17. Piristystä päivään!

*Sisältää mainoslinkkejä

Sain tälläisen kommentin viime viikolla Christinalta: ”Ei nyt liity oikeastaan tähän postaukseen mutta olisko ideaa jos kirjoittaisit jutun energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista/ superfoodeista?” . Koska postaustoiveet on aina tervetulleita ja tää vielä sopi hyvin mun hyvinvointikalenterin teemaan niin päätin tarttua siihen heti!

Aamuisin tahdonvoima on kaikista voimakkaimmillaan ja silloin onkin mun mielestä kaikista helpoin tehdä ne päivän ”terveysteot”, jos ne muuten tuntuu hankalilta. Mun mielestä aamut on myös tärkeimpiä juttuja viresytason kannalta nimittäin ne on mulle ne hetket jolloin haluan ”buustata päivää”, kun taas iltapäivän jälkeen rupean keskittymään enemmän rauhoittumiseen ja rentoutumiseen kohti iltaa.

Piristystä päivään

Pirteään arkeen on mun mielestä yks kolmen kopla, joka pitää huolen peruspohjasta: riittävä yöuni, riittävä vedenjuonti pitkin päivää ja pieni liikunta heti aamusta ja mahdollisuuksien mukaan pitkin päivää, vaikka parin minuutin pätkissä. Esimerkiksi mulla on töissä trampoliini, jolla hyppiminen energisoi ihanasti keskellä päivää!

Toiveena oli kuitenkin kuulla energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista ja superfoodeista, joten annetaan palaa!

  1. Mulle päivässä yks tärkeimmistä energisoivista tekijöistä on mun aamujumpan lisäksi aamujuoma! Aloitan jokaisen aamun vähintään puolella litralla huoneenlämpöistä vettä, johon sekoitan viherjauhetta. rakkolevää, MSM:ää ja sitruunaa sekä inkivääriä. Viherjauhe auttaa vähentämään väsymystä ja parantaa niin aineenvaihduntaa, hermoston toimintaa, immuunipuolustusta kuin ruoansulatustakin. Jos multa kysytään, niin jokaisen pitäisi juoda sitä vähintään yksi annos päivässä – mä juon itse yleensä kolme pitkin päivää 🙂 Rakkolevällä on myös muhun energisoiva vaikutus sen kilpirauhasta tukevan vaikutuksen vuoksi, puhumattakaan sitruunasta ja inkivääristä jotka tunnetusti piristävät ja puhdistavat kehoa saaden aineenvaihdunnan hyrräämään! Pienenä ekstralisänä aamujuomassa on mukana vielä suolaa, joka auttaa kehoa nesteytymään mikä luonnollisesti näkyy posiitiivisesti jaksamisessa 🙂
  2. Ehkä tunnetuin piriste: kahvi. Mä en itse tykkää juoda sitä sellaisenaan sillä kofeiinin vaikutus voi olla mulle helposti liian voimakas ja siten myös ns. laskea nopeasti joten teen siitä yleensä rasvaversion. Tällöin kofeiini imeytyy tasaisemmin ja hitaammin, jolloin se myös vaikuttaa muhun pidempään ja lempeämmin 🙂 Bulletproof eli rasvakahvi on myös siinä mielessä nerokas, että se on kuin smoothie: voit nakata sinne sekaan kaikkia muita loistavia piristeitä!

    Kahvin kanssa suosittelisin kuitenkin olemaan varovainen. Liiallisesti, ja etenkin väsyneenä juotuna, se voi jopa pahentaa väsymystä huijaamalla kehoa. Jos siis tuntuu, että väsyttää niin suosittelen ennemminkin lepäämään kuin juomaan pannullisen kahvia – tällöin keho palautuu normaaliin rytmiinsä nopeammin ja saat omat luonnolliset energiatasosi takaisin, etkä tarvitse stimulantteja pitämään sua käynnissä 🙂

  3. Superfoodeista kolme omaa piristävää lempparia: maca, mucuna ja raakakaakao. Nää on sellaisia, joita laitan usein mun rasvakahvin sekaan tai sekoitan keskenään esimerkiksi raakasuklaaksi, jolla aloitan päiväni. Raakakaakao sisältää teobromiinia, mucuna puolestaan lisää mielihyvää ja maca tekee oikeastaan näitä molempia! Yleensä valitsen päivässä näistä yhden ihan tilanteesta ja tarpeesta riippuen, joskus toki saatan ottaa tupla-annoksen kaikkea mutta harvoin se on tarpeellista.
  4. Varsinaisista ruoka-aineista piristävimpiä ovat
    – sitrukset ja marjat (runsaasti C-vitamiinia)
    – nestepitoinen kurkku (pitää huolta nesteytyksestä)
    – tummanvihreät kasvikset (paljon B- ja C-vitamiinia)
    – mantelit (magnesiumia ja E-vitamiinia sekä proteiinia ja hyviä rasvoja)
    – chia-siemenet (kuituja, hyviä rasvahappoja, antioksidantteja ja tietty proteiinia)
    –  kananmunat (proteiinia ja vitamiineja, tosin suosittelisin nauttimaan raakana)

    Jos siis harrastaa aamupalan syömistä niin marjaisa chiavanukas tai raikas vihersmoothie ois sellainen energisoiva ja piristävä vaihtoehto! Itse tosin suosin pätkäpaastoa ja oon aamuni syömättä, jolloin saan käyttööni kropan kaiken energian sen sijaan että se keskittyis sinne ruoansulatukseen 🙂

Piristystä päivään

Mutta kuten sanottu niin ruokajutut on tosiaan vain yksi osa kokonaisuutta, mutta niiden avulla voi hyvinkin kikkailla pitkin päivää ja pitää energiatasonsa aisoissa 🙂 Proteiinit ja rasvat kannattaa syödä aamusta/päivästä ja säästää hiilihydraatit viimeiseksi, ja tosiaan vettä kannattaa nauttia pitkin päivää.

Viherjauheesta innostuneille haluaisin vinkata FitnessFirstin kuukauden tarjouksesta, jossa saa viherjauheen kaupan päälle ostaessaan vähintään 100€ arvosta Foodinin tuotteita! Se on nimittäin aika lyömätön kamppis sillä Foodinin Viherjauhe on ihan älyttömän monipuolinen ja ravinteikas – ja vieläpä siedettävän makuinen 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Inkiväärikarkki

Inkiväärikarkki

Taas (joulu)herkkuja! Tällä kertaa ei kuitenkaan mitään piparista, vaan raikkaan inkivääristä. Idean näihin karkkeihin sain, kun työkeikalla silmiini osui purkillinen inkiväärihilloa.. Mun päässä rupesi heti raksuttamaan. Mitäs hyvää siitä oikein voiskaan tehdä? Ja arvatenkin päässä rupesi heti pyörimään erilaisia ideoita, joista tää pikkuherkku vei voiton!

Näissä karkeissa pehmeä inkivääritäyte ei ole ylitsemättömän pistävä, joten se maistuu hyvin myös perheen pienempienkin suihin! Aina ei nimittäin kaikki mun luomukset saa lapsilta kehuja, mutta tätä jopa haettiin omin neuvoin lisää jääkaapin kätköistä 🙂 Ympärilleen inkivääritäyte saa mausteisen chai-suklaan ja yhdessä ne luovatkin ihanan jouluisen, aistikkaan makuparin.

Inkiväärikarkki

inkivaarikarkki-1

INKIVÄÄRIKARKKI
1 dl kookosmannaa
4 rkl kookosöljyä
6 rkl inkiväärihilloa
kuorrutus: 1,5 dl chai-raakasuklaamassaa

Sulata kookosmanna ja kookosöljy vesihauteessa juoksevaksi. Lisää joukkoon inkiväärihilloa ja sekoita hyvin. Ota esille silikonimuotti, täytä ne puolilleen inkivääritäytteellä ja nosta pakkaseen siksi aikaa, kun olet saanut valmisteltua kuorrutteen. Ota taas vesihaude esille ja sulata siinä tälläkertaa chai-raakasuklaamassa. Ota inkivääritäytteet pakkasesta ja kuorruta ne täysin raakasuklaamassalla – massa tarttuu lähes heti jäätyneen makeisen pintaan. Nosta kuorrutetut karkit vielä hetkeksi kovettumaan kylmään.

Inkiväärikarkki

Ihanan erilainen pikkuherkku, joka todellakin käynnistää juhlat suussa! Ja jos hetki halutaan miettiä terveellisyyttä, niin sitähän näistä karkeista ei puutu, onhan raakasuklaa ja inkivääri molemmat oikeita superruokia. Inkivääri muunmuassa ehkäisee flunssaa, nopeuttaa aineenvaihduntaa ja tehostaa ruoansulatusta, kun puolestaan raakasuklaan positiiviset vaikutukset yltävät aina aineenvaihdunnan ja sydänterveyden lisäksi myös mielialoihin – raakasuklaata syömällä suupielet kääntyvät kuin itsestään kohti kattoa!

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa