asun vuosi sitten Helsingissä tai nyt täällä Jyväskylässä, niin elämä täällä on paljon edullisempaa. Mulla on isompi asunto, jonka vuokra on lähes puolet entisestä ja mikä tärkeintä: täällä ei tuu lähes joka päivä syötyä ulkona ja herkuteltua kavereiden kanssa söpöissä kahviloissa.

Mutta mennääs sitten ihan asiaan…

Ensinnäkin jos haluaa alkaa elämään hieman säästeliäästi suosittelen kirjaamaan ylös kaikki menot kuukauden ajalta. Siinä konkretisoituu aika hyvin se mihin rahaa menee ja sen jälkeen siihen on helpompi ottaa kontrolli. Mikä on turhaa? Mistä voisin säästää? Se voi tuntua karulta ja alkuun pahalta, mutta joskus on vaan pakko mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle 😉

Kuukausittainen budjetointi myös auttaa paljon oman rahankäytön suunnittelussa. Mulla itselläni on kolme tiliä, joista jokaisella on oma funktio ja tietysti yksi näistä on säästötili, jonka varoilla rahoitan unelmiani – kuten matkustelua. Mä oonkin enemmin sellainen ”carpe diem” -tyyppinen ihminen enkä osaa säästää rahaa tulevaisuuden varalle.. 😀

Matkustelu

Siinä missä mä päätyölläni elätän itseni ja maksan vuokrat sun muut, käytän kirjoittamisesta sekä muista projekteista saadut rahat lähes poikkeuksetta reissuihin. Tälläisiä ekstratuloja on viimeaikoina ollut esimerkiksi kirjojen kirjoittaminen ja sitten tietty mun epäonninen potilasvahinkotapaus, jonka seurauksena olin kymmenen kuukautta jalkapuolena..

Yleensä reissuilla ollessani teen töitä samalla eli en varsinaisesti oo pitänyt palkatonta lomaa todella pitkään aikaan. Siinä mielessä oonkin onnekas, että kuljettamalla läppäriä mukana mulla on toimisto aina siellä minne meenkin ja se tietysti madaltaa kynnystä reissailuun 🙂

Oon myös aika haka etsimään halpoja lentoja Momondon kautta, jossa näkee näppärästi hintoja eri päiville! Monesti lennoissa voi olla päivästä kiinni joutuuko maksamaan jopa satasia enemmän, joten niiden kanssa kannattaa olla tarkkana 🙂 Toinen sivusto mitä käytän paljon on Lentodiilit missä on aina jokin todella houkutteleva tarjous minkä käyttämättä jättäminen saa tuntemaan itsensä hölmöksi.. Lentojen suhteen siis voi käydä tosi hyväkin mäihä, kunhan vaan osaa etsiä oikeista paikoista (ja oikein!).

Majoituksen saa monesti hyvinkin halvalla tai jopa ilmaiseksi 😉 Yksin matkustellessa suosin paljon hostelleja ja Couchsurfing -sivustoa, joissa molemmissa hinnan lisäksi ehdottomasti parasta on muut ihmiset! Varsinkin sohvasurffailleissa pääsee yleensä tutustumaan kohteeseen paikallisin silmin ja löytämään kaikki ne kätketyt aarteet, jotka yleensä jää turisteilta näkemättä. Jos taas matkustaa muiden kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää Airbnb:tä sillä hinta yöpymiselle jää silloin yleensä todella edulliseksi ja lisäksi on mahdollista elää aivan normaalia elämää eli kokkailla vaikka päivän jokainen ateria yhdessä kotona – sekin jo itsessään säästää huimasti!

Ruoka

Ruoka on mulle sellainen asia, missä en yleensä laadusta tingi vaan jos vaan mahdollista ostan luomua ja vieläpä paikallisesti tuotettua ja sen yleensä näkee kuitissa.. Kun aiemmin mun ruokaostokset maksoi viikossa sen 30€ on hinta nykyään lähes tuplat, mutta mielestäni se on paras sijoitus mitä arjessa voi tehdä 🙂

Simppelit vinkit edullisempiin, laatutietoisiin ruokaostoksiin:
– Ruokalista & viikon ruokasuunnitelmat vähentää hävikin määrää ja pystyt tekemään isoja satseja budjettiruokaa kerralla! Mä en ikinä nakkaa ruokaa roskiin, vaan käytän aina kaiken jääkaapista hyödyksi.
– Suosi kausikasviksia! Ne on yleensä aina edullisempia kuin muutoin ja mikä tärkeintä: todella maistuvia 🙂
– Katso kilohintoja sillä niissä on tosi paljon eroja! Niistä jutuista mitä voit ostaa kotiin odottamaan myös seuraavaa viikkoa varten kannattaa aina ostaa se, mitä sillä rahalla saat määrällisesti eniten.
– Kyttää punaisia tarroja! Luomuruoka on yleensä kalliimpaa, joten sen vuoksi sitä löytyy yleensä myös aletarroilla varustettuina 🙂 Itsekin löysin eilen -30% hintaan paikallisia muikkuja ja ai että ne oli hyviä!

Kiinnostaisko teitä muuten muutama budjettiruokaresepti..?

Superfoodit ja muut erikoistarvikkeet on siinä mielessä kivoja, että vaikka niiden hinta kertaostoksena voi tuntua kalliiilta niin niiden käyttöikä on pitkä. Esimerkiksi purkillinen reishiä maksaa noin parisenkymppiä eli kerta-annokselle jää silloin hintaa reilu parikymmentä senttiä riippuen siitä kuinka paljon sitä käyttää.. eli aika pieni sijoitus siihen nähden, kuinka paljon se parantaa elämänlaatua 🙂 Ja myös viherjauhe on tästä loistava esimerkki! Foodinin viherjauheen kerta-annoksen hinta on alle kymmenisen senttiä ja se sisältää enemmän ravinteita kuin kaksi pussillista salaattia.

Kaiken kuivan kuten jauhot, riisit, hiutaleet, proteiinijauheet, pavut, linssit ja siemenet mä ostan aina kertasijoituksena isommissa pusseissa jolloin kilohinta jää pienemmäksi. Se myös helpottaa paljon mun kaupassa käymistä kun aina tietää mitä kotoa löytyy eikä joka kerta tarvi raahata kiloa kaurahiutaleita mukana 🙂

Kuten huomaatte, niin ruoan suhteen pyrin olemaan pitkäkatseinen ja sen sijaan että kävisin joka päivä kaupassa ostamassa vähän jotain teen hankinnat yleensä kerralla pidemmäksi aikaa ja suunnittelen ne hyvin. Siitä tykkää lompakko ja kertaheitolla myös elämäkin helpottuu, kun ei aina tarvi miettiä että mitä sitä tänään söis!

Kosmetiikka

Luonnonkosmetiikka ei enää onneksi poikkea hinnasta kovinkaan paljoa ”normikosmetiikan” suhteen. Oikeastaan mun kosmetiikkaostoksilla on todella pieni budjetti verrattuna moniin mun ystäviin, jotka suosivat tavan kosmetiikkaa.. Siltikään mun ei oo tarvinut tinkiä laadusta ja mikä parasta: mun iho voi paremmin kuin koskaan 🙂 Tähän toki vaikuttaa monet muutkin asiat kuin pelkkä kosmetiikka, hah!

Käytän ihonhoidossa hyödykseni paljon kookosöljyä ja valmistan itse mm. ihokuorintoja ja kasvonaamioita keittiönkaapeista löytyvistä raaka-aineista. Sillä jo säästää huimasti! Tämän lisäksi oon panostanut riittoisiin ja ravitseviin öljyihin ja seerumeihin. Meikeissä puolestaan suosin ekologista Bohoa, joka on myös todella huokean hintaista ja silti erittäin toimivaa 🙂 Hiukset pesen ruokasoodalla ja huuhtelen suolaliuoksella, joten shampookustannuksissa säästän ihan huimasti!

FitnesskuplaKuvat minusta: Anni Korhonen

Heräskö jotain kysyttävää, jäikö multa jotain puuttumaan? Noi nyt oli mulle pääpiirteittäin ne jutut joihin mulla menee arjessa eniten rahaa eli mun oli helpoin lähteä niistä liikkeelle. Toki voin tehdä tälle postaukselle myös jatko-osan sekä luonnollisesti voidaan jatkaa keskustelua kommenttiboksin puolella!

Rahan käytössä, kuten muussakin elämässä, luonnollisesti tärkeintä on priorisointi eli se mihin haluat rahaasi käyttää. Muistan itse aikoja kun mulla saattoi viikonlopussa mennä useampikin satanen pelkkään bilettämiseen – nyt on hyvä jos pystyn tekemään sen edes vuodessa! 😀 Nyt mä mielummin sijoitan sen rahan itseeni ja siihen, että voin hyvin. Sillä tavoin mä nimittäin myös nautin elämästä paljon enemmän <3

PS. Kiitos eilisestä <3 Heräsin tänään heti kuin uutena ihmisenä, kun sain kaikki asiat pois sydämeltäni ja huomaatteko, että sain myös mun inspiraation kirjoittamiseen takaisin? Ihan huikeeta!

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa