Vuoden paras kausi on täällä!

Sain lukijalta seuraavanlaisen toiveen:

”Kuulisin mielelläni enemmän avantouintiharrastuksestasi, miten ”hurahdit” siihen ja vinkkejä aloittelijalle.”

Ahh, mikä ihana aihe! Kiitos toiveesta, kirjoitan avantouinnista enemmän kuin mielelläni 🙂Jos multa kysytään, niin syksy on vuoden parasta aikaa monestakin syystä. Ja yksi niistä syistä on ”avantokauden” aloitus! Meidän uintipaikat aukeaa aina syyskuun puolivälin tienoilla ja tänäkin vuonna menin uimaan ensimmäisten joukossa.

Hurahdin avantouintiin täysin pari vuotta sitten, kun muutin Jyväskylään hyvien avantoapajien äärille. Toki jo Helsingissä asuessa kiinnostus avantouintiin oli herännyt, mutta siellä en jotenkin saanut aikaiseksi aloittaa. Eniten olin kiinnostunut avannon rauhoittavista ja palauttavaa hermostoa aktivoivista vaikutuksista, vaikka toki avantouinnilla on myös muita hyviä vaikutuksia 🙂

Tieto ja ajatus siitä, miten avantouinti muhun vaikuttaisi oli tietysti iso motivaattori uskaltautua kylmään veteen. Mutta suurin motivaattori kaikista on se hyvä olo, minkä uintireissu saa aikaan! Se tunne, kun keho alkaa lämmittämään itseään juuri avannosta noustua ja miten illalla nukkumaan mennessä vaipuu ikään kuin ”avantokoomaan”. Lihakset alkoi palautumaan paremmin treenien jälkeen ja unenlaatu parantumaan – ja se jos mikä on saanut mut rakastumaan avantouintiin!Aloittelijoille mielestäni paras vinkki on, että mene uimaan nyt! Vielä kun järvi ei ole vielä jäässä ja vesikin on vähintään kymmenen asteista, on loistava aika aloittaa uiminen. Keho tottuu asteittain viilenevään veteen ja uimaan meneminen helpottuu kerta toisensa jälkeen – ja yhtäkkiä huomaatkin, että ulkona paukkuu pakkanen ja järvi on jäässä.

Aloittelijan on hyvä aloittaa uiminen maltilla ja totutella kylmään veteen vähitellen varsinaista uintiaikaa pidentäen. Tätä voi harjoitella hyvin myös kotona suihkussa! Se onnistuu viimeistelemällä suihku kylmällä vedellä – tässäkin maltillisesti muutamista sekunteista aloittaen ja sitten aikaa pikkuhiljaa pidentäen. Mä harrastan tätä ympäri vuoden, etenkin iltaisin, ja kylmä suihku toimii hyvin myös avannon korvikkeena. Vaikka pakko myöntää, että se nupin kääntäminen kylmälle tuntui kyllä aluksi paljon vaikeammalta entä kylmään järveen meneminen.. 😀On myös hyvä opetella rauhoittamaan hengitystä ja tehdä jotain tietoisia hengitysharjoituksia. Kylmässä vedessä nimittäin voi ensireaktiona olla ns. hapen haukkominen mikä ei tietystikään ole kivaa, mutta siitäkin yleensä oppii nopeasti pois kunhan keho tottuu kylmään ja itse oppii käyttämään hengitystä apuna.

Välineurheilua kannattaa myös harrastaa ja ostaa avantouintia varten neonpreenihanskat ja -tossut. Se voi tuntua turhalta ja itsekin pärjäsin ensimmäisen avantotalveni ilman, mutta niiden avulla pystyy olemaan vedessä paljon pidempään! Suosittelen 🙂

Miten on, joko oot hurahtanut avantouintiin vai aiotko kokeilla tänä vuonna ensimmäistä kertaa? 

<3 Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

Kauppareissun antimet

Te ootte jo pitkään pyytäneet multa postausta siitä, mitä oikein kaupasta ostan ja tän toteutus on aina vaan venynyt ja venynyt.. Tässä välissä myös mun oma suhtautuminen ruokaan on rentoutunut ja muuttunut tosi paljon sekä toki myös ruoanlaitto tottumukset.

Harvoin enää tulee myöskään ostettua koko viikon ruokia kerralla! Ois ihanaa, jos saisin sen aikaiseksi, mutta tässä arjessa on niin paljon muuttujia ja muutenkin ruoka on mulle nykyään enemmän fiilisjuttu kuin suoritus ja ajatus meal-prepistä tuntuu tosi vieraalta. Ja koska nykyään hoidetaan sekä ostokset että ruolaitto yhdessä kämppiksen kanssa ei niissä ole enää samanlaista logiikkaa kuin joskus vuosia sitten, vaan hommasta on tullut enemmän sosiaalista ja viihdyttävää 🙂Tässä kuitenkin pientä pintaraapaisua siitä mitä meidän jääkaapista usein löytyy! Aika kasvispainotteista syöminen on edelleen ja siinä lisänä on välillä hyvälaatuista lihaa, kalaa tai kasviproteiinia – edelleenkin siitä fiiliksestä riippuen.

Ruoan laadun lisäksi pyrin minimoimaan muovien määrän ja suosimaan kotimaista ja luomua, mutta aina se ei ole mahdollista sillä kauppojen valikoimat ei aina palvele ihan täysin omia toiveita. Mutta en jaksa ottaa siitä sen kummempaa stressiä, vaan pyrin tekemään aina ne sillä hetkellä parhaat mahdolliset valinnat 🙂

Kaupasta mukaan tarttui seuraavaa:
✧ Porkkanaa
✧ Paprikaa
✧ Kurkkua
✧ Kesäkurpitsaa
✧ Omenaa
✧ Päärynää
✧ Banaania
✧ Bataattia
✧ Kukkakaalta
✧ Parsakaalta
✧ Keräkaalta
✧ Punasipulia
✧ Valkosipulia
✧ Jalotofun Kylmäsavutofua
✧ Kotimaista kalkkunaa
✧ Luomu tattaripastaa!
✧ Luomu tomaattisosetta
✧ Basilikaa, päärynää ja kananmunia – jotka onnistuneesti unohdin kuvista

Nämä valikoitui mukaan, koska ajatuksissa oli kokkailla bataattikeittoa, falafelejä, pestoa, kasviswokkia, smoothieita, puuroa, banaanilettuja ja chiavanukkaita. Tuo kaupasta löytämäni tattaripasta oli heräteostos, johon ihastuin heti! Tosi kiva maku ja koostumus, eikä hintakaan ollut paha. Eikä kannata unohtaa, että meidän kuivakaapeista yleensä löytyy chia-siemeniä, kaurahiutaleita, pähkinöitä, kookosöljyä sekä -mannaa ja sen sellaista kivaa piristettä annoksien sekaan 🙂

Miltä vaikutti? Jaksatteko te tehdä mealpreppiä vai meettekö enemmän fiilispohjalta?

<3 Aino


Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto