Näin valmistuu täydellinen smoothie

Täyteläinen, raikas, aavistuksen kirpsakka ja koostumukseltaan lusikoitava. Sellainen ois just nyt mun täydellinen smoothie. Otsikko on ehkä vähän harjaanjohtava sillä täydellisen smoothien määritelmää tuskin on edes olemassa – se on nimittäin jokaisen itse päätettävissä.

Vaikka smoothien valmistaminen tuntuu maailman helpoimmalta hommalta niin senkin voi valmistaa monella tapaa, jolloin tietysti lopputuloskin on aina erilainen. Siispä keräsinkin yhteen mun simppelin ABC:n smoothienvalmistuksen!

FUNKTIO tietysti on tärkeää, että smoothie maistuu hyvältä – mutta ennen valmistuksen aloittamista kannattaa miettiä millaisen smoothien haluaa valmistaa. Tulisko sen olla kunnon aivobuusteri töihin? Virkistävä ja kehoa puhdistava? Vai treenien jälkeen hyvin palauttava? Raaka-aineiden kanssa pelailemalla pystyt hyvin vaikuttamaan siihen millainen lopputuloksesta tulee, ihan vaikka valmistaisit smoothien perus raaka-aineistakin 🙂

KOOSTUMUS smoothiessa voi olla oman maun mukaan joko lusikoitava tai juotavan juokseva. Tykkään itse käyttää smoothieissa yleensä yhtä, joskus kahta raaka-ainetta, jotka vastaa smoothien koostumuksesta – ilman sitä smoothiesta tulee yleensä pelkkää litkua. Näitä on liotetut pähkinät/mantelit, chiageeli, avokado, kookosmanna tai pakastettu banaani. Nesteenä käytän yleensä vettä ja sen määrä on oleellinen koostumuksen suhteen – itse tykkään käyttää niin vähän, kuin mahdollista.

MAKU on tärkeä ja sen pystyy varmistamaan vain yhdellä tekijällä: maistelemalla. Se onkin varmasti smoothien valmistuksessa (kuin kaikessa muussakin kokkailussa!) yksi tärkeimmistä vaiheista ja sen suhteen rehellisyys palkitaan 😉 Makua smoothieisiin saa kätevästi tuoreista marjoista ja hedelmistä sekä tietysti erilaisista mausteista kuten kardemummasta, kanelista, lakritsista ja raakakaakaosta. Älä unohda laittaa joukkoon ripausta suolaa, joka saa kaikki maut pompsahtamaan esille!

RAVINTEET jos smoothien pohjassa on avokadoa ja mausta vastaa sekä mustikka että raakakaakao, niin ravinteiden puolesta ollaan jo tosi hyvällä uralla. Ravinteikkuutta voi kuitenkin lisätä vielä käyttämällä esimerkiksi proteiinijauhetta tai vaikkapa kookosöljyä, joka on erinomainen energianlähde olipa hetki mikä tahansa. Halutessaan myös erilaiset superfoodit ja viherjauheet täyttää hyvin päivän ravinnetarpeita. Kuitenkaan mitään hifistelyä ei välttämättä tarvita, vaan juuri ihan perus raaka-aineilla saa jo hyvinkin kaikkea kehoa hellivää yhteen kulholliseen!

HIFISTELY ei oo millään tavalla välttämätöntä, vaan sitä voi harrastaa halutessaan. Se on yks mun vahvimmista osa-alueista ja hyödynnän sitä usein niin funktion kuin koostumuksenkin suhteen. Tehostan yleensä smoothien funktiota aina jollakin jauheella, yrtillä tai sienellä vähän päivästä ja tarpeesta riippuen – joskus laitan vähän kaikkea, joskus en juurikaan mitään. Koostumuksen suhteen oon vannoutunut tocon ja soijalesitiinin rakastaja, jotka saa aikaan ihanan kermaisen koostumuksen ja tietysti myös tärkeitä ravinteita joista etenkin mun aivot tuntuu tykkäävän.

Kuvien smoothiebowlin raaka-aineet on hyvinkin simppelit: pakastettua banaania, pakastemarjoja, avokadoa ja vaniljan makuista heraproteiinia sekä aavistus lakritsia. Niin hyvää! Usein myös erilaiset koristeet ja pienet herkut smoothien seassa tuplaa nautinnon ja niin ne teki tälläkin kertaa – mulpereiden, raakasuklaamanteleiden ja cashewtahnan muodossa.Juuri tuohon hetkeen täydellistä, vaikka juuri nyt himoankin enemmän raikkaita vihersmoothieita.

Millaisista smoothieista sä tykkäät?

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

17. Piristystä päivään!

*Sisältää mainoslinkkejä

Sain tälläisen kommentin viime viikolla Christinalta: ”Ei nyt liity oikeastaan tähän postaukseen mutta olisko ideaa jos kirjoittaisit jutun energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista/ superfoodeista?” . Koska postaustoiveet on aina tervetulleita ja tää vielä sopi hyvin mun hyvinvointikalenterin teemaan niin päätin tarttua siihen heti!

Aamuisin tahdonvoima on kaikista voimakkaimmillaan ja silloin onkin mun mielestä kaikista helpoin tehdä ne päivän ”terveysteot”, jos ne muuten tuntuu hankalilta. Mun mielestä aamut on myös tärkeimpiä juttuja viresytason kannalta nimittäin ne on mulle ne hetket jolloin haluan ”buustata päivää”, kun taas iltapäivän jälkeen rupean keskittymään enemmän rauhoittumiseen ja rentoutumiseen kohti iltaa.

Piristystä päivään

Pirteään arkeen on mun mielestä yks kolmen kopla, joka pitää huolen peruspohjasta: riittävä yöuni, riittävä vedenjuonti pitkin päivää ja pieni liikunta heti aamusta ja mahdollisuuksien mukaan pitkin päivää, vaikka parin minuutin pätkissä. Esimerkiksi mulla on töissä trampoliini, jolla hyppiminen energisoi ihanasti keskellä päivää!

Toiveena oli kuitenkin kuulla energisoivista ja virkistävistä ruoka-aineista ja superfoodeista, joten annetaan palaa!

  1. Mulle päivässä yks tärkeimmistä energisoivista tekijöistä on mun aamujumpan lisäksi aamujuoma! Aloitan jokaisen aamun vähintään puolella litralla huoneenlämpöistä vettä, johon sekoitan viherjauhetta. rakkolevää, MSM:ää ja sitruunaa sekä inkivääriä. Viherjauhe auttaa vähentämään väsymystä ja parantaa niin aineenvaihduntaa, hermoston toimintaa, immuunipuolustusta kuin ruoansulatustakin. Jos multa kysytään, niin jokaisen pitäisi juoda sitä vähintään yksi annos päivässä – mä juon itse yleensä kolme pitkin päivää 🙂 Rakkolevällä on myös muhun energisoiva vaikutus sen kilpirauhasta tukevan vaikutuksen vuoksi, puhumattakaan sitruunasta ja inkivääristä jotka tunnetusti piristävät ja puhdistavat kehoa saaden aineenvaihdunnan hyrräämään! Pienenä ekstralisänä aamujuomassa on mukana vielä suolaa, joka auttaa kehoa nesteytymään mikä luonnollisesti näkyy posiitiivisesti jaksamisessa 🙂
  2. Ehkä tunnetuin piriste: kahvi. Mä en itse tykkää juoda sitä sellaisenaan sillä kofeiinin vaikutus voi olla mulle helposti liian voimakas ja siten myös ns. laskea nopeasti joten teen siitä yleensä rasvaversion. Tällöin kofeiini imeytyy tasaisemmin ja hitaammin, jolloin se myös vaikuttaa muhun pidempään ja lempeämmin 🙂 Bulletproof eli rasvakahvi on myös siinä mielessä nerokas, että se on kuin smoothie: voit nakata sinne sekaan kaikkia muita loistavia piristeitä!

    Kahvin kanssa suosittelisin kuitenkin olemaan varovainen. Liiallisesti, ja etenkin väsyneenä juotuna, se voi jopa pahentaa väsymystä huijaamalla kehoa. Jos siis tuntuu, että väsyttää niin suosittelen ennemminkin lepäämään kuin juomaan pannullisen kahvia – tällöin keho palautuu normaaliin rytmiinsä nopeammin ja saat omat luonnolliset energiatasosi takaisin, etkä tarvitse stimulantteja pitämään sua käynnissä 🙂

  3. Superfoodeista kolme omaa piristävää lempparia: maca, mucuna ja raakakaakao. Nää on sellaisia, joita laitan usein mun rasvakahvin sekaan tai sekoitan keskenään esimerkiksi raakasuklaaksi, jolla aloitan päiväni. Raakakaakao sisältää teobromiinia, mucuna puolestaan lisää mielihyvää ja maca tekee oikeastaan näitä molempia! Yleensä valitsen päivässä näistä yhden ihan tilanteesta ja tarpeesta riippuen, joskus toki saatan ottaa tupla-annoksen kaikkea mutta harvoin se on tarpeellista.
  4. Varsinaisista ruoka-aineista piristävimpiä ovat
    – sitrukset ja marjat (runsaasti C-vitamiinia)
    – nestepitoinen kurkku (pitää huolta nesteytyksestä)
    – tummanvihreät kasvikset (paljon B- ja C-vitamiinia)
    – mantelit (magnesiumia ja E-vitamiinia sekä proteiinia ja hyviä rasvoja)
    – chia-siemenet (kuituja, hyviä rasvahappoja, antioksidantteja ja tietty proteiinia)
    –  kananmunat (proteiinia ja vitamiineja, tosin suosittelisin nauttimaan raakana)

    Jos siis harrastaa aamupalan syömistä niin marjaisa chiavanukas tai raikas vihersmoothie ois sellainen energisoiva ja piristävä vaihtoehto! Itse tosin suosin pätkäpaastoa ja oon aamuni syömättä, jolloin saan käyttööni kropan kaiken energian sen sijaan että se keskittyis sinne ruoansulatukseen 🙂

Piristystä päivään

Mutta kuten sanottu niin ruokajutut on tosiaan vain yksi osa kokonaisuutta, mutta niiden avulla voi hyvinkin kikkailla pitkin päivää ja pitää energiatasonsa aisoissa 🙂 Proteiinit ja rasvat kannattaa syödä aamusta/päivästä ja säästää hiilihydraatit viimeiseksi, ja tosiaan vettä kannattaa nauttia pitkin päivää.

Viherjauheesta innostuneille haluaisin vinkata FitnessFirstin kuukauden tarjouksesta, jossa saa viherjauheen kaupan päälle ostaessaan vähintään 100€ arvosta Foodinin tuotteita! Se on nimittäin aika lyömätön kamppis sillä Foodinin Viherjauhe on ihan älyttömän monipuolinen ja ravinteikas – ja vieläpä siedettävän makuinen 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa